Tack än en gång för tipset, det blev till att köpa ett drivpaket därifrån! Jätte trevlig personal och kanon att man fick låna nitverktyg.
Satte på det idag och får hoppas att det håller sig kvar, det är nämligen första gången jag gjort detta! Har inte provkört än, måste spänna kedja och rikta hjulet imorgon men sen får vi se.
Har ett par följdfrågor som kanske någon här kan svara på.
1. Är det normalt att överdelen av kedjan ligger emot svingen lite grann? Det sitter iofs något slags skydd monterat mellan kedja och sving där det ligger emot.
3. Runt drev och sving sitter massvis med olja som bildat stora klumpar med smuts. Är det bara att gå på med avfettningsmedel och diskborste?
Kul att kunna hjälpa till! Addemoto
1. Gjorde du som folket här rekommenderade och gick ner en kugg fram? Jag brukar gå upp ett par kuggar bak ist. Tycker dels att det kan bli lite surrigt vid längre turer och så är det detta som du beskriver med att det börjar "ta i" när man går ner i antal kugg fram. Om så är kan du ju ha alternativa framdrev utan att behöva ändra längd på kedjan.
Nackdelen med alternativet att sätta större bakdrev är att man får köpa längre kedja och det hela blir ju något tyngre. Tycker dock att det "sparar" drivpaketet, vilket inte är oväsentligt med tanke på vad denna skitiga och ålderdomliga konstruktion kostar vid byte. Tycker enda fördelen med kedja är att det är förhållandevis enkelt att ändra utväxling efter personlig preferens.
2. Måste fråga! Bytte du dreven? (...vilket läses som; "Du bytte väl dreven?!")
Hoppas det då de gamla annars tar livet av den nya kedjan på nolltid. Runt utgående axel går det fint att skrapa och pilla bort det mesta och sen rekommenderar jag W
D-40, som någon föreslog. brukar ha någon liten, rundad spackelspade och så träpinnar för skrapandet då det inte repar så illa. Lika löser lika och med detta riskerar du inte att skada packboxar, (eller o-ringar om nu kedjan är monterad). Förmodligen samma med lampolja och vad som föreslagits men WD-40 vet jag funkar och vågar inte rekommendera annat än det jag är fullständigt säker på.
Trasor givetvis, (behöver man nämna det?), och plastverktyg som i inlägget ovan är ju kanon!
Spraya på och låt verka så blir det ännu enklare.
...fast den biten hade du ju redan fått bra svar på. :tautologi
Inga komplikationer första gången du byter drivpaket?