Några småfel Husky TE610E

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Har köpt in en Te610E -99 för några veckor sedan och har precis gått igenom den. Har upptäckt några fel som jag gärna vill dela med mig utav och som ni gärna får svara på så jag slipper lämna in den eller skita i att laga felen då detta inte är mina specialområden! SÅ tack på förhud!

1. När man kör med jämn gas vill den gärna hacka och speciellt i farter över 90km/h. Vidare bluddrar den vid fullgas i 6an runt 50-60km/h för att sedan skjutas iväg med en hög avgassmäll, dessa avgassmällar har en tendens att höras lite då och då som tex: växlingar, motorbroms osv...
Munstycken någon? Men vilka och hur stora? Har rensat (avstrypt) ena ljuddämparen i övrigt är motorn vad jag vet orginal.

2. Varvräknaren ligger konstant över 6tusen varv. När man drar runt startmotorn "hoppar" nålen 1000varv för varje varv motorn gör för att sedan stanna på 6 och röra sig pyttelite fram och tillbaka när man gasar. Någon har fiffat med elen då kontakterna är märkta och dessutom har jag hittan en jordningssladd som inte sitter fast utan var tejpad. Denna gör dock ingen skillnad men har säkert nåt med det hela att göra.

3. Motorn tickade en hel del innan jag justerade ventilerna men har tystnat lite nu. Är det vanligt att en Husky låter mkt från toppen?
I övrigt har det börjat skramla lite från området kring kopplingen men det skiter jag i.

PS. Motorn är den "nya" som vissa tror kom -00 med dubbla oljepumpar osv. Den har elstart och kick på höger sida. DS.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Nähe? Ingen som vet?
Ett nytt problem är att den går ännu sämre när det regnar. Det smäller konstant tom mellan växlingar från avgasröret och när man drar fullt på låga varv i alla växlar så bluddrar den. Hjälp snälla nån som kan det här med munstycken osv!!!
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Låter som nåt tändningsfel tycker jag, iom att den hackar fast du håller jämn gas. Börja med att kolla hur tändstiftet ser ut.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
GixxerJensa skrev:
Låter som nåt tändningsfel tycker jag, iom att den hackar fast du håller jämn gas. Börja med att kolla hur tändstiftet ser ut.

Går ej! Min tändstiftsnyckel går inte i fast jag slipat ner den en bra bit! Stiftet sitter omgivet av topplocket så det går inte med en vanlig nyckel heller!
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Nexor skrev:
Går ej! Min tändstiftsnyckel går inte i fast jag slipat ner den en bra bit! Stiftet sitter omgivet av topplocket så det går inte med en vanlig nyckel heller!
Fixa en som passar, borde väl finnas nån tunnväggig hylsa på biltema eller nåt som passar. Kanske tom bara är tändstiftet som är slut.
Varvräknaren låter nästan som ett mekaniskt fel. Dvs, en fjäder inuti eller nåt liknande som ska dra tillbaks nålen.
Alternativt att varvräknare och tändning får pulser från samma ställe. Men då borde den misstända hela tiden.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är det likadan topp som i 570-motorn så passar biltemas tändstiftshylsa. Får ha en kort förlängare oxå.

Har ingen teori utöver dom som redan precenterats här ang. att den bluddrar.
Men att den skjuter lite vid motorbroms är ofrånkommligt även vid rätt bestyckning, speciellt i kombination med öppet avgassystem. Skjuter den onormal mkt vid avslag beror det ofta på ett otät avgassystem och/eller för snål bränsletillförsel på lowjet.

Sitter det dessutom dell orto förgasare är det en god investering att köpa en flatside förgasare. Dell orton är inge vidare.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Barrett skrev:
Är det likadan topp som i 570-motorn så passar biltemas tändstiftshylsa. Får ha en kort förlängare oxå.

Har ingen teori utöver dom som redan precenterats här ang. att den bluddrar.
Men att den skjuter lite vid motorbroms är ofrånkommligt även vid rätt bestyckning, speciellt i kombination med öppet avgassystem. Skjuter den onormal mkt vid avslag beror det ofta på ett otät avgassystem och/eller för snål bränsletillförsel på lowjet.

Sitter det dessutom dell orto förgasare är det en god investering att köpa en flatside förgasare. Dell orton är inge vidare.

Sitter nån skapelse vet ej vad men flatside är det iaf inte. Vad kostar en sån och var hittar man den då? Kan man ta lite vad som helst om det bara är rätt anslutningsdiametrar?

Ang smällarna så är det hyffsat tätt fram till dämparna där det är lite otätt. Men ska det verkligen smälla mellan växlingar på mellangas?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nexor skrev:
Sitter nån skapelse vet ej vad men flatside är det iaf inte. Vad kostar en sån och var hittar man den då? Kan man ta lite vad som helst om det bara är rätt anslutningsdiametrar?

Ang smällarna så är det hyffsat tätt fram till dämparna där det är lite otätt. Men ska det verkligen smälla mellan växlingar på mellangas?

Mikuni TM40 är en fullgod flatsideförgasare som många byter till. Har du tur kan du ju t.o.m hitta en beg. Annars är dom klart prisvärda även som nya. Har lite dåligt koll på vart man köper dom billigast, men tyskland brukar vara avsevärt billigare än sverige.
Lite bättre men mkt dyrare alternativ är Mikuni TM41R eller Kehin FCR41MX.

Är det otätt så smäller det. Men om det är enda orsaken till dina avgassmällar är ju omöjligt att säga. Hojen går ju inte som den ska i övrigt så det kan så klart finnas andra bidragande orsaker.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Barrett skrev:
Mikuni TM40 är en fullgod flatsideförgasare som många byter till. Har du tur kan du ju t.o.m hitta en beg. Annars är dom klart prisvärda även som nya. Har lite dåligt koll på vart man köper dom billigast, men tyskland brukar vara avsevärt billigare än sverige.
Lite bättre men mkt dyrare alternativ är Mikuni TM41R eller Kehin FCR41MX.

Är det otätt så smäller det. Men om det är enda orsaken till dina avgassmällar är ju omöjligt att säga. Hojen går ju inte som den ska i övrigt så det kan så klart finnas andra bidragande orsaker.

Kan det vara en TM40 som sitter på 640 lc4 och dr 650 (den gamla) orginal?
Har haft en Dr650 och den fuggen var ju knappast något att hurra över..
Tack för all hjälp iaf! :tomten
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nexor skrev:
Kan det vara en TM40 som sitter på 640 lc4 och dr 650 (den gamla) orginal?
Har haft en Dr650 och den fuggen var ju knappast något att hurra över..
Tack för all hjälp iaf! :tomten

Det enda jag vet är att på vissa äldre lc4:eek:r satt oxå dell orto & väldigt många (även husa-ägare) bytte till TM40 och va väldigt nöjda med det.
Själv har jag bytt till en TM41R och det va värt varenda krona.
Det finns en uppsjö om trådar om detta på motardforum-delen så jag rekomenderar en sökning där.

Vet ingenting om DR.

F.ö kan jag tips om Halvards motor i Eskilstuna (016-351046) när du behöver hjälp & delar till Husqvarna. Det dom inte vet är inte värt att veta. Fruktasvärt hjälpsamma & mkt smidiga att beställa delar ifrån.
Hittar du inte felet på din hoj kan han nog komma med några värdefulla tips. :tummenupp
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Barrett skrev:
Det enda jag vet är att på vissa äldre lc4:eek:r satt oxå dell orto & väldigt många (även husa-ägare) bytte till TM40 och va väldigt nöjda med det.
Själv har jag bytt till en TM41R och det va värt varenda krona.
Det finns en uppsjö om trådar om detta på motardforum-delen så jag rekomenderar en sökning där.

Vet ingenting om DR.

F.ö kan jag tips om Halvards motor i Eskilstuna (016-351046) när du behöver hjälp & delar till Husqvarna. Det dom inte vet är inte värt att veta. Fruktasvärt hjälpsamma & mkt smidiga att beställa delar ifrån.
Hittar du inte felet på din hoj kan han nog komma med några värdefulla tips. :tummenupp

Tack för ett jävligt bra tips! Halvards-motor verkar veta vad de pratar om! Har beställt en del delar därifrån idag och de ska komma imorrn. Jippie!! :banana
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nexor skrev:
Tack för ett jävligt bra tips! Halvards-motor verkar veta vad de pratar om! Har beställt en del delar därifrån idag och de ska komma imorrn. Jippie!! :banana

Jag är inte ett dugg förvånad. Bättre handare får man verkligen efter! Kul att man kan hjälpa till, om än indirekt. :)
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top