Någon som vet? - om studier

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
d1ce skrev:
de tentor jag har skrivit har examinatorn alltid närvarat... men det du säger stämmer faktiskt lite, framförallt det om massexaminationen

Det har varit lite olika med den saken. Ibland dyker de upp men vanligtvis inte. Jag läste finansiell ekonomi och där hade vi en examinator som knappt kunde ämnet och bara svarade med motfrågor när man undrade övern något. Eller bollade frågan vidare till en annan student som fick svara. En annan examinator på samma institution, som för övrigt nedbombats med klagomål från studenter under 3 års tid och fortfarande är kvar, vägrar helt att dyka upp vid tentamenstillfällen. Han kan på sin höjd tänka sig att svara per telefon om tillräckligt många studenter undrar över samma sak. Då får doxk inte studenten ifråga prata utan samtalet sker via tentavakten som ska förmedla problemet. Samma examinatorn vägrade vidare vid ett tillfälle att svara på mer en två samtal.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Olzki skrev:
Det har varit lite olika med den saken. Ibland dyker de upp men vanligtvis inte. Jag läste finansiell ekonomi och där hade vi en examinator som knappt kunde ämnet och bara svarade med motfrågor när man undrade övern något. Eller bollade frågan vidare till en annan student som fick svara. En annan examinator på samma institution, som för övrigt nedbombats med klagomål från studenter under 3 års tid och fortfarande är kvar, vägrar helt att dyka upp vid tentamenstillfällen. Han kan på sin höjd tänka sig att svara per telefon om tillräckligt många studenter undrar över samma sak. Då får doxk inte studenten ifråga prata utan samtalet sker via tentavakten som ska förmedla problemet. Samma examinatorn vägrade vidare vid ett tillfälle att svara på mer en två samtal.

Kommer du ihåg namnen på de examinatorerna, är lite intresserad av att veta vilka det är? kan du PM:a namn till mig?

//andreas

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Olzki skrev:
Vill du verkligen bli civilekonom och som de flesta vill i denna yrkeskategori, tillhöra den bättre betalda skaran, :tungan så är förutsättningarna störst med en examen från HHS (Handels i Sthlm). Mer resurser per student, fler erfarna lärare, mkt goda kontakter med näringslivet mm bidrar till att skapa ett nätverk under utbildningen som är svårslaget i Sverige. (Att göra ngt annat ett år nu och sedan läsa där kommer du nog inte ångra senare i livet om du har den möjligheten).

Uppsala Universitets ekonomiutbildning lär ska skilja sig något från Stockholms såtillvida att den liksom juristutbildningen, som någon annan skrev i denna tråd, är mer problembaserad. Tror dock mer att skillnaden ligger i förutsättningar för att skapa det nätverk som så ofta omnämns i dessa sammanhang. På SU kommer väldigt många studenter från just sthlm och har redan många vänner där, i Uppsala kommer fler studenter utifrån och det skapas lättare en sammanhållning dvs ett rikare studentliv. :fyllisar

Det där va faktiskt till överaskande stor hjälp med tanke på att jag har nog koll på det mesta. Hade inte riktigt tänkt på hur mkt man faktiskt kan tjäna på att tenta och sen söka te HHS. Men då är frågan vad man ska göra under nästa år? Jag vill inte jobba, jag kan ju tenta och plugga skitämnen men det kan kännas lite halvsvårt att motivera för parents om jag ska kräva eget boende. Resa är ju ett alternativ men inget direkt sug nånstans just nu.

Ett alternativ är att börja plugga juridik och samtidigt tenta för att sedan börja på handels, men då kanske man fastnar för man vill få jurkand och sen lär man få jobb innan man hinner börja på handels och då vill man nog hellre jobba och få 22k i kassan än fortsätta plugga.... blah

Plugga enskilda kurser nästa år då när man tentar... matte, språk? Suck - ingen som vet vad man kan göra när man råkar ha ett extra år på sig?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Villee skrev:
Plugga enskilda kurser nästa år då när man tentar... matte, språk? Suck - ingen som vet vad man kan göra när man råkar ha ett extra år på sig?

Vore jag dig skulle jag antingen börja Juridik som du säger på heltid. Om du gillar det och orkar med så kanske en dubbelexamen med jur.kand och civ.ek från HHS vore trevlig (får garanterat nåt jobb). Men byt till HHS om ett år ändå. VÄldigt många där har läst nåtgot annat innan. Bra att få ordning pluggteknik mm som skiljer sig från gymnasiet i flera avseenden. Alternativt plugga jöken 10p halvfart (väldigt nyttig och bra grundkurs som du kanske tom kan tillgodotäkna dig på HHS senare) och jobba halvtid med vad som helst för att undvika låna från CSN.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Olzki skrev:
Vore jag dig skulle jag antingen börja Juridik som du säger på heltid. Om du gillar det och orkar med så kanske en dubbelexamen med jur.kand och civ.ek från HHS vore trevlig (får garanterat nåt jobb). Men byt till HHS om ett år ändå. VÄldigt många där har läst nåtgot annat innan. Bra att få ordning pluggteknik mm som skiljer sig från gymnasiet i flera avseenden. Alternativt plugga jöken 10p halvfart (väldigt nyttig och bra grundkurs som du kanske tom kan tillgodotäkna dig på HHS senare) och jobba halvtid med vad som helst för att undvika låna från CSN.

Ah, tack för alla bra svar, om det är någon som vill tillägga nånting är det bara välkomnet :Bugar

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Vore jag dig skulle jag plugga en sak åt gången. Iaf om man vill få bra betyg. Många jag känner pluggar/har pluggat både ek och jur och det har alltid skitit sig. Man pallar inte med båda i längden (om man inte har världens bästa självdiciplin då..) Juridik är en krävande utbildning iaf om man vill komma nån vart...

Vad är det du vill bli? Vad vill du jobba med? Onödigt å ta ut sig och läsa både och om det inte är nödvändigt...

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Anna_B skrev:
Vore jag dig skulle jag plugga en sak åt gången. Iaf om man vill få bra betyg. Många jag känner pluggar/har pluggat både ek och jur och det har alltid skitit sig. Man pallar inte med båda i längden (om man inte har världens bästa självdiciplin då..) Juridik är en krävande utbildning iaf om man vill komma nån vart...

Vad är det du vill bli? Vad vill du jobba med? Onödigt å ta ut sig och läsa både och om det inte är nödvändigt...

Inte nödvändigt??

Att göra dubbelt så mycket hälften så bra är sällan en bra lösning. En förutsättning är ju att man klarar studierna någorlunda. Toppbetyg är naturligvis att föredra men verkligen inte alltid nödvändigt, beror lite på vilket jobb man är ute efter. Dock ser jag inte varför man inte kan försöka. Om det sen inte funkar får man välja bort något..." skönare lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge"*

*Werner von Heidenstam, "Åkallan och löfte".

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
-Lowrider- skrev:
Kan ju lova att när du söker ett jobb som ekonom så är det ju inte främst betyg de går efter ,,utan att du har en fil kand eller mag.examen, sen spelar nog betygen mindre roll utan det är personlighet mm de går efter när du söker.
Betyg är inte allt här i världen utan det är kunskapen du besitter som räknas. Många jag pluggar med jagar ett högsta betyg på varje tenta,,och vissa får det hela tiden,men när man sen frågar dom vad förra kursen handlade om har de redan glömt bort det! De har ett VG men kan egentligen inte ett skit,,de har aldrig jobbat i hela sitt liv och vet inte hur det fungerar ute i arbetslivet utan det enda de vet är att de tror att de kommer få ett chefsjobb direkt bara för de har höga betyg! ´Så betyg är bullshit!

Du låter lite bitter på att vissa vill ha höga betyg tycker jag. Kan hålla med om att vissa personer kan vara väldigt betygsfixerade men det är inget negativt i sig.

Som jag sa så beror betydelsen av betygen på vilken typ av jobb du söker. Det finns flera företag som jag vet inte ens läser din ansökan om inte betygen sammanvägt uppfyller en viss nivå. Likväl vet jag många företag som aldrig ens tittar på betygen. De jobb som dock innebär mycket ansvar och krävande arbetstider och klimat (kan vara nån form av chefsbefattning) tidigt i karriären när du kommer ut som nyutexaminerad, har en tendes att se en hel del till betygen. Senare i livet får betygen en allmer marginaliserad betydelse.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
-Lowrider- skrev:
Nja bitter är jag väl inte,,mer besviken på mig själv att jag ofta sätter G på tentorna när jag vet att jag är smartare och duktigare än så. Hade grymma betyg från gymnasiet när det var mer styrt,,,jag är för omotiverad att ta sätta mig och plugga mycket nu. Självdiciplinen man en gång hade har försvunnit som en vind.

känner igen mig i det du skriver... suckar varje gång man tittar på tentaresultaten :(

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Olzki, jag menar på att om man vill bli exempelvis åklagare eller domare så skiter dem fullständigt i om man läst ekonomi. Vad är då meningen med att man läser det samtidigt som juridiken? Det är då onödigt slit.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Anna_B skrev:
Olzki, jag menar på att om man vill bli exempelvis åklagare eller domare så skiter dem fullständigt i om man läst ekonomi. Vad är då meningen med att man läser det samtidigt som juridiken? Det är då onödigt slit.

Personen ifråga som startade tråden gav inte intryck av att primärt vilja läsa juridik. Därtill så blir, mig vetligt, inte nån majoritet av juridikstuderande åklagare eller domare, något man inte blir på en höft. Krävs en längre juridisk erfarenhet som notaire, fiskal mm.

Oftast vet man ju inte riktigt vad man vill jobba med tidigt under utbildningen och då är det ju sällan fel att bredda sig. :)

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
-Lowrider- skrev:
jupp det var så jag menade ,,alltså de kräver erfarenhet osv. visst är det olika om de kollar på betyg eller inte. Men inte alltid som vissa tror.
Nja bitter är jag väl inte,,mer besviken på mig själv att jag ofta sätter G på tentorna när jag vet att jag är smartare och duktigare än så. Hade grymma betyg från gymnasiet när det var mer styrt,,,jag är för omotiverad att ta sätta mig och plugga mycket nu. Självdiciplinen man en gång hade har försvunnit som en vind.

Det är förstås inge kul när man saknar motivation. :(

Men skam den som ger sig. Om du fortsätter att kämpa så kommer det ge med sig. Du hade trots allt bara läst två år. Jag vet flera som kommit starkt på slutet av utbildningen och det är ju trots allt ditt inriktningsval som du förväntas kunna mest om. Lägg krut på det så kommer det se bra ut ändå. Sen kan du ju alltid säga att du la mer tid på den "sociala biten" under de första två åren...och det ska gudarna veta att den är många gånger minst lika viktig som betygen. :fyllisar :banana :banana :banana

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Olzki skrev:
Personen ifråga som startade tråden gav inte intryck av att primärt vilja läsa juridik. Därtill så blir, mig vetligt, inte nån majoritet av juridikstuderande åklagare eller domare, något man inte blir på en höft. Krävs en längre juridisk erfarenhet som notaire, fiskal mm.

Oftast vet man ju inte riktigt vad man vill jobba med tidigt under utbildningen och då är det ju sällan fel att bredda sig. :)

Mm juridik har ju alltid funnits där som ett val, men om jag har som mål att plugga på handels, skulle juridiken vara som kompletterande del, fast då kanske smartast läsa fria kurser handelsrätt osv?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Villee skrev:
Mm juridik har ju alltid funnits där som ett val, men om jag har som mål att plugga på handels, skulle juridiken vara som kompletterande del, fast då kanske smartast läsa fria kurser handelsrätt osv?

Jag läste "jöken" i höstas på kvällarna på SU. Mycket bra kurs med duktiga motiverande övningsledare och flera inbjudna mkt erfarena föreläsare. Kan varmt rekommenderas.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
15 APRIL närmar sig och därmed dags lufta lite på denna tråd

Denna tråd skrevs ju ett bra tag sen, men nu är det knappt en vecka till 15 april då ansökningarna ska vara inne, och sista chansen att fatta beslut.

Frågan är nu vad jag ska läsa i Lund nästa år då jag troligen inte kommer in på handels i sthlm.

Ska jag läsa fria ekonomi kurser, eller börja på ekonomiprogrammet?

Ska jag läsa fria juridikkurser (handelsrätt med mera) eller börja på en jur kand?

Ska jag läsa fria kurser inom språk (baskurs i franska eller italienska?), läsa några kurser som låter intressanta i stil med idehistoria, historia, filosofi med mera (så att jag slipper arbeta, får studiebidrag, får studiekänsla och kan samtidigt tenta?)

Anar att det finns viss typ av människor på jur och ek program som jag hellre skulle umgås med under ett år, och att det kan mer luddiga typer på de kanske roligare kurserna. Sen vill jag ju läsa på handels i sthlm senare, och då kanske är det onödigt börja på ek i lund? Är det bättre börja på en jur kand eller läsa fria juridik kurser? Läsa jur program känns mer seriöst och tror som ovan nämnt på mer gemenskap osv, än om man bara läser fria kurser, medan om jag läser juridik kurser fritt så får jag läsa mer de kurser jag vill, tex handelsrätt med mera istället för kommunallagstiftning som jag skiter blankt i.

Hm,.. ja vafan ska jag alltså pränta ned på ansökningspappren som ska faxas innan torsdagen??

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Villee skrev:
Hm,.. ja vafan ska jag alltså pränta ned på ansökningspappren som ska faxas innan torsdagen??
Ska vi på sporthoj bestämma vad du ska läsa för något? Isåfall tycker jag att du ska söka till skogsmulle-programmet i överkalix! Har hört att den utbildningen äger... :yoparty

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
wima skrev:
Ska vi på sporthoj bestämma vad du ska läsa för något? Isåfall tycker jag att du ska söka till skogsmulle-programmet i överkalix! Har hört att den utbildningen äger... :yoparty

Rådgivning kan ju alltid vara skönt, men du har faktiskt rätt på någon punkt :D

//@

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Heh, ni ska inte bestämma, men vore kul om några här som pluggar på något av orterna kunde komma med kloka råd. Ni lyckades med det så bra innan, så tänkte bara höra om det fanns några sista minuten kommentarer :tummenupp

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
Heh, ni ska inte bestämma, men vore kul om några här som pluggar på något av orterna kunde komma med kloka råd. Ni lyckades med det så bra innan, så tänkte bara höra om det fanns några sista minuten kommentarer :tummenupp

Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Var grymt positivt inställd till att börja plugga, skulle bli jätteroligt osv. Just nu vill jag mest spy på det, funderar på att ta en termin ledigt, tentaom en tenta och bara ta det lugnt för att se om det finns någon motivation.

Tänk efter riktigt noga vad du själv vill göra och inte efter vad andra tycker. För om du slutändan inte har intresse lär det bli mer eller mindre en stor plåga.

//@

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar