Ok - jag har fuskat i regnet..
Vi åkte 4 maj på Rörken m. BMW MC Klubben och det var blött som fa´en ( & hallt..).
Åkte då med nya Pirelli Diablo och hallejulia vilket grepp - då gick det att gassa bra agressivt. Åkte typ ½ dag både med och utan passagerer...
Mine Metzler Sportec M1 som igår kväll var på niveau med skicks hade inte samma fäste - fick ofta släpp på bak´en (det mest slitna däcket)..
Tyckar att när det släpper i blöta - är det jobbigt att styre släppet - det är bara att slå av.. I törke känns det som man kan styre släppet med gassen..
Banan började att törka upp på flera ställen som kvälllen gick. Och även om bojen efter rakan var nästen törr fick jag fa´en aldrig knä´et i backen.. (Jag är en kyckling..)
Sen har BMW en fordel mä:
+ ABS: Släpper att hjulen låser - och bromsar mig sålunda inte omkull (hoppningsvist)
-ABS: När det är hallt - jobbar ABS mycket mera och det är inte bra. När du bromsar och däcken vill släppa i regnet då fixar ABS att bromsan lösnar (tar BORT bromsverknaden) och då blir din bromssträcka ukontrollerbar låååång (sålunda kom jag utt till kaninen!)
MC ABS (anno 2000) är vansinningt grov - det är ON OFF ON OFF -ä altså komplet uregelbundet, inte som på en bil uerhört snabb växelvist..
OCH Rörken är kanon i regn till att få bort frygten för REGN på almen väg - kör bana i regnen