Nån som följer utvecklingen i Ukraina?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dock kör Putin hårt med idoldyrkan av ledaren, propagandabilder på honom med bar överkropp, musikvideor, mcgäng, jägare, militäriskt geni etc, det är ett av kraven för fascistdefinition.

Skulle säga att det känns mer Judas Priest än fascism faktiskt.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nån som tror att Ryssland kommer återlämna Krim till Ukraina, om det politiska läget stabiliseras där?
Knappast troligt.
Detta är att se som en invasion i syfte att erövra landområden. Frågan är bara om de nöjer sej med Krim.

View attachment 400662

Hur ser ni inom V på detta? Det är ju knappast oproblematiskt att regimen ni stödde så länge var betydliget mer aggressiv än den ni nu säger er ta avstånd ifrån? Om Putin vore mer av en kommunist skulle han ju hyllats i dina led.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nån som såg Putins presskonferens? Han såg ut att ha svårt för att hålla tillbaka sitt mysiga leende som lös igenom med jämna mellanrum.. Han är långt ifrån klar. Det är all idé att syna vidare.
Och styrkorna är kvar i Ukraina, de som har återgått till sina baser är de övade, utanför Ukraina.

Så sent som idag har det varit skottlossning (varningsskott) från rysk militär mot Ukrainsk vid en flygbas.
Fortfarande potentiell eskalering.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du menar som typ fransmän, amerikaner, israeler och britter alltid gjort och alltid kommer göra?...

Tyvärr är nog Amerikaner och Israeler fortfarande inne och klampar där ibland. :(
Däremot tycker jag nog att den övriga jämförelsen vad gäller Putin kontra "de övriga" haltar en del.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Dock kör Putin hårt med idoldyrkan av ledaren, propagandabilder på honom med bar överkropp, musikvideor, mcgäng, jägare, militäriskt geni etc, det är ett av kraven för fascistdefinition.

Fyller på med kontroll av och desinformation från statliga medier.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
På vilket sätt är Putin fascist?
Ptjaa, faktum är att karln faktiskt mer påminner om Berija - knyter nävarna och visar musklerna (där Berija och hela det gamla Stalinistgardet i stället föredrog ren terror och Lubjanka) men förordar en stark "rysk" form av marknadsekonomi. Tvärt emot vad många kanske tror idag var det Berijas frisinnade tankar kring ekonomin, bl a kring att förena Tyskland igen, som fick Chrusjtjov och hans anhängare (bl a Zjukov) att lyckas kuppa sig till makten...

Inget nytt under solen. Det är länge kvar innan de gamla tiderna ligger mer än två generationer bort...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tyvärr är nog Amerikaner och Israeler fortfarande inne och klampar där ibland. :(
Däremot tycker jag nog att den övriga jämförelsen vad gäller Putin kontra "de övriga" haltar en del.

Ok, så du vill utvidga fascistskaran till att inkludera Israel och USA?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
http://mobil.dn.se/webb-tv/nyheter/se-putins-presskonferens-fran-moskva/

I the Guardian kan man även läsa att Putin ska ha sagt att det inte är ryska soldater utan pro-ryska lokala försvarsgrupperingar. Uniformer går ju att köpa lite varstans, enligt Putin...
Ja jävlar, ingår fordon i lite varstans..
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/04/crimea-crisis-putin-rule-out-war-use-force-last-resort

Istället för presskonferens med ljud, som alla andra ledare får i liknande situationer, ligger nu en filmsekvens från presskonferensen med DN's berättar-/Brorduktig-röst överklistrad.

Har han fel förresten, är Janukovitj avsatt i enlighet med Ukrainas grundlag?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

De är ju demokratier. Hade USA varit en diktatur i avsaknad av rättstat och civila rättigheter så hade de legat illa till. Men USAs styrelseskick är inte auktoritärt. USA är kulturellt ett pluralistiskt samhälle. Men visst finns fascistiska element och människor även i USA.

Israel är det en del som kallar fascistiskt ja... jag vet faktiskt inte vad som stämmer där. Det är ju en demokrati. Men nog finns en del religiöst konservativa tokstollar som är åt det hållet även i Israel.

Putin är något slags fascist. det innebär ju inte att nationen Ryssland är helt igenom fascistiskt bara för att Putin är auktoritär.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Att USA invaderar utan FN-resolutioner och Israel tillåter bosättningar på ockuperat land är definitivt inget jag tycker är OK.
Men jag tror inte rätt ord för det är fascism.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus, hur definierar du fascism?

Jag tycker för det första att det är ett slitet, överutnyttjat och oklart begrepp som vänstern slänger sig med mot allt de inte gillar. Jag har hört allt från Migrationsverket till USA kallas fascistiskt.

Jag skulle hålla mig till ickedemokratiskt, ickekommunistiskt och auktoritärt ungefär, om jag tvingas definiera ett onödigt epitet.

Helt klart är att det kan användas godtyckligt, varför man bör avstå från bruk.

Varken Israel eller Ryssland är fascistiskt, det är demokratier, dvs motsatsen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tycker för det första att det är ett slitet, överutnyttjat och oklart begrepp som vänstern slänger sig med mot allt de inte gillar. Jag har hört allt från Migrationsverket till USA kallas fascistiskt.

Du menar som i Ryssland där bägge parter i en dispyt kallar varandra fascister? Gångbart sen WW2.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
De är ju demokratier. Hade USA varit en diktatur i avsaknad av rättstat och civila rättigheter så hade de legat illa till. Men USAs styrelseskick är inte auktoritärt. USA är kulturellt ett pluralistiskt samhälle. Men visst finns fascistiska element och människor även i USA.

Israel är det en del som kallar fascistiskt ja... jag vet faktiskt inte vad som stämmer där. Det är ju en demokrati. Men nog finns en del religiöst konservativa tokstollar som är åt det hållet även i Israel.

Putin är något slags fascist. det innebär ju inte att nationen Ryssland är helt igenom fascistiskt bara för att Putin är auktoritär.

Både USA och Ryssland har väldigt mycket gemensamt...och inte är det demokrati.

USAs styresskick är på pappret på det hela taget väldigt bra...men sammanfattas bäst av följande citat som jag i skrivande stund inte inte kommer ihåg vem som sagt: Yttrat efter GW Bush blivit omvald med knapp majoritet...
"The best president money can buy? And they bought him again!"

USA är som bäst en demokratur och som sämst en plutokrati! Ungefär som Ryssland...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Jag skulle hålla mig till ickedemokratiskt, ickekommunistiskt och auktoritärt ungefär, om jag tvingas definiera ett onödigt epitet.

Helt klart är att det kan användas godtyckligt, varför man bör avstå från bruk.

Varken Israel eller Ryssland är fascistiskt, det är demokratier, dvs motsatsen.

Jo, fascism har använts på mycket. Men jag jobbar ju hårt på att definiera vad jag menar. Ryssland är en mycket, mycket svag demokrati. Men har folkliga val, men där är det nog slut. Domstolarna är politiskt styrda och korrupta, media är statsstyrd... var det i Italien fascismens uppfanns?

Putin var på tråden, inte Ryssland. Blanda inte bort korten!!! Jag har aldrig påstått att Ryssland är en fascistisk stat!!!!!!

Vad beskriver bäst Putin: demokrat eller autokrat? Tail wags dog...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Putin har idag hållt hov för utvald press:

Enligt Putin är det inte aktuellt ”än” att skicka ryska trupper till Krim. Han förnekade också att det är ryska trupper som tagit över Krim, trots att Krimregeringen nu talar öppet om att samarbete med rysk militär. Putin kallade de styrkor som tagit kontroll över Krim för ”pro-ryska självförsvarsstyrkor” som köpt sina uniformer på ett överskottslager.

:rofl:rofl:rofl

Sicken pajjas. Är det inte ganska allvarligt att ledaren för en supermakt levererar en så uppenbar och pinsam lögn?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping