tja!
Ja Helmertz Elektronik är ju ganska kända på den svenska marknaden och är ett väl beprovat system. Sedan är det ju kanske lite lättare att få hjälp med den produkten då bilverkstäder och MC -"- har god kännedom. Sen får man ju kanske höra med försäkringsbolagen om man kan få premieminskning om man har larm (brukar då vara försäkringsbolagens rekomenderade lam) Som dom givetvis får provision på
..
Men jag tycker helt klart att det första larmet där låter helballt och för dom pengarna WOW.
Själva stoppfunktionen lär inte vara så svår att koppla in, har tidigare gjort liknande kopplingar på TEX CSD Cargard:s larm (numera i DEFAS händer). Var där JÄVLIGT noga med att använda KRYMPHYLLSOR så skiten inte lossnar.
Vore intresant att veta hur långt fjärkontrollen klarar av att sända. Anänder dom frekvenser om ca 400/hz så tippar jag på max 70m viket suger.
Bekymmrar mig mer för installationen av start vilket kan bli betydligt krångligare, då man bör tänka på att nyare cyklar har har tex: koppling för att starta och liknande.... (men dock inte omöjligt att koppla förbi).
Sedan är de ju inte allt för lustigt om man skulle missa att tänka på att lägga in en spärr då man har växel i
Som tur är har vissa MC modeller redan den funktionen inlaggd..
Sedan det eviga babblet om dioder.. När larmet är aktivetar borde man kunna ta ngn av de befintliga (larmets) kretsar och koppla via motstånd och impulsrelä, och använda önskad/e optokomponent. Finns även dioder med färdigstyrda impulser för 29 spänn på
www.kjell.com
.
Men Förmodligen ballare att anända LED typ Blå el likanande..
Vore kul att få höra hur det fungerade...
God luk!