Några tankar ang snacket om att förbjuda klass 7 hojar

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Måste skriva av mig lite. Läste nyligen att det än en gång snackas om att effektstarka hojar ska förbjudas pga att för många människor skadar sig på grund av att dom inte kan hantera hojen. Vad är det för jävla inställning? Jag ser ingen diskussion om att förbjuda bilar med sjukt mycket effekt. Nä, där prisar man effekten och talar om hur jävla mycket effekt dom har krämat ur motorn. Visst, inte många som har råd med en ny corvette eller en carrera GT därav mindre eller inga dödsolyckor med denna typen av bilar. Det intressanta är om det hade blivit diskussion om att förbjuda eller begränsa effekten på denna typen av bilar om dom hade varit tillgängliga för den stora massan? Tveksamt. Bilar är heliga kor som ingen vågar ge sig på med lagboken.

Något annat som också är en jävla dubbelmoral är mellanklass kortet. Du anses inte kapabel att köra en standard 600 förrän du är 20 men att en 18-åring sätter sig i fars M5 med ett körkort som bläcket knappt har torkat på är inget problem tydligen. Ärligt talat alltså.

Det handlar om attityd, attityd och åter attityd. Om en kass förare tror att han/hon är lika duktig som Rossi spelar det ingen roll om du kör en CB 125 eller en R1. Du är fortfarande en sopa på två hjul som förmodligen kommer att landa i ett dike någonstans eller orsaka någon annan olycka. Synd att dom nazister som skriker efter förbud inte fattar detta enkla faktum.

Vad tycker du?
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Vad ska vi med klass 7 hojjar göra om de förbjuds?
Sälja dem i utlandet?
Köra bana med dem?

Vad är tanken igentligen? Är lite dåligt insatt .........
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
#Olsson# skrev:
Håller med. Men var läste du det?
Ärligt talat kommer jag faktiskt inte ihåg :huvet men SMC var emot det och chansen för att något sådan händer är liten men bara att det finns en diskussion om det gör mig :mad:
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Om klass 7 skulle förbjudas så skulle en del av olyckorna (de där föraren haft för höga tankar om sin körskicklighet, missbedömt trafiksituationer mm) bara flyttas över till klass 6. Och om några år så kör vi deiseldrivna Ural allihopa.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Jag förstår och delar tankarna med er om att det inte diskuteras förbud mot effektstarka bilar utan bara mot motorcyklar.

Tyvärr är det inte nåt bra argument att använda mot de som bestämmer då det blir lite dagisnivå på det hela ala "men alla andra får ju".

Så det måste till lite bättre argument.....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
sir Urban skrev:
Jag förstår och delar tankarna med er om att det inte diskuteras förbud mot effektstarka bilar utan bara mot motorcyklar.

Jag förstår det inte....
hade de effektstarka bilarna stått för 50% av dödolyckorna bland bilar så hade jag förstått liknelsen.. nu gör jag det inte... Dessutom är det ett oerhört löjligt argument. "Men titta på dem, de har minsan en massa Hk de med"..

Det är "OSS" på hoj det handlar om... Så länge vi fortsätter köra ihjäl oss eller som idioter och statistiken ser ut som den gör lär vi vara föremål för granskning...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jimmy I skrev:
Ärligt talat kommer jag faktiskt inte ihåg :huvet

Jamen dåså :7peta Varför startar du en diskussion om en diskussion som inte finns. Dessutom är du negativt inställd till det som faktiskt inte diskuteras. Det blev en diskussion nu och då måste vi andra slå i underläge helt i onödan eftersom man då tror att det är förbud etc på gång. Till slut tror hela världen att klass7-förare är mördare. Och det är ditt fel. :D
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
#Olsson# skrev:
Jamen dåså :7peta Varför startar du en diskussion om en diskussion som inte finns. Dessutom är du negativt inställd till det som faktiskt inte diskuteras. Det blev en diskussion nu och då måste vi andra slå i underläge helt i onödan eftersom man då tror att det är förbud etc på gång. Till slut tror hela världen att klass7-förare är mördare. Och det är ditt fel. :D
Så om du inte inte hör ett träd falla i skogen så har det de facto inte fallit? :)
 

rust29

aka Stefan - Race on!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vikingstad
Hoj
*såld*
I senaste BIKE har jag för mig det stod något om 50 döda motorcyklister under 2004 (en liten ökning mot 2003).
Största ökningen står gubbarna över 50 för; de skaffar sig stora, tunga maskiner som de sedan inte kan hantera. De flesta av dem har ju fått MC-kortet gratis oxå och har aldrig kört hoj förut.

Men som tidigare talare sagt; det är våran attityd till MC-åkningen som styr det mesta, kör med insidan av huvudet och inte bara med högerhanden!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
David81 skrev:
Mkt som är FEL i det SATANS SOSSELAND... om man får uttrycka sig så..

1. Sluta gnäll.
2. Engagera dig politiskt.
3. Sista utväg=stenabåtarna. Går flera gånger i timmen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
rust29 skrev:
I senaste BIKE har jag för mig det stod något om 50 döda motorcyklister under 2004 (en liten ökning mot 2003).
Största ökningen står gubbarna över 50 för;!

Den största ökningen är inte detsamma som den största andelen.. Vi står fortfarande för nästan 50% trots att vi bara utgör 10% av åkarna..

Om antalet gubbar som kolar stiger från 4-8 är det en ökning på 100%!!!!! :jisses
...men det skulle fortfarande bara vara 16% av antalet dödsfall vilket skulle göra att de fortfraande är underepresenterade bland de som omkommer!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Så rätt så rätt! Vissa klarar ju inte ens av att hantera en moppe! :kocko
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
korvgubbe skrev:
Det är "OSS" på hoj det handlar om... Så länge vi fortsätter köra ihjäl oss eller som idioter och statistiken ser ut som den gör lär vi vara föremål för granskning...

Detta är helt sant!! Klass 7 hojar är överrepresenterade i dödsolyckor i förhållande till hur många som rullar på vägarna. :(

Skulle ett förbud mot dessa hojar innebära en minskning med 23 personer per år (tror det var så...) så förstår jag och stöder ett förbud!!

Men jag tror inte det är lösningen, utan som tidigare nämnts så kommer det att flyttas över till klass 6 och så vidare.

Det handlar om att vi som hojåkare tar ansvar, inser riskerna med att maxa 300 i tid och otid, ligga på bakhjulet i stan och stila... Visst är det kul, men om man planerar att åka klass 7 en längre tid så är det kontraproduktivt. :huvet Antingen så kommer ett förbud, eller så fixar försäkringarna så att det är omöjligt att hålla en sådan cykel.

Tror inte diskussionen är uppe hos vägverket ännu, men den kommer var så säker, SMC håller säkert koll på denna fråga och vill vara förutseende med sporthoj projektet, OLA projektet mm. Men vi behöver hjälpa till... :pannkyss

Håller ni med? :tummenupp

/K
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
#Olsson# skrev:
Jamen dåså :7peta Varför startar du en diskussion om en diskussion som inte finns. Dessutom är du negativt inställd till det som faktiskt inte diskuteras. Det blev en diskussion nu och då måste vi andra slå i underläge helt i onödan eftersom man då tror att det är förbud etc på gång. Till slut tror hela världen att klass7-förare är mördare. Och det är ditt fel. :D


Det har stått i aftonbladet o gått på tv. Såg du inte repotaget dom gjorde på 2:an när det va ett gäng från en mc klubb i sverige "Inga namn". Som körde ifrån polisen.
Sen va det nån polis som tog upp diskutionen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top