Någon som har erfarenheter av offroad-hjälmar, typ Shoei Hornet?

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Själv har jag bokat upp mig på en Uvex Enduro Carbon, den kommer till jul!!

Ps Jag har även beställt de nya Uvex Variotronic-glasögonen som slår om elektriskt !

Den som väntar på nåt dyrt, väntar aldrig för länge!

Trevig Helg!
/ Micke

:jisses:kär:kär:kär:kär:kär fan vad snygg!!!!!!!!! skulle passa så fint med min hoj...hur mkt kostar den?

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Körde med Shoei Hornet DS med ett mörkt visir och pinlock.

Är inte direkt ledsen över att den blev stulen.
I farter över 100 km/h så får man faan ha bra nackmuskler då huvudet kastas åt alla håll av att fartvinden tar tag i hjälmen.

Körde i 170 upp till Gävle med massa träningsvärk som resultat.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Hade en när jag körde moppe. Tyckte att skärmen var jobbig om man körde i motvind, och då var jag ju aldrig uppe i mer än 70. :tungan
Annars har jag för mig att den satt ganska skönt på mig och gick att andas i när man körde kussens fiddy. ;)

Men finns det inte en luftspalt mellan hjälmen o skärmen då? (så vinden kan passera lite genom, så att inte skärmen tar allt?)

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Jo, men om man jämför med de andra hjälmarna så ser den ganska mycket mindre ut. Det finns dessutom inga hål i själva skärmen.
Det kan förresten vara värt att notera att det enda jag har att jämföra med är min integralhjälm. Jag har alltså aldrig känt vindfånget i en crosshjälm till exempel.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Körde med Shoei Hornet DS med ett mörkt visir och pinlock. I farter över 100 km/h så får man faan ha bra nackmuskler då huvudet kastas åt alla håll av att fartvinden tar tag i hjälmen.

Jag tycker att min Shoei Hornet hittils funkar bra. Har dock inte haft den så länge, men att åka i 120-130 km/h är iaf inga problem för mig. Det beror säkert på om man har någon kåpa som skyfflar undan vinden lite grand också såklart.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Jag tycker att min Shoei Hornet hittils funkar bra. Har dock inte haft den så länge, men att åka i 120-130 km/h är iaf inga problem för mig. Det beror säkert på om man har någon kåpa som skyfflar undan vinden lite grand också såklart.

Det verkar ju va ganska lika koncept, men priset skiljer ju en hel del...Shoei är ju kvalitet, så är det ju. Har en HJC crosshjälm o den är faktiskt jävla skön.
I detta fallet skiljer ju priset ganska mkt!

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
bodoe in da house:
och att den väger 1000g är ju inte fel. Finns det lättare hjälmar i glasfiber?

Ja Bell har en crosshjälm som dom flesta Speeway åkarna åkte med för ett par 3 år sedan, den vägde 850gr men vad jag förstår finns ingen Svensk importör längre. Några här känner nog till min hjälmfettish (63 st på hyllan) och det brukar bli 3-5 nya varje sommar, i sommar har jag börjat åka (åker mest naket, Tuono, Monster, etc.) med crosshjälm utan skärm och med glasögon (och öronproppar förståss), skaffat en No Fear, en Airoh Stelth 1000gr och en HJC carbon och jag tycker det funkar riktigt bra förutsatt att man har brikkor som sitter bra i hjälmen, har ett par av Smith's värstingar med glas som bli mörkt i solsken och funkar riktigt grymt, även ett par enklare SPY med klart spegelglas även dom funkar bra. Crosshjälmar med visir har jag ännu inte provat, har lite problem med utseendet, lite myrslok, men jag ska nog ta och testa en nästa sommar....

Iår har jag nog åkt lika mycket cross som integralhjälm och om det blir en längre tripp åker integralen på men för det där busandet på stan så funka crosshjälmen (utan skärm) helt OK....

DP says: ALDRIG samma hjälm 2 dagar i rad.....

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Finns det svensk återförsäljare för Uvex med brett sortiment?

Jaa, jag har googlat men hitta inte ett skit.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka