Någon som testat dessa larm?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hoztic skrev:
Det finns alltså utgång på larmet för diod?
Är det vettiga instruktioner med? Ser den tålig ut, dvs fuktskyddad osv?


nej, det finns ingen utgång för diod. men det löser sig iaf

se bilden jag lagt in tidigare i tråden + att det finns en hjälpsida om vilka märken som har vilka färgkoder på kablarna
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
wonderwizard skrev:
nej, det finns ingen utgång för diod. men det löser sig iaf

se bilden jag lagt in tidigare i tråden + att det finns en hjälpsida om vilka märken som har vilka färgkoder på kablarna

Hur hade du tänkt få till en diod då? :va

Japp, den kikade jag på, och det verkade ju lungt! :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hoztic skrev:
Hur hade du tänkt få till en diod då? :va

Japp, den kikade jag på, och det verkade ju lungt! :)

vad är det för diod och vad skulle man kunna ha för nytta av en sån?:confused:

känns ju inte toppen kvalite men tror inte de är dåligt på något sätt.... den där antirån funktionen känns riktigt läskig, tänk om man kommer åt den där knappen i fickan (i en kurva) blöööööp så dör den.

edet
taskigt om man inte har brytare för att inte kunna starta cykeln (menar på stöd) trycker på startgrejen på fjärren å cykeln ligger i diket sen....mohaha
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mr Helmut skrev:
vad är det för diod och vad skulle man kunna ha för nytta av en sån?:confused:

känns ju inte toppen kvalite men tror inte de är dåligt på något sätt.... den där antirån funktionen känns riktigt läskig, tänk om man kommer åt den där knappen i fickan (i en kurva) blöööööp så dör den.

Dom flesta larm brukar ju ha en diod som visar att dom är igång! :) Dels för att man ska veta om man har larmat på eller inte, och för att varna ev klåfingriga typer.

Mjo, det är ju grymt smidigt att kunna stoppa hojen om nån får för sig att vilja ta den när man kör. Men som sagt så känns det riktigt livsfarligt om man kommer åt den av misstag! Men å andra sidan så är det ju lätt gjort att ta bort den funktionen i fjärren :)
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
tja!

Ja Helmertz Elektronik är ju ganska kända på den svenska marknaden och är ett väl beprovat system. Sedan är det ju kanske lite lättare att få hjälp med den produkten då bilverkstäder och MC -"- har god kännedom. Sen får man ju kanske höra med försäkringsbolagen om man kan få premieminskning om man har larm (brukar då vara försäkringsbolagens rekomenderade lam) Som dom givetvis får provision på :tummenner ..
Men jag tycker helt klart att det första larmet där låter helballt och för dom pengarna WOW.

Själva stoppfunktionen lär inte vara så svår att koppla in, har tidigare gjort liknande kopplingar på TEX CSD Cargard:s larm (numera i DEFAS händer). Var där JÄVLIGT noga med att använda KRYMPHYLLSOR så skiten inte lossnar.
Vore intresant att veta hur långt fjärkontrollen klarar av att sända. Anänder dom frekvenser om ca 400/hz så tippar jag på max 70m viket suger.

Bekymmrar mig mer för installationen av start vilket kan bli betydligt krångligare, då man bör tänka på att nyare cyklar har har tex: koppling för att starta och liknande.... (men dock inte omöjligt att koppla förbi).

Sedan är de ju inte allt för lustigt om man skulle missa att tänka på att lägga in en spärr då man har växel i :hihi Som tur är har vissa MC modeller redan den funktionen inlaggd..

Sedan det eviga babblet om dioder.. När larmet är aktivetar borde man kunna ta ngn av de befintliga (larmets) kretsar och koppla via motstånd och impulsrelä, och använda önskad/e optokomponent. Finns även dioder med färdigstyrda impulser för 29 spänn på www.kjell.com
36712.jpg
.

Men Förmodligen ballare att anända LED typ Blå el likanande..

Vore kul att få höra hur det fungerade...

God luk!
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag vill påpeka att jag ej kommer att koppla in fjärrstart eller avstängning via fjärr.

jag är enbart ute efter stöldskyddet (klåfingriga ungar mm)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
wonderwizard skrev:
jag vill påpeka att jag ej kommer att koppla in fjärrstart eller avstängning via fjärr.

jag är enbart ute efter stöldskyddet (klåfingriga ungar mm)

Går det att välja om man ska koppla in det eller inte? På ritningen ser det ju ut som att man bara kopplar in sig på dödarknappen, och sen sköter larmet resten? :va

Hur känsligt verkar det vara?
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
wonderwizard skrev:
jag vill påpeka att jag ej kommer att koppla in fjärrstart eller avstängning via fjärr.

jag är enbart ute efter stöldskyddet (klåfingriga ungar mm)

Jag också! Har hojen parkerad vid fönstret på gatan i centrala Malmö med enbart trafikförsäkring. Har elbatong + baseballträ vid sängen och vill gärna vakna om någon tattare skulle pilla!
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Hoztic skrev:
Går det att välja om man ska koppla in det eller inte? På ritningen ser det ju ut som att man bara kopplar in sig på dödarknappen, och sen sköter larmet resten? :va

Hur känsligt verkar det vara?


"Ändrat" [Känsligt. Känsligheten gick att ställa såg det ut som, så det bestämmer du nog själv]

Det är svårt att säga hur larmert skall kopplas in på just din cykel. Man får helt enkelt mäta larmets respons och sedan utverdera hur man kan använda sig av signalen på sin cykel. Är tex dödaren är en normalt slutande kontakt till jord, och lamets är (NS + 12v) så blir efekten kortis. Går givetvis att konvertera signalen med relä eller (polvändare--> (vilka brukar vara jävligt känsliga).

Eller så kan man ju helt enkelt bara skita i funktionen som andra här tycker.. Är som jag sa tidigare inge större nytta om frjärkan bara räker 70m..
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
MAD BOY skrev:
Känsligt??
Det är svårt att säga hur larmert skall kopplas in på just din cykel. Man får helt enkelt mäta larmets respons och sedan utverdera hur man kan använda sig av signalen på sin cykel. Är tex dödaren är en normalt slutande kontakt till jord, och lamets är (NS + 12v) så blir efekten kortis. Går givetvis att konvertera signalen med relä eller (polvändare--> (vilka brukar vara jävligt känsliga).

Eller så kan man ju helt enkelt bara skita i funktionen som andra här tycker.. Är som jag sa tidigare inge större nytta om frjärkan bara räker 70m..

Ja, känsligt för rörelse?

Fast startspärr är ju inte så dumt heller, och då måste man ju koppla in sig på dödar-knappen...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hoztic skrev:
Ja, känsligt för rörelse?

Fast startspärr är ju inte så dumt heller, och då måste man ju koppla in sig på dödar-knappen...

jag tror jag kopplar in alla funktioner och hoppas man överlever dock vet jag inte vart man ska leta kablar (aldrig rivit ned r6a) mynar alla kablar vid säkrings box, ska man ta va tanken å gå på kablar där vart ska man hitta dom typ:confused:
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Mr Helmut skrev:
jag tror jag kopplar in alla funktioner och hoppas man överlever dock vet jag inte vart man ska leta kablar (aldrig rivit ned r6a) mynar alla kablar vid säkrings box, ska man ta va tanken å gå på kablar där vart ska man hitta dom typ:confused:

1. Kablaget i datboxen
2. Säkringsboxen
3. Blinkersrelät ev, i kablaget som går till blinker. "ev kan spärr-diod behövas"
4. Bakom tändningslåset
5. Batteriet (oftast under sadeln)

har säkert glömt ngt. men det här borde räcka.

Ps. Tänk "ni som inte vet" att larmets monteringsanvisning går SÄLLAN att följa till pungt o pricka. Daffar man bara dit det utan att använda mätverktyg blir det oftast sallad... :brinnerup

lycka till.

Har beställt ett åt mig själv nu osså. Blev 590;- ink frakt.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
MAD BOY skrev:
1. Kablaget i datboxen
2. Säkringsboxen
3. Blinkersrelät ev, i kablaget som går till blinker. "ev kan spärr-diod behövas"
4. Bakom tändningslåset
5. Batteriet (oftast under sadeln)

har säkert glömt ngt. men det här borde räcka.

Ps. Tänk "ni som inte vet" att larmets monteringsanvisning går SÄLLAN att följa till pungt o pricka. Daffar man bara dit det utan att använda mätverktyg blir det oftast sallad... :brinnerup

lycka till.

Har beställt ett åt mig själv nu osså. Blev 590;- ink frakt.

Låter klyddigt, speciellt om man inte har instrument för att mäta och noll koll på hur det ska kopplas in. Kanske får åka till helsingborg och muta wonderwizard med öl och kvinnor så kanske han kan hjälpa en :va
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Daffar upp en ny tråd för alla er som vill ha tipps på hur man instalerar larm, vilka signaler man bör leta efter samt vilka problem man kan stöata på. Även vilka verktyg som man bör ha. Kommer med en länk på denna sida.

Får du problem under installationen så:
Skicka mess så svarar jag, när jag har tid.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Det andra larmet kostar 1244 + frakt om någon undrar. Verkar inte vara nån större skillnad.
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
MAD BOY skrev:
Daffar upp en ny tråd för alla er som vill ha tipps på hur man instalerar larm, vilka signaler man bör leta efter samt vilka problem man kan stöata på. Även vilka verktyg som man bör ha. Kommer med en länk på denna sida.

Får du problem under installationen så:
Skicka mess så svarar jag, när jag har tid.

Mycket bra initiativ! :tummenupp

Jag tror det är många här inklusive mig själv som tackar och :Bugar
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Nu fattas det bara elschema o hur fanken ja ska koppla in grejerna, men det löser sig väl..

Rock 'n Roll :yoparty
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Här kommer det..

Ångrade mig lite och lägger upp ett schema här istället.


Du måste ha en Multimeter när du gör installationen. Finns billigt på Claes ohlsson. Vet du inte hur den fungerar så läs manualen eller gör ett inlägg.

Använd brännhylsor och en RIKTIG klämtång. Kostar en slant men e värt att äga. Sen rekomenderar jag krymphylsor för bästa resultat och livslängd.

För att inte göra det för grötigt för er så har jag kritat lite på det elschemat som följer med larmet.

Observera att larmet utlöser på ljud och inte tillt, vilket gör det viktigt av placering. Jag placerade mitt larm under min cuts vilket ger en ganska bra resonanslåda om ngn knackar lite på kåporna. Sirenen bör oxå placerars på ett ställe där den har det ganska fritt. Vill man spara in på livslängden så placera den där vatten inte tränger in i den samt så att kondens kan rinna ur membranet...

Här kommer det lite mer förenklade schemat. Är det ngt jag glömt så säg bra till så löser vi det..
my.php


Lycka till med installationerna!!! :banana
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top