Nån som jobbat/jobbar i Norge???

Sienna

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
Trampcykel
Och kan berätta lite om hur det funkar med skatt och så?
Om man skattar i Norge, tjänar man öht på att åka dit då? Var kan man ta reda på sånt...???

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Jobbar i Norge numera.

Det har lite att göra med hur mycket du jobbar och för vem. Men jobbar du för ett norsk företag i norge så blir det norsk skatt från dag 1

Sedan så har de gjort om reglerna för det här med att man tidigare kunde välja vart man ville vara skriven. Börjar du jobba i Norge på heltid blir du automatistk skriven i Norge.

Skatten är lägre, men inte massor. Snittet i Norge är 29% och motsvarande siffra i Sverige är 32%. Dock så har du skattefri semesterersättning, halv skatt på Novemberlönen och så är lönerna högre från början.

Däremot så är Norge sjukt dyrt. Ska du ha lägenhet i centrum i Oslo och den ska vara över 30kvm så får du räkna med minst 8-9000NOK i månaden.

Oslo är också Europas andra dyraste huvudstad att leva i och Norge har Europas särklass dyraste bensin.

Viktigt om du ska börja jobba i Norge är att du hämtar ut ett personbevis. För det behöver du när du ska hämta ut ditt norska skattekort och sedan ditt norska D-nummer (norskt tillfälligt personnummer) så att du kan starta bankkonto etc (så att du får hyra lägenheter). Hämtar du inte ut ett skattekort och ger till din arbetsgivare så dras det per automatik 50% skatt och den får du inte tillbaka förrän efter 1 år vid deklaration så viktigt att fixa det först.

Finns också en hel del sjuka regler gällande fordon som du behöver fixa om du ska ta med dig bil. Finns 1 års dispens med möjlighet till 1 år förlängning. Fixar man inte det så måste fordonet/en tullas och skattas in. Det kostar ca 100.000NOK att plocka in en svensk bil för 100.000 så inte ett allternativ. Kör man bara fram och tillbaka och skiter i vilket så har de laglig rätt att konfiskera ditt fordon och efterbeskatta/tulla det, vilket inte är en höjdare.

Hör av dig om du har frågor eller vill ha hjälp. Jag drar på måndag för att kolla lägenheter och hämta ut mitt skattekort så har hunnit läsa på en del så hjälper gärna till om du behöver.

Last edited:

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
lite konstig fråga men hur hög lön bör man ha för att det ska va lönsamt att ta ett jobb i norge ist för sverige om man tänker på hyra mat etc etc

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
lite konstig fråga men hur hög lön bör man ha för att det ska va lönsamt att ta ett jobb i norge ist för sverige om man tänker på hyra mat etc etc

hehehe, inte så konstig fråga, men blir ju svår att svara på. Allt handlar ju om vad du har kvar i plånboken när allt är betalt.

Det har ju också självklart att göra med vad du tjänar idag. Är man högavlönad redan med svenska mått så är det inte säkert att det gör så stor skillnad, men tar du jobb på restaurant, hotell, café, städning, sjukvården etc där det är låga löner i Sverige så blir det ett jättelyft att dra.

I Norge är det också vanligt med något som heter "Hybel". Vi skulle säga inneboende eller kollektiv. Då kan du få ett rum i kanske en central 4a på 130kvm för 4-5000 och då blir det inte så dyrt. Drar du också på längre tid och därmed hyr ut din lägenhet (eller säger upp) du har hemma så blir det ju mer över.

Ska du spendera pengarna i helgerna i Sverige så får du ju också räkna med kursen. 1.19 SEK / NOK vilket bara där blir lite roligare.

Så titta lönen, räkna av boende och se vad du har kvar, men trots att det är dyrare att leva i Norge så är faktiskt deras köpkraft större än vår, så 99% av fallen så lönar det sig att jobba i Norge.

Flera branscher pratar ju om dubbel lön i Norge. Elektriker som drar 30-35 / månad och lite sådant. Hörde en kille som pratade på tåget hem förra gången som jobbade som barista och hade 25k / mån så onekligen är det högre löner.

Vet ju vad jag kommer tjäna och det hade jag inte kunna få i Sverige

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jobbar just nu i norge som svetsare.
i mitt fall står företaget för hotellkostnad då jag arbetar som resande.

värt att tänka på är att en del norska företag söker svensk arbetskraft med länkar från svenska arbetsförmedlingens hemsida.

I dessa fall är det inte helt ovanligt att de är behjälpliga att skaffa bostad till en lite billigare peng.

ett ex är när jag arbetade på ett lager utanför oslo, då fixade arbetsgivaren så vi kunde bo i ombyggda kontorslokaler dvs ett rum var, delat kök, delad dusch och det till den fantastiska kostnaden av 2000 nrk/mån som drogs av lönen.

en sak till är att ska du skaffa bostad på egen hand så krävs ofta 3 månadshyror i förskott just när du ska flytta in.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
näääe absolut inte men min plånbok har börjat tröttna på att va tom :(
man blir ju inte direkt rik inom hotellbranschen :(

Du vet att det är ruggigt dyrt att åka fast för fortkörning i Norge lr.. :7peta
Inte så hälosamt för plånboken det heller :näsblod

emmigirl

SÅLD!!!
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bianchi-trampcykel
Ett stort plus i børjan ær att du ræknas som svensk dem førsta 6 månaderna och då får du ett skatte avdrag på 10% :)
Sen kan du dra hem igen och komma tillbaka næsta sommar!
Oslo ær som vackrast på våren och sommaren men då ær man hemma o kør hoj hehe!
Vill du tjæna en slant då skall du bo i en hybel men vem orkar med det livet i længden. Så om du planerar o komma hit ett tag då ær det vært allt besvær men som sagt det ær dyrt o leva hær. Vi har det bættre i Sverige om man nu får jobb inom sin bransch (det ær dærfør jag ær hær, brist på tekniker)
Lycka till!

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Du vet att det är ruggigt dyrt att åka fast för fortkörning i Norge lr.. :7peta
Inte så hälosamt för plånboken det heller :näsblod

Ge fan i att åka fast då!:D

min kollega åkte 144 km/h på 80 väg = 33000 i böter och 3 månaders fängelse..

Efter ett brev från chefen till tinget så slutade notan på blygsamma 25 000 böter och 3 månader fotboja i hemmet.

emmigirl

SÅLD!!!
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bianchi-trampcykel
Ge fan i att åka fast då!:D

min kollega åkte 144 km/h på 80 väg = 33000 i böter och 3 månaders fängelse..

Efter ett brev från chefen till tinget så slutade notan på blygsamma 25 000 böter och 3 månader fotboja i hemmet.

SJUKT LAND!!!
Tur att man skall flytta härifrån snart :)

Sienna

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
Trampcykel
Ska du flytta? Jag som önskade trevliga Göteborgare i Oslo, nu när jag drar upp ;)

Jag får väl försöka ta hennes plats som trevlig göteborgare, även gast jag är en fusk-göteborgare ;)
Ska på intervju i Mohagen på tisdag så nu återstår bara transport-problemet :huvet Ibland funderar man ju över varför man köpte en hoj utan
att ha en bil innan, men va tusan de e ju så mycket roligare ;)

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Jag får väl försöka ta hennes plats som trevlig göteborgare, även gast jag är en fusk-göteborgare ;)
Ska på intervju i Mohagen på tisdag så nu återstår bara transport-problemet :huvet Ibland funderar man ju över varför man köpte en hoj utan
att ha en bil innan, men va tusan de e ju så mycket roligare ;)

:tummenupp Låter bra det

Har du löst boende? Är inte helt gratis att bo mitt i Oslo. 8-10k NOK för max 45kvm, sedan går priserna upp till 13-15.000nok, urk, jag som tyckte min lägenhet mitt i Göteborg för 5000 var dyr. hahahaha

Jaja!

Klart du ska ha hoj före bil :D Helt rätt :tummenupp

Sienna

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
Trampcykel
Näe har inte löst de än, men ska inte bo inne i oslo iaf :) Jobbet ligger i, hmm Jaren lr nå sånt tror jag de hette, ca 5 mil norr om oslo :)

Men nu har jag ju börjat vela som tusan om jag öht vill åka till Norge *S*
Nu när våren börjar komma känner man ju att man gärna vill va kvar för
då kan jag ha kvar hojen också, förhoppningsvis :)

:tummenupp Låter bra det

Har du löst boende? Är inte helt gratis att bo mitt i Oslo. 8-10k NOK för max 45kvm, sedan går priserna upp till 13-15.000nok, urk, jag som tyckte min lägenhet mitt i Göteborg för 5000 var dyr. hahahaha

Jaja!

Klart du ska ha hoj före bil :D Helt rätt :tummenupp

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Näe har inte löst de än, men ska inte bo inne i oslo iaf :) Jobbet ligger i, hmm Jaren lr nå sånt tror jag de hette, ca 5 mil norr om oslo :)

Men nu har jag ju börjat vela som tusan om jag öht vill åka till Norge *S*
Nu när våren börjar komma känner man ju att man gärna vill va kvar för
då kan jag ha kvar hojen också, förhoppningsvis :)

Fått klart med tullen om vad som gäller. Har du ett avtal som säger slutdatum inom ett år behöver du inte göra något. Bara att tuta och köra med din svenskregistrerade mc (eller bil).

Ska du stanna i två år så får man ansöka om ett års utökat tillstånd. Ska man stanna 2+ år så måste man tulla in fordonen (inte ett alternativ för nya fordon), men blir inte så farligt för gamla fordon. Tror de sa något om 15% rabatt / år från registreringsdatum. Finns att läsa på toll.no

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy