Någon som testat dessa larm?

Hoztic skrev:
Det finns alltså utgång på larmet för diod?
Är det vettiga instruktioner med? Ser den tålig ut, dvs fuktskyddad osv?


nej, det finns ingen utgång för diod. men det löser sig iaf

se bilden jag lagt in tidigare i tråden + att det finns en hjälpsida om vilka märken som har vilka färgkoder på kablarna
 
Hoztic skrev:
Hur hade du tänkt få till en diod då? :va

Japp, den kikade jag på, och det verkade ju lungt! :)

vad är det för diod och vad skulle man kunna ha för nytta av en sån?:confused:

känns ju inte toppen kvalite men tror inte de är dåligt på något sätt.... den där antirån funktionen känns riktigt läskig, tänk om man kommer åt den där knappen i fickan (i en kurva) blöööööp så dör den.

edet
taskigt om man inte har brytare för att inte kunna starta cykeln (menar på stöd) trycker på startgrejen på fjärren å cykeln ligger i diket sen....mohaha
 
Last edited:
Mr Helmut skrev:
vad är det för diod och vad skulle man kunna ha för nytta av en sån?:confused:

känns ju inte toppen kvalite men tror inte de är dåligt på något sätt.... den där antirån funktionen känns riktigt läskig, tänk om man kommer åt den där knappen i fickan (i en kurva) blöööööp så dör den.

Dom flesta larm brukar ju ha en diod som visar att dom är igång! :) Dels för att man ska veta om man har larmat på eller inte, och för att varna ev klåfingriga typer.

Mjo, det är ju grymt smidigt att kunna stoppa hojen om nån får för sig att vilja ta den när man kör. Men som sagt så känns det riktigt livsfarligt om man kommer åt den av misstag! Men å andra sidan så är det ju lätt gjort att ta bort den funktionen i fjärren :)
 
tja!

Ja Helmertz Elektronik är ju ganska kända på den svenska marknaden och är ett väl beprovat system. Sedan är det ju kanske lite lättare att få hjälp med den produkten då bilverkstäder och MC -"- har god kännedom. Sen får man ju kanske höra med försäkringsbolagen om man kan få premieminskning om man har larm (brukar då vara försäkringsbolagens rekomenderade lam) Som dom givetvis får provision på :tummenner ..
Men jag tycker helt klart att det första larmet där låter helballt och för dom pengarna WOW.

Själva stoppfunktionen lär inte vara så svår att koppla in, har tidigare gjort liknande kopplingar på TEX CSD Cargard:s larm (numera i DEFAS händer). Var där JÄVLIGT noga med att använda KRYMPHYLLSOR så skiten inte lossnar.
Vore intresant att veta hur långt fjärkontrollen klarar av att sända. Anänder dom frekvenser om ca 400/hz så tippar jag på max 70m viket suger.

Bekymmrar mig mer för installationen av start vilket kan bli betydligt krångligare, då man bör tänka på att nyare cyklar har har tex: koppling för att starta och liknande.... (men dock inte omöjligt att koppla förbi).

Sedan är de ju inte allt för lustigt om man skulle missa att tänka på att lägga in en spärr då man har växel i :hihi Som tur är har vissa MC modeller redan den funktionen inlaggd..

Sedan det eviga babblet om dioder.. När larmet är aktivetar borde man kunna ta ngn av de befintliga (larmets) kretsar och koppla via motstånd och impulsrelä, och använda önskad/e optokomponent. Finns även dioder med färdigstyrda impulser för 29 spänn på www.kjell.com
36712.jpg
.

Men Förmodligen ballare att anända LED typ Blå el likanande..

Vore kul att få höra hur det fungerade...

God luk!
 
Last edited:
jag vill påpeka att jag ej kommer att koppla in fjärrstart eller avstängning via fjärr.

jag är enbart ute efter stöldskyddet (klåfingriga ungar mm)
 
wonderwizard skrev:
jag vill påpeka att jag ej kommer att koppla in fjärrstart eller avstängning via fjärr.

jag är enbart ute efter stöldskyddet (klåfingriga ungar mm)

Går det att välja om man ska koppla in det eller inte? På ritningen ser det ju ut som att man bara kopplar in sig på dödarknappen, och sen sköter larmet resten? :va

Hur känsligt verkar det vara?
 
wonderwizard skrev:
jag vill påpeka att jag ej kommer att koppla in fjärrstart eller avstängning via fjärr.

jag är enbart ute efter stöldskyddet (klåfingriga ungar mm)

Jag också! Har hojen parkerad vid fönstret på gatan i centrala Malmö med enbart trafikförsäkring. Har elbatong + baseballträ vid sängen och vill gärna vakna om någon tattare skulle pilla!
 
Hoztic skrev:
Går det att välja om man ska koppla in det eller inte? På ritningen ser det ju ut som att man bara kopplar in sig på dödarknappen, och sen sköter larmet resten? :va

Hur känsligt verkar det vara?


"Ändrat" [Känsligt. Känsligheten gick att ställa såg det ut som, så det bestämmer du nog själv]

Det är svårt att säga hur larmert skall kopplas in på just din cykel. Man får helt enkelt mäta larmets respons och sedan utverdera hur man kan använda sig av signalen på sin cykel. Är tex dödaren är en normalt slutande kontakt till jord, och lamets är (NS + 12v) så blir efekten kortis. Går givetvis att konvertera signalen med relä eller (polvändare--> (vilka brukar vara jävligt känsliga).

Eller så kan man ju helt enkelt bara skita i funktionen som andra här tycker.. Är som jag sa tidigare inge större nytta om frjärkan bara räker 70m..
 
Last edited:
MAD BOY skrev:
Känsligt??
Det är svårt att säga hur larmert skall kopplas in på just din cykel. Man får helt enkelt mäta larmets respons och sedan utverdera hur man kan använda sig av signalen på sin cykel. Är tex dödaren är en normalt slutande kontakt till jord, och lamets är (NS + 12v) så blir efekten kortis. Går givetvis att konvertera signalen med relä eller (polvändare--> (vilka brukar vara jävligt känsliga).

Eller så kan man ju helt enkelt bara skita i funktionen som andra här tycker.. Är som jag sa tidigare inge större nytta om frjärkan bara räker 70m..

Ja, känsligt för rörelse?

Fast startspärr är ju inte så dumt heller, och då måste man ju koppla in sig på dödar-knappen...
 
Hoztic skrev:
Ja, känsligt för rörelse?

Fast startspärr är ju inte så dumt heller, och då måste man ju koppla in sig på dödar-knappen...

jag tror jag kopplar in alla funktioner och hoppas man överlever dock vet jag inte vart man ska leta kablar (aldrig rivit ned r6a) mynar alla kablar vid säkrings box, ska man ta va tanken å gå på kablar där vart ska man hitta dom typ:confused:
 
Mr Helmut skrev:
jag tror jag kopplar in alla funktioner och hoppas man överlever dock vet jag inte vart man ska leta kablar (aldrig rivit ned r6a) mynar alla kablar vid säkrings box, ska man ta va tanken å gå på kablar där vart ska man hitta dom typ:confused:

1. Kablaget i datboxen
2. Säkringsboxen
3. Blinkersrelät ev, i kablaget som går till blinker. "ev kan spärr-diod behövas"
4. Bakom tändningslåset
5. Batteriet (oftast under sadeln)

har säkert glömt ngt. men det här borde räcka.

Ps. Tänk "ni som inte vet" att larmets monteringsanvisning går SÄLLAN att följa till pungt o pricka. Daffar man bara dit det utan att använda mätverktyg blir det oftast sallad... :brinnerup

lycka till.

Har beställt ett åt mig själv nu osså. Blev 590;- ink frakt.
 
MAD BOY skrev:
1. Kablaget i datboxen
2. Säkringsboxen
3. Blinkersrelät ev, i kablaget som går till blinker. "ev kan spärr-diod behövas"
4. Bakom tändningslåset
5. Batteriet (oftast under sadeln)

har säkert glömt ngt. men det här borde räcka.

Ps. Tänk "ni som inte vet" att larmets monteringsanvisning går SÄLLAN att följa till pungt o pricka. Daffar man bara dit det utan att använda mätverktyg blir det oftast sallad... :brinnerup

lycka till.

Har beställt ett åt mig själv nu osså. Blev 590;- ink frakt.

Låter klyddigt, speciellt om man inte har instrument för att mäta och noll koll på hur det ska kopplas in. Kanske får åka till helsingborg och muta wonderwizard med öl och kvinnor så kanske han kan hjälpa en :va
 
Daffar upp en ny tråd för alla er som vill ha tipps på hur man instalerar larm, vilka signaler man bör leta efter samt vilka problem man kan stöata på. Även vilka verktyg som man bör ha. Kommer med en länk på denna sida.

Får du problem under installationen så:
Skicka mess så svarar jag, när jag har tid.
 
MAD BOY skrev:
Daffar upp en ny tråd för alla er som vill ha tipps på hur man instalerar larm, vilka signaler man bör leta efter samt vilka problem man kan stöata på. Även vilka verktyg som man bör ha. Kommer med en länk på denna sida.

Får du problem under installationen så:
Skicka mess så svarar jag, när jag har tid.

Mycket bra initiativ! :tummenupp

Jag tror det är många här inklusive mig själv som tackar och :Bugar
 
Nu fattas det bara elschema o hur fanken ja ska koppla in grejerna, men det löser sig väl..

Rock 'n Roll :yoparty
 
Här kommer det..

Ångrade mig lite och lägger upp ett schema här istället.


Du måste ha en Multimeter när du gör installationen. Finns billigt på Claes ohlsson. Vet du inte hur den fungerar så läs manualen eller gör ett inlägg.

Använd brännhylsor och en RIKTIG klämtång. Kostar en slant men e värt att äga. Sen rekomenderar jag krymphylsor för bästa resultat och livslängd.

För att inte göra det för grötigt för er så har jag kritat lite på det elschemat som följer med larmet.

Observera att larmet utlöser på ljud och inte tillt, vilket gör det viktigt av placering. Jag placerade mitt larm under min cuts vilket ger en ganska bra resonanslåda om ngn knackar lite på kåporna. Sirenen bör oxå placerars på ett ställe där den har det ganska fritt. Vill man spara in på livslängden så placera den där vatten inte tränger in i den samt så att kondens kan rinna ur membranet...

Här kommer det lite mer förenklade schemat. Är det ngt jag glömt så säg bra till så löser vi det..
my.php


Lycka till med installationerna!!! :banana
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top