Någon som vet? - om studier

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
Skulle tro att handels har, du säger att SU har och vet att Lund har, tror inte Uppsala har det, men deras ekonomprogram har ju sitt "internationella program" som kan vara något. Lund och Uppsala får poäng för att vara studentstäder också. Fast Handels sägs ju vara Sveriges bästa ekonomutbildning om man står ut folket och därmed hamnar det på top även om det är i sthlm.

Vad mer betyder EQUIS än att EU säger det ska vara kvalitetsstämpel? Vad finns det för möjligheter till utbyte på SU?

SU har en inriktning som heter IB, antar att deet står för international bussines, där du efter 3 eller 4:a terminer övergår till att studera helt på engelska och där ingår att studera 2terminer utomlands. alltså ett en form av utbytesprogram där jag tror det fanns möjlighet till utbyte i Asien, syd Amerika och USA(utöver europa). men ska du in där måste du ha bra betyg från de tidigare kurserna från termin 1-4. tror det är den tuffaste inriktningen att komma in på, dels pga att det finns få platser och sen naturligtvis för att den är populär!

Men Handels "bästautbildningisverige" stämpel håller nog inte så länge till, känns det som.

Equis: "EQUIS is the quality assurance scheme run by the European Foundation for Management Development (efmd) as a service to the management education profession worldwide."

läs mer här: http://www.efmd.be/equis/5.1.htm

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Men Handels "bästautbildningisverige" stämpel håller nog inte så länge till, känns det som.

Equis: "EQUIS is the quality assurance scheme run by the European Foundation for Management Development (efmd) as a service to the management education profession worldwide."

läs mer här: http://www.efmd.be/equis/5.1.htm

Aa, fast handels har studenterna med 'rätt' bakgrund för yrket samt både EQUIS, CEMS, de delar ut nobelpriset osv. Avgångselevernas framgång talar även sitt tydliga språk. Enda negativa är att jag saknar 0.8 poäng från intagningsgränsen i dagens läge och kommer sakna 0.5 när jag går ut. Hinner nog inte tenta innan ansökning ska in osv, så det blir att satsa på intervju, annars ek/jur i lund ? :va

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Om du är ute efter att läsa ekonomi så kanske Internationella Handelshögskolan i Jönköping kan vara något? Iofs ingen stor och jättespännande stad men ganska bra utbildningar..
Finns lite olika inriktningar på programmen, du kan välja att läsa helt på engelska mm. En eller två terminer förväntas du läsa utomlands av utbildningen, har för mig att det är ca 200 partneruniversitet skolan har ute i världen. Första två åren på utbildningen har man även ett fadderföretag som man i företagsekonomikurserna får möjlighet att se om teorin stämmer med praktiken.. :gnissla

http://www.ihh.hj.se/utbildn/utbildpro/ie.htm

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
Enda negativa är att jag saknar 0.8 poäng från intagningsgränsen i dagens läge och kommer sakna 0.5 när jag går ut. Hinner nog inte tenta innan ansökning ska in osv, så det blir att satsa på intervju, annars ek/jur i lund ? :va

vad kommer du gå ut med för betyg då?

och vadå hinner inte? vet du hur meddelåldern ser ut på universitet?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
d1ce skrev:
vad kommer du gå ut med för betyg då?

och vadå hinner inte? vet du hur meddelåldern ser ut på universitet?

Har 19 blankt nu, kommer nog få 19,3 eller liknande, förra året hade de 19.78 för sist antagna. Med hinner menar jag att jag tänker börja plugga (nånting) i höst och fina staden jag lever i har inte tentor förrän ansökningstiderna är slut, dvs. jag kan söka med upptentade betyg först nästa år och då skulle jag få 1 år dötid, ingen lust resa och vet inte vad jag skulle göra under det året, vill inte läsa enskilda kurser för det känns oambitiöst och vill inte börja program för tror inte jag skulle vilja lägga av med sen. Skulle gissa på att medelåldern ligger runt 20-25 om man tar bort de som återvänder när de är 50.

Jönköping intresserar tyvärr inte, för liten och okänd stad, kanske bra för vissa.

:3freak

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
Har 19 blankt nu, kommer nog få 19,3 eller liknande, förra året hade de 19.78 för sist antagna. Med hinner menar jag att jag tänker börja plugga (nånting) i höst och fina staden jag lever i har inte tentor förrän ansökningstiderna är slut, dvs. jag kan söka med upptentade betyg först nästa år och då skulle jag få 1 år dötid, ingen lust resa och vet inte vad jag skulle göra under det året, vill inte läsa enskilda kurser för det känns oambitiöst och vill inte börja program för tror inte jag skulle vilja lägga av med sen. Skulle gissa på att medelåldern ligger runt 20-25 om man tar bort de som återvänder när de är 50.

Jönköping intresserar tyvärr inte, för liten och okänd stad, kanske bra för vissa.

:3freak

20 är det ganska få som är, men 25 +några år är nog ganska nära snittet.

men jag tror att samtliga universitet har intag även till våren och då för det mesta med en lägre intagningspoäng. så om jag vore dig(du verkar iaf målmedveten) skulle jag läsa upp betygen i höst och söka till våren.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
d1ce skrev:
20 är det ganska få som är, men 25 +några år är nog ganska nära snittet.

men jag tror att samtliga universitet har intag även till våren och då för det mesta med en lägre intagningspoäng. så om jag vore dig(du verkar iaf målmedveten) skulle jag läsa upp betygen i höst och söka till våren.

Mm, men handels har inte antagning på våren och på de flesta andra kommer jag in med 19, då ek och jur brukar ha runt 18-19

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
Mm, men handels har inte antagning på våren och på de flesta andra kommer jag in med 19, då ek och jur brukar ha runt 18-19

ta en paus ett år då? är man målmedveten är det värt det, handels är som sagt top of the line...

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
d1ce skrev:
ta en paus ett år då? är man målmedveten är det värt det, handels är som sagt top of the line...

Ja men vad ska jag göra under ett helt år? Plugga matte och språk? ... säkert nyttigt men jäkla tråkigt. Resa e dyrt och lite väl oseriöst och som jag sa.. om jag börjar på något program för att samtidigt tenta upp så lär jag inte hoppa av det sen även om ja skulle komma in på handels osv.

Några ideer vad man kan göra under ett 'ledigt' år? Ingen lust jobba på skitjobb när jag kan ta examen och få bra betalt.

Förresten om nån ekonom har lite tid över så kan nån förklara för mig vad som skulle hände om de asiastiska länderna släppte sin växelkurs från knytningen till dollarn? Betydelsen för dessa länder, för USA och för EU/euro?

En lite klurig uppgift i plugget baserat på denna artikel nånstans i mitten står de

Helst skulle Jean-Philippe Cotis se att Kina och andra asiatiska länder släpper knytningen av sina valutor till dollarn, så att bördan kan fördelas jämnare. Trycket mot euron skulle i så fall bli mindre, framhåller han. Men annars, om dollarn faller och gör euron mer än 10 procent dyrare än nu, bör Europa reagera :
- *I så fall bör Europeiska centralbanken intervenera genom att sälja euro på den internationella valutamarknaden. En sådan åtgärd blir mest effektiv om den kombineras med en räntesänkning. För tillfället finns ingen inflationsrisk som sätter hinder i vägen, fastslår Jean-Philippe Cotis.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=225806&previousRenderType=8

kan någon förklara vad som menas med att "bördan kan fördelas jämnare"

Sorry att jag kommer från ämnet men känns som bäst chans att få svar e just här i denna tråd.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Att stödköpa och att investera är väl 2 ganska sklda saker?

det känns iaf som makro ekonomi, börjar den kursen om 1månad :näsblod

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
-Lowrider- skrev:
Jo självklart är det skiljda saker! Stödköpa gör ju landets riksbank medans investerar gör privat personer och företag. Vilket givetvis påverkar växelkurs räntor mm, då det knappast rör sig om 100kr som förflyttas utan miljarder.
Men det lär du dig nog på marko och micro kurserna. Men mitt minne är lite ringrostigt så till 100% stämmer det nog inte som jag säger men nästan :rolleyes:

mikro kursen handlar inte om sådana saker...

men det är ju helt kalrt att handeln med valuta styr kurserna upp och ner.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
-Lowrider- skrev:
Detta är ju nationalekonomi och handlar om finans- och penningpolitik. Genom att stöd köpa eller sälja valuta så kommer ju tex dollarns växelkurs att ändras.
Och om Eu:s centralbank sänker räntan kommer färre investerare placera sina pengar i Euro:s valuta. Detta gör att euron:s kurs kommer att dämpas,alltså sjunka. Investerarna väljer då kanske istället att placera sina pengar i USA/dollar som förmodligen har en förmånligare ränta än i euro området. Detta medför då att dollar kursen går upp ytterligare ett snäpp och euron sjunker. Euron sjunker för att investerarna plockar ut sina pengar från bankerna i euro området och flyttar över dom till tex USA. Detta då det ger en bättre avkastning på kapitalet.
Detta är komplicerat och är svårt att förklara men allt handlar i princip om stödköp av valuta, vilket höjer/sänker räntan som i sin tur gör att kapital flyttas mellan gränserna och på så vis påverkar växelkurserna mellan de olika valutorna. Som i fallet med kina som har låst sin valuta så för att den ska vara just låst, så krävs det hela tiden stödköp för att upprätthålla kursen gentemot dollarn/euron. Men som sagt detta är knepigt att förklara då växelkurser, räntor och inflation hör ihop. Alla dessa 3 variabler påverkar varandra hela tiden. :tummenupp

edit:stavfel ,särskrivning och gramatikfel kan förekomma :D

Mm men nu skulle frågan fokuseras på vad händer om asiatiska länder släpper sina valutor från knutningen till dollarn. Tyckte du mest förklara vad händer mellan euron och dollarn under vanliga förhållanden.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
Mm men nu skulle frågan fokuseras på vad händer om asiatiska länder släpper sina valutor från knutningen till dollarn. Tyckte du mest förklara vad händer mellan euron och dollarn under vanliga förhållanden.

Tror att oavsett om värdet på asiatiska valutor som idag är bundna går upp eller ner kommer att få negativa effekter OM det är så att de asitiska länder det berör importerar råvaror för tillverkning och konsumtion.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag läser andra året på KTH i haninge, de har väl inte de kurser du söker, men det är helt okej ändå. Sen är det väl nästan 50/50 vad gäller tjejjer och killar och en väl fungerande kårpub :) Det är skoj att plugga också! Iallafall ibland :rolleyes:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
-Lowrider- skrev:
japp var några år sedan jag läste micro och makro och de sitter inte helt färskt i huvudet....men eftersom det verkar som du ska läsa dom så kommer du ju att förstå sen då!

Heh, ja frågan är om jag kommer det, brukar inte orka ta till mig allt ;)

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Villee skrev:
Någon som vet vart man kan hitta studenter på utvalda högskolor och inom utvalda program på nätet. Vore kul och få tag på nån som pluggar där man själv kanske planerar plugga och ställa lite frågor osv.....

Har pluggat på olika högskolor sen hösten 98 i både Uppsala och Sthlm. Har i dagsläget en "civ.ek" från SU och är snart klar med examensarbetet i bioteknik på KTH. Min rekommendation är följande:

Vill du verkligen bli civilekonom och som de flesta vill i denna yrkeskategori, tillhöra den bättre betalda skaran, :tungan så är förutsättningarna störst med en examen från HHS (Handels i Sthlm). Mer resurser per student, fler erfarna lärare, mkt goda kontakter med näringslivet mm bidrar till att skapa ett nätverk under utbildningen som är svårslaget i Sverige. (Att göra ngt annat ett år nu och sedan läsa där kommer du nog inte ångra senare i livet om du har den möjligheten).

Därmed inte sagt att andra skolor inte är bra. Om man pluggar regelbundet och flitigt under studietiden kan man bli en mkt duktig ekonom på de flesta ekonomiprogram. Dock kan jag säga att jag är besviken på den utbildning i företagsekonomi som SU erbjuder. Det är lite en känsla av massproduktion av examina över denna. Många av föreläsarna är därtill inte speciellt kunniga och tycks heller inte bry sig in någon större utsträckning om studenterna faktiskt lär sig något. Många av nackdelarna med SU har med dess otympliga storlek att göra. Som ett litet ex: Examinatorer närvarar väldigt sällan vid examinationer så att studenter kan ställa frågor om tentan, en examinator kan handleda mer än 15 uppsatser (kandidat/magisteruppsatser)under en termin vilket gör att de svårligen kan engagera sig så mkt i varje, mm. Anledningen till att jag själv läste där var att det var lättare att kombinera FEK studier på SU med KTH studier, än Handels och KTH. Därtill hade jag inte motivationen nog att tenta upp de betyg som krävdes för att komma in på Handels. Har dock läst vissa kurser där liksom att jag har flera bekanta som läser/läst där.

Uppsala Universitets ekonomiutbildning lär ska skilja sig något från Stockholms såtillvida att den liksom juristutbildningen, som någon annan skrev i denna tråd, är mer problembaserad. Tror dock mer att skillnaden ligger i förutsättningar för att skapa det nätverk som så ofta omnämns i dessa sammanhang. På SU kommer väldigt många studenter från just sthlm och har redan många vänner där, i Uppsala kommer fler studenter utifrån och det skapas lättare en sammanhållning dvs ett rikare studentliv. :fyllisar

Vad utbildningarna i övriga landet beträffar så har jag, måhända felaktigt, den generella uppfattningen att ju större staden är desto mer "slår" examen från universitetet där. Det finns dock undantag från detta. Ex har Linköpings Tekniska Högskola en ganska väl ansedd utbildning i Industriell ekonomi.

Hoppas ovan är till nån hjälp och undrar du något mer specifikt så är det bara att skicka nåt pm.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Olzki skrev:
Som ett litet ex: Examinatorer närvarar väldigt sällan vid examinationer så att studenter kan ställa frågor om tentan,...

de tentor jag har skrivit har examinatorn alltid närvarat... men det du säger stämmer faktiskt lite, framförallt det om massexaminationen

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept