Någon som har en officiell iron-butt? (1609 km/24h)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Har för mig Rachid åkte jättejättelångt på en cbr 1000 för att skriva ett reportage från en roadracingtävling någons stanns i europa och samtidigt skriva ett reportage i bike om att åka jätte jätte långt och får jättejättejätte ont i röva och göra något jättejättejättejätte klantigt vid någon bensinstation på vägen. Men jag kan ha fel......


// O
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag träffade på Varg-Olle i Tranås för ett par veckor sedan. Två veckor tidigare hade han kört SS2000K, 2000 km på 24 timmar. Och han är över 80 år.

De gör helt enkelt inte män av hans kaliber längre.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har funderat på att göra det i samband med någon Europaresa på vägen hem, då har man ju lite hjälp av Autobahn-fart också. Längsta jag kört är 135 mil mellan Nürburgring och Linköping på en ZX-10R och då sölade vi ändå bort en massa timmar mitt på dagen för sightseeing och kom hem 5 på natten så jag tror det är rätt lätt egentligen.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Här en liten story om ni orkar läsa. Kanske inte den optimalaste hojen att bomba ensam med om vinden vänder....... :)


Det är fredag och mitt på dan. Jag har varit uppe sen fyra på morgonen. Sett att IBA har börjat med körning med 125:eek:r nere i södra Sverige. Förra året var jag ju på väg med Innovan ner och tillbaka till Stockholm, men ett hjullager satte stopp den dan för det.

Nu har jag ju chansen att göra det igen, men drar på det beslutet ända fram till mitt på dan. IBA-körningen startar klockan tre på morgonen i Jönköping. För min del finns det ingen rimlig reson att ansluta mig till den, så jag sticker ut fingret och kollar vilket håll vinden blåser, dammar av Innovan, kollar oljan, pumpar i lite luft i däcken och skickar iväg Kajsa till Luleå för att hämta en innerslang i reserv.


120513-1b1.jpg

Packning pågår. Det är en del grejjor som ska med. Sidoväskorna blir kvar hemma eftersom dom tar vind, så allt ska rymmas bakom mig.
Klockan är mitt på dan. Medan jag packar så är Kajs i Luleå för att hämta en innerslang i reserv.



120513-1b2.jpg

Nu har klockan hunnit bli ca 14-15.00 och Innovan är redo för färd. GPS:en är fastskruvad i backspegelns fäste. En bit vattenslang, tejp några varv för att få fäste samt rätt dimension. Skruvar sen fast hållaren så hårt det går och den sitter där stabilt som berg.



Lämnar Boden strax före kl 15.00. En lång natt framför mig. Meterologerna har lovat regn i Sundsvallsområdet, så jag ser med tillförsikt att vad dom lovar, brukar vara tvärtom.
Medvind och bra med fart. Normalt med försiktig körning så klarar Innovans 3,7 liters tank cirka 17 mil. Nu gasar jag på lite mer och märker att soppan räcker ungefär 13 mil. Matar på mil, stannar enbart för att tanka, varannan gång från femlitersdunken och varannan gång stannar jag vid en bensinmack och fyller på både dunk och tank.

Efter Örnsköldsvik kommer regnet och konstaterar att dom där meterologerna kanske inte alltid har fel ändå. I Sundsvall tar jag ordentligare rast på dryga halvtimmen. Fyller upp både dunk och tank, rullar sen över till bredvidliggande Max hamburgeriet. Klockan har nu hunnit bli tio på kvällen, så det har då alltså räntat på bra från Boden.

Fortsätter söderut. Mörkret har kommit och regnet bara tilltar. Lysena på Innovan är inte med sina 35 watt mycket att köra efter. Helljus på och jag ser iallafall reflexen på sidostolparna och dom vita vägmarkeringarna på vägen. Problemet blir när det kommer möten. Regn och ett lyse i ansiktet gör att man tappar helt orienteringen var man är. Ingen kul med det när man vet att vajerräckena nästan slickar en i byxbena.

120513-2b1.jpg

Innovan nytankad igen. Vädret är just nu helt okej och medvinden gör att det flyter på riktigt bra.

120513-2b2.jpg

Klockan har nu hunnit bli ca tio på kvällen. Mörkret infaller och det är dags att tanka upp både tank samt dunk och sen rulla över Max hamburgeriet på baksidan.



Natten flyter på iallafall, trots ryckig marschfart. Kallt på natten, det regnar oupphörligt och jag fryser riktigt ordentligt. Stopperna är i princip densamm som innan Sundsvall, dvs bara tankning. Har satsat på att vara i Sillekrog en halvtimma före dom andra. I Gävle ligger jag dryga två timmar före schemat. Ödsla tid med att vänta vid Sillekrog på dom andra är ju ingen bra ide, så jag svänger av mot Sala. Halvvägs dit vänder jag tillbaka mot Gävle igen.

I Gävle har vinden vänt. Nu har jag istället motvind och det går rejält sakta nu. Morgontrafiken är inte igång ännu och dom fåtal bilarna jag försöker hänga på i suget kör alldeles för fort för mig. I Stockholm inser jag att tiden är tajt nu. Ska jag hinna till Sillekrog ens till klockan sex så måste jag nu hitta mer fart. Min räddning blir en polsk långtradare som passar min fart och med den hänger jag på i suget nästan ända fram.
Äntrar macken en minut efter att dom andra kommit dit. Dom har nu åkt tre timmar från Jönköping och jag har då varit i rull femton timmar. Jag är alltså efter cirka en minut så det blir bara att nicka och hälsa snabbt medan jag tankar.

120513-3b1.jpg

Sedvanlig morgonbestyr, full tank. Rytmen finns inne nu så det tar inte många minuter.


120513-3b2.jpg

Framme vid Silles krog.




Blir nästan som en krogrunda det här. Från Sillekrog ut på E4:an igen och norrut för nästa anhalt, Järva krog i Solna. För mig blir det från Sillekrog också vändpunkten hemåt.
Ute på E4:an är det medvind och jag hänger på bra med dom andra. Är dock vaken hela tiden att jag inte blir efter. Lite större hojar är också med och bl a Henning från MC-Nytt åker fram och tillbaka på sin KTM 990 medan hans fotograf på passagerarsätet låter kameran gå varm.

Framme vid Järva krog är det för dom flesta snabbtankning igen innan det vänder nordväst mot Borlänge.

120513-4b1.jpg

Dom som behövde tanka har nu tankat.


120513-4b2.jpg

Fotta med en CBF125.




E18 mot Enköping och där vänder vi norrut mot Sala och Borlänge. Nu kommer också rejäl motvind. Jag har den klart effektsvagaste kärran och får vara vaken hela tiden på tempoförändringar. Tappa bort från suget framför är ingen bra ide med Innovan.
Märkligt nog hänger inte en XR125 med. Han tappar vid minsta motlut och dom större hojarna får hämta upp han. Till råga på allt så är hans regnställ ett jättevindfång. Jag kom på mig att kika i backspegeln och fundera var tusan kom den SH300 scootern in i ledet ifrån?? Hans regnställ såg ut som kåpan på en sån.
Lika fort som han var efter så var han också helt plötsligt lika fort tillbaka, då med hjälp av att få ligga i suget på dom större hojarna. Eftersom jag kört XR125 så vet jag att den är mätarfart stark upp till 90 km/timmen, sen segar den sig sakta sakta upp och kan i bästa fall då toppa 115. Fick sen veta att den var drevad för högre topfart och i denna motvind är det ju ingen bra ide att göra.

Nåja, macken i Sala äntras. Innovan har fått gå en hel del med med full gas och bensinen har bara flödat genom. Reserven har blinkat i 28 km. Den brukar räcka ganska precis 30 km så det är i sista stund Innovan får soppa. Snabbtankning igen. Jag och Fotta babblar en stund och märker inte att dom andra åkt iväg redan och det blir lite bråttom för oss!


120513-5b1.jpg

Innovan får soppa i sista stund. på bild även den kämpande XR125:an.


120513-5b2.jpg

Soppa fylls på åt alla kanter och håll.



Jag och Fotta blir alltså efter. Motvinden är fortfarande så pass stark att vi kan inte hinna ifatt dom på egen kraft. Fotta som kör en CBF125 har en stark maskin, men lider också av topfartsresurser. Vi lägger oss då i suget efter varann, slippar om och växelvis byter dragare. Efter ett tag hinner vi ikapp dom, det i samma veva som XR125:an börjar tappa på tätgruppen.

