Någon som har kännedom om ISR?

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Någon som har pejl på hur de jobbar på nämnda företag - ISR? Jag beställde nämligen ett par skivor för ett bra tag sedan, fick leveranslöfte förra veckan men orkar inte ringa och fråga längre.

Ok om de har hög sjukfrånvaro (en av deras medarbetare var sjuk för ett tag sedan) och maskinerna går sönder. Men om de prioriterar ner en enskild privatkund för någon "vip"-kund blir jag inte gladare.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Du är andra personen på en månad som jag hör talas om som har försenade skivor (väldigt försenade hörde jag senast).
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Jag vet att de tydligen har EN svarvare som varit sjuk. Verkar märkligt att man på ett företag i det 21:a århundradet får stora problem om någon är borta. Antingen går det dåligt för dom.... Börjar fundera på om man ska ringa Kvick Mc igen och kolla om leveranstid på Brembo-skivor...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag blev lovad leverans på ca 1v. det tog 6v lr var det 7v:va

Men jag jobbar själv inom verkstad och jag vet att även om det är surt att vänta på grejer som tar en satans tid så är ju ingen så dum att den tar emot order och inte levererar= inga pengar.
Pengar är ju största anledningen till att folk driver företag och tar det tid finns det i regel bra orsak.

de var jäkligt porriga när de väl kom:yoparty:yoparty
 

EvilBiker

Bla bla bla
Gick med
17 Apr 2010
Ort
På sofflocket
Hoj
2006 HayaBusa Turbo Street Fighter
bästa skit man kan köpa MEN lev tiderna kan ibland variera.

Dom är ju rätt få på verkstaden och faller ngn gubbe av så läggs jobben på hög.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag fick lev tid på 4v, tog 6 men värt väntan.
Folk blir sjuka och saker händer.

Dock är dom sjukt dåliga på att höra av sig till kunder och sköta det 'administrativa'.
Däremot är dom grymt duktiga på det dom gör.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
ISR är inga snabbköps grejor, dom har rätt höga krav så var nöjd över att inte vemsom hellst tillverkar.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Fürstenhoff;

Att en människa kan bli sjuk har jag full förståelse för. Men att lova något gång efter gång som man inte håller...

OM det nu är så att man har så mycket att göra kunde det ju vara en lösning att anställa någon, på projekt eller visstid.
Jorden går knappast under för min skull, men jag accepterar inte att bli lovad en sak och det löftet sviks gång efter gång.
Har de fullt upp och företaget går bra, vore det förmodligen ett klokt val att anställa en kontorist, om så bara på deltid,
som kunde vara behjälplig i verkstaden.

Får intrycket av att du känner dom väl, har täta kontakter med dom och tycker att jag är en osympatisk djävla typ
som har mage att klaga? Då får du tycka det. Jag ser inte, som du hävdar, att jag har skrikit mig hes men anser
att har man lovat så får man antingen se till att de blir gjort, eller och förklara läget.
Vem är det som "skriker" egentligen?

Jag ställer inte högre krav på ISR än på någon annan jag handlar eller handlat av, bara så det blir klargjort.
Och jag har sett ett antal olika verksamheter, stora och små och konstaterat att även om det är tufft med arbetsbelastning ibland
så har de strävat efter att lösa det, så snart som möjligt.

Hade funderingar på att ringa dit nu på morgonen och fråga hur det går, men jag finner det fruktlöst.

Mina upplevelser av hantverkare/småföretagare är tämligen likartade, både ur yrkesmässigt perspektiv och privat.
De flesta jobbar på bra och gör vad de kan för att tillgodose kundens önskemål och krav.
En del är otydliga och ett antal är överoptimistiska i sina löften.
Troligen för att de är måna om att tjäna pengar - det är nog de flesta - men också att de lovar mer än de kan hålla.

Och många av dom är medvetna om det, men väljer att titta med ett öga i det läget. I en del fall finns kontrakt som
binder hantverkare mot andra företag och gör att enskilda/privata beställningar hamnar längst ner i högen.

ISR är inga snabbköps grejor, dom har rätt höga krav så var nöjd över att inte vemsom hellst tillverkar.

Just därför som mitt val stod mellan Brembo och ISR efter att ha kollat med original och andra "pirat"märken.
Har en kompis som gärna köper sina grejer på Biltema och tycker han gjort ett bra köp när det varit tämligen billigt.
Hans val, ok med mig. Jag är litet mer kräsen.

..................

Dom är ju rätt få på verkstaden och faller ngn gubbe av så läggs jobben på hög.

Märkligt att dom inte strävar efter att "alla ska kunna alla moment". Standard inom de flesta svenska företag idag vad jag vet.
Det skulle troligen spara en del väntan och våndan både för deras och deras kunders del.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Men att lova något gång efter gång som man inte håller...

Finns inget sämre för både kund och företag att göra så, bättre säga som det är och i ifall du nämnt andra alternativ föreslå ex. Brembo ifall det är så att du har svårt att vänta.

Är någon borta så har dom ju grejer på kö och får ännu mer kö med att behålla och ta in nya ordrar....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att ett litet skitland på gränsen till nordpolen med en befolkning nära noll kan leverera produkter avsedda för en aktivitet som endast går att utöva en liten del av året är imponerande.
Att dessutom i flera fall vara världsbäst.
Det får mig att acceptera viss väntetid.

Men att lova leveranstider man inte kan hålla är bara dumt.
Jag har själv kört eget i omgångar.
Tycker det är trevligare att vara pessemistisk i tidsplanen för att sedan få nöjda kunder när man levererar i förtid.
Som småföretagare tjänar man mycket tid på att slippa förklara varför man inte är klar i tid.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
.......................

Men att lova leveranstider man inte kan hålla är bara dumt.
Jag har själv kört eget i omgångar.
Tycker det är trevligare att vara pessemistisk i tidsplanen för att sedan få nöjda kunder när man levererar i förtid.
Som småföretagare tjänar man mycket tid på att slippa förklara varför man inte är klar i tid.

Instämmer till fullo. jag driver inte eget själv, men har gett support inom IT både i yrke och privat och har varit väldigt försiktig med att lova något överhuvudtaget. Däremot har jag alltid månat om att höra av mig hur det går om det drar ut på tiden eller jag börjat undra om jag kommer lösa det inom den tid jag sagt. Ett rykte tar lång tid att bygga upp och man kan ha ett topp-produkt som klår i stort sett allt liknande.

Men vad händer om man gör sina kunder besvikna? Då väljer de det "näst bästa" om den leverantören sköter sina åtaganden. Och ryktet kan gå i botten, snabbt som attan om ens kunder tröttnar. Har upplevt en kris på ett större industriföretag, som rättades upp tack vare att vi fick rejält med skäll av en fabrikschef som vart förbannad. Med rätta. Kunderna ifrågasatte om vi överhuvudtaget skulle kunna anses professionella...
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Märkligt att dom inte strävar efter att "alla ska kunna alla moment". Standard inom de flesta svenska företag idag vad jag vet.

Det där låter ju lite som en utopi. Tror knappast det stämmer och framförallt inte om man bara är 4 pers.

DOCK!
Alla kan göra fel osv...men att meddela kunden är ett måste om man är serviceminded!

Fine att nån blir sjuk, maskiner går sönder, lagret brinner upp eller vad det nu kan vara...men MEDDELA KUNDEN!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag åkte dit och köpte en bromspump, det tog 15 min.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Jag åkte dit och köpte en bromspump, det tog 15 min.

Jag var inne där i tisdags när jag väntade på min mat från "gula Villan" och beställde ett bakbroms ok till TZ:a. -Kom tibax imorron så få ru' ett. Jag sätter ihop ett i kväll!:tummenupp
Igår va jag å hämtade det. Den som inte har varit inne hos Acke vet inte hur mycke jobb han har, hans order bok e' väl full dom närmaste åren. Å 90-95% går som sagt på export. Så ha tälamod, grejjerna lär komma.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Det där låter ju lite som en utopi. Tror knappast det stämmer och framförallt inte om man bara är 4 pers.

DOCK!
Alla kan göra fel osv...men att meddela kunden är ett måste om man är serviceminded!

Fine att nån blir sjuk, maskiner går sönder, lagret brinner upp eller vad det nu kan vara...men MEDDELA KUNDEN!

Det är möjligt att det är svårt att uppnå på ett litet företag. Men borde likafullt vara en målsättning att var och en ska kunna flera moment i tillverkningen. Och som flera påpekat, funkar inte kommunikationen finns risken att kunden till slut tröttnar.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag åkte dit och köpte en bromspump, det tog 15 min.

Standardprodukt. En frambromspumpsmodell passar de flesta hojar (en modell för sm, en rr och en för "touringbruk") och ha ett par tre i lager av varje (och sedan motsvarande bromspumpar för andra applikationer med) Rätt billigt att binda kapital i ett fåtal standardprodukter med jämn efterfrågan. Att lägga lager på bromsskivor skulle jag vilja påstå vara hål i huvudet. Väldigt modellanpassade varianter som i bästa fall passar mellan några olika modeller inom samma märke. Du skulle inte behöva lika många på lager av varje modell, men antalet modeller skulle öka med iaf en faktor tio.

LionSword är inne på rätt linje. Konkurrerar man med att vara bäst så ställer kunderna givetvis höga krav på produkterna. Vad som lätt glöms bort är att kunderna även förväntar sig höga krav gällande service med. Många kunder kan nog leva med långa leveranstider, men dock så ska dessa leveranstider hållas.
Det kan dock vara värt för ISR att fundera på att säkra produktionen en aningen. Att kritiska moment hänger på en anställd är lite att lägga alla ägg i samma korg. Vad händer om den anställde slutar? Hur lång tid tar det att lära upp en ny anställd arbetsmomenten och få han att tillverka med samma kvalitet och tidsåtgång? Sedan ska man kanske inte ta extremen att alla ska kunna allt, men iaf vara två personer som kan varandras arbetsuppgifter för att säkra korta avbrott och liknande.

Jag var inne där i tisdags när jag väntade på min mat från "gula Villan" och beställde ett bakbroms ok till TZ:a. -Kom tibax imorron så få ru' ett. Jag sätter ihop ett i kväll!:tummenupp
Igår va jag å hämtade det. Den som inte har varit inne hos Acke vet inte hur mycke jobb han har, hans order bok e' väl full dom närmaste åren. Å 90-95% går som sagt på export. Så ha tälamod, grejjerna lär komma.

Har de helt fullt i orderboken en bra tid framöver så är det bara att investera, endera i maskinpark, personal eller i nya rutiner för att optimera flödena. Har de inte likviditeten att investera är något fel (bra produkter som säljer, finns inte pengar så måste något vara fel).
 
Last edited:

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
.............

Det kan dock vara värt för ISR att fundera på att säkra produktionen en aningen. Att kritiska moment hänger på en anställd är lite att lägga alla ägg i samma korg. Vad händer om den anställde slutar? Hur lång tid tar det att lära upp en ny anställd arbetsmomenten och få han att tillverka med samma kvalitet och tidsåtgång? Sedan ska man kanske inte ta extremen att alla ska kunna allt, men iaf vara två personer som kan varandras arbetsuppgifter för att säkra korta avbrott och liknande.

Precis, det funkar inte att låta en person kunna just sin grej och låta det stanna vid det. Man kan ha en hög målsättning, då brukar man komma någon vart. Är enda målsättningen att tjäna pengar och "klara sig" går firman troligen omkull en vacker dag. Förbannat tråkigt. Men knappast något som sker av en slump.



Har de helt fullt i orderboken en bra tid framöver så är det bara att investera, endera i maskinpark, personal eller i nya rutiner för att optimera flödena. Har de inte likviditeten att investera är något fel (bra produkter som säljer, finns inte pengar så måste något vara fel).

Precis. Planering, fördelning av arbetsuppgifter och inte "gegga ner sig" i samma rutiner vareviga dag. Det funkar garanterat inte. De bör ha möjlighet att lösa det under lågsäsong OCH kan om de är kloka, satsa en smula på administration. Som att någon är administrativt ansvarig och kan delta i produktion i pressade lägen. Svårt? Klurigt? Ja, det är det säkert. Men också en framgångsväg, om man vill växa och gärna ser att firman ska frodas.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Verkar som om en del inte förstått vilken enorm kvalitet ISR står för.
Visst kan "de" (Acke) modernisera produktionen genom att visstidsanställa särskolemongon som svarvar bromsskivor i tenn.
Men då är det snart slut med ISR.

"Gnosjöandan" skulle dock kunna fungera.
Samarbete med konkurenter.
Hopar sig jobben så kunde de kanske lägga ut lite legotillverkning hos någon annan med liknande kvalitetskrav.
Samarbete mellan ISR och "Tolle" skulle vara spännande.
Men då gäller det att man litar på varandra både vad gäller kvalitetskrav och hemligheter.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Verkar som om en del inte förstått vilken enorm kvalitet ISR står för.
Visst kan "de" (Acke) modernisera produktionen genom att visstidsanställa särskolemongon som svarvar bromsskivor i tenn.
Men då är det snart slut med ISR.

Som tidigare nämnts tror jag det är känt att ISR tillverkar väldigt bra produkter. Det är också ett faktum, att kvalitet idag är ett helhetsbegrepp.
Såvida man inte legat i dvala de senaste 20 åren alternativt aldrig jobbat inom industrin.

Det där med "särskolemongon";
Jag vet inte helt säker vilken kategori du pekar på, men känner till att det i min trakt finns "ett ställe" där utvecklingsstörda arbetar med rekond av bilar. Enligt folk som varit i kontakt med dom lägger dom ner väldigt mycket energi på det som dom gör, det är dessutom billigt och alla är nöjda.

De kanske inte håller samma kvalitet som andra - dyrare - rekondfirmor, men många har vittnat om att utvecklingsstörda av någon anledning lägger ner sin själ i att göra ett bra jobb. Så enklare legotillverkning åt ISR borde en del klara av. Får de bara de verktyg som de behöver och vilka krav de har på sig så skulle det kanske kunna fungera.

Allt som kan leda framåt är värt att provas. Givet kraven och förutsättningarna

"Gnosjöandan" skulle dock kunna fungera.
Samarbete med konkurenter.
Hopar sig jobben så kunde de kanske lägga ut lite legotillverkning hos någon annan med liknande kvalitetskrav.
Samarbete mellan ISR och "Tolle" skulle vara spännande.
Men då gäller det att man litar på varandra både vad gäller kvalitetskrav och hemligheter.

Det är "Gnosjöandan" jag också har i åtanke. Att företagare stöttar varandra. Har pratat med både snickare, elektriker och andra hantverkare om "konkurrens" och de jag snackat med har pekat på att de inte har möjlighet att göra allt själva och löser det genom att samarbeta och tipsa varandra om jobb. Och i en del lägen tipsa kunden.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Köpte mina framskivor av dem för några år sedan..

Ringde och fick besked på en vecka, ringde efter 10 dagar och då var det bara svänga förbi med pengar och ta skivorna ur Ackes hand.

Inte världens servicetänk, men det är onekligen mycket bra grejer!

//A
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top