Någon som kör med något av följande:

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Dags att köpa nytt skinn och har kollat lite närmare på:
Berik Misano Ls1 5830 Länk: http://www.fc-moto.de/Berik-Misano-LS1-5830/en
Arlen Ness T-Cup 5908 Länk: http://www.fc-moto.de/Arlen-Ness-T-Cup-5908-1PC-Suit
Arlen Ness DNA Speed Länk: http://www.fc-moto.de/Arlen-Ness-DNA-Speed-3257/en

Av dessa ovanstående har jag fastnat för Berik och Arlen ness T-cup, Bägge kommer landa på ca 5.500kr. Kraven är att de ska såklart vara bra kvalitet och hålla måttet samtidigt som de ska vara lite udda (t.ex. udda färger, mönster osv). Är det någon här som kör med nåt av dessa ställ? Eller allmänt har lite input om berik vs Arlen ness?

Snabba tips uppskattas enormt då beställning ska göras snarast.

MVH/

EDIT: Såg nu att Berik-stället även ska vara en mix med känguru (60%).

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har ett Berik och en sak kan jag säga, deras innerfoder suger. Sitter som skit med kardborrefästen och man fastnar med fötterna hela tiden när man ska dra på dig det.
Tidigare hade både Arlen Ness och Berik prboblem med blixtlås som gick sönder men detta är nog inget problem längre.

Bifogat

• Berik 3214.jpg
    Berik 3214.jpg
    13.8 KB · Visningar: 109

Naderi

Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
deras innerfoder suger. Sitter som skit med kardborrefästen och man fastnar med fötterna hela tiden när man ska dra på dig det.

Okey, Tror du inte man skulle kunna sätta morsan på jobbet att sy fast skiten istället för kardborret? Jag har ett arlen ness idag och deras innerfoder är inte bra heller..
Men förutom det, har du något annat o klaga på?

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Okey, Tror du inte man skulle kunna sätta morsan på jobbet att sy fast skiten istället för kardborret? Jag har ett arlen ness idag och deras innerfoder är inte bra heller..
Men förutom det, har du något annat o klaga på?
Det känns ärligt talat lite lågbudget när jag nu jämför med Spyke, Alpinestars och Dainese (jag skall också köpa nytt ställ 2010). Men sen får man ju titta på priset också. Man får vad man betalar för, känns orättvist att jämföra 12000 och 6000 kr

Naderi

Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Ja de blir ju lite mer kött på benen nu :) Det jag mest spekulera på är väl att nypriset har varit ca 10k. Men men, kanske ska titta lite på A-stars oxå.. Om jag inte minns fel så härstammar berik från Arlen ness och de är väl lite mer kvalitet på de.. Fan vilken djungel...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Äh, köp det som sitter bra bara.

Jag har ett berik. Separat jacka och byxa, men som går att knäppa ihop. Tror jackan gick på 3.5-4 och byxorna på 3+.

Har funkar fin fint. Höll även ihop bra när jag fick en lowsider, iofs gick det kanske inte mer än 60.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det känns ärligt talat lite lågbudget när jag nu jämför med Spyke, Alpinestars och Dainese (jag skall också köpa nytt ställ 2010). Men sen får man ju titta på priset också. Man får vad man betalar för, känns orättvist att jämföra 12000 och 6000 kr
Det enda jag upplevt med mitt berik är när man ska ha igenom foten längst ner. Men det händer kanske var 5:e gång. Inget vidare problem :)

Edit:
ska kanske tillägga att jag inte testat så jättemånga ställ.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kör med berikstället. Det är helt ok, men som maverick påpekat så sitter innertyget lite halvtaskigt. Däremot är det lätt att ta bort för tvätt. Sen var nederdelen på benen gjord för damer, de är skitsvårt för mig att knäppa nedre dragkedjan över vaderna...

I år blir det Sweep istället

Naderi

Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Ja nu börjar man ju tveka lite. Om man säger såhär då, Om ni hade fått välja om? Hade ni kört berik igen? Eller valt annat märke?

Kör med berikstället. Det är helt ok, men som maverick påpekat så sitter innertyget lite halvtaskigt. Däremot är det lätt att ta bort för tvätt. Sen var nederdelen på benen gjord för damer, de är skitsvårt för mig att knäppa nedre dragkedjan över vaderna...

I år blir det Sweep istället

Det råkar inte vara så att du har dam-modellen då? För den är även gjord i dam som tydligen säljs här hemma. Dock finns inte herr-modellen konstigt nog. Vad fick du ge för ditt respektive vart köpte du det?

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har haft berik laguna seca och det var ett skitställ, obekvämt (stelt och irriterande sömmar mm.), dragkedja trasig och ett kasst innerfodret.

Naderi

Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Jaha, ja då skippar jag berik. Verkar inte som de är nåt att satsa på. Dags att kolla upp Alpinestars, Spyke, och Dainese lite mer.. Ingen som har bättre erfarenhet av arlen ness??

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jaha, ja då skippar jag berik. Verkar inte som de är nåt att satsa på. Dags att kolla upp Alpinestars, Spyke, och Dainese lite mer.. Ingen som har bättre erfarenhet av arlen ness??

Provat Sweep? (finns hos mcdelen.com) Finsk tillverkning, passade mig perfekt. Verkar ha mer "skandinaviska" proportioner.

Mitt Berik var inte dammodellen. Var ett Laguna Seca, i samma färg som det maverick länka bild på.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har alltid kört Alpinestars.

Aldrig varit missnöjd.

Naderi

Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Ska titta lite mer på sweep. Alpinestars vet jag håller måttet men tycker inte man får så mkt för de pengarna som jag tänkt lägga på ett ställ.. Känns som att ska man ha ett vettigt a-stars så får man pynta åtminstånde 10-12k. Min budget säger mig 6-6500 som max. Har hittat ett som heter SHIFT nu. Ska kolla/prova det imorgon om allt blir som planerat. Någon som har erfarenhet av det? För passar den bra så klipper jag till tror jag :p

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag var och provade igenom ett tiotal ställ men fastnade för A-star Charger som satt perfekt, hade egentligen tänkt mig runt 5-6k men för de pengarna satt ställen som skit på mig och passform har jag lärt mig är viktigt.

Naderi

Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Jo Alpinestars är ju ganska kända för att hålla måttet ordentligt! Men fått ett tips om att satsa på ett av de utgågna modellerna för att få ner priset. Dvs ett ställ som kostat 10-15k kanske 2008/2009, det kan man ju få för ca 5-6k idag. Har nu hittat ett Alpinestars (Octane) som kostat 9500kr men idag får jag det för 3995. Sitter bra men kanske lite för tajt.. Och saknar puck på ryggen som jag såå gärna vill ha. Eller ett Sweep t2 evo som förhoppningsvis går att beställa hem. Synpunkter på Alpinestars Octane eller Sweep t2 evo?

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Jo Alpinestars är ju ganska kända för att hålla måttet ordentligt! Men fått ett tips om att satsa på ett av de utgågna modellerna för att få ner priset. Dvs ett ställ som kostat 10-15k kanske 2008/2009, det kan man ju få för ca 5-6k idag. Har nu hittat ett Alpinestars (Octane) som kostat 9500kr men idag får jag det för 3995. Sitter bra men kanske lite för tajt.. Och saknar puck på ryggen som jag såå gärna vill ha. Eller ett Sweep t2 evo som förhoppningsvis går att beställa hem. Synpunkter på Alpinestars Octane eller Sweep t2 evo?
Gällande Sweep så kan du ju kolla med Wilcan:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220780

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Har haft både a-stars och nu spyke och de har varit helt problemfria bortsett från skrapmärkena dvs...:näsblod

Spyke är riktigt billigt på fc-moto och jag tror nästan alla har puckel som du så gärna vill ha!

Naderi

Gick med
3 Aug 2007
Hoj

Jag var med när han köpte det så jag vet nog lika mycket som han själv. Men annars tackar för länken. Inte alltid folk ställer upp o gå genom ett forum för att ställa upp! Plussar dig för det:tummenupp

Har haft både a-stars och nu spyke och de har varit helt problemfria bortsett från skrapmärkena dvs...:näsblod

Spyke är riktigt billigt på fc-moto och jag tror nästan alla har puckel som du så gärna vill ha!

Har nu efter många om och men beslutat mig för följande. Antingen klipper jag till på A-stars octane som jag får till bra pris (3995kr) Eller så avvaktar jag ett tag till o slår till på något bättre/dyrare.

Som jag sa tidigare, En jävla djungel det här...

Märken som lockar:
Arlen Ness
Alpinestars
Spyke
Sweep

Nåt jag missat? Nu snackar vi gärna kvalitets-märken. Berik t.ex. går bort direkt pga deras innerfoder.. Verkar strula för en del...

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...