Nån som kan hjälpa mig med yttrandebrev?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nån som har skrivit ett yttrandrebrev (dum fråga, såklart ni har) ?
Nån som kan ge mig tips och råd? Finns det nått jag kan göra, spelar det någon roll?

Jag gjorde omkörning av en extremt långsam lastbil på en 50väg (med bil) varpå även bilen efter lastbilen körde långsamt så jag gjorde en flygande omkörning öven på den. I denna stund blev jag lasrad av polisman i diket mitt under pågående omkörning... det gick lite för fort för att kunna förklara sig men det var trotts allt under pågående omkörning av två bilar.
uppmätt hastighet 116km/h, tillåten 50km/h. Man vill ju trots allt köra om snabbt för jag anser att det är säkrare än att sega sig om som alla andra billister gör?

Har fått mitt yttrandebrev nu och funderar på vad jag ska skriva, är beroende av bilen dels till och från jobbet, samt skjutsa min mor dagligen, spelar det någon roll?
Jag har 3 månader kvar på min prövotid, finns det något som hellst jag kan göra för att slipa ta om både mckortet och bilkortet eller ens något av dem?

i formuläret jag fick kan jag välja att kryssa i t.ex

"jag motsätter mig körkortsingripande"
"jag medger varning men motsätter mig återkallelse"
"jag medger återkallelse"

och några blankrader efter det.
vad jag gör jag?
för min del kan jag ta böter och indraget kort ett par månader utan problem men det är just det där med att ta om båda korten jag vill slippa till varje pris eftersom det var ett levande helvete och vill verkligen itne göra om det, finns det något jag kan göra?

(har ca 5000mil i ryggraden och aldrig en enda förseelse, men tyvär är prövotiden som sagt kvar ett par månader)
mc kortet är drygt en vecka gammal, trist att det ska behöva lida pga bilkörning? :/
Tusen tack på förhand till er som läser och eventuellt kan hjälpa mig sklriva mitt yttrandebrev!

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Tyvärr så tror jag att det är ganska kört för dig. Jag fick mitt kort återkallat förra sommaren. Då jobbade jag på budfirma som chaufför, mitt jobb hängde alltså på att jag hade ett körkort. Fick intyg ifrån min chef + att jag skickade in en beskrivning av det som hade hänt, trafiksituation osv. Fick mina 3 månader sänkt till 2 vilket inte hjälpte särkilt mycket. Men jag tycker helt klart att du skall prova att skicka in ett brev. Var saklig, berätta varför du måste ha ett körkort. Beskriv trafiksituationen då du körde om. Dra inte någon snyfthistoria utan rada bara upp fakta.

Hoppas att det löser sig!

EDIT: Motsätt körkortsåterkallning

EDIT2: Kom på att trafikjuristen har mallar för det här:
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/mallar/mallar_start.htm

Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Med prövotid och 116 på 50-väg så är det nog bara vinka adjö till båda behörigheterna. Prövotiden innebär ju också att blir du av med kortet så måste det tas om, tvivlar på att de gör nå't undantag. Du får nog räkna med dagsböter också, eftersom du mer än dubblade hastighetsgränsen.

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Du kan be din chef att skriva ett brev där du behöver bilen i jobbet och att om du inte har körkort så får du sparken fast mer ordagrant. Det har funkat för mej 2 gånger, Skulle fått 3 månader båda gångerna men blev bara 1månad vid varje tillfälle. Sen kan du glömma att skriva sånt som att du behöver bilen för att hämta din mor eller andra "privata" grejer. Det har dom ingen som helst överseende för. Men skulle du bli av med jobbet så blir problemet ingen lön ingen skatt till staten typ. Och skriv ner mycket om väg förhållandet, Klart väder, Lång bredväg, Nada trafik, osv allt för att förmildra straffet. Dom tog mitt kort på plats och så kryssade jag i "jag medger varning men motsätter mig återkallelse"

Lycka till!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
You're fucked.

Vågar sätta rätt mycket på att Länsstyrelsen fullkomligt skiter i hur mycket du påstår att du behöver körkortet när du har prövotid. Jag måste ha mitt kk i jobbet, och det är ingen lögn, men likafullt drog dom in det tre månader så bara vinka ajöss till ditt.

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Plåtniklas skrev:
2446998 You're fucked.

Vågar sätta rätt mycket på att Länsstyrelsen fullkomligt skiter i hur mycket du påstår att du behöver körkortet när du har prövotid. Jag måste ha mitt kk i jobbet, och det är ingen lögn, men likafullt drog dom in det tre månader så bara vinka ajöss till ditt.

Samma för mig, måste ta om korten jag med. 2 månader kvar på prövotiden. Det är inte kul, men man får väl ta det som det kommer. Om du nu inte lyckas hitta något "fel" på deras rapport från mätningen.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Oberoende av trafiksituation och omständigheter kring ditt körkort så körde du ju faktiskt 110+km/h på 50km/h väg..

Då ska man bli av med kortet och även ta om..

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Mja, det blir väl hur som helst indraget i ett år eller mer, vilket innebär att prövotid eller ej så måste alla behörigheter tas om.

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Inte för att måla fan på väggen, men borde inte frågan vara hur du slipper fotboja för grov vårdslöshet i trafik ?

Menar inte att moralisera, det kunde precis lika gärna varit jag.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
:tomten :tomten Kolla om polismanen har mätt dig på ett avstånd längre än 400m.
Då har han gjort ett regelbrott & mätningen är olaglig.
Läs mer på trafikjuristen.
:confused:

Andreéas

Ninja-manne
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen för tillfället....
Trajja675 skrev:
2447184 Inte för att måla fan på väggen, men borde inte frågan vara hur du slipper fotboja för grov vårdslöshet i trafik ?

Håller med....

Kunde vart jag också... men tillfället var ju inte alls bra...

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Plåtniklas skrev:
2446998 You're fucked.

jo......

ADA skrev:
2447251 :tomten :tomten Kolla om polismanen har mätt dig på ett avstånd längre än 400m.

haha,,, hur många poliser har blivit dömda för regelbrott samt tjänstefel,,,,,ja räknar dem på fingrarna,....

Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Trajja675 skrev:
2447184 Inte för att måla fan på väggen, men borde inte frågan vara hur du slipper fotboja för grov vårdslöshet i trafik ?

Det står ingenting om vårdslöshet i polisrapporten, det står att jag under pågående omkörning blev lasrad och uppmätt till den hastigheten.
Det borde väl ändå förmildra det hela?

Enligt trafikjuristen 5-6månader indraget körkort, borde väl vara detsamma för indraget lämplighetsintyg innan jag får ta om skiten igen.

Men nu handlade inte tråder om era speckulationer eller moralpredikningar, nu handlade tråden om någon som hade tips om vad jag kan skriva i min yttranderapport till länstyrelsen som är till min fördel eller på något sätt kan hjälpa mig.

Med handen på hjärtat tror jag det inte finns någon med sporthoj som faktiskt inte har åkt i "dessa enorma hastigheter" av 116km/h.

Så seså, såvida ni inte har något konstruktivt att tillge denna tråd så får ni gärna låta bli.

ADA skrev:
2447251 :tomten :tomten Kolla om polismanen har mätt dig på ett avstånd längre än 400m.

Jag kollade om de hade gjort sin daglig kontroll av lasern och de hade dom papper på, då frågade jag när den va kalibrerad senast, de visade ett datum som var kring februari 06. eftersom jag itne vet några regler för när de ska vara kalibrerade kunde jag bara rycka på axlarna och säga OK.
Hur jag kan kolla att det är rätt avstånd och liknande vet jag inte? De var trotts allt 3st poliser så deras ord mot mitt oavsett vad jag säger antar jag om jag skulle säga något mot dem?
Jag bad dem dock att skriva i polisrapporten att jag ville veta att polisen bakom lasern var behörig. ingenting de kunde bevisa på plats men de skulle visa för mig i ett senare skede sa dom....

Last edited:

Freedom

Guest
Det enda du kan göra för att korta ner spärrtiden något är att få din arbetsgivare att skriva ett intyg att du måste ha kortet i jobbet och att din anställning kan äventyras om du inte har ett körkort. Nåt annat tips har jag inte.
Eftersom du gasade 40+ så är det väl en åklagare som ska faställa ditt straff i i rätten, eller har jag fel där?

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Vi får väl hoppas att dom drar in körkortet på minst ett år, det finns ingen ursäkt för att köra 66km/h för fort på en 50 sträcka.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
vx skrev:
2447482 Vi får väl hoppas att dom drar in körkortet på minst ett år, det finns ingen ursäkt för att köra 66km/h för fort på en 50 sträcka.

Vi pratar om en 2km lång raksträcka, bred och fin, på höger sida av vägen är det en enorm åker, på vänster sida av vägen ytterligare en enorm åker. Inte en människa i sikte. En väg som för bara ett år sedan var en 70-sträcka men som nu är sänkt till 50. Kom inte och påstå att du aldrig överskridit hastighetsbegränsningen med det dubbla nån gång.

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
:tummenner
Hoppas du åker dit så mycket det bara går... när du är så j-la dum i huvudet att du kör så fort på en 50 sträcka...

Så känner jag, och jag har ingen familj och är inte ute och går med mina barn längst den sträckan du körde på...

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
DanneP skrev:
2447532 :tummenner
Hoppas du åker dit så mycket det bara går... när du är så j-la dum i huvudet att du kör så fort på en 50 sträcka...

Så känner jag, och jag har ingen familj och är inte ute och går med mina barn längst den sträckan du körde på...

mr perfect himself som inte orkar läsa tråden...

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Tyvärr tror jag det blir svårt att göra något åt det..

DanneP skrev:
2447532 :tummenner

Låter inte direkt som att det va mitt inne i ett bostadsområde.... :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende