Någon som jobbar på BMW verkstad?

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Jag kör en gammal E36 -98 323TiA.
Den har nog levt ett hårt liv och har lite rostangrepp, men maskinellt är den helt lysande.
2.5l pigg sexa och automat som går köra under 0.8 tycker jag är väl godkänt.
Det enda jag reagerar på är lite oljud (låter som lagerljud) från bakvagnen som uppkommer främst i högre farter och mer när jag svänger åt höger.
Trodde ett tag på hjullager, men kanske bör kolla upp hardy + silentblock innan?
Någon som har en åsikt i detta?

EDIT: Jag har en uppsättning tokfräscha, odubbade vinterhjul på plåt till 1-serien, om någon jagar...

Har du undersökt bilens hjullager eller vad är det som gör att du tror att det kan va något annat?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
En BMW750 är faktiskt en otroligt bra bil. Så, så var det sagt :)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Har du undersökt bilens hjullager eller vad är det som gör att du tror att det kan va något annat?

Tidigare när detta hänt har jag alltid gått på hjullager, och det har alltid varit rätt. Men alla verkar ju vara kanon på att hela en sorgsen BMW, så jag börjar fundera.
Jag har ett gammalt härk, men ganska bra ändå.
Alla sa att det var allt annat än hjullager, trots att jag tror på det.
Kanske den bara sprängs?
vete fan.
Men om man hör "morr" mer åt ett håll än ett annat, förutom lagren, vad går vi på då?

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Finns inga sådana så du måste sänka dina krav en hel del. Dvs Öka på milen till minst 20000.

Tanken var iofs att känna till svaga punkter för att om möjligt slippa råka ut för dem, men OK, jag förstår poängen. :D

Så hellre en E39 som gått 20.000 men som servats och fått slitdetaljer utbytta än en som gått 15.000 och behandlats som en oönskad svärson.

Jo, men det är ju en självklarhet för allt mekaniskt.

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag har haft en E46:a och två E39:eek:r varav den ena 39:an åker jag i nu, har inte haft några somhelst problem med bilarna, och inga sprickor i "subframe" på min 46:a som jag har kunnat se iaf. Ang rosten på 39:an så hade jag noll rost på förra vilket inte är så konstigt då det är en jämtlandskörd bil som aldrig gått på salt, den nuvarande har dock inte heller nån rost trots att den kommer från sthlmsregionen, inte ens på bagageluckan som ju ska vara standard enligt många.

Enda problemet jag haft med dessa tre är att en hjulgivare för antispinn for på E46:an.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Tidigare när detta hänt har jag alltid gått på hjullager, och det har alltid varit rätt. Men alla verkar ju vara kanon på att hela en sorgsen BMW, så jag börjar fundera.
Jag har ett gammalt härk, men ganska bra ändå.
Alla sa att det var allt annat än hjullager, trots att jag tror på det.
Kanske den bara sprängs?
vete fan.
Men om man hör "morr" mer åt ett håll än ett annat, förutom lagren, vad går vi på då?

Alla morrande ljud jag vart med om som ökat när man svängt åt ett håll har varit hjullager men för att va idiotsäker så kolla bromssköldar, kardan och att alla hjul är åtdragna mm så det inte är något sånt löjligt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Alla morrande ljud jag vart med om som ökat när man svängt åt ett håll har varit hjullager men för att va idiotsäker så kolla bromssköldar, kardan och att alla hjul är åtdragna mm så det inte är något sånt löjligt.

Har varit med om att kassa motorkuddar har medfört liknande ljud vid sväng, framförallt med motorbroms.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Vid motorbroms har jag oxå råkat ut för det, dock har det inte ökat/minskat vid sväng...nåja ett problem kan ju uppenbara sig på tusen olika sätt så det är bara för TS att börja kontrollera :)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vid motorbroms har jag oxå råkat ut för det, dock har det inte ökat/minskat vid sväng...nåja ett problem kan ju uppenbara sig på tusen olika sätt så det är bara för TS att börja kontrollera :)

Det har det gjort för mig, då maskinen rör sig sida till sida isf, dock så var det ju helt tyst när man hade ltie gaspådrag.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha