Någon som skulle kuna köra mig till provet, man får betalt!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har övningskört ganska mycket faktiskt, men han som jag e övingskörde med e borta just nu och kommer inte tillbaka tills December (han e pensionär).

Jag har frågat min moster, hon jobbar då och kan inte. Jag har frågat två andra I min family och det alltid är samma problem. Alla de börjar ganska tidigt på morgonen.

Alla mina vänner som har körkort är på semester, och det är fyra av de. En av de kommer tillbaka innan skolan börjar, men då prata vi 18 agusti...
Jobbigt läge och ursäkta om jag blev en smula stram. Vi försökte ändå komma med konstruktiva förslag, men jag tyckte inte du återkopplade eller verkade ta in dem.

Drar slutsatsen att du inte anlitat körskola?

Hade ändå kollat om du kan köra upp på deras hoj, även om du eventuellt måste ta en lektion först. Kan rentav vara bra!

Kanske lättare här ute på vischan...

Ett sista långskott.

Är du med i SMC? Ring, de kan ha någon lokal eldsjäl som kan ställa upp. Kanske underlättar om du är/blir medlem. Medlemskapet brukar löna sig eller gå jämnt ut när du försäkrar.

Jag bor i blekinge, annars hade jag gärna hjälpt dig, som Sniglom, där alla är "goa göbbar".
 

krapnixfootball

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2023
Hoj
2022, Yamaha R3
Jobbigt läge och ursäkta om jag blev en smula stram. Vi försökte ändå komma med konstruktiva förslag, men jag tyckte inte du återkopplade eller verkade ta in dem.

Drar slutsatsen att du inte anlitat körskola?

Hade ändå kollat om du kan köra upp på deras hoj, även om du eventuellt måste ta en lektion först. Kan rentav vara bra!

Kanske lättare här ute på vischan...

Ett sista långskott.

Är du med i SMC? Ring, de kan ha någon lokal eldsjäl som kan ställa upp. Kanske underlättar om du är/blir medlem. Medlemskapet brukar löna sig eller gå jämnt ut när du försäkrar.

Jag bor i blekinge, annars hade jag gärna hjälpt dig, som Sniglom, där alla är "goa göbbar".
Asså jag har läst alla dina förslag, alla var bra ideer, som ksk hade funkat, det är därför jag har försökt. Även det här tråd är för att du sa att någon skulle ksk köra mc:n dit istället för att övingsköra med nån dit.

Ingen trafikskola tyvärr. Ska rings upp och fråga om jag skulle få låna deras mc om jag tar en eller två lektioner men det inte mycket tid vi pratar om.

SMC, jag har hört av de men inte ganska säkert va d e för nåt, ska läsa mer om d.

Jag har en fråga till dock... när börjar första tiden på förarprovet, kl8.00? Eller, för då kan en av de personer jag har frågat parkera MC ganska nära platsen dagen innan, och sen ska jag bara vänta tills de öppnar utanför provplatsen med mc nästa dagen och rulla den in och parkera den in på platsen? Skulle det funkar?
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Asså jag har läst alla dina förslag, alla var bra ideer, som ksk hade funkat, det är därför jag har försökt. Även det här tråd är för att du sa att någon skulle ksk köra mc:n dit istället för att övingsköra med nån dit.

Ingen trafikskola tyvärr. Ska rings upp och fråga om jag skulle få låna deras mc om jag tar en eller två lektioner men det inte mycket tid vi pratar om.

SMC, jag har hört av de men inte ganska säkert va d e för nåt, ska läsa mer om d.

Jag har en fråga till dock... när börjar första tiden på förarprovet, kl8.00? Eller, för då kan en av de personer jag har frågat parkera MC ganska nära platsen dagen innan, och sen ska jag bara vänta tills de öppnar utanför provplatsen med mc nästa dagen och rulla den in och parkera den in på platsen? Skulle det funkar?
Det funkar, så länge du inte kör in hojen. Eller så länge de inte ser dig köra in hojen. *host, host*
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det funkar, så länge du inte kör in hojen. Eller så länge de inte ser dig köra in hojen. *host, host*
Var väl en tråd för inte så länge sen där någon blev nekad uppkärning för att en av deltagarna berättade (skvallrade) för uppkörningsförrättaren att han kört dit med hojen själv...(?)

Är det så gäller det nog att vara jäkligt övertydlig hur hojen kom dit...
 

krapnixfootball

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2023
Hoj
2022, Yamaha R3
Var väl en tråd för inte så länge sen där någon blev nekad uppkärning för att en av deltagarna berättade (skvallrade) för uppkörningsförrättaren att han kört dit med hojen själv...(?)

Är det så gäller det nog att vara jäkligt övertydlig hur hojen kom dit...
D e ganska low från den där deltagarna dock...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Asså jag har läst alla dina förslag, alla var bra ideer, som ksk hade funkat, det är därför jag har försökt. Även det här tråd är för att du sa att någon skulle ksk köra mc:n dit istället för att övingsköra med nån dit.

Ingen trafikskola tyvärr. Ska rings upp och fråga om jag skulle få låna deras mc om jag tar en eller två lektioner men det inte mycket tid vi pratar om.

SMC, jag har hört av de men inte ganska säkert va d e för nåt, ska läsa mer om d.

Jag har en fråga till dock... när börjar första tiden på förarprovet, kl8.00? Eller, för då kan en av de personer jag har frågat parkera MC ganska nära platsen dagen innan, och sen ska jag bara vänta tills de öppnar utanför provplatsen med mc nästa dagen och rulla den in och parkera den in på platsen? Skulle det funkar?
Eller så kollar du med någon av dom stora klubbarna i Stockholm, tex Rapido och MCE, dom finns bla på FB. Någon därifrån kanske kan hjälpa till.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Eller så kollar du med någon av dom stora klubbarna i Stockholm, tex Rapido och MCE, dom finns bla på FB. Någon därifrån kanske kan hjälpa till.
Blir nog ändock svårt. Just nu är dom två klubbarna lite "semesteroaktiva". När ändå FB nämns så finns grupper enkom för detta. Med detta korta varsel är det nog i dessa han kan söka hjälp och muta med en räkmacka och på något sätt få till det.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Farmor, mormor eller någon annan dagledig åldring som fick A-kort på köpet med bil och kan åka bakpå som ”handledare”?

Jag gjorde en ansökan om att vara handledare för några veckor sedan och fick svar samma dag via Kivra.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
D e ganska low från den där deltagarna dock...
Vem står som ägare på hojen?
Eftersom jag antar att du inte är myndig, så står någon annan som ägare på din hoj?
Kan inte ägaren hjälpa till med detta, eller saknar vederbörande också rätt körkort.
Skulle ju vara enkelt att bara köra dit den.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Testar en fördom...till:

Behöver ni ens körkort däruppe? Ni har väl varken poliser...

Slut test.

Han verkar skulla ta sig bortåt 6 mil i hyfsat tätt bebyggda områden.
Fördomen är bekräftad, men gäller väl hela Sveriges rike?
Eller har jag missat något?
Risken/chansen att bli kontrollerad är ju mikroskopisk anser jag, och TS står ju troligtvis inte ens som ägare på hojen, så en snabb slagning på regnumret kanske säger att allt är ok?
Men helt korrekt, vi har inga poliser här uppe, eller i alla fall väldigt få, och efter kl 16 har dom åkt hem till sina familjer.
6 mil i hyfsat tätt bebyggda områden måste ju ses som optimala förutsättningar, vem skulle ha synpunkter på det om man har rätt utrustning och kör som "folk"?
Men - det är inte rätt, bara så att jag är tydlig med det :)
 

krapnixfootball

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2023
Hoj
2022, Yamaha R3
Farmor, mormor eller någon annan dagledig åldring som fick A-kort på köpet med bil och kan åka bakpå som ”handledare”?

Jag gjorde en ansökan om att vara handledare för några veckor sedan och fick svar samma dag via Kivra.
D här e smart faktiskt, men tyvärr bor min farmer och mormor I ett annat land
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fördomen är bekräftad, men gäller väl hela Sveriges rike?
Eller har jag missat något?
Risken/chansen att bli kontrollerad är ju mikroskopisk anser jag, och TS står ju troligtvis inte ens som ägare på hojen, så en snabb slagning på regnumret kanske säger att allt är ok?
Men helt korrekt, vi har inga poliser här uppe, eller i alla fall väldigt få, och efter kl 16 har dom åkt hem till sina familjer.
6 mil i hyfsat tätt bebyggda områden måste ju ses som optimala förutsättningar, vem skulle ha synpunkter på det om man har rätt utrustning och kör som "folk"?
Men - det är inte rätt, bara så att jag är tydlig med det :)
Jag mötte senast idag ordningsmakten i vår by som rymmer 800 personer ca.
Sen är de här tämligen ofta. Byn är som Dublin, fast öst och väst. De har därtill varsitt område med tvivelaktigt klientel, vilket torde förklara den myckna närvaron av uniformerad inkompetens.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag mötte senast idag ordningsmakten i vår by som rymmer 800 personer ca.
Sen är de här tämligen ofta. Byn är som Dublin, fast öst och väst. De har därtill varsitt område med tvivelaktigt klientel, vilket torde förklara den myckna närvaron av uniformerad inkompetens.
Definiera ”mötte”.
Är det samma sak som att jag hälsar på min farbror, som är polis, och hjälper honom att trimma in den elektroniska termostaten till hembrännaren?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Definiera ”mötte”.
Är det samma sak som att jag hälsar på min farbror, som är polis, och hjälper honom att trimma in den elektroniska termostaten till hembrännaren?
Ja, ungefär så. Men borta vid lägenheterna är det ofta blåljusdisco.

Det här är briljant. Vi kan kommunicera med fördomar och ha världens hittills mest effektiva dialog!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Stockholm-Särna-Trondheim-Åre-Gävle-Stockholm, 160 mil.
En polisbil i Gävle och en på motorvägen mellan Uppsala och Gävle.

Låten kan fastna i huvudet så klicka på egen risk.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Farmor, mormor eller någon annan dagledig åldring som fick A-kort på köpet med bil och kan åka bakpå som ”handledare”?

Jag gjorde en ansökan om att vara handledare för några veckor sedan och fick svar samma dag via Kivra.
Fiffigt!

Folk födda -58 eller tidigare, har jag för mig. Ja, om de tog körkort när de fyllde 18.

Jag har inte Kivra, blev bekräftad som handledare bums men fick invänta papper som tog 4-5 arbetsdagar ca.

Gäller dokumentet i Kivra som ett pappersdokument? Ligger det tillgängligt i mobilen är det ju med vid färd, eller?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Och….blev du stoppad för kontroll?
Nä, det var länge sedan. Minns inte när. Tio år sedan på väg till jobbet kanske. Alko och körkortskontroll där de stod ofta.

Stannade och tog en bild en gång när de hade fartkontroll från motsatt håll.

Mellan Zinken och skolan har de fartkontroll nästan jämnt. Ibland vinkar de tillbaka.

Poliserna stannade och fikade med en hel klass aspiranter. Jag tankade där de parkerat sina 12-14 polisbilar. 34 poliser kollade mig diskret när jag tankade och startade. Jag vinkade när jag åkte förbi. Några log och några aspiranter vinkade tillbaka.

Jag åker förbi polishuset på Bergsgatan rätt ofta. Där kan jag morsa på några poliser ibland och få ett leende tillbaka från en polistjej. Man får väl motorcykelambassadöra lite?

Såg på FB att det var nio år sedan jag åkte 28 över på Essingeleden, med bilen. Den kände ”Jernet” i den silvriga Golf sportkombin. Trevlig. 2800 kr tror jag.

2017, midsommarafton. Årstaviken med båten. Iofs Kustbevakningen. Poliser wannabes. Fan dom var också trevliga.
7 knop och jag körde 12. 1000 kr. Sehr kriminell. ?

Ot va?

Åkte Västerbron i 60 (som man ska). Bredvid i vänsterfilen åkte en annan hoj. Samma fart. Det kommer en svart lite repig nästan risig folkabuss och lägger sig bakom. Nära. Hela vägen från krönet ner till rödlyset. Sen tar den bussfilen och över liljeholmsbron. 50 trots 30 på bron (pga vibrationer). Ner mot liljeholmens baksida. Vid rödlyset åker jag upp bredvid och ger killen det onda ögat. Han ler och tjejen som kör böjer sig fram och ler stort. Bägge i polisuniform. Ja dom provocerade när de låg så nära så länge och ja, de kollade våra regnr såklart. Jag tyckte det var pundigt. Så man kan bli kollad och några få nya polisbilar kan läsa nummerplåtar själva. Om man ska på uppkörning t ex.

IMG_2961.jpeg
IMG_1037.jpegIMG_1038.jpeg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nä, det var länge sedan. Minns inte när. Tio år sedan på väg till jobbet kanske. Alko och körkortskontroll där de stod ofta.

Stannade och tog en bild en gång när de hade fartkontroll från motsatt håll.

Mellan Zinken och skolan har de fartkontroll nästan jämnt. Ibland vinkar de tillbaka.

Poliserna stannade och fikade med en hel klass aspiranter. Jag tankade där de parkerat sina 12-14 polisbilar. 34 poliser kollade mig diskret när jag tankade och startade. Jag vinkade när jag åkte förbi. Några log och några aspiranter vinkade tillbaka.

Jag åker förbi polishuset på Bergsgatan rätt ofta. Där kan jag morsa på några poliser ibland och få ett leende tillbaka från en polistjej. Man får väl motorcykelambassadöra lite?

Såg på FB att det var nio år sedan jag åkte 28 över på Essingeleden, med bilen. Den kände ”Jernet” i den silvriga Golf sportkombin. Trevlig. 2800 kr tror jag.

2017, midsommarafton. Årstaviken med båten. Iofs Kustbevakningen. Poliser wannabes. Fan dom var också trevliga.
7 knop och jag körde 12. 1000 kr. Sehr kriminell. ?

Ot va?

Åkte Västerbron i 60 (som man ska). Bredvid i vänsterfilen åkte en annan hoj. Samma fart. Det kommer en svart lite repig nästan risig folkabuss och lägger sig bakom. Nära. Hela vägen från krönet ner till rödlyset. Sen tar den bussfilen och över liljeholmsbron. 50 trots 30 på bron (pga vibrationer). Ner mot liljeholmens baksida. Vid rödlyset åker jag upp bredvid och ger killen det onda ögat. Han ler och tjejen som kör böjer sig fram och ler stort. Bägge i polisuniform. Ja dom provocerade när de låg så nära så länge och ja, de kollade våra regnr såklart. Jag tyckte det var pundigt. Så man kan bli kollad och några få nya polisbilar kan läsa nummerplåtar själva. Om man ska på uppkörning t ex.

View attachment 487513
View attachment 487516View attachment 487517
Väl dokumenterad historik! :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top