Nån som kan hjälpa mig att montera en 150cc cylinder och ny kam på en yamaha ttr125?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
RS "Alex" skrev:
va inte larvig, sätt dig ner med en verkstads handbok i värsta fall å din far, försök lära dig själv

verkstads handboken kan du säkert hitta på internet.... du kommer ju aldrig lära dig annars

har plockat ner en sån där en bit"inte hela vägen" å det går ju skit enkelt :tummenupp va en -04 de

Plocka ner kan vem som helst... Klyddar man med kaminställningen har man en topp att renovera för roliga summor

edit: Kom hit med knarren (7 mil) så fixar jag det för en femhundring

Last edited:

Solid snake

Guest
Ljunghusen skrev:
Plocka ner kan vem som helst... Klyddar man med kaminställningen har man en topp att renovera för roliga summor
Mm, jättekul med andra ord! :död

Edit: när började du säga klydda? Du blir mer och mer skåning för varje dag som går. :lol

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Solid snake skrev:
Mm, jättekul med andra ord! :död

Edit: när började du säga klydda? Du blir mer och mer skåning för varje dag som går. :lol

Ja de är helt otroligt :hihi

Jag har ett annat förslag: Försök göra det själv, och klyddar du så renoverar jag toppen för 500kr + material :hihi

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
gört själv :)
man lär sej av sina misstag.
Bättre o göra dom nu än att göra det senare så man lär sej i tid.(smart sagt va?) :tummenupp

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
God_Of_Aprilia skrev:
gört själv :)
man lär sej av sina misstag.
Bättre o göra dom nu än att göra det senare så man lär sej i tid.(smart sagt va?) :tummenupp

Ja jo sant det du säger men snackar vi en maskin som gått 100 mil ska inte en person som inte skruvat med någonting annat skruva isönder den tycker jag.

Jag hade isönder (en del totalt iprencip) en 5-6 moped motorer innan jag ens började köra moped som "transport fordon". Det var något äldre mopeder dvs dakota osv. Sen när jag köpte min "15 års moppe" dvs den jag skulle köra på kunde man ju det då men den var ju också ganska dyr rellaterat till dom andra och ingen maskin jag skulle pillat på om jag inte meckat med dom andra innan.

Bättre att pilla på grejor man inte är jätte rädd om och att det inte gör något om något skulle skita sig helt, Då lär man sig.

Sen när man började skruva isönder crossarna osv är ju grejorna iprencip likadana bara att det är lite grövre. Och nu när man meckar 125or är det samma där bara att grejorna är större.

Har nu funderingar på att köpa en gammal 125 cc 4-takts motor och bara plocka isönder och renovera och sätta ihopa igen, Bara för att lära mig. Nu snackar vi en motor för runt 500-1500:-.

God_Of_Aprilia

Gick med
23 Aug 2004
Hoj
mhm.. men hur ska grabben lära sej annars då? ska han lämna in allt till verkstad så fort det krånglar? han måste ju börja nån stans tycker jag. alla har inte meckat mopeder sen tio års åldern. visst han kan ju köpa en gammal motor och knåpa med den ett tag om han känner för det, men det känns ju ganska bra att man fixar sin egen maskin själv. ta med farsan din i garaget o låt honom visa dej hur det går till först så att du får en liten inblick i det hela(förutsatt att far din kan motorer). men du måste börja skruva själv också.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
God_Of_Aprilia skrev:
mhm.. men hur ska grabben lära sej annars då? ska han lämna in allt till verkstad så fort det krånglar? han måste ju börja nån stans tycker jag. alla har inte meckat mopeder sen tio års åldern. visst han kan ju köpa en gammal motor och knåpa med den ett tag om han känner för det, men det känns ju ganska bra att man fixar sin egen maskin själv. ta med farsan din i garaget o låt honom visa dej hur det går till först så att du får en liten inblick i det hela(förutsatt att far din kan motorer). men du måste börja skruva själv också.

Ja håller ju delvis med dig, I hans läge är väl det bästa (om han nu inte vill lära sig mecka allt i motorn och plocka ner hela) att ta med någon som kan ut i garaget och titta på och skruva lite själv med andras hjälp. :tummenupp

Men håller ändå fast vid att jag inte skulle släppt på en helt okunnig att skruva på en maskin som gått 100 mil. :tungan

God_Of_Aprilia

Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Padde skrev:
Ja håller ju delvis med dig, I hans läge är väl det bästa (om han nu inte vill lära sig mecka allt i motorn och plocka ner hela) att ta med någon som kan ut i garaget och titta på och skruva lite själv med andras hjälp. :tummenupp

Men håller ändå fast vid att jag inte skulle släppt på en helt okunnig att skruva på en maskin som gått 100 mil. :tungan

hade det gjort någon skildnad om den gått 800 mil? det är fortfarande samma hoj och den blir inte lättare att skruva med.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
God_Of_Aprilia skrev:
hade det gjort någon skildnad om den gått 800 mil? det är fortfarande samma hoj och den blir inte lättare att skruva med.

Syftar inte på svårheten att mecka med den, Syftar på kunskapen du borde ha för att skruva med en så pass ny hoj där motorn iprencip är i nyskick.

Synd att "klydda" till det och det kan bli j*vligt dyrt. Kostnader han antagligen inte vill ha eftersom han inte låter en verkstad göra jobbet åt honom.

God_Of_Aprilia

Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Padde skrev:
Syftar inte på svårheten att mecka med den, Syftar på kunskapen du borde ha för att skruva med en så pass ny hoj där motorn iprencip är i nyskick.

Synd att "klydda" till det och det kan bli j*vligt dyrt. Kostnader han antagligen inte vill ha eftersom han inte låter en verkstad göra jobbet åt honom.

sant sant... men hans kunskaper lär ju inte förbättras om han inte skruvar med hojen. Låter man en verkstad blir det ju (förhoppningsvis) rätt och bra ihopsatt men han får inte kunskapen och erfarenheten om hur man byter cylinder t.ex.

slutsatsen av denna korta diskution är väl att vi har olika åsikter om det bara :) :)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
God_Of_Aprilia skrev:
sant sant... men hans kunskaper lär ju inte förbättras om han inte skruvar med hojen. Låter man en verkstad blir det ju (förhoppningsvis) rätt och bra ihopsatt men han får inte kunskapen och erfarenheten om hur man byter cylinder t.ex.

slutsatsen av denna korta diskution är väl att vi har olika åsikter om det bara :) :)

Ja, Båda har ju rätt, Ingen diskussion. Peace.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Mitt tips: strönta i låg-kvalitets-2-taktare och trög-mojsar-4-taktare och vänta tills du blir 18..

God_Of_Aprilia

Gick med
23 Aug 2004
Hoj
YoMatic skrev:
Mitt tips: strönta i låg-kvalitets-2-taktare och trög-mojsar-4-taktare och vänta tills du blir 18..

kommer från han som kör cbr 125 :rolleyes:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jovisst lära sig själv är ju bra. Men om du klantar dig och måste byta alla 4 ventilerna, hur kul är det?

Gör det tillsammans med någon första gången. Andra gången frågar du någon som vet om du gjort rätt. Tredje gången gör du det själv

Fixa verkstadshandbok även om någon erfaren hjälper dig. Kammarkeringarna kan vara förvirrande

Solid snake

Guest
Ljunghusen skrev:
Jovisst lära sig själv är ju bra. Men om du klantar dig och måste byta alla 4 ventilerna, hur kul är det?

Gör det tillsammans med någon första gången. Andra gången frågar du någon som vet om du gjort rätt. Tredje gången gör du det själv

Fixa verkstadshandbok även om någon erfaren hjälper dig. Kammarkeringarna kan vara förvirrande
Tror bara den har 2 ventiler, faktiskt.

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
Ljunghusen skrev:
åja, säg inte det du

den b5254s som jag och philip renoverade toppen på tror jag fick 6 insugsventiler krökta

skillnad på om ventilerna e fel lr om kam remmern går av.....

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!