Någon som testat dessa larm?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Borde det inte gå att koppla in larmet till stödet på hojen?
Jag menar, det finns ju redan en sensor till stödet, iaf på min, så att det inte går att ha i en växel med motorn igång och stödet nere samtidigt?

Isåfall räcker ju detta mer än väl, tilt sensor behövs ju inte, rätar någon upp hojen så går ju larmet pga att stödet fälls upp.

Kan inte någon smart berätta att detta går att fixa enkelt o bra. Isåfall är detta larmet värt varenda krona, nästna det dubbla om nån frågar mig :tuttar
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
izznix skrev:
Trist om det ska va sådär. :confused:

Är det någon här som provat något larm från denna tillverkaren?

Sola-larm
http://www.sola-larm.com/motorcyclealarms.html

Det billigast för 45£ ~ 600kr

SLA-807 - £45

* UK’s best selling motorcycle / scooter alarm.
* 12v alarm.
* Easy DIY installation.
* Two encrypted remote control key fobs.
* Integral shock sensor and tilt switch.
* Hazard light flash on arming and disarming.
* Violation memory LED and audible notification.
* Loud built in siren.
* Panic facility via remote controls.
* Audible arm / disarm chirp.
* Selectable ignition sensing.
* Negative trigger input for additional devices.
* Current consumption less than 5mA.
* DIY instructions and telephone support.

Finns fler ännu bättre, lite dyrare.. :gnissla

Ola
Det verkar ju riktigt schyst!
Nån som vet vad frakten ligger på ungefär?
Fanns 125dB siren för £8.11 med :yoparty
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Muggen skrev:
Borde det inte gå att koppla in larmet till stödet på hojen?
Jag menar, det finns ju redan en sensor till stödet, iaf på min, så att det inte går att ha i en växel med motorn igång och stödet nere samtidigt?

Isåfall räcker ju detta mer än väl, tilt sensor behövs ju inte, rätar någon upp hojen så går ju larmet pga att stödet fälls upp.

Kan inte någon smart berätta att detta går att fixa enkelt o bra. Isåfall är detta larmet värt varenda krona, nästna det dubbla om nån frågar mig :tuttar

kopplade in mitt i kväll

kopplat in så alla blinkers å siren tjuter då de utlöser

har tänkt lite på de där med tilt sensor som du skrev om med stödet och det skulle nog fungera om du kan öppna larmet och se vart signalen från ljud sensorn går in och på liknade sätt framkalla signal då stödet är i uppfält läge men de kanske kan vara lite knepigt.

kan ju använda stödet som startspärr:rolleyes:

men jag fattar inte riktigt vad larmet reagerar på om det är ljud eller rörelse för klappa händerna skrika m.m. löser det inte ut på men om man slår i en kåpa tjuter de ju ( å de tjuter bra )

Tänk utveckla tjutandet eventuelt med ett relä på kabeln till sirenen å koppla på till orginal tutan

Vet inte hur jag ska göra med att försöka koppla in larmet så det går att starta med de är ju egentligen samma sak som att lära sig tjuv koppla cykeln och finns de en startspärr borde ju de inte funka :rolleyes:
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Mr Helmut skrev:
kopplade in mitt i kväll

kopplat in så alla blinkers å siren tjuter då de utlöser

har tänkt lite på de där med tilt sensor som du skrev om med stödet och det skulle nog fungera om du kan öppna larmet och se vart signalen från ljud sensorn går in och på liknade sätt framkalla signal då stödet är i uppfält läge men de kanske kan vara lite knepigt.

kan ju använda stödet som startspärr:rolleyes:

men jag fattar inte riktigt vad larmet reagerar på om det är ljud eller rörelse för klappa händerna skrika m.m. löser det inte ut på men om man slår i en kåpa tjuter de ju ( å de tjuter bra )

Tänk utveckla tjutandet eventuelt med ett relä på kabeln till sirenen å koppla på till orginal tutan

Vet inte hur jag ska göra med att försöka koppla in larmet så det går att starta med de är ju egentligen samma sak som att lära sig tjuv koppla cykeln och finns de en startspärr borde ju de inte funka :rolleyes:

jag har lämnat tillbaka mina larm, var inte riktigt nöjd.
Mina behov kräver tilt sensor.

Du kan enkelt öppna ditt utan att det syns. Ta fram hårtorket o värm runda klisterlappen som det står "Passed" på, tillslut torkar klistret och lappen tas loss utan någon form av skada eller rent utav trillar av.
När du öppnat dosan och kikat, klistra på "Passed" igen med lite nytt fräschst klister. Nu har du varit o pillat i den utan att någon kan säga något :tummenupp
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Tjo!

Det där med stödet verkar krånglit som attans, men vafan. Allt som ni snackar om går att lösa på ett eller annat sätt. Vet man bara hur man använder relän så kan man grejja det där med tiltfunktion osv. Larmet i sig använder man då i huvusak (förutom befintliga funktioner) för att aktivera dessa övriga funktioner man vill ha..

Tex. Det måste gå att få tag på en tilt-sensor ngn stans. Har inte kollat weben, är dock ganska lätt att tillverka själv om man är lite händig, med ett rör och en dank, 2 anslutningsytor samt 2 relän. Finns för typ 40spänn på macken..

Här är ett exempel.
chematilt9ya.png


Har inte testat själv, Men det borde funka.

För att ändra känsligheten är det bara att vrida röret.

Samt via denna funktion kan du koppla in annat, och eller istället för röret, tex stödet, tändningen, rörelse. Bara man skickar en jordpuls (i detta schema) går även att jöra om det för + styrt.
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
MAD BOY skrev:
Det där med stödet verkar krånglit som attans, men vafan. Allt som ni snackar om går att lösa på ett eller annat sätt. Vet man bara hur man använder relän så kan man grejja det där med tiltfunktion osv. Larmet i sig använder man då i huvusak (förutom befintliga funktioner) för att aktivera dessa övriga funktioner man vill ha..

Tex. Det måste gå att få tag på en tilt-sensor ngn stans. Har inte kollat weben, är dock ganska lätt att tillverka själv om man är lite händig, med ett rör och en dank, 2 anslutningsytor samt 2 relän. Finns för typ 40spänn på macken..

Här är ett exempel. QUOTE]
Måste man inte ha nått specialrelä då som håller igång sirenen, annars är det väll bara att luta tillbaka hojen så slutar det tjuta?
Typ nått sånt här, fast kraftigare: [url]http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=77048[/url]
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det satt nån form av hemmagjord lutningsgivare på min hoj när jag köpte den, och där fanns två små kondensatorliknande prylar som visade sig vara precis det som MAD BOY föreslår, dvs. rör med en järnkula i. De var alltså inte större än vanliga små kondensatorer, och borde finnas att köpa på t.ex. ELFA.

Tidigare i tråden snackades det om blinkande lysdioder, och jag kan upplysa om att en sån där larmattrapp att fästa i bilrutan innehåller en blinklysdiod och ett motstånd, inget mer. En sån blinklysdiod kostade la 30 spänn eller var det var på Kjell & Co, men larmatrappen går lös på en tjuga på Biltema, och då får man 2 meter kabel också. :) Visst kan man göra en egen "blink-krets", men inte med bara två komponenter.
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Larm instalation.

Jag gissade att jag skulle får lite frågor kring chemat. Men har tänkt på det mesta. Viffer undrarde om man behövde ngt special relä, Nej. Med denna krets tjuter sirenen konstant frams tills des att du stänger av larmet (därför 2 relän) Det enda problemet är att sirenen kanske tar emot en impulsignal (har dock int testat) från larmet, vilket ger den des frekvens. Jag vet dock att det finns sirener som endast kräver en konstant + och jordsingnal för at avge ett pulserande ljud, det är en sådan som krävs i detta exempel.

Sen ville jag inte låsa fast er vid tilt funktionen. Utan mer visa på att man kan koppla in vad fasen man vill till denna krets. Som tidigare sagt så kräver kretsen en jordsingnal för att utlösa.

Anledningen till detta chema är att larmet i sig inte har ngn egen "in" port för larm. Vilket då även gör att blinkerserna inte lyser.

Men som sagt var,, Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Larmet går att göra lika säkert som Alkatras. Och funktionerna miljoner.
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
larm.

Tror jag har hittat en utväg på det där med startfunktionen..

Från mitt tändningslås går det 2st orange kablar vilket ena är tändningen (+15) och den andra är signalkabel till databoxen.. Kabeln ger vid tändning 1,33V och här är min tanke:

Jag använder alltså ornage från larmet och byglar upp den i en Y-koppling till båda oranga kablarna på T-låset.

Använder då 2st spärrdiodrar för att inte skicka runt strömmen till vise verse, samt ett motstånd till signalkabeln..

Nu vet jag att det är väldigt riskey att latja med databoxen, ingen billig sak att bränna.. Men vad gör man inte??

Någon som avråder????? eller håller med?
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
MAD BOY skrev:
Tror jag har hittat en utväg på det där med startfunktionen..

Från mitt tändningslås går det 2st orange kablar vilket ena är tändningen (+15) och den andra är signalkabel till databoxen.. Kabeln ger vid tändning 1,33V och här är min tanke:

Jag använder alltså ornage från larmet och byglar upp den i en Y-koppling till båda oranga kablarna på T-låset.

Använder då 2st spärrdiodrar för att inte skicka runt strömmen till vise verse, samt ett motstånd till signalkabeln..

Nu vet jag att det är väldigt riskey att latja med databoxen, ingen billig sak att bränna.. Men vad gör man inte??

Någon som avråder????? eller håller med?
Ger den konstant 1,33V och inte nollas eller ökar vid motorstart?
Räknar man ut rätt motstånd så man sänker till exakt 1,33V bör det inte bli några problem. Men enligt ohms lag måste du veta effekten utav 1,33V inne i boxen. Eller så kopplar du en amperemeter mellan box och T. och räknar ut det den vägen. Rätta mig om jag har fel, var ett tag sen jag läste elektronik.
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Viffer skrev:
Ger den konstant 1,33V och inte nollas eller ökar vid motorstart?
Räknar man ut rätt motstånd så man sänker till exakt 1,33V bör det inte bli några problem. Men enligt ohms lag måste du veta effekten utav 1,33V inne i boxen. Eller så kopplar du en amperemeter mellan box och T. och räknar ut det den vägen. Rätta mig om jag har fel, var ett tag sen jag läste elektronik.

Jo, de e sant. Men tror inte amperen är av ngn större betydelse i detta syfte, det borde ju vara så att boxen använder den aperen den behöver och inte mer eller mindre, Har dock inte testat det vid start och under gång (om den håller 1,33V) men kan vara smart att kolla.

Stort tack för ditt svar :tummenupp

Vore kul om ngn duktig MC-meck kunde förklara starspärren i en Suzuki, om det bara är så att T-låste skickar ut en KONSTANT 1,33V-signal till boxen. eller om den är mer avancerad en så!!

Vågar inte riktigt att koppla in det en. Har inte riktigt råd att tabba mig denna månad.

Off the record! men endå!
((Om ngn snäll ville ge mig en länk eller ngt till ett elchema samt användarhandbok för Suzuki GSX-R 750 -99 vore jag överlycklig))

:fyllisar
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Kan detta vara något användbart? Pris:50 euro.

IF IT MOVES THE MICRO ALARM WILL PROTECT IT!

A self contained alarm for your motorcycle security - small on size but big on noise!

The built-in sensor will activate the unit if it detects any vibration in the bike to which it is attached.

It can be mounted using either the bracket or with the sticky pad supplied.

Arming is by the high security radial type key switch mounted in the case, giving a delay of 10 secs approx before becoming ready to deter a potential thief.

Once disturbed it emits an attention getting, pulsed, high pitched tone for 20 secs. and then re-arms immediately for further protection. Especially suitable for step-through and mopeds etc.

Features

*Long Battery life from type PP3 contained in unit.
*Built-in vibration sensor
*Loud attention getting alarm signal
*Rubber sealed back
*High security radial type key
*Very compact
*12 month warranty
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top