Motvinden från Enköping har också gjort att jag tyckte att all slipstreaming har varit den roligaste biten på hela resan. Dock i Borlänge är det dags för mig att åka hemåt. Dom andra kör nu söderut och jag tar riktning norr. Min tanke är att köra upp till Sundsvall för övernattning. Tröttheten har nu börjat ta ut sin rätt, jag har varit vid det här laget vaken i trettio timmar och förutom en kopp kaffe inte stoppat i mig nånting sen kvällen före i Sundsvall.


120513-6b1.jpg

Hampe med sin snabba Honda, som han välvilligt påpekar.


120513-6b2.jpg

Varadero 125, rena drömmen för en 125 IBA körning.


120513-6b3.jpg

Innovans nos har omedvetet vänt mot norr.


120513-6b4.jpg

Zappa och hans KTM hängde på.


Mot norr och Falun passeras. Stannar till i Hofors för att ringa campingen i Sundsvall. Min tanke är att, när jag stannar där så har jag då skrapat ihop dryga 170 mil i ett sträck. Campingen har inte riktigt öppnat ännu, men jag får hyra en enkel stuga för 200:- Taget!
Räknar med att vara i Sundsvall vid tresnåret och jag passar då samtidigt på att köpa en kaffe och en kanelbulle på macken i Hofors. Upptäcker nu att käken har mer eller mindre låst sig efter att haft på alldeles för länge den tajta Araihjälmen. Bullen mosar jag in i käften och sköljer sen ner den med kaffe. Alltid nåt!

Vädret är skapligt varmt, men jag fryser ändå. Förmodligen för att jag frusit så länge att det sitter ända in i märgen. Pinnar ändå på ganska bra, stannar nu lite oftare och sista 10 milen har körlusten försvunnit totalt och dom milen tar minst två timmar. Framme vid campingen är jag vid fyrasnåret och jag läser då av att jag kört dryga 170 mil på 25 timmar.

Tar in i stugan och allt vad som jag kan läsa hot, het och varmt på knappras igång. Jag är nu också rejält hungrig, så en redan inspanad närliggande pizzeria kommer få ett besök så fort käken har lossnat.
Efter dryga tre timmar har käken lossnat så pass att jag kan knalla till pizzerian. Snabbpizza där och jag går småfrusen snabbt tillbaka till campingen. Först nu märker jag hur varmt det är i stugan när jag kliver in, det är som en vägg av värme som slår i ansiktet och jag inser att, snart är det dags att sova så det är bäst att sänka värmen, annars vaknar jag på natten av värmeslag.

Hinner bara lägga mig i sängen och jag somnar med kläderna på.

120513-7b1.jpg

Litet stopp efter vägen.


120513-7b2.jpg

Stugan i Sundsvall.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det var en sjuk resa att göra på en sån där scooter moppe. HAHA, pttja, man kanske inte ska klaga. Men jag har ju kört två pers iallafall med packning i cirka 1000 km x4 på en ER6:a :) det är jag rätt nöjd med.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför göra det som en vidrig resa på motorväg? Man måste ju bara hålla 70 i snittfart vilket inte är direkt svårt även om man väljer det lite mindre vägnätet
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Varför göra det som en vidrig resa på motorväg? Man måste ju bara hålla 70 i snittfart vilket inte är direkt svårt även om man väljer det lite mindre vägnätet

Pttja, det är väl mest flytet i trafiken som gör det bekvämt. Sen om man är trött är det inte speciellt svårt att köra motorväg, bara ligga i högerfilen och i princip endast koncentrera sig på bilen framför så klarar man sig fint.

I tyskland så blir det också snabbt km på räknaren om man snittar i 150 :)
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
I tyskland så blir det också snabbt km på räknaren om man snittar i 150 :)

Funderade just på det utan att idas googla... Gäller samma regler för en IB i Tyskland? Finns en max genomnittlig fart som får användas då du snabbt avverkar långa avstånd på Autobahn?...


Får väl googla lite så .. :)

Cool resa på scootern!

/Roger
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Varför göra det som en vidrig resa på motorväg? Man måste ju bara hålla 70 i snittfart vilket inte är direkt svårt även om man väljer det lite mindre vägnätet

På 160 mil måste man tanka, äta och pinka ett antal gånger också så snittfarten ökar. Sedan är det nog rätt jobbigt att verkligen utnyttja alla 24 timmarna till körning. Kan själv inte tänka mig att göra det av säkerhetsskäl.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
På 160 mil måste man tanka, äta och pinka ett antal gånger också så snittfarten ökar. Sedan är det nog rätt jobbigt att verkligen utnyttja alla 24 timmarna till körning. Kan själv inte tänka mig att göra det av säkerhetsskäl.

Nej det krävs något säkert två eller fler längre pauser där man vilar, blundar eller sover en kortare stund. På sommaren brukade jag bara lägga mig gräset på alla rastplatser längs autobahn och stänga ögonen ett tag. Ofta kunde man inte somna då hjärtat bultade som tusan av alla 129 koppar kaffe.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
har starka planer att ställa upp i en IBA körning men det har inte blivit av än. Va lite det som låg i baktanke nu när jag skaffade en hoj med kardandrift. Haha hade varit roligt att jagat ihop ett gäng sen köpt sig en varsin 125 i typ de man drömde om när man va 16 sen get sig iväg.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag kan väl berätta min sjuka resa som Kunnat slutat jävligt illa för att man är så Förb,,, envis.. Nu i juni körde jag en Europa resa. Mycket kul :tummenupp och kannon väder, För info denna åkte jag med DSC02682.jpg Hade varit i italien (garda-como m.m) och är på väg mot Schweiz då Hojen Släpper obehagligt ett par gånger när jag ligger i +200 ja ja :dummer.. Var tvungen att stanna o kolla va som va fel Trodde att packningen gjorde att den var ostadig? men visst rätt tung bak kanske men det var det här som inte var SÅ bra :gråta DSC02814.jpg Helt Nytt när jag åkte Hm.. Så vad göra jo körde till Nurbugring/sov där.. Bytte däck o Stod 0830 i regn o kände mig rätt less på att forsätta (Körde ensam) ää va fan kolla på gpsen enligt den skulle resan ta endast 18 tim. jamen då ere ju lugnt :smasha jag kör,, Kommer till Bonn o då jävlar öppnar sig hela himlen blev bara ännu mer förbannad o tänkte de går nog över 30 mil senare SPÖ regnade det fortfarande ringde Tant o kolla vädret hon sa att dom varnade för Kraftiga Regn skurar hela vägen så Du kör inte en meter till TA in på Hotel :mad: Ja ja. När jag stod o tanka slog det mig jag har ju kört iregn förr kan inte va såå farligt. Körde 15 mil Tanka Körde 15 mil osv. ingen mat en macka o kaffe var tredje stop:död vill bara HEM. körde i 65mil i 80 p.g.a allt vatten Bilisterna bara skakade på huvudena o Mös Jävla Svin :mad: Det är helt Sjukt jag hade SPÖ regn från Bonn-Arlanda. Behöver väl inte tala om att jag var blöt va? Sista 3 tankningarna skakade jag så att jag inte fick upp Tanklocket.. Öppnade Garage porten 0450. Gpse. 161.5 mil. Ett tips Ring tant någon gång under hem resan Gjorde inte jag bara tankade o körde.. Men nu har jag betalat Bjöd på en Mallis resa förra veckan så nu e man bara på 2 minus :hihi Men Aldrig mer en sådan resa Många Tillbud kunde som sagt gått väldigt illa.. Men Blir nog en Europa resa nästa år oxå Hm?? Undrar om man pallar köra Non Stop Åt andra Hållet :D Må gott.. Totala milen blev 750mil 9 dagar..
 
Last edited:

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Ort
gnarp
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
gjorde gnarp--lund--gnarp på ca20 timmar räknas det? ca190 mil....
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Detta är ett krav man bör ha på sitt kex; måste klara att genomföra iron butt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag träffade på Varg-Olle i Tranås för ett par veckor sedan. Två veckor tidigare hade han kört SS2000K, 2000 km på 24 timmar. Och han är över 80 år.

Jag tänker liknande. Det är nog ingen slump att vinterbadare och järnstjärtar sällan är ungdomar.
Det räcker inte att vara gymmad. Man ska nog känna sig själv rätt bra.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tänker liknande. Det är nog ingen slump att vinterbadare och järnstjärtar sällan är ungdomar.
Man ska nog känna sig själv rätt bra.
Vasaloppsvinnare och de som hamnar på prispallen i Dakarrallyt brukar ju inte direkt heller vara gymnasister.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top