Nån som kan hjälpa mig med yttrandebrev?

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
min fråga, som är helt orelevant eftersom det inte var vad trådstartaren ville veta, är: hur kommer det sig att det är 50 på en sån sträcka? Finns det något som gör det förståeligt alls?

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Det är ju ganska mycket som står på spel så det kan löna sig att ta hjälp av trafikjuristen.

Annars är det som andra skriver.
Du kommer troligen får körkortet indraget i närmare ett år och först efter den tiden får du ta om dina behörigheter.
Kan du få arbetsgivaren att skriva ett intyg att du behöver bilen i tjänsten så får du en månads förkortninga av straffet.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Dunder tråkigt för dig måste jag säga speciellt efter det jag nu ska skriva. Jag föjer med på vad vissa har skrivit och det är att du KOMMER ATT BLI AV MED LAPPEN. I detta läge finns det tyvärr INGA förmildrande omständigheter. Du kan knappast skylla på att du gör en säkrare omkörning i högre hastighet. För det första så får du inte köra för fort bara för att köra om om man ska vara petig. Vi säger att dom inte är petiga men 66km/h över, ja du du får nog rätta in dig i ledet för dom som blivit utan som jag bl.a. Snyftare om att behålla jobbet ser dom bara som till besvär och säger bara tillbaks; Kunde du inte ha tänkt på det innan du körde så fort och dess utom med ny taget körkort på Mc. Då bör du vara färsk och ovan. Det är då således till din nackdel och som sista aspekt PRÖVOTIDEN är kvar.. Så lycka till...

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
SkaD skrev:
2447518 Vi pratar om en 2km lång raksträcka, bred och fin, på höger sida av vägen är det en enorm åker, på vänster sida av vägen ytterligare en enorm åker. Inte en människa i sikte. En väg som för bara ett år sedan var en 70-sträcka men som nu är sänkt till 50. Kom inte och påstå att du aldrig överskridit hastighetsbegränsningen med det dubbla nån gång.
Aldrig på en 30 eller 50 sträcka,sen dubbla hastigheten på 70,90 och 110 har väl hänt nån gång, men sällan.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
SkaD skrev:
2447331 Det står ingenting om vårdslöshet i polisrapporten, det står att jag under pågående omkörning blev lasrad och uppmätt till den hastigheten.
Det borde väl ändå förmildra det hela?

Enligt trafikjuristen 5-6månader indraget körkort, borde väl vara detsamma för indraget lämplighetsintyg innan jag får ta om skiten igen.

Men nu handlade inte tråder om era speckulationer eller moralpredikningar, nu handlade tråden om någon som hade tips om vad jag kan skriva i min yttranderapport till länstyrelsen som är till min fördel eller på något sätt kan hjälpa mig.

Med handen på hjärtat tror jag det inte finns någon med sporthoj som faktiskt inte har åkt i "dessa enorma hastigheter" av 116km/h.

Så seså, såvida ni inte har något konstruktivt att tillge denna tråd så får ni gärna låta bli.

Jag kollade om de hade gjort sin daglig kontroll av lasern och de hade dom papper på, då frågade jag när den va kalibrerad senast, de visade ett datum som var kring februari 06. eftersom jag itne vet några regler för när de ska vara kalibrerade kunde jag bara rycka på axlarna och säga OK.
Hur jag kan kolla att det är rätt avstånd och liknande vet jag inte? De var trotts allt 3st poliser så deras ord mot mitt oavsett vad jag säger antar jag om jag skulle säga något mot dem?
Jag bad dem dock att skriva i polisrapporten att jag ville veta att polisen bakom lasern var behörig. ingenting de kunde bevisa på plats men de skulle visa för mig i ett senare skede sa dom....

Det ska framgå i rapporten på vilket avstånd dom mätt dig....

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
SkaD skrev:
2446418
uppmätt hastighet 116km/h, tillåten 50km/h.

Va fan hade du så brottom till om du har prövotid?

Tycker att det är ok att gasa ibland men 116 på 50 väg är väll rätt så överdrivet.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
ADA skrev:
2449166 Det ska framgå i rapporten på vilket avstånd dom mätt dig....

Om den är inlämnad till Statens kontrollenhet i FEb 06 och dess utom testad samma dag innan den togs i tjänst, så kan du bara hoppas på att det var en behörig polis som höll i lasern. Annars är du rostad. Lagen säger ju totts allt att har man en prövotid så åker lappen för en trafik förtélse. Visst det står inte vårdslöshet på rapporten men det blir ju det automatiskt med en sådan hastighets överträdelse på 50 stäcka.

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Det är kört oavsett vad du plitar ner på det där pappret.

En fråga varför köra så fort när man kör om en extremt långsam lastbil plus en lika långsam bil på en 50 sträcka dom måste ha kört i typ 20-30 du blåser om i 116, lite over kill tycker du inte? Denna frågan ställer jag mig och förmodligen dom som ska läsa ditt yttrande brev, så ta det som en man du har tagit en kalkylerad risk genom att köra aldeles för fort du åkte dit end off story.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Nicke_K skrev:
2449199 Det är kört oavsett vad du plitar ner på det där pappret.

En fråga varför köra så fort när man kör om en extremt långsam lastbil plus en lika långsam bil på en 50 sträcka dom måste ha kört i typ 20-30 du blåser om i 116, lite over kill tycker du inte? Denna frågan ställer jag mig och förmodligen dom som ska läsa ditt yttrande brev, så ta det som en man du har tagit en kalkylerad risk genom att köra aldeles för fort du åkte dit end off story.

Jag är ingen moral plitare nu, för jag vet hur det känns. Har blivit av med lappen 2 ggr och jag tar också konsekvenserna av det trotts det så har jag liksom du försöker med nu att fixa till något som kan förmildra situationen. Ena gången så fick jag tre boter på en gång. Jag körde från E-tuna mot Sthlm med två filigt varvat en filigt vajer räcke. En långsam tradare kom jag ifatt och meste bakom. Sen slutligen så kom en på farts sträcka som jag tog Chansen att blåsa om honom på på ett säkert sätt och efter att heldragen blev sträckat. Hade precis fått en Civil Mc bakom mig på c:a 400m som redan hade satt på paxen. Han kommer så småning om upp till vänste om mig då efter att han kört om tradaren på korekt sätt. Han vinkar in mig men jag fattar inte vad han ville. trodde jag glömt blinkersen, men inte då. tittade då på han igen och fort farande viftar han med handen framåt. tror då att det är något som är framför mig, men åter igen nix inget där. Då tittar jag ordentligt på han och ser fall jag känner honom, men nej då och nu ser jag dess utom märket i pannan på hjälmen. Loppet är kört ska jag stanna eller sticka. Jag valde det första och stanna. Han kunde ju inte ha fått så mycket på mig tänkte jag. Men han fick på bild trotts allt på 400m presic efter ett krön at jag körde om på fel sida och trafipaxen räknade ut 33km/h för fort + lite regg plåt. Tre böter på samma tillfälle ger mängd rabbat på dom andra två förteelserna. Kul att man kan få det. Men det blev lappen på 3mån. Bet i den sura citronen....

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
Honda VFR 800 -08
Vad jag