Någon som har kännedom om ISR?

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Köpte mina framskivor av dem för några år sedan..

Ringde och fick besked på en vecka, ringde efter 10 dagar och då var det bara svänga förbi med pengar och ta skivorna ur Ackes hand.

Inte världens servicetänk, men det är onekligen mycket bra grejer!

//A

Det funkar säkert om man bor i närheten. Jag har ca 30 mil dit och då hjälper det föga om skivorna inte ens är klara. Eller ska man åka dit ändå, snurra runt i kvarteret och ligga och småbromsa tills folk blir förbannade på gnisslandet/tjutandet? Tror inte det går snabbare för det...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Ska man ha kvalitet på grejorna så ska man inte behöva ha handpåläggning av en expertsvarvare. Då blir produkten beroende av dagsformen. Processen skall vara trimmad så egentligen vem som helst kan följa rutinen och göra likadana produkter.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Ursäkta men det var ett föbaskat gnällande på dig - jag erbjöd dig att ringa mig så skulle jag försöka hjälpa dig att få ordning på problemet men den viljan har man tappat till 100% varför jag önskar dig lycka till med Brembo skivorna!!:tummenupp

Jag upplevde ett av dina inlägg - liksom detta - som så ilsket att jag tvivlar på att det hjälper att jag ringer någon som i sin tur ska ta kontakt med ISR och kolla upp hur det går och vad som kan gå att få gjort. Människor som är förbannade på mig hjälper mig knappast...

Jag har försökt ta reda på hur andra upplever ISR och vad man kan räkna med i leveranstider.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ska man ha kvalitet på grejorna så ska man inte behöva ha handpåläggning av en expertsvarvare. Då blir produkten beroende av dagsformen. Processen skall vara trimmad så egentligen vem som helst kan följa rutinen och göra likadana produkter.

Mja. vill ha kvalitet på grejerna så SKA man ha en expertsvarvare. iom att man gör tex skivnav i lågserie.
Eftersom jag jobbat som svarvare i över 10år så vet jag hur lätt det är att få så tunna grejer ovala, skeva o orunda. bra fixturer är nog en nödvändighet men utan rätta känslan blir det nog mycke halvdana grejer.

Däremot produktionen av miljonvolymer av skivor till tex bilar ska givetvis idiotsäkras så att de pakistanska barnarbetarna alt ASEA roboten kan göra 100% produkter .
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Förstår din frustration om man inte kan få klart besked. Tror det handlar om den klassiska välviljan att ambition att faktiskt fixa det inom den tidsram de anger men sedan pga olika orsaker inte kunna göra det. Inte bra för kundrelationen men tyvärr möjligt med tanke på hur liten verksamheten trots allt är.
Var förbi där själv idag och köpte delar till hojen. alltid lika trevlig och bra service av Acke men det jag ska ha är såklart lagervara så då är det ju enklare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köpte mina framskivor av dem för några år sedan..

Ringde och fick besked på en vecka, ringde efter 10 dagar och då var det bara svänga förbi med pengar och ta skivorna ur Ackes hand.

Inte världens servicetänk, men det är onekligen mycket bra grejer!

//A
Så fint har det alltid funkat för mig med. Jag ringer Acke och beställer om det är enkelt, eller bokar en tid för att komma dit om det är en komplicerad beställning. Sedan har det som regel bara dröjt 1-2 veckor innan jag kan fara dit och hämta och betala.

Men åas eftersträvar jag alltid att använda vintern till beställningar/verkstadsjobb vad gäller hojen. Så här års är ju hela racingcirkusen igång och de går oftast före i kön hos motorbyggare och andra specialföretag (i synnerhet hos ISR som levererar till hela världens ban- och dragracing på 2 och 4 hjul), plus kön av människor som tar tag i hojen först på våren. Samma med mina beställningar hos amerikanska racing-företag, alltid längre svarstider så här års.
 
Last edited:

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Ringde ISR/Acke igår eftermiddag, dels för att kolla hur det gick och dels för att säkerställa att det var rätt grejer jag beställt. Detta med anledning av att några av måtten på skivan de lagt ut gav mig mindre positiva vibbar.

Det visade sig att de tillverkat skivor till -94:an och inte till min, som jag från början sa är en -92:a. Förmodligen i tron att det är samma skiva/skivor...

Så ut i garaget, ta bort hjulet och började mäta. Som tur var, visade det sig att jag kunde jämföra mina mått med de mått som Kvick MC (säljer Brembo) har i sina register. Och de stämde. Ringde Acke och tog upp vad jag funnit, fick hans mailadress - som han tydligen är väldigt restriktiv med - och fick löfte om att de ska fixa detta under nästa vecka. Bifogade listan med mått.

Om jag förstått saken rätt, är han väldigt restriktiv med att dela ut sin -epost. Har tydligen fått frågor via mail om " - Hur man luftar sina Brembo-bromsar" och för egen del tycker jag nog den som skickar ett sådant mail kan ringa/åka till närmaste verkstad, eller köpa en verkstadshandbok.

Så jag hoppas verkligen att skivorna kommer nästa vecka... Någon ordning får det vara. Ringer han och säger att verkstaden brunnit upp är det en sak.

Be mig inte om hans mail, för den får ni ringa honom om att få.

Ska man ha kvalitet på grejorna så ska man inte behöva ha handpåläggning av en expertsvarvare. Då blir produkten beroende av dagsformen. Processen skall vara trimmad så egentligen vem som helst kan följa rutinen och göra likadana produkter.

Jag ser en svaghet i det resonemanget, nämligen hur materialet klarar bearbetning. Under bearbetning belastas materialet, blir varmt och när det gäller metaller har jag för mig att man brukar ha skärvätskor inblandade för att säkerställa resultat/kvalitet genom kylning och den "hjälp vid bearbetning" som de mig veterligt utgör.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Acke brukar hålla det som lovas är min erfarenhet. Shit happens och det kan man ju inte göra mycket med tyvärr..

Men den som väntar på något gott stämmer i detta fall.. Jag är otroligt nöjd med mina skivor och de är mycket bättre sug och känsla i dem än i mina orginal brembo gjutjärn som satt på hojen orginal.

Hur gör ni andra med bromsbelägg?
- Acke rekommenderade EBC HH-belägg när jag handlade mina skivor för några år sedan.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Acke brukar hålla det som lovas är min erfarenhet. Shit happens och det kan man ju inte göra mycket med tyvärr..

Men den som väntar på något gott stämmer i detta fall.. Jag är otroligt nöjd med mina skivor och de är mycket bättre sug och känsla i dem än i mina orginal brembo gjutjärn som satt på hojen orginal.

Hur gör ni andra med bromsbelägg?
- Acke rekommenderade EBC HH-belägg när jag handlade mina skivor för några år sedan.

Har en omgång SBS och en omgång Brembo som ligger och väntar på skivor. Troligen blir det den senare. Valde att prova det efter ett test i - har jag för mig - Motorrad.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Acke brukar hålla det som lovas är min erfarenhet. Shit happens och det kan man ju inte göra mycket med tyvärr..

Men den som väntar på något gott stämmer i detta fall.. Jag är otroligt nöjd med mina skivor och de är mycket bättre sug och känsla i dem än i mina orginal brembo gjutjärn som satt på hojen orginal.

Hur gör ni andra med bromsbelägg?
- Acke rekommenderade EBC HH-belägg när jag handlade mina skivor för några år sedan.

Finns det någon anledning att inte följa hans rekomendationer?
Bromsförmåga och hållbarhet handlar ju om samverkan mellan materialen.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Finns det någon anledning att inte följa hans rekomendationer?
Bromsförmåga och hållbarhet handlar ju om samverkan mellan materialen.

Det finns det säkert inte, han har dock inte sagt något om belägg till mig. Men jag kan kolla upp EBC ändå. Såvida du inte har tips om var man kan få tag på dylika?

Yep, så sant som det är skrivet - och säkerligen sagt.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Jag skulle tro att det löser sig, trots att jag fått vänta onödigt länge och att deras egen spec till och med var felaktig... Men kan jag tillföra något så de kan gå framåt är det bra. Dessutom upplever jag Acke som en rätt vettig människa. Bodde jag däruppe, hade jag nog kryssat förbi på hojen.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
EBC köper man förslagsvis på deras Engelska webshop. Funkar kanon tycker jag.. Enda "downside" är att de är lite svagare än orginalbelägg i regn när de är helt kalla.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Ringde Acke nyligen för att förvissa mig om att mailet hade kommit fram. Det hade det, lyckligtvis. Även om jag inte drabbas av att få tillbaka det kändes det bättre att förvissa mig. Servern som deras hemsida ligger på, svarade inte en period i fredags fm. Insåg sedan att hemsideserver och mailserver normalt sett inte är desamma.

Han lät trött och sliten, så jag skäms nästan litet grand för att ha "legat på". Antar att det är åren i industrin i ett större företag som gjort att jag kan vara en krävande kund. Hade varit bättre om det hade varit några få mil emellan, så jag kunnat åka dit "in persona". Det brukar vara bättre om man kan träffas mellan 4 ögon.

Fick ett påpekande om mina skivor i lördags morse på besiktningen inför bankörningen, förklarade läget och då var det helt ok.

Vad som däremot känns litet småirriterande är att en av mina instruktörer sa att han såg "en liten aning" blårök när jag slog av efter långa rakan, de få gånger jag varvade ur hojen. Trodde jag köpt en evighetsmaskin, men tydligen icke.

Vinterjobb :( Inte kul, men, men... Å andra sidan världsliga problem.

Och tydligen är de "fiiiina" Brembobeläggen jag har hemma, avsedda för rostfria skivor. Acke rekommenderar HF eller HH-belägg. Hade ju varit bra om jag checkat av det innan jag beställde dom. :gnissla Får väl se om jag beställer en omgång belägg av annan sort.

Någon som vet om det är "dumt" köra med sintrat på ISR-skivor? Jag tänker på om man skadar dom, eller om det "bara" blir något sämre bromsverkan?

Har ingen avsikt att ringa och störa Acke mer. En människa som jobbar röven av sig :näsblod förtjänar respekt och arbetsro.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Sintrat skall funka på ISR skivor som jag fattade det när jag pratade med folk som kört ISR i många år.

Jag åker EBC hh som sagst innan och ser idag ingen anledning att byta då dessa räcker mer än väl för mina behov.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad som däremot känns litet småirriterande är att en av mina instruktörer sa att han såg "en liten aning" blårök när jag slog av efter långa rakan, de få gånger jag varvade ur hojen. Trodde jag köpt en evighetsmaskin, men tydligen icke.

Vinterjobb :( Inte kul, men, men... Å andra sidan världsliga problem.

Någon som vet om det är "dumt" köra med sintrat på ISR-skivor? Jag tänker på om man skadar dom, eller om det "bara" blir något sämre bromsverkan?

Jorden går inte under pga en aning blårök. Byt olja ofta, kolla att nivån inte blir för låg. Kör vidare!
Drar den en liter/50mil, så börjar det bli jobbigt och hög tid för åtgärd.

Kör endast på dom belägg som ISR rekomenderar.

Mats
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
1 liter på 50 mil? Ojojoj... Den dagen den drar så mycket kommer jag tolka det som hög tid att renovera.

Har bara undersökt en gång - för några år sedan - när den hade gått ca 12000 och då noterade jag ingen förbrukning. Nu har den i och för sig gått ca 3000 mil till så...

Under mitt samtal med Acke, nämnde han att jag kan köra på de SBS/HF jag har hemma. Har pratat med lokala hojfirman och de skulle titta på att ta hem EBC. Av någon anledning har de blivit litet kinkiga.

Kan å ena sidan bero på att jag beställde ett annat däck än de brukar ta hem, har beställt skivor via ISR och nu dessutom andra belägg än deras standard, vilket är SBS.

Med tanke på hur mycket jag beställt och köpt av dom på kort tid så är det ett barnsligt beteende som jag tycker mig märka av. Det kanske kan bli så när man är dominerade firma i en region som den här... Att gå till märkesfirman - som ligger i en annan "by" - lockar inte.

Tröga som attan. Var där några gånger i fjol och de orkade inte ens ta sig ut framför disk och fråga om de kunde hjälpa mig. Var där och tittade på ny hoj, men passar det inte så finns det andra firmor.

Anser mig inte behöva vara "mer trogen" om det blir gnissel för att en kundrelation inte utvecklar sig som handlaren hoppas/inbillar sig. Men det är klart, har man en "stabil" kundkrets så kanske man anser att man kan strunta i nya/presumtiva kunder? Nötter...ska ligga på ett fat, eller finnas i maten såvida man inte är allergiker.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
EBC köper man förslagsvis på deras Engelska webshop. Funkar kanon tycker jag.. Enda "downside" är att de är lite svagare än orginalbelägg i regn när de är helt kalla.

Det gör det säkert, när man väl fått mail med förfrågan om konto hos dom besvarat. Måste ju logga in för att kunna lägga upp beställningar...

UPPDATERAT:

Det verkar smidigare på det här företaget - också i England:

http://www.brakes4u.co.uk/

Men nu har jag i alla fall beställt via Mc-konsult i Lidköping och hoppas det flyter som det verkar.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top