Någon vaken? Strul med att spänna kedjan!

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
1. Är det normalt att överdelen av kedjan ligger emot svingen lite grann? Det sitter iofs något slags skydd monterat mellan kedja och sving där det ligger emot.

2. Under motorn går det ut två slangar som bara hänger löst. Är detta konstigt eller helt enkelt bara någon dräneringsslang?

3. Runt drev och sving sitter massvis med olja som bildat stora klumpar med smuts. Är det bara att gå på med avfettningsmedel och diskborste?

4. Jag stötte på en kåp-skruv som var så sliten att den inte kunde skruvas av, hur går man tillväga med det?

Tack i förhand!

1. Helt normalt.

2. Inget konstigt. Brukar finnas ett helt gäng slangar där under.

3. Jag skulle nog akta mig för att köra med avfettning i närheten av utgående axel. WB40 är ett bra alternativ. Reservation för att jag kan vara helt fel ute här dock.

4. Tror du får komma med en bild, eller mer info. Sexkantskalle, insexa, spår eller krysskruv?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
1. Är det normalt att överdelen av kedjan ligger emot svingen lite grann? Det sitter iofs något slags skydd monterat mellan kedja och sving där det ligger emot.

3. Runt drev och sving sitter massvis med olja som bildat stora klumpar med smuts. Är det bara att gå på med avfettningsmedel och diskborste?


1, Det är normalt men kolla för säkerhets skull så att denna plast inte har slitits så mycket att kedjen ligger an mot metallen i svingen. Kolla både på ovansidan och undersidan svingen. Kedjan kan, om den varit felaktigt spänd, slå upp i svingen underifrån och slita bort skyddsplasten. Detta är dock förståss ett fenomen som varierar stort mellan olika modeller.

3. Använd helt vanlig lysfotogen inte bara som rengöringsmedel runt främre drevet utan rengör även hela kedjan med lysfotogen när du ändå håller på. Använd ingen stark avfettning som riskerar att fräta/lösa upp o-ringarna i kedjan. Detta görs förståss lättast när hjulet är demonterat så en större kedjeservice åtminstone vid varje däcksbyte är absolut ett gott råd. När du är färdig så kommer du antagligen att bli smått chockad när du inser hur mycket skit som suttit fast i kedjan. Smörj sedan in kedjan igen när du är färdig.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
3. Runt drev och sving sitter massvis med olja som bildat stora klumpar med smuts. Är det bara att gå på med avfettningsmedel och diskborste?
Lampolja som redan sagts, men nästa slöseri försöka lösa upp skiten cm för cm. SKRAPA bort det värsta med hushålls/toapapper och fingrarna eller skrapa försiktigt med en bordskniv/plattskruvmejsel. Lampolja och diskborste bara för att ta det sista. Avsluta med att torka rent med hushålls/toapapper.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack än en gång för tipset, det blev till att köpa ett drivpaket därifrån! Jätte trevlig personal och kanon att man fick låna nitverktyg.

Satte på det idag och får hoppas att det håller sig kvar, det är nämligen första gången jag gjort detta! Har inte provkört än, måste spänna kedja och rikta hjulet imorgon men sen får vi se.

Har ett par följdfrågor som kanske någon här kan svara på.

1. Är det normalt att överdelen av kedjan ligger emot svingen lite grann? Det sitter iofs något slags skydd monterat mellan kedja och sving där det ligger emot.


3. Runt drev och sving sitter massvis med olja som bildat stora klumpar med smuts. Är det bara att gå på med avfettningsmedel och diskborste?

Kul att kunna hjälpa till! Addemoto:tummenupp

1. Gjorde du som folket här rekommenderade och gick ner en kugg fram? Jag brukar gå upp ett par kuggar bak ist. Tycker dels att det kan bli lite surrigt vid längre turer och så är det detta som du beskriver med att det börjar "ta i" när man går ner i antal kugg fram. Om så är kan du ju ha alternativa framdrev utan att behöva ändra längd på kedjan.

Nackdelen med alternativet att sätta större bakdrev är att man får köpa längre kedja och det hela blir ju något tyngre. Tycker dock att det "sparar" drivpaketet, vilket inte är oväsentligt med tanke på vad denna skitiga och ålderdomliga konstruktion kostar vid byte. Tycker enda fördelen med kedja är att det är förhållandevis enkelt att ändra utväxling efter personlig preferens.

2. Måste fråga! Bytte du dreven? (...vilket läses som; "Du bytte väl dreven?!")

Hoppas det då de gamla annars tar livet av den nya kedjan på nolltid. Runt utgående axel går det fint att skrapa och pilla bort det mesta och sen rekommenderar jag WD-40, som någon föreslog. brukar ha någon liten, rundad spackelspade och så träpinnar för skrapandet då det inte repar så illa. Lika löser lika och med detta riskerar du inte att skada packboxar, (eller o-ringar om nu kedjan är monterad). Förmodligen samma med lampolja och vad som föreslagits men WD-40 vet jag funkar och vågar inte rekommendera annat än det jag är fullständigt säker på.

Trasor givetvis, (behöver man nämna det?), och plastverktyg som i inlägget ovan är ju kanon!

Spraya på och låt verka så blir det ännu enklare.

...fast den biten hade du ju redan fått bra svar på. :tautologi

Inga komplikationer första gången du byter drivpaket?:klappar
 
Last edited:

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Hej igen och tack för alla svar!

Skruven är en sexkant (insexa?) i stål, kan gå och ta en bild på den imorrn så ni kan se hur den sitter!

Det blev bara originaldrev, ingen nerdrevning eller så. Än så länge är jag mer än nöjd med kraften i hojen, har bara kört ett par månader sen jag fick kortet. Men det är ju smart som du säger att man kan senare om man vill kan köpa ett annat framdrev utan problem!

Det tog några timmar att fixa ihop det, men känner mig hyfsat säker på att det blev rätt.

Nu till problemet. Det är fortfarande rätt ordentlig skillnad på kedjespelet. Spände till det idag och man ser en klar skillnad mellan spelet vid olika lägen på kedjan. Inte alls lika illa som innan, men ändå. Är det normalt? På lösaste ställe är det ca 3cm spel och på det mest spända ca 1cm.

Tänkte också fråga hur man ska mäta egentligen. Jag sätter en linjal mot svingen, sen trycker jag ner kejdan så långt det går och sen upp så långt det går och mäter spelet. Stämmer det så? Ska man trycka hårt upp och ner eller bara löst?
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
På lösaste ställe är det ca 3cm spel och på det mest spända ca 1cm.

Detta är inte normalt med nytt drivpaket. Kolla hur långt du får snurra bakhjulet mellan min- och max-spel: Är det ett halvt varv så kastar bakdrevet, är det mindre än ett kvarts varv så kastar framdrevet.

Sen får du undersöka orsaken till kastet, felmonterade drev, krokighet på växellådans utgående axel, trasigt lager i ryckutjämnaren (bakdrevshållaren alltså).

När jag kollar kedjeglappet använder jag bara lite lätt kraft att dra kedjan upp och ner med. 1 cm spel låter absolut för lite, med olastad hoj. Då kan skadorna som jag skrev om uppkomma. Försök trycka ihop fjädringen med hjälp av en kompis, när dreven och svingaxeln står i en rak linje är kedjan mest spänd. Den ska då inte kännas som en fiolsträng. För mycket spel är bättre än för litet.

Så tycker jag, andra kanske har andra ideer.
Lycka till.
 

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Hej igen och tack för alla svar!

Skruven är en sexkant (insexa?) i stål, kan gå och ta en bild på den imorrn så ni kan se hur den sitter!

Nu till problemet. Det är fortfarande rätt ordentlig skillnad på kedjespelet. Spände till det idag och man ser en klar skillnad mellan spelet vid olika lägen på kedjan. Inte alls lika illa som innan, men ändå. Är det normalt? På lösaste ställe är det ca 3cm spel och på det mest spända ca 1cm.

Tänkte också fråga hur man ska mäta egentligen. Jag sätter en linjal mot svingen, sen trycker jag ner kejdan så långt det går och sen upp så långt det går och mäter spelet. Stämmer det så? Ska man trycka hårt upp och ner eller bara löst?

Nu måste jag fråga dig VART känner du efter spelet, självklart ska man känna på spelet mittemellen fram o bakdrev på nedre sidan alltså efter framdrevet i färdriktningen. JA du ska ta i UTAN att överdriva, glappet= kedja nedtryckt - kedja upplyft.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej igen och tack för alla svar!

Dubbelkoll...Är markeringarna exakt lika på bägge sidor? Så du inte dragit fast bakaxeln utan markeringarna stämmer överens? Gärna bilder, säger skeptikern.

Ryckutjämnare, lagret i drevhuben eller någon klåparlösning pga bortappad "inre" distans kan ju vara tänkbara felkällor.

Körde bakom en kompis där drevet liksom flexade, såg ut som om kedjan skulle kunna kliva av. Har du någon som kan kolla snett bakifrån vid färd? Märktes inget obelastad med hjulet fritt, såg helt normalt ut. Vid färd...leskigt!:gnissla
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Nu har jag varit nere och pillat lite till! Jag skruvade ytterliggare lite och fick det till att när den var som mest spänd vara 20mm (25mm om man tryckte hårt) och som mest slak 30mm (35mm om man tryckte hårt). Så vi snackar ändå minst 1cm skillnad. Jag håller mig nu inom godkända mått men frågan är hur länge det varar, lär ju bli lika konstigt efter man kört ett tag och slitit lite på drivpaketet.

Tycker själv att 20mm på stödet känns lite väl spänt egentligen, men det är ju godkänt enligt bok (20-35mm).

Jag funderade på alla era förslag om vad orsaken kunde vara men kom på en sak. Om det hade haft något att göra med däcket, drevet eller ryckutjämnaren så borde ju kedjespelet följa däckets position. Men om jag mätte spelet och sen snurrade exakt ett varv på däcket så var det helt olika mått. Rätta mig gärna om jag har fel!

Bifogar bilder som önskat för att förenkla lite!

Hjulmutter 1 - http://img822.imageshack.us/i/axel1.jpg/
Hjulmutter 2 - http://img130.imageshack.us/i/axel2.jpg/
Elaka skruven - http://img62.imageshack.us/i/skruv.jpg/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men om jag mätte spelet och sen snurrade exakt ett varv på däcket så var det helt olika mått.
Tyder på att orsaken till variationerna inte ligger i bakhjulet.
Såg i nått annat inlägg att då ska man kolla växellådsdrevet. 1/2 varvs vridning på växellådsdrevet mellan min och max slack, då kommer variationerna vid växellådsdrevet.

Kåpskruven: Alla skruvar som sitter fast, behandla med 5-56 spray, försök få så det sprider sig in i gängorna och vänta 24 timmar. (Ja jag har varit med om att det räckt med 5minuter, men 24h)
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Herre Gud!
Vanligt Sport-hojs svammel!
Om bak hjulet inte spårar har inget med kedjan's slack att göra.
Det sliter bara på kjedjan & drev.
- med en riktig inställning behövs inte ens en nitad kedja eller ett kjedjelås.

Olika kedjeslack beror i första hand på slitet Drivpaket, i andra hand en krokig utgående fram-drevs axel!

men i TS fall så skulle jag då inte oroa mig, öka bara slacket till 3cm på det spändaste stället & kör vidare.

För dom som inte tror på mig. Kolla hur mycket slacket måste vara om man ska kunna dra kedjan över framdrevet.
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tyder på att orsaken till variationerna inte ligger i bakhjulet.
Såg i nått annat inlägg att då ska man kolla växellådsdrevet. 1/2 varvs vridning på växellådsdrevet mellan min och max slack, då kommer variationerna vid växellådsdrevet.

Kåpskruven: Alla skruvar som sitter fast, behandla med 5-56 spray, försök få så det sprider sig in i gängorna och vänta 24 timmar. (Ja jag har varit med om att det räckt med 5minuter, men 24h)

Växellådsdrevet har jag ingen aning om hur man hittar, men får läsa på lite!

Problemet med skruven är att gängorna är helt slut dessvärre. Någon som har tips på hur man kan skära dit en ny rak gänga eller något. Inte precis något man vill gå på med vinkelslip.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Växellådsdrevet har jag ingen aning om hur man hittar, men får läsa på lite!

Problemet med skruven är att gängorna är helt slut dessvärre. Någon som har tips på hur man kan skära dit en ny rak gänga eller något. Inte precis något man vill gå på med vinkelslip.

Du har med andra ord inte bytt drivpaket, bara kedjan? Växellådsdrevet är alltså det främre lilla drevet. Om du håller en skruvmejsel mot mitten av drevet, brukar vara en grop där, samtidigt som du snurrar bakhjulet för hand så kommer du att se om det varierar och om något är snett eller orakt som vi säger i Norrland:)
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Tog en 20-30min tur på den idag, inget klonkande längre alls. Nu när jag tänker efter så är de enda gångerna som det låtit ifrån den varit efter att jag skjutsat någon. Aldrig när jag åkt ensam.

Det är för övrigt en zx9r -98 det gäller så visst har den några år på nacken.

Men visst, jag tackar för alla svaren och inser att det inte finns något annat att göra än att köpa nytt drivpaket.

Fler som kan rekommendera något märke eller butik som säljer för hyfsade priser? Har inget emot att beställa från utlandet om nödvändigt!


http://www.s-racing.se/:yoparty
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu har jag varit nere och pillat lite till! Jag skruvade ytterliggare lite och fick det till att när den var som mest spänd vara 20mm (25mm om man tryckte hårt) och som mest slak 30mm (35mm om man tryckte hårt). Så vi snackar ändå minst 1cm skillnad. Jag håller mig nu inom godkända mått men frågan är hur länge det varar, lär ju bli lika konstigt efter man kört ett tag och slitit lite på drivpaketet.

Tycker själv att 20mm på stödet känns lite väl spänt egentligen, men det är ju godkänt enligt bok (20-35mm).

Jag funderade på alla era förslag om vad orsaken kunde vara men kom på en sak. Om det hade haft något att göra med däcket, drevet eller ryckutjämnaren så borde ju kedjespelet följa däckets position. Men om jag mätte spelet och sen snurrade exakt ett varv på däcket så var det helt olika mått. Rätta mig gärna om jag har fel!

Bifogar bilder som önskat för att förenkla lite!

Hjulmutter 1 - http://img822.imageshack.us/i/axel1.jpg/
Hjulmutter 2 - http://img130.imageshack.us/i/axel2.jpg/
Elaka skruven - http://img62.imageshack.us/i/skruv.jpg/

(Det var ju ingen excentrisk justering på den).:pangihuve

När jag ser hemmasnickeriet som anger justeringen på axeln blir jag lite nojig. Vad har tidigare ägare mer lyckats slarva bort. Rätt yxigt gjorda de bitarna. Är det rätt distanser inne i drevhuben och är drevlagret ok. Hur är skicket på ryckutjämnare? Bör ju iofs vara ok om det bara är en cm i skillnad nu.

Problemet när du roterar är ju att det är flera delar som då inte är på samma ställe i förhållande till varandra bara för att en specifik del snurrat ett varv.

Lite nojig på att göra den här rekommendationen, men du får ta det under eget ansvar.

En koll du kan göra är att köra den på 1-an stående på depåstödet tomgång räcker, kolla rakt uppifrån om det ser ut som om drevet rör sig fram och tillbaka i längdriktningen.
(Med rem om handbromsen och noggrann placering av depåstödet. Brukar säkra det mot svingen också för att det inte skall glida om man nu inte har bobbiner. /Better safe than sorry).

Om så är , lossa drevet och centrera. Det är en enkel sak att göra. Har sett flera drivpaket med taskig passform, alltså väl tilltaget med luft runt centrum och skruv. Man kan ibland t o m höra på motorgången, som om det var ett ovalt hjul. Då börjar det med en liten skillnad i slack som sen växer med slitaget.
 

Tmy.

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
R6
har ej läst hela tråden men såg att den var lång utan lösning så jag ber om ursäkt ifall ngn sagt detta.

Jag hade problem med min kedja på R6an där jag kände på kedjan och den kändes bra för att sedan rulla några meter och kedjan kändes slapp.. Folk bad mig byta drivpaket etc tills jag märkte att lagret i bakfälgen var slut vilket gjorde att den glappade ngn millimeter och skapade kaos för kedjan =)

köpte lager från momentum tools där de plockar fram vilka lager du vill istortsett till halva priset från vad mc varuhuset tar..

som sagt ber om ursäkt ifall jag inte sett vissa faktorer i ditt problem..
 

fr33styler

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2011
Ort
Frösön
Hoj
Honda CBR 600
Om du väger 110kg, vad händer när du sätter dig på en mc? Den sjunker ihop en del = kedjan spänns ordentligt. Samma sak om du kör med skjuts. Du bör ställa slacket på kedjan med tänkt vikt på sadeln(sadlarna). Jag har upplevt att kedjan har tagit del i stötdämpningen när jag komprimerat i hål när jag kört med skjuts utan att gjort iordning hojjen för det. = Inte bra för varken utgående axel kedja eller drev/lager i bak.

Edit: Läste igenom min manual och fann inte något som tydde på det jag skrivit.:död



Spelar väl ingen roll om man väger 70kg eller 200kg.. Blir det väldigt mycket skillnad när man sätter sig på hojjen så bör man ställa in bakdämparen/dämparna efter sin vikt. Om man nu har gasdämpare, men antagligen har han det. Därefter kan man spänna kedjan efter "reglementet" utan att sitta på hojjen.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Spelar väl ingen roll om man väger 70kg eller 200kg.. Blir det väldigt mycket skillnad när man sätter sig på hojjen så bör man ställa in bakdämparen/dämparna efter sin vikt. Om man nu har gasdämpare, men antagligen har han det. Därefter kan man spänna kedjan efter "reglementet" utan att sitta på hojjen.

Ja det skrev jag inte men det är det absolut första man ska göra.

En bra instruktion :)
http://www.youtube.com/watch?v=bBlqVx4mWUw&feature=player_embedded
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top