Några tankar ang snacket om att förbjuda klass 7 hojar

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
DenGalne skrev:
Detta är helt sant!! Klass 7 hojar är överrepresenterade i dödsolyckor i förhållande till hur många som rullar på vägarna. :(

Skulle ett förbud mot dessa hojar innebära en minskning med 23 personer per år (tror det var så...) så förstår jag och stöder ett förbud!!
/K

Jag stödjer definitivt inte ett förbud men jag tycker många här är ute och cyklar i sin argumentering... Personligen tror jag mer på att ha någon form av behörigheter som nu. 16-18, lätt mc, 18-22 mellanklass... varför inte skilja ut klass sju(och även ev. klass5) och ställa krav på att man måste ha haft mckort minst tre år!?

.....många har omkommit på cyklar som inte varit deras. min gissning är att många får horn när de sätter sig på någon annans effektstarka hoj.. man vill bara testa att gasa ur lite.
...tror krav på fler år på hojn innan man får köra de värsta kan ge en ökad mognad även pom problemet fortfarande i högsta grad ligger hos oss själva...

Jag valde medvetet bort min hornet mot ett "klenare" monster av främst den anledningen.. Monstret "kan" jag tygla men hondan skulle jag säkerligen kunna tappa kontrollen över...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ang. ålder så är det enda man kan utläsa ur den aktuella vv-rapporten att
folk under 35 år står för ca 40 % av dödsolyckorna men äger bara ca 12 %
av dom reggade hojarna. Klart överrepresenterade, vad det verkar.

Knappt hälften av dödsolyckorna är singelolyckor. Svårt att skylla på nån annan där.
(Ok, vägarna är långt ifrån perfekta. Men det vet vi ju.)
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förbjuds hojarna helt kommer adrenalinet att hitta andra aktiviteter att "fördärva".

Får "den moraliska minoriteten som vet vad som är bäst för dig" hålla på tillräckligt länge kommer vi att ha lag på rullator, broddar och gå-hjälm när vi är ute och går på vintern. Det är nog med bror-duktig-lagar och påfund i Sverige som det är nu. Mindre sånt. Låt en människa ta ansvar för sig själv - så länge en människa inte är mentalt handikappad.

korvgubbe skrev:
.....många har omkommit på cyklar som inte varit deras. min gissning är att många får horn när de sätter sig på någon annans effektstarka hoj.. man vill bara testa att gasa ur lite.
...tror krav på fler år på hojn innan man får köra de värsta kan ge en ökad mognad även pom problemet fortfarande i högsta grad ligger hos oss själva...
 

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SP1
supernaut skrev:
Om klass 7 skulle förbjudas så skulle en del av olyckorna (de där föraren haft för höga tankar om sin körskicklighet, missbedömt trafiksituationer mm) bara flyttas över till klass 6. Och om några år så kör vi deiseldrivna Ural allihopa.

Huvudet på spiken tror jag! De förare som kör på gränsen för vad det klarar av och ser vägnätet en racebana väljer sällan nått annat än klass 7 hojar. Att det senare är oftast är dom som råkar illa ut ger en felaktik bild av hela klassen. "Bikes dont kill people, people kills.... äsch!"
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Mr K skrev:
Vad ska vi med klass 7 hojjar göra om de förbjuds?
Sälja dem i utlandet?
Köra bana med dem?

Vad är tanken igentligen? Är lite dåligt insatt .........

Oroa dig inte, jag tror aldrig det går så långt? Och isof skulle det ju bara gälla nyregistreringar då jag knappast tror staten har råd att lösa in alla landets klass 7 hojar? Svaren från generalagentena blir då att sälja stypta versioner av nya sporthojar. En strypning är ju ingen konst att ta bort så det kanske blir så att vi alla kan fräsa runt på nya 1000cc:are med billig försäkring?
 

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR 600 streetfighter +fireblade
Känns som att lösningen här i SosseSverige ALLTID heter lagar, förbud och höjda skatter :kocko, måste finnas en annan väg :va
 

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Motala/Vadstena
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Jimmy I skrev:
Bilar är heliga kor som ingen vågar ge sig på med lagboken.

Något annat som också är en jävla dubbelmoral är mellanklass kortet. Du anses inte kapabel att köra en standard 600 förrän du är 20 men att en 18-åring sätter sig i fars M5 med ett körkort som bläcket knappt har torkat på är inget problem tydligen. Ärligt talat alltså.

Äntligen någon som fattar!! :tummenupp

Jag är äckligt trött på sossestyrets Ohnejvadexotiskdetärsäkertskitfarligtlåtossförbjudaskiten-attityd!

Need4Speed skrev:
Känns som att lösningen här i SosseSverige ALLTID heter lagar, förbud och höjda skatter :kocko, måste finnas en annan väg :va

Väl talat! Och det krävs tydligen en fet reform för att ändra på det.
Det basunerades ut om olycksstatistiken på morgonradion här för några dagar sedan, och mycket är överrepresenterat, samt att folk inom respekterade positioner (polisen samt övriga myndigheter) endast ser en lösning utefter de siffror de har fått på sitt bord. Då skräms de av det, och hugger något som de tycker låter vettigt, men glömmer att se till konsekvenser och omständigheter, eller helt enkelt ignorerar dom sakerna. Och tyvärr(ja, i detta fallet) så är det dessa människor som resten av medelsvensson lyssnar på...:(
Diskussionen gick igång (i bilen påväg till jobbet) mellan mig och min mor när vi hörde tugget om olyckorna på radion, jag trodde att jag skulle få mig en överhalning för att jag själv körde hojtypen, dock inte samma försäkringklass. Men istället började hon propsa på, utan att ens vara särskilt insatt, om mer tillgång till banåkning för de som vill åka fort och lära sig hojen, samt även körkurser och bandagar. Precis samma sak jag själv resonerar om...

Helt enkelt med argumentet, att de människor som ser vägnätet som en racebana, inte går att hålla styr på med lagar och förbud, hur mycket myndigheterna än vill det. Det går inte att ändra en individs mentala tankegång hursomhelst... Så långt tänker inte folket som styr, då de flesta av tidigare erfarenheter verkar tillhöra någon slags begåvningsreserv,
Merparten alltså...

Att man inte tänkt på att se till körkortets utfärdandedatum, hur enkelt som helst! Då kan antingen dels de som fått körkortet gratis, få det återkallat tills de tagit det på riktigt, eller nekas att få bruka hojen när utfärdandedatumet kollas upp. Ta inte illa upp, alla ni som fått kortet tidigare än då separat teori- och förarprov infördes, men detta är delvis frukten av ett tidigare tilltag från vår allmänt lagom vrickade trafikmyndighet. Det är något alla kommer att få betala för, på ett eller annat sätt. Kruxet är att välja sättet som gör minst skada, flertalet extra teori och förarprov annars kortet indraget(för de som fått det gratis), eller fler döda i trafiken? Det är bara att välja egentligen...

Ett av problemen är att storebror totalt verkar sakna förmågan att tänka rationellt, realistiskt och praktiskt.


Sen de under 35, som jag förstått det, så är de flesta individer fortfarande rätt "lekfulla" i den åldern, och har väldigt ofta kompisar med samma intressen, och även ålder. Därav blir det en lekskole-effekt! "Du får låna min brandbil så får jag låna din polisbil.." Saken är den att brandbilen var för tung för låntagaren som inte var van vid den, och han tappade och hade sönder den. Det är rätt mycket samma sak, bara med den extra detaljen att det nu skadar brukaren också... :( Här refererar jag såklart till de som förolyckades på en hoj som inte var deras, utan oftast polarens. Just där är det bara en sak som går att lösa sådant med, bättre ägaransvar! Om min hoj kräver mer än normalt av mig för att jag ska kunna framföra den, så låter jag inte någon annan än mig själv köra. Tänker ni efter så kräver nog definitivt era hojar mer av er än ni är säkra på att polaren skulle klara... :rolleyes: Det är just där som statistiken kommer bli mest svår att få ner.
40 % av dödsolyckorna men äger bara ca 12 %
av dom reggade hojarna.
Det talar liksom sitt tydliga språk...

Sen finns det ju en minoritet som kört ihjäl sig på stulna/oreggade(ej oskyltade) hojar...det kommer nog aldrig gå att komma ifrån...

Förövrigt skulle motorbanor och körutbildningar/bandagar få statligt/kommunalt understöd,fler motorbanor runtom i landet, samt en allmänt bättre attityd, som det nämndes i trådens första inlägg. Bilåkning är accepterat, tennisspelande är accepterat, hästsporter är accepterat, Hojåkning är INTE accepterat, inte på långa vägar samma sätt som allt annat. Det är var det behöver bli i första hand.

Motorbanorna skulle ha en större chans att gå runt om detta kunde infrias. Folk kunde åka dit under säsongsdagarna, betala en timavgift för att få köra, och sen ut och leka av sig och lära känna bågen! :tummenupp Samt tömma adrenalinkörtlarna... :rolleyes:

VV har nämligen sett till, så att vårt vägnät, inte på milslånga vägar lämpar sig för någon slags trivial körning, i vissa fall inte ens normal...då menar jag skick och konstruktion.

Sen har vi de som kör över sina förmågor, de behöver leka av sig! Många vet inte var den egna gränsen går förrän dom har varit där, och låt dom pröva på rätt ställe! Intill banan finns avåkningszoner. Intill allmän väg finns stolpar, träd, stenar, diken, människor, bilar, bussar/lastbilar, traktorer, väggar, och annat som skapar för plötsliga stopp. :död

I andra länder har de löst saker på ovanstående vis....men inte i Sverige..nej nej... :4skrika

Saker går alltid att lösa, men inte med fel metoder...
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
korvgubbe skrev:
Jag valde medvetet bort min hornet mot ett "klenare" monster av främst den anledningen.. Monstret "kan" jag tygla men hondan skulle jag säkerligen kunna tappa kontrollen över...

Va det inte ett Monster 900 du köpte? Den går ju lätt i 200 så det argumentet håller ju inte riktigt om att den skulle vara "svårare att tygla". Sen är ju en twin inte lika hetsig i karaktären som en rad4.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
korvgubbe skrev:
Jag valde medvetet bort min hornet mot ett "klenare" monster av främst den anledningen.. Monstret "kan" jag tygla men hondan skulle jag säkerligen kunna tappa kontrollen över...

Det klart, en Monster är ju inte en sporthoj (och vad hette den här siten?, inte hette den damtralla.com....).

Men.... Är du helt säker på att du inte tappar kontrollen över ditt Monster? Du kanske skulle skaffa en ER-5/GSX-400 för att kunna sova lite bättre om nätterna... sedan kan du ta klivet ned till en 125:a, för säkerhets skull. Och tänk på vad du spar i förskringspremie ! Och till sist - 50cc, säkrast för alla!

Om man inte kan tygla en hoj så är det sig själv man inte kan tygla, och då spelar det ingen roll hur lite eller hur mycket effekt man har.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
korvgubbe skrev:
Jag stödjer definitivt inte ett förbud men jag tycker många här är ute och cyklar i sin argumentering... Personligen tror jag mer på att ha någon form av behörigheter som nu. 16-18, lätt mc, 18-22 mellanklass... varför inte skilja ut klass sju(och även ev. klass5) och ställa krav på att man måste ha haft mckort minst tre år!?

.....många har omkommit på cyklar som inte varit deras. min gissning är att många får horn när de sätter sig på någon annans effektstarka hoj.. man vill bara testa att gasa ur lite.
...tror krav på fler år på hojn innan man får köra de värsta kan ge en ökad mognad även pom problemet fortfarande i högsta grad ligger hos oss själva...

Jag valde medvetet bort min hornet mot ett "klenare" monster av främst den anledningen.. Monstret "kan" jag tygla men hondan skulle jag säkerligen kunna tappa kontrollen över...

bästa jag läst i denna tråd..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Pejo skrev:
Men.... Är du helt säker på att du inte tappar kontrollen över ditt Monster?

Min 750 monster är rätt harmlös. Och som förstahoj tyckte jag att en twins raka effektkurva var betydligt mer lätthanterlig än den hos en radfyra.

Mattiaz skrev:
Va det inte ett Monster 900 du köpte? Den går ju lätt i 200 så det argumentet håll
....Toppfarten för 750 monster är 195 enligt handboken. Jag har vid ett tillfälle klamrat mig fast för allt jag är värd och försökt skräma upp den i typ 185 på motorväg men utan kåpor är det ingen kul upplevelse.

Jag tycker det varit en jävligt bra förstahoj. Men sen måste jag ju erkänna att vi som inte kör radfyra på dryga litern redan från början är ett par klemiga djävla töntar. Varför köpa en hoj där fokus ligger på att lära sig köra när man kan köpa en kåphoj som går fort som fan?!

Det löjliga är att många verkar vara helt lomhörda för vad de själva sitter och säger...
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Hightuned skrev:
Svaren från generalagentena blir då att sälja stypta versioner av nya sporthojar. En strypning är ju ingen konst att ta bort så det kanske blir så att vi alla kan fräsa runt på nya 1000cc:are med billig försäkring?
Jag tror inte det för det vore ett steg tillbaka. Så var det innan om ni inte kommer ihåg. Det var gräns på 100HK i sverige och alla plockade bort strypningarna och försäkringsbolagen började försäkra hojjar efter originaleffekt och då tyckte man att betalar man för det så kan de juh likaväl ha de ostrypta.

Är här någon legend som vet varför de tog bort 100HK gränsen i sverige och när?
 

TLRR

Guest
I detta land har alltid allt med två hjul och motor varit farligt och kommer alltid att vara så för beslutsfattare.

Jag tror att vi kan göra en hel del själva för att statistiken skall bli bättre,som att låna inte ut hojen till mindre erfarna piloter.Eller att åtminstonde försöka att inte hetsa varandra i gruppkörningar eller att ha den attityden "att jag kan köra fortare än dig för jag rockar"

Den som har lite mindre självkännsla i dessa lägen kommer oftast att köra över sin begrännsning för att hänga på polarna.Åtminstonde i de yngre kretsarna,olyckan är snart där i dessa lägen.

Sen håller jag med om att banåka borde göras mer tillgängligare så att man kan köra,lära sig sin hoj ännu mera.Kurser mm. En bana i Stockholms komun helt enkelt.

Sedan håller jag med om att en större mognad och respekt för den allmänna vägen och trafik borde införas på något vis,kanske med hårdare regler på ålder för värstinghojarna men jag tror inte på förbud det har vi tillräckligt med.

Det räcker oftast med att gå tillbaks till sig själv för att se vad för olika risker man tar för sitt körsätt på allmänna vägar.Har man den tillsikten att "se" vad som förare jag kan förbättras som och minimera riskerna på ett farligt uppförande i trafiken.Då har man kommit långt i mognaden vare sig man är mycket ung eller äldre.
 

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPz 750
Ja ja, men riktigt så enkelt är det nog inte...

Mr Edholm skrev:
Att man inte tänkt på att se till körkortets utfärdandedatum, hur enkelt som helst! Då kan antingen dels de som fått körkortet gratis, få det återkallat tills de tagit det på riktigt, eller nekas att få bruka hojen när utfärdandedatumet kollas upp.

Förstår lite vad du menar, men jag tror inte problemet är gratiskort. Jag vet flera (bl.a. min morsa) som tagit lappen för bil på det sätt som vägverket behagat tvinga oss till men som ändå är livsfarlig på vägen då hon inte kör mer än nån gång vart tredje år...
Så om man fått lappen "gratis" eller inte spelar ju faktiskt ingen roll, det är erfarenhet av att köra samt attityd som avgör om man klarar sig undan en risksituation eller inte..
Om man nu fått lappen gratis och inte kört på ett tag så säger ju sunt förnuft att man bör öva lite avskilt innan man ger sig ut på vägen, precis som man bör göra om man tagit lappen "på riktigt" och inte kört på ett tag. Det är väl därför det bl.a. finns avrostningskurser. Dessutom är inte olyckorna bland "gubbarna" så vanliga. Det är snorungar med betallapp som gör mest skada för mc-åkarna när de inte kan köra efter förmåga.
Istället för att omyndigförklara folk ännu mer och börja dra in körkort till höger och vänster så bör vi nog fokusera på att få folk (både gubbar och andra) att inse att man faktiskt kan behöva fortsätta träna *även* om man formellt har tillstånd att befinna sig på offentlig väg.

MVH /G
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
korvgubbe skrev:
....Toppfarten för 750 monster är 195 enligt handboken. Jag har vid ett tillfälle klamrat mig fast för allt jag är värd och försökt skräma upp den i typ 185 på motorväg men utan kåpor är det ingen kul upplevelse.

Jag tycker det varit en jävligt bra förstahoj. Men sen måste jag ju erkänna att vi som inte kör radfyra på dryga litern redan från början är ett par klemiga djävla töntar. Varför köpa en hoj där fokus ligger på att lära sig köra när man kan köpa en kåphoj som går fort som fan?!

Hehe, nu har jag iofs bara kört ett Monster 800 (längre sträcka) men den låg man utan problem i 185 med (på 110väg med dubbla körfält och tomt på bilar skall väl sägas för alla moralnissar). Då satt iofs den lilla originalkåpan över lampan monterad, men som sagt inga problem alls.

Min första hoj var en 25kw glidare... den körde jag med i 2 år (med strypningar hör och häpna) och sedan köpte jag en "stor" hoj. har fått höra att det var ett klokt val till förstahoj, men tro fan på att jag brakade av vägen med den (sunkiga bromsar eller vad vet jag). Men med R1an var jag aldrig av vägen.

Jag lyssnar inte på vad alla andra säger, jag köper den hojen jag tycker är läcker. Sen vill man ju prova olika modeller... hur kul är det att bara kört 1000cc sporthoj hela sitt liv och inte veta nånting? Tids nog ska det bli en grusräser, för det är nånting jag är sugen på.
Tävlingshoj är också nånting man kikar efter, men jag skulle aldrig kunna överge gatåkat. Inte som det ser ut nu iaf.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mattiaz skrev:
Hehe, nu har jag iofs bara kört ett Monster 800
...800:an är bra mycket piggare. 750 som jag har är mest lik nuvarande 620...
Dessutom femväxlad så den gör sig inte allt för bra på motorvägen.. En sån liten styrkåpa gör rätt stor skillnad eftersom den flyttar upp den värsta fartvinden från bålen upp till axelhöjd eller ända upp till hjälmhöjd...

...ska ev köpa en sån kåpa som jag kan montera om jag ska åka en längre sträcka vid något tillfälle...
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Jahapp, då var vi här igen då...

Tänkte dra en liten anekdot som hände min polare efter att han körde om en gammal trött surgubbe i bil på slangen på insidan alldeles för fort på 70-väg med sin R1. Längre fram körde han in på en mack för tankning varpå gubbskrället kör in också. Gråsossen började förstås skrika om att min polare var en dåre osv osv varpå polarn svarade: Titta på min hoj, titta hur den ser ut. Tror du att jag betalar den försäkring jag gör och har sprättiga färger över hela hojen för att köra lagligt? Knappast... Då kan man ju tjacka en Virago lika gärna.

Sensmoralen är: Så länge sporthojar säljs så kommer folk åka (oavsett premier), och då blir det olagligt. Har man en hoj som gör 170 blås på ettan (nya R1) så inte fan kör man 90 på 90-väg. Det går ju inte...

Är det bara jag som gillar att vara olaglig ibland. Allting är så liggsårskontrollerat av staten i det här landet i alla fall. Ibland behöver man känna att man lever.

Fridens liljor
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top