Nån här som skrotad sin hoj på Frestavägen?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jag kör den vägen dagligen, så och efter olyckan i fredags.
Hela området (flera km) är (vad jag kan komma ihåg) skyltat som vägarbetsområde
sen 1 el 2 år tillbaka. Norrortsledsbygget från E4 till E18 (? Norrtäljev iaf)
Kanske inte så lätt kräva VV på ersättning i det fallet.

Saker och ting ändrar sig dagligen på den sträckan, det får man räkna med.
Just den vägbiten fick ny asfalt rätt nyligen, med tillhörande sandning i kanterna.
Tills för nån vecka sen höll sig sanden på sidan av vägen, men plötsligt så var hela den kurvan täckt av fin sand, och en del sand ligger fortfarande kvar på vägen. Det kommer på oväntat
eftersom resten av vägen är så fin och ren.

Skälet till att jag inte ringt och klagat är som sagt skyltningen för hela området.
Tror därför knappast dom skulle sopat eller skyltat extra just där.

Det var med stor lättnad jag såg att du stod upp och till synes oskadad pratade i mobilen
när jag åkte förbi.
Tur jag åkte hoj, lätt ta sig förbi de långa köerna....
/u
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Fan va trist!! Grus är fan gay!!
Men tur att du klarade dig hyfsat ändå...

Se till och läk ordentligt nu och fixa ny hoj till våren, du är ju vägvisar-kungen ju!!:yoparty

Krya på dig mannen! //Danne
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
ulf_lundin skrev:
2502459 Jag kör den vägen dagligen, så och efter olyckan i fredags.
Hela området (flera km) är (vad jag kan komma ihåg) skyltat som vägarbetsområde
sen 1 el 2 år tillbaka. Norrortsledsbygget från E4 till E18 (? Norrtäljev iaf)
Kanske inte så lätt kräva VV på ersättning i det fallet.

Saker och ting ändrar sig dagligen på den sträckan, det får man räkna med.
Just den vägbiten fick ny asfalt rätt nyligen, med tillhörande sandning i kanterna.
Tills för nån vecka sen höll sig sanden på sidan av vägen, men plötsligt så var hela den kurvan täckt av fin sand, och en del sand ligger fortfarande kvar på vägen. Det kommer på oväntat
eftersom resten av vägen är så fin och ren.

Skälet till att jag inte ringt och klagat är som sagt skyltningen för hela området.
Tror därför knappast dom skulle sopat eller skyltat extra just där.

Det var med stor lättnad jag såg att du stod upp och till synes oskadad pratade i mobilen
när jag åkte förbi.
Tur jag åkte hoj, lätt ta sig förbi de långa köerna....
/u

Körde där själv bara nån dag innan och då jag åkt där flera ggr. i år och sett vägbyggena så har jag alltid tagit det relativt lugnt den här sträckan. Nu så var bygget färdigt och allt såg väldigt fint ut på vägen. Jag tog det ändå väldigt lugnt. Skulle ju så här i efterhand tagit det ändå lugnare om jag vetat att det legat grus där... Men ännu lugnare skulle i sådana fall inneburit 20-30 km/h så att jag hade kunnat hålla hojen helt upprätt i kurvan.
Jag förstår inte meningen med att V.v. lägger ut grus i vägsidorna på det här viset. Har sett det på många andra ställen. Vet du?
Med tanke på nollvision och hänsyn till minst skyddad trafikant så känns det inte helt övertygande att det här skulle vara en försvarbar vägteknisk åtgärd.
Visst hjälper varningsskylt till att man ska se upp för halka. Dock så var det inget jag uppmärksammade. De kanske var lågt placerade och att jag istället hade koll på bilarna framför mig då det började bli tät trafik. Nu låg ju det här gruset på kanske det mest ostrategiska stället på hela Frestavägen och i enorma mängder. Livsfarligt! Normalt brukar man hinna se gruset och hinna ta ett mera öppet spår som bilar kört upp. Men även här låg det tunt med grus.
Vet inte om Vägverket ska stå till svars för detta men det kanske borde prövas...?
Nu hade jag en otrolig tur som kom undan så pass lindrigt. Det kunde lika gärna slutat med att jag hamnade under bilen. Jag tror att detta kanske kan bli nästa grej för SMC att ta upp som säkerhetsämne mot V.v. för att minska riskerna för oss hojförare...

pansarvagnen skrev:
2502574 Fan va trist!! Grus är fan gay!!
Men tur att du klarade dig hyfsat ändå...

Se till och läk ordentligt nu och fixa ny hoj till våren, du är ju vägvisar-kungen ju!!:yoparty

Krya på dig mannen! //Danne

Tack Danne! Klart det blir ny hoj nästa år och mycket hojåka! Du såg ut att trivas på vägarna jag visade sist :tummenupp
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
mikcar skrev:
2500569 Fy helsicke ja... surt... men bara att försöka gå vidare.
En SM kanske inte hade varit så dumt... Hade bara varit att sätta ut foten och gå på sladd igenom kurvan... ;)

SM is tha shit :) Nej det hade nog kunnat vara svårt då också. Efter några tävlingar har jag insett hur jäkla halt det är med grus :skrämd Helt hopplöst om man inte är förberedd...
När ska du kasta på SM-hjul på SX:n och komma till Uppsala och leka då? Fast med den foten är det väll risk att vi får planera det till våren istället.
Btw, Katja hälsar krya på dig och tycker du ska vara försiktig!
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...ja du gixxerbroder ! Där stod man i Paris och skulle just åka upp i eiffeltornet och få sig en god middag när sms:et kom ! Tusen tankar virvlade runt ! Allt från hur ok va du, stod du upp på grund av adrenalin mm.. Sen kom tanken på hojen, och då va det bara skit samma det finns nya HUVUDSAKEN du är ok !:pannkyss

Hur som helst du är med oss och lurade döden, vi tar nya tag och fräser ut i vår när foten är läkt istället ! Frestavägen is da shit :mad: Hela året i år har det varit ett sandtag har jag hört själv har jag bara "transporterat" mig igenom där en gång i år sen byggena satte riktig fart....

/M
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Några särskilda skyltar om halka eller dyl finns inte uppsatta vad jag vet.
Däremot stora (2*2 m ?) om att det är vägarbetsområde, både från Täby Kyrkby-hållet och från Edsberg. Men det är ju flera km från dom till 'sandkurvan'.

En fråga är om man kan komma in på den vägen från nåt annat håll utan att passera nån sån skylt.
Isf kanske VV kan anses ha missat nåt, annars tror jag att dom kan ha i princip vilket skick
på vägen som helst, utan att bli skadeståndsskyldiga.

Under alla år jag kört den har det då o då förekommit grus pga lagningar, grus uppkastat från
vägkanten, lera från traktorer vår o höst mm mm. Ibland med varningskyltar, ibland utan, ibland
skyltat 3 dgr för sent, ibland efter påstötning, nån gång t.o.m. en handmålad skylt
'Knuttar ! Varning ! Grus i kruvorna.'' Som en helt 'vanlig' landsväg, tyvärr.

Får kolla i morgon bitti om det är sopat eller (bättre) skyltat.
/u
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
ulf_lundin skrev:
2503520 Några särskilda skyltar om halka eller dyl finns inte uppsatta vad jag vet.
Däremot stora (2*2 m ?) om att det är vägarbetsområde, både från Täby Kyrkby-hållet och från Edsberg. Men det är ju flera km från dom till 'sandkurvan'.

En fråga är om man kan komma in på den vägen från nåt annat håll utan att passera nån sån skylt.
Isf kanske VV kan anses ha missat nåt, annars tror jag att dom kan ha i princip vilket skick
på vägen som helst, utan att bli skadeståndsskyldiga.

Under alla år jag kört den har det då o då förekommit grus pga lagningar, grus uppkastat från
vägkanten, lera från traktorer vår o höst mm mm. Ibland med varningskyltar, ibland utan, ibland
skyltat 3 dgr för sent, ibland efter påstötning, nån gång t.o.m. en handmålad skylt
'Knuttar ! Varning ! Grus i kruvorna.'' Som en helt 'vanlig' landsväg, tyvärr.

Får kolla i morgon bitti om det är sopat eller (bättre) skyltat.
/u

Jag kom från Skålhamravägen denna gång... såg inga specifika skyltar om halt väglag i närheten. V.v. borde ha en sån erfarenhet att när det är grusat, och i detta fall ordentligt grusat i vägsidorna, veta att det sprids upp på vägbanan. Därmed i förebyggande syfte sätta upp skylt för halt väglag...
Men det är ju bara i dom bästa av världarna... Det kanske var sent på dagen och vägarbetarna ville hem efter ha haft en påfrestande dag med att lägga ut grus så kanske för mycket begärt... :rolleyes: :confused:
Säkert inte deras fel, de gör säkert bara som de blir tillsagda.

Tack Ulf, du får gärna kolla. Vore hygglo! :tummenupp
Vet inte hur mycket det betyder för de har säkert satt upp skyltar i närheten efter olyckan. Har fått info. om att det är sopat nu.
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Superlight skrev:
2502362 För att använda en plattityd - tur i oturen. Men så jäkla surt, dock kan det komma något gott ur allt det onda. Det finns en 996 SPS till salu på Frejgatan.

God och snabb läkning önskas nu då!

/Mackan

Tack Mackan! Då får det vara en trimmad SPS i såna fall... :tungan
Jag var riktigt riktigt nöjd med den här riskokarn förutom att den var dålig att svänga med på grus bara...:rolleyes:
 

Solid snake

Guest
Affe_R1 skrev:
2500423 Va fan Pilot Power räcker ju bara i ca 50 mil :D :D
Håller bara 50 mil? Där är ju mycket kvar på det däcket, fortfarande mönster ju! Däcket är inte slut förräns man ser corden. ;)
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Kom precis hem, efter att varit borta hela helgen. Det första man får höra är detta..

Så jäkla skönt att det gick "bra".. Vart lite orolig ett tag.

Krya på dig så gott det går mannen. Man får försöka tänka, att det bara är matriella ting. Det går alltid att ersätta.

Åk nu ner till Halmstad o bli omplåstrad.. det är du värd ;)

Höres!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jo, i morse var det BÅDE sopat OCH varningskyltat vid just det stället....
Om du kom ifrån Skålhamra så fanns det iaf inga skyltar från Skålhamrav och fram till sandkurvan.
Skyltarna längs Frestav står närmare Täby Kyrkby.
På'rom bara !
(Hur det såg ut med skyltar på Skålhamrav vet jag inte.)
/u
 

Freedom

Guest
ulf_lundin skrev:
2504180 Jo, i morse var det BÅDE sopat OCH varningskyltat vid just det stället....
Om du kom ifrån Skålhamra så fanns det iaf inga skyltar från Skålhamrav och fram till sandkurvan.
Skyltarna längs Frestav står närmare Täby Kyrkby.
På'rom bara !
(Hur det såg ut med skyltar på Skålhamrav vet jag inte.)
/u
Skyltarna som står när man kommer från Kyrkbyn alternativt från Edsberg säger bara att VV bygger ny väg i allmänna tal och man ska respektera hastighetsbegränsningar och omkörningsförbud, inte ett ord eller nån trafikskylt som varnar för vägarbete eller halt väglag. Kommer man från Skålhamravägen så finns det ingen information, förutom dom taffligt uppställda skyltarna i böjen som olyckan skedde i och dom kom upp efter det att olyckan var ett faktum. Jag bor mitt i smeten så jag har sett den bristfälliga skyltningen flera gånger per dag.
 

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Isaac Sonic 2008
Trist som f-n mannen, men skönt att det gick(under omständigheterna) bra med dig iaf!

Krya på dig!
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
mikcar skrev:
2503781 Jag var riktigt riktigt nöjd med den här riskokarn förutom att den var dålig att svänga med på grus bara...:rolleyes:

Prova med de kända skräptidningarna... du har ju även bilder att visa.

"GRUSDÖDEN!"

Vilken fot var det? Du kanske kan köra snart igen? :)
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
TukTuk skrev:
2507293 Prova med de kända skräptidningarna... du har ju även bilder att visa.

"GRUSDÖDEN!"

Vilken fot var det? Du kanske kan köra snart igen? :)

Som vanligt handlar det här om politik och pengar...

Har varit i kontakt med ansvarig person på Vägverket för drift- och underhåll i detta område. De skulle ha lagt ut gruset tidigare i somras egentligen men för att minimera olycksfall lägger de ut det så sent på säsongen som möjligt då det inte är så mycket hojåkare ute på vägarna. Så farorna med detta stödgrus som det kallas är känt.

Har även kontaktat en konsulent på trafiksäkerhetsfrågor på SMC. De har haft möten angående bristande underhåll på vägar med högt uppsatta på Vägverket och diskuterat bl.a detta grus som läggs ut på sidorna. Att SMC jobbar för detta känns mycket bra. Tyvärr har de inte tillräckligt med statistiskt underlag att kunna uppvisa för att få till några förändringar i Vägverkets metoder för att skydda asfaltskanterna...
Vi är tydligen en för liten trafikantgrupp för att det ska satsas pengar på forskning och utveckling för att vi ska kunna köra så säkert som möjligt på vägarna.

Även om antalet registrerade hojar har fördubblats, vad det nu kan vara... de senaste 10 åren så verkar man alltså inte bry sig om det.
Man skulle ju kunna tänka sig att man lägger ut nån typ av kurbs i betong istället för grus iaf... men det kostar väl som sagt för mycket.

Det som behöver bevisas är ju att det rent samhällsekonomiskt är ännu dyrare med en massa skadade mc-förare. Det är politik... och det är där SMC försöker bedriva sin lobbyverksamhet i vårt intresse. Man får ju verkligen hoppas att de kan presentera nån sorts statistikunderlag och påverka våra politiker i rätt riktning så att Vägverket får fram andra metoder gör det säkrare även för oss hojåkare.

TukTuk skrev:
2507293Vilken fot var det? Du kanske kan köra snart igen? :)

Högerfoten. Sjukskriven 4 veckor till att börja med... Gipsas inte då det är ett så pass litet ben som det är fraktur i... Tyvärr sitter detta ben under trampdynan. Enligt ortopeden så kanske det inte läks ihop ordentligt och det kan bli en bestående värk. Då går de in och opererar bort benet.
Får bara hoppas det inte blir så. Ser fram emot att kunna köra crossen på isen i vinter :)
 
Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
mikcar skrev:
2507521 Som vanligt handlar det här om politik och pengar...

Har varit i kontakt med ansvarig person på Vägverket för drift- och underhåll i detta område. De skulle ha lagt ut gruset tidigare i somras egentligen men för att minimera olycksfall lägger de ut det så sent på säsongen som möjligt då det inte är så mycket hojåkare ute på vägarna. Så farorna med detta stödgrus som det kallas är känt.

Helt otroligt att man ändå lägger ut gruset utan att skylta.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
FY FAN MANNEN!

Jag lider så jävla hårt med dig! Jag hörde om dig på radion i bilen :(
Så nu e både du o jag radiokändisar!

Vi får se till o dra en reunion kröka med da påålen dudes!

krya på dig!
/ Matte
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Superbee skrev:
2509564 FY FAN MANNEN!

Jag lider så jävla hårt med dig! Jag hörde om dig på radion i bilen :(
Så nu e både du o jag radiokändisar!

Vi får se till o dra en reunion kröka med da påålen dudes!

krya på dig!
/ Matte

Tack Matte!
Ja så kan det gå... Visst :fyllisar
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Så jäkla synd är det inte om dig.

Du satte ju på 3 sjuksköterskor med stora :tuttar på akuten, och har fått en personlig :nurse med stora :tuttar hemma som tar hand om alla dina behov.

Vad gäller hojjen så är du ju tät som krösus sork och kan lätt slanta upp nya pengar för en ny. Att bråka med försäkringsbolag och vägverket tar bara en massa tid, som är bättre att spendera på krogen.
*ironi off*


Krya på dig mannen. Tur att du klarade dig hyffsat helskinnad.
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Aj aj!

Stämmer lite sent in i krya på dig skaran då man varit norröver o softat.
Tur att det gick som det gick ändå.
Kanske ska byta tillbaka till en trygg V-twin igen? :D
Kriga på mot VV det behövs!
Ci vediamo e Bocca al lupo! :tummenupp
/Rickard
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top