Här en liten story om ni orkar läsa. Kanske inte den optimalaste hojen att bomba ensam med om vinden vänder.......
Det är fredag och mitt på dan. Jag har varit uppe sen fyra på morgonen. Sett att IBA har börjat med körning med 125
r nere i södra Sverige. Förra året var jag ju på väg med Innovan ner och tillbaka till Stockholm, men ett hjullager satte stopp den dan för det.
Nu har jag ju chansen att göra det igen, men drar på det beslutet ända fram till mitt på dan. IBA-körningen startar klockan tre på morgonen i Jönköping. För min del finns det ingen rimlig reson att ansluta mig till den, så jag sticker ut fingret och kollar vilket håll vinden blåser, dammar av Innovan, kollar oljan, pumpar i lite luft i däcken och skickar iväg Kajsa till Luleå för att hämta en innerslang i reserv.
Packning pågår. Det är en del grejjor som ska med. Sidoväskorna blir kvar hemma eftersom dom tar vind, så allt ska rymmas bakom mig.
Klockan är mitt på dan. Medan jag packar så är Kajs i Luleå för att hämta en innerslang i reserv.
Nu har klockan hunnit bli ca 14-15.00 och Innovan är redo för färd. GPS:en är fastskruvad i backspegelns fäste. En bit vattenslang, tejp några varv för att få fäste samt rätt dimension. Skruvar sen fast hållaren så hårt det går och den sitter där stabilt som berg.
Lämnar Boden strax före kl 15.00. En lång natt framför mig. Meterologerna har lovat regn i Sundsvallsområdet, så jag ser med tillförsikt att vad dom lovar, brukar vara tvärtom.
Medvind och bra med fart. Normalt med försiktig körning så klarar Innovans 3,7 liters tank cirka 17 mil. Nu gasar jag på lite mer och märker att soppan räcker ungefär 13 mil. Matar på mil, stannar enbart för att tanka, varannan gång från femlitersdunken och varannan gång stannar jag vid en bensinmack och fyller på både dunk och tank.
Efter Örnsköldsvik kommer regnet och konstaterar att dom där meterologerna kanske inte alltid har fel ändå. I Sundsvall tar jag ordentligare rast på dryga halvtimmen. Fyller upp både dunk och tank, rullar sen över till bredvidliggande Max hamburgeriet. Klockan har nu hunnit bli tio på kvällen, så det har då alltså räntat på bra från Boden.
Fortsätter söderut. Mörkret har kommit och regnet bara tilltar. Lysena på Innovan är inte med sina 35 watt mycket att köra efter. Helljus på och jag ser iallafall reflexen på sidostolparna och dom vita vägmarkeringarna på vägen. Problemet blir när det kommer möten. Regn och ett lyse i ansiktet gör att man tappar helt orienteringen var man är. Ingen kul med det när man vet att vajerräckena nästan slickar en i byxbena.
Innovan nytankad igen. Vädret är just nu helt okej och medvinden gör att det flyter på riktigt bra.
Klockan har nu hunnit bli ca tio på kvällen. Mörkret infaller och det är dags att tanka upp både tank samt dunk och sen rulla över Max hamburgeriet på baksidan.
Natten flyter på iallafall, trots ryckig marschfart. Kallt på natten, det regnar oupphörligt och jag fryser riktigt ordentligt. Stopperna är i princip densamm som innan Sundsvall, dvs bara tankning. Har satsat på att vara i Sillekrog en halvtimma före dom andra. I Gävle ligger jag dryga två timmar före schemat. Ödsla tid med att vänta vid Sillekrog på dom andra är ju ingen bra ide, så jag svänger av mot Sala. Halvvägs dit vänder jag tillbaka mot Gävle igen.
I Gävle har vinden vänt. Nu har jag istället motvind och det går rejält sakta nu. Morgontrafiken är inte igång ännu och dom fåtal bilarna jag försöker hänga på i suget kör alldeles för fort för mig. I Stockholm inser jag att tiden är tajt nu. Ska jag hinna till Sillekrog ens till klockan sex så måste jag nu hitta mer fart. Min räddning blir en polsk långtradare som passar min fart och med den hänger jag på i suget nästan ända fram.
Äntrar macken en minut efter att dom andra kommit dit. Dom har nu åkt tre timmar från Jönköping och jag har då varit i rull femton timmar. Jag är alltså efter cirka en minut så det blir bara att nicka och hälsa snabbt medan jag tankar.
Sedvanlig morgonbestyr, full tank. Rytmen finns inne nu så det tar inte många minuter.
Framme vid Silles krog.
Blir nästan som en krogrunda det här. Från Sillekrog ut på E4:an igen och norrut för nästa anhalt, Järva krog i Solna. För mig blir det från Sillekrog också vändpunkten hemåt.
Ute på E4:an är det medvind och jag hänger på bra med dom andra. Är dock vaken hela tiden att jag inte blir efter. Lite större hojar är också med och bl a Henning från MC-Nytt åker fram och tillbaka på sin KTM 990 medan hans fotograf på passagerarsätet låter kameran gå varm.
Framme vid Järva krog är det för dom flesta snabbtankning igen innan det vänder nordväst mot Borlänge.
Dom som behövde tanka har nu tankat.
Fotta med en CBF125.
E18 mot Enköping och där vänder vi norrut mot Sala och Borlänge. Nu kommer också rejäl motvind. Jag har den klart effektsvagaste kärran och får vara vaken hela tiden på tempoförändringar. Tappa bort från suget framför är ingen bra ide med Innovan.
Märkligt nog hänger inte en XR125 med. Han tappar vid minsta motlut och dom större hojarna får hämta upp han. Till råga på allt så är hans regnställ ett jättevindfång. Jag kom på mig att kika i backspegeln och fundera var tusan kom den SH300 scootern in i ledet ifrån?? Hans regnställ såg ut som kåpan på en sån.
Lika fort som han var efter så var han också helt plötsligt lika fort tillbaka, då med hjälp av att få ligga i suget på dom större hojarna. Eftersom jag kört XR125 så vet jag att den är mätarfart stark upp till 90 km/timmen, sen segar den sig sakta sakta upp och kan i bästa fall då toppa 115. Fick sen veta att den var drevad för högre topfart och i denna motvind är det ju ingen bra ide att göra.
Nåja, macken i Sala äntras. Innovan har fått gå en hel del med med full gas och bensinen har bara flödat genom. Reserven har blinkat i 28 km. Den brukar räcka ganska precis 30 km så det är i sista stund Innovan får soppa. Snabbtankning igen. Jag och Fotta babblar en stund och märker inte att dom andra åkt iväg redan och det blir lite bråttom för oss!
Innovan får soppa i sista stund. på bild även den kämpande XR125:an.
Soppa fylls på åt alla kanter och håll.
Jag och Fotta blir alltså efter. Motvinden är fortfarande så pass stark att vi kan inte hinna ifatt dom på egen kraft. Fotta som kör en CBF125 har en stark maskin, men lider också av topfartsresurser. Vi lägger oss då i suget efter varann, slippar om och växelvis byter dragare. Efter ett tag hinner vi ikapp dom, det i samma veva som XR125:an börjar tappa på tätgruppen.
Motvinden från Enköping har också gjort att jag tyckte att all slipstreaming har varit den roligaste biten på hela resan. Dock i Borlänge är det dags för mig att åka hemåt. Dom andra kör nu söderut och jag tar riktning norr. Min tanke är att köra upp till Sundsvall för övernattning. Tröttheten har nu börjat ta ut sin rätt, jag har varit vid det här laget vaken i trettio timmar och förutom en kopp kaffe inte stoppat i mig nånting sen kvällen före i Sundsvall.
Hampe med sin snabba Honda, som han välvilligt påpekar.
Varadero 125, rena drömmen för en 125 IBA körning.
Innovans nos har omedvetet vänt mot norr.
Zappa och hans KTM hängde på.
Mot norr och Falun passeras. Stannar till i Hofors för att ringa campingen i Sundsvall. Min tanke är att, när jag stannar där så har jag då skrapat ihop dryga 170 mil i ett sträck. Campingen har inte riktigt öppnat ännu, men jag får hyra en enkel stuga för 200:- Taget!
Räknar med att vara i Sundsvall vid tresnåret och jag passar då samtidigt på att köpa en kaffe och en kanelbulle på macken i Hofors. Upptäcker nu att käken har mer eller mindre låst sig efter att haft på alldeles för länge den tajta Araihjälmen. Bullen mosar jag in i käften och sköljer sen ner den med kaffe. Alltid nåt!
Vädret är skapligt varmt, men jag fryser ändå. Förmodligen för att jag frusit så länge att det sitter ända in i märgen. Pinnar ändå på ganska bra, stannar nu lite oftare och sista 10 milen har körlusten försvunnit totalt och dom milen tar minst två timmar. Framme vid campingen är jag vid fyrasnåret och jag läser då av att jag kört dryga 170 mil på 25 timmar.
Tar in i stugan och allt vad som jag kan läsa hot, het och varmt på knappras igång. Jag är nu också rejält hungrig, så en redan inspanad närliggande pizzeria kommer få ett besök så fort käken har lossnat.
Efter dryga tre timmar har käken lossnat så pass att jag kan knalla till pizzerian. Snabbpizza där och jag går småfrusen snabbt tillbaka till campingen. Först nu märker jag hur varmt det är i stugan när jag kliver in, det är som en vägg av värme som slår i ansiktet och jag inser att, snart är det dags att sova så det är bäst att sänka värmen, annars vaknar jag på natten av värmeslag.
Hinner bara lägga mig i sängen och jag somnar med kläderna på.
Litet stopp efter vägen.
Stugan i Sundsvall.