Nån som följer utvecklingen i Ukraina?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Åååh, inte i närheten! Kubakrisen var något i hästväg... Väst offrar Ukraina. Det tror jag. Men fy vad ukrainarna kommer att avsky ryssarna om Putin drar i krig.... ojojoj... det blir instabilt där länge.

Ryssarna parkerade ju ett signalspaningsfartyg på Kuba för någon vecka sen.

Så lite samma är det ju, fast jänkarna har iof inte parkerat några robotar i Ukraina, än.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Clas Svahn: Ryska Svarta havs-flottan säger enligt Interax att det inte finns några planer på att inleda ett anfall mot ukrainsk militär på Krim.
18:21, 3 March 2014
Clas Svahn: Ryska källor inom försvarsdepartementet säger till Sky News att uppgifterna om ett ultimatum från rysk sida om att Ukrainas trupper ska ge upp före klockan 04 i morgon bitti inte är sanna.
18:18, 3 March 2014

Kanske lugnar ner sig, eller desinformation

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Björnen sover, björnen sover....

Kom ihåg vad de flesta svenskar anser/ansåg om hotet i öst när skiten rullar igång.
Kanske inte nu men inom en snar framtid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Får hoppas att förnuft och diplomati segrar till slut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle förvåna mig om Putin/Ryssland skulle backa nu. Hur hade det tolkats av ryssarna och slaverna runtomkring? Att det mest är tomma hot? Att Putin är vek mot väst? Näe, nog kommer delar av Ukraina att få nya gränser...

Krimhalvön ska även bebos av muslimska tatarer som inte är direkt förtjusta i ryssar. Dessa har i sin tur stöd från tjetjenien, bland annat. Lite soppa på halvön. ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Herregud! :3freak
Kan dom inte bara köra hoj och vara kompisar? :fyllisar

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Får lite lätta vibbar av början på WWII av hela läget där.
Samma ursäkter som användes då används nu för att ta över landområden.
Maktfullkomlig galning vid rodret än en gång, passiv omvärld än en gång.
Har vi inte lärt något av historien?

Du menar "Peace in our time"? Jaha du vill ha områden i Tjeckoslovakien, ja ja bara du är nöjd sen.

Va vill du ha Polska korridoren också, nå låt gå bara du är nöjd sen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
[video=youtube;zk_VszbZa_s]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zk_VszbZa_s[/video]

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ryssland ska anfalla 03:00 om inte Ukraina ger upp..

Inatt händer nog grejjer.

Den enda som tar det med ro är vår egen lilla "sessa":

Hon gör rätt och jag är övertygad om att hon gör det för utövarna i paralympics, det var att supporta OS som var fel. Oerhört fel. Om ordningen varit omvänd...tror du någon nation hade bojkottat då? Kanske några från Ukraina. Finns bara falskerier i det där, basta.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Polens utrikesminister har kallat Natoambassadörerna till möte enligt artikel fyra, som inebär att enskild medlem av de totalt 28 länderna kan kalla till möte om man känner at det egna landet har en hotad integritet.

Risken är ju att det skramlar på flera håll, sen räcker de med att nån slinter på gamla bettan.. poff..:gnissla:brinnerup

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Polens utrikesminister har kallat Natoambassadörerna till möte enligt artikel fyra, som inebär att enskild medlem av de totalt 28 länderna kan kalla till möte om man känner at det egna landet har en hotad integritet.

Risken är ju att det skramlar på flera håll, sen räcker de med att nån slinter på gamla bettan.. poff..:gnissla:brinnerup

Visst, Fast å andra sidan i konflikten syd - nord Korea har nord ett flertal gånger avfyrat mot öar, sänkt syd patrullfartyg och det verkar ändå som tålamodet åtminstone är stort nog att hålla tillbaka ett krig.

Putin kommer aldrig att ge sig för fascisterna i Kiev. Viktigaste för Putin e självklart att få ryssar bosatta i Ukraina utom all risk o fara, kosta vad det kosta vill skulle jag påstå.Putin vet att Nato o Eu aldrig går in militärt om han "bara" håller sig till Ukraina. Diplomati sanktioner o bojkotter etc etc visst. Men det har Putin räknat med och bryr sig ganska lite om.

Folkpartisten Allan Widman verkar onekligen gått igen på detta. Han har ett förslag på hur Gotland ska kunna försvaras igen. Alla öns kvinnor och män ska utbildas och placeras i Hemvärnet. Sverige ska omgående ansöka om Natomedlemskap etc etc :hihi

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nån som tror att Ryssland kommer återlämna Krim till Ukraina, om det politiska läget stabiliseras där?
Knappast troligt.
Detta är att se som en invasion i syfte att erövra landområden. Frågan är bara om de nöjer sej med Krim.

visitrussia.jpg

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Black monday i ryska börsen idag. Investerare flyr landet med sitt kapital.

Undra om man fortf kan bli krigsplacerad?!
Muckade -99

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
"Janukovytj vann valet med nästan 3,5 procentenheters marginal, vilket motsvarar 887 909 röster. Valdeltagandet i andra valomgången anges till 69,1 procent, motsvarande 24,6 miljoner av de röstberättigade ukrainarna. Den centrala valkommissionen förklarade 14 februari Janukovytj vald president av Ukraina, kommissionens ordförande Volodimir Sjapoval bekräftade resultatet som visar att Janukovitj besegrat Timosjenko.[2] Utländska observatörer anser att valet av allt att döma gick rätt till."

Här citerat från wikipedia.

Alltså, vad är sakens natur. Janukovitj är folkvald, utan fusk. Någon diffus opposition lever fan, får honom avsatt och i exil(?).
Var hans dragning till Ryssland hans fall? Är det därför alla medier urskiljningslöst stöttar oppositionen? Vad jag har förstått så var det en inte obetydlig del av oppositionen som är uttalat fascistiska. Hur kan man på utandningen vara för demokrati och på inandningen heja på sådant här. Eller är demokratin legitim beroende på om den gagnar rätt personers intresse.
Jag är inte Rysslandsvurmare men nog kräver denna konflikt en skarpare mediegranskning och -analys?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
SVD:

"Som den legitimt valde representanten, menar jag att händelserna i Kiev har resulterat i att Ukraina befinner sig på randen till inbördeskrig. Rättigheterna hos invånarna på Krim hotas. Under inflytande av länder i väst pågår öppna terrorhandlingar. Jag vill be Rysslands president, Mr Putin, att använda Rysslands väpnade styrkor för att upprätta fred och försvara Ukrainas folk." ska Janukovytj ha skrivit i brevet, enligt The Guardian.

- Det här är ytterligt allvarligt, säger SvD:s säkerhetspolitiske reporter Mikael Holmström angående att Rysslands FN-ambassadör läst upp ett brev i säkerhetsrådet från Janukovytj där han begärt att Ryssland går in militärt i Ukraina.

- Jag befarade redan för några dagar sedan att snart kommer det en förevändning från Janukovytj för att gå in storskaligt. Den metoden använde Sovjetunionen flera gånger, att man skulle hjälpa sina broderfolk. Så var det vid invasionerna i Ungern 1956. Det ligger också i linje med den hårda attityd som Rysslands utrikesminister Lavrov visade upp i Geneve i dag, säger Mikael Holmström.

Han säger att många rapporter under kvällen pekar på att stora förband drar ihop sig för strid, både markförband, helikoptrar och attackhelikoptrar.

- Det kan bli en orolig natt och morgon, säger Mikael Holmström.

To be..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
...Putin kommer aldrig att ge sig för fascisterna i Kiev. Viktigaste för Putin e självklart att få ryssar bosatta i Ukraina utom all risk o fara, kosta vad det kosta vill skulle jag påstå.Putin vet att Nato o Eu aldrig går in militärt om han "bara" håller sig till Ukraina. Diplomati sanktioner o bojkotter etc etc visst. Men det har Putin räknat med och bryr sig ganska lite om...

Majoriteten i interimsregeringen i Kiev är nog inte fascister.
Dom flesta verkar ju ense om att ingen fara fanns för liv och lem på den ryska minoriteten.
Inga attacker på den minoriteten har/hade ju såvitt jag läst/hört skett.
Tom "fascisterna" i Kiev vet nog att börjar man lappa till ryskspråkiga får man smisk av Putin.
Jag tror nog att vidden av det stora, nästan enade, fördömandet och risken för omfattande ekonomiska sanktioner har förvånat även Putin.

Sen är det nog sant att han militärt kommer få hållas om det går så långt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
...Alltså, vad är sakens natur. Janukovitj är folkvald, utan fusk. Någon diffus opposition lever fan, får honom avsatt och i exil(?)...

Janukovitj och hans parti gick till val bla på att närma Ukraina till EU (har jag för mig).
När sedan Putin började hota med dyrare gas och annat så backade J.
Detta fick oppositionen av "leva fan".

Hittade inget definitiv källa på partiprogramet från valet men hittade detta:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/janukovytj-kurs-mot-eu-ligger-fast_8809336.svd

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning