Är det där allvarligt menade frågor eller bara raljerande påståenden?Hur ser ni inom V på detta? Det är ju knappast oproblematiskt att regimen ni stödde så länge var betydliget mer aggressiv än den ni nu säger er ta avstånd ifrån? Om Putin vore mer av en kommunist skulle han ju hyllats i dina led.
Tänker ändå försöka ge ett seriöst svar på dina frågor:
* Hur andra människor i vänsterpartiet ser på Ukrainakonflikten får de själva svara för, jag kan bara svara för mej själv precis som med allt annat i livet, och jag tycker såhär: Det är förjävligt. Att Janukovitj verkade vara en sån dåre. Att vissa delar av protesterna var allt annat än fredliga. Att Janukovitj (påstått) beordrat krypskyttar mot demonstranterna. Att han inte hade vett att avgå eller utlysa nyval när han insåg att opinionen var emot hans styre. Att maktövertagandet inte skedde demokratiskt. Att Ryssland använder konflikten som en ursäkt för att invasion.
* Jag har aldrig stött sovjetregimen eller någon annan fascistisk stat. De Moskvatrogna "Gammelkommunisterna" lämnade dåvarande VPK redan 1977 och bildade APK, d.v.s. innan jag var född. Avståndstagandet från det sovjetiska systemet började långt tidigare och du får leta länge innan du hittar någon sovjetvän bland moderna genomsnittliga vänsterpartister.
* Jag försöker varken demonisera eller helgonförklara Putin, verkligheten brukar vara sällan vara svartvit. Däremot ogillar jag starkt hans neonationalism, imperialism och brist på respekt för mänskliga fri och rättigheter. Jag tror jag förstår varför han är så populär bland många ryssar, och han spelar nog rätt bra på dessa känslor. Det handlar nog mycket om en skadad stolthet i landet efter sovjetunionens kollaps och den påföljande krisen, lägg därtill en alkad ledare som slarvade bort landets tillgångar värre än någon ny moderat någonsin gjort. Ryssland blev ett land resten av världen skrattade åt, likt en stor klantig dumskalle. Det skadade den nationella självkänslan och lade grunden för ett behov av revansch. Jag tror många ryssar ser Putin som Den Starke Mannen(tm) som skall återupprätta nationens (och därmed individens) storhet.
Det förklarar, men ursäktar, ingenting i Rysslands agerande.