Nån som följer utvecklingen i Ukraina?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Putin kommer inte släppa ifrån sig östra ukriana enligt BBC. istället vill han ha en fortsatt marionett regim.

Jag gissar att EU och Ryssland kommer kompromissa fram Yuliya Timoshenko att bli Rysslands marionett i ukraina. Då Putin inte godtar den nya tillfälliga regeringen som laglig.

Fyfan. Vidrigt att hela världens livsöde ligger i händerna på sinnessjuka supermakter.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad ska ryssarna tro då?

Hela världen samlas och applåderar Putins övergrepp i Sotji för att sen tvärvända när spektaklet är över? Det brann i Kiev innan spelen började, vad Janukovytj ville var solklart, var Putin stod i frågan och vad han är kapabel till behövde inte någon sväva i ovisshet om men världen blundade i reli...förlåt, idrottskultens namn. Nu ska man bojkotta paralympics...och kanske G8...fast det kanske hinner ändra sig så man slipper... That'll teach him! Vilket hån.

Den samlade omvärlden har givit Putin mandat att göra det han gör, inget snack om saken. Finns inga diplomatiska skrämskott som kan övertrumfa dessa gester.

Jag är inte så naiv att jag tror en OS-bojkott hade avstyrt det som händer, bara att det varit en långt tyngre markering gentemot Putin än de tafattheter världens politiska dignitärer presterat hittills, speciellt i skenet (bokstavligen) av vad som pågick i Kiev. Det skriver jag full av förståelse för att USA varken kan eller vill offra fler av de sina. Vi har visat feghet genom att avrusta och vägra ta ställning. Hade vi joinat NATO kunde vi åtminstone uttalat oss med någon slags tyngd och trovärdighet men i nuläget är väl att twittra det mest respektingivande vi kan uppbåda.

Jag vill dock mena att det Bildt sa i 14-minutersintervjun på SVT nyheter stämmer vad jag kan förstå. Vi är bara försent ute och har för lite att sätta bakom orden. Reinfeldt framstår snarast som han drabbats av TBE:

http://hbl.fi/nyheter/2014-03-03/575291/reinfeldts-forstaelse-ryskt-agerande-risas

Lite OT men ändå i viss mån relevant. Förstår att finnarna har roligt åt oss och vårt "försvar":

http://hbl.fi/bakgrunden/2013-04-30/444786/sveriges-forsvar-pa-vag-mot-systemkollaps

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mången har hävdat att rysskräcken i modern tid har både varit tramsig och obefogad. Putin är nog begränsat intresserad av väst men gränsen kan mycket väl förändras..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mången har hävdat att rysskräcken i modern tid har både varit tramsig och obefogad. Putin är nog begränsat intresserad av väst men gränsen kan mycket väl förändras..

Europa har väl krigat minst en gång per generation, så det är väl snart dags igen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
You just don’t invade another country on phony pretext in order to assert your interests,” John Kerry said during an interview with NBC’s Meet the Press. “This is an act of aggression that is completely trumped up in terms of its pretext. It’s really 19th century behaviour in the 21st century.

//US Secretary of State John Kerry

Man skulle kunna tro att han snackade om USA :näsblod men icke, han syftar på Ryssland :rolleyes:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
You just don’t invade another country on phony pretext in order to assert your interests,” John Kerry said during an interview with NBC’s Meet the Press. “This is an act of aggression that is completely trumped up in terms of its pretext. It’s really 19th century behaviour in the 21st century.

Man skulle kunna tro att han snackade om USA :näsblod men icke, han syftar på Ryssland :rolleyes:

Det gör det än mer tvivelaktigt att väst pekar finger åt Ryssland.
Inom 2000-talet finnes, Irakkriget, afghanistan, Libyen. Alla där väst gjort vad som känns rätt utan nån resolution.

Fångar i vårt föregåmgsmannaskap.

Ja, jag delar Skäggots funderingar, att krig i Europa är återkommande en gång per generation.
Men om det kommer gälla mot öst eller internt återstår att se. (cynisk?)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det gör det än mer tvivelaktigt att väst pekar finger åt Ryssland.
Inom 2000-talet finnes, Irakkriget, afghanistan, Libyen. Alla där väst gjort vad som känns rätt utan nån resolution....

Det fanns nog en resolution i Libyen men man tolkade den nog lite "fritt".
Tror inte det fanns någon resolution i Kosovo?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

sett den där cirkulera på fejjan i olika versioner, men aldrig med en källa?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
sett den där cirkulera på fejjan i olika versioner, men aldrig med en källa?

googla? Sen visst, facebook-spridande material har väl aldrig varit känt för att känna sig ha behov av källor eller referera till fakta. Jag plockade det dock inte från något socialt media utan medan jag skummade igenom RT.com imorse.

http://rt.com/news/kerry-russia-us-pretext-494/

Där finns såväl tweets/retweets från båda kända och "okända" som nyttjar ironin i hans uttalande.
Står även "download video" som verkar gå till ett .mp4-klipp, så antagligen är det ljudupptagning från hans uttalande.

Och mitt i själva citatet står det "during an interview with NBC's Meet the Press" så.... http://www.nbcnews.com/meet-the-press/meet-press-transcript-march-2-2014-n42471 *TADA* :rolleyes:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag såg det uttalandet av Kerry igår på TV'n.
Jag har bara BBCNews och CNN så det måste ha varit någon av dem.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
googla? Sen visst, facebook-spridande material har väl aldrig varit känt för att känna sig ha behov av källor eller referera till fakta. Jag plockade det dock inte från något socialt media utan medan jag skummade igenom RT.com imorse.

Och mitt i själva citatet står det "during an interview with NBC's Meet the Press" så.... http://www.nbcnews.com/meet-the-press/meet-press-transcript-march-2-2014-n42471 *TADA* :rolleyes:

Danke!

Din såg seriös ut men det var tredje versionen jag sett idag, så var lite skeptisk :hihi

Skillnaden är väl att Ryssland är en "demokrati" som attackerar en "demokrati".

Medans Irak var en diktatur och Afghanistan ett rövarnäste.

Och USA har aldrig haft målet att behålla varken Irak eller Afghanistan..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Är det lite väl vinklad rapportering i väst?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/dn-rapporterar-direkt-om-krisen-i-ukraina-1/
Christer Näslund tycker att rapporteringen i media är lite snedvriden och menar att Ryssland pekas ut som boven i dramat, trots att invånarna på Krim ser soldaterna som beskyddare.
"Min fru som är en del av den ryska befolkningsdelen kände sig hotad av aktivisterna och var fruktansvärt rädd innan de ryska soldaterna kom”, säger han.

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/02/28/the-swedish-neo-nazis-of-kiev.html

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ställer ingen sig frågan varför väst stöttar ett extremhögerpopulistiskt uppror? Oppositionen består ju till syvende och sist av en flock antisemitiska nynassar? Jag förstår inte riktigt varför. Det osar som när usa stöttade talibanerna :va

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ställer ingen sig frågan varför väst stöttar ett extremhögerpopulistiskt uppror? Oppositionen består ju till syvende och sist av en flock antisemitiska nynassar? Jag förstår inte riktigt varför. Det osar som när usa stöttade talibanerna :va

Extremhöger? Tycker det verkar vara brett folkligt förankrat. Låt ukrainarna bestämma över Ukraina. Klitschko är förövrigt jude.

Reflektion över hela scenariot. Än en gång ser vi hur det inte funkar att på sovjet/diktaturmanér klumpa ihop människor med olika kultur/ursprung på samma yta. Exemplen är många där det leder till krig/mord/terror, typ alla. Kolla forna Sovjet, Jugo, Irak, Kina, Egypten, Israel osv osv.

Samtidigt gör Reinfeldt mfl allt för att multikultifiera Sverige. Jag vet att det inte alls är politiskt korrekt att ta upp den aspekten men ärligt talat - är det så smart med alla multikultiprojekt i Europa? Man sitter ju med facit i hand. Det funkar inte. Nånstans.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ställer ingen sig frågan varför väst stöttar ett extremhögerpopulistiskt uppror? ...

Det var nog ingen superidé att ta med Svoboda i den nya regeringen. :rolleyes:
Samtidigt finns det väl (åtminstone) en liten representation av den ryska befolkningen?
Men eftersom Svoboda är (minst) ultra-nationalister, och anti-kommunister, så vill dom nog inte bli av med Krim.
Kan ju vara så att den ryska delen känt sig hotade av Svoboda under en längre tid.
Men att sätta revolutionen = Svoboda är nog att dra det långt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Men det är väl inte samma sak som att säga att upproret är extremhöger? Alla som slogs på Maidan, stöttade folket på Maidan, var trötta på korruptionen etc var väl ändå inte nassar? Sen att de slåss för samma sak, dvs minska Rysslands inflytande etc, är väl en annan femma?

Putin ska ge fan i att lägga sin ryska näsa i blöt överallt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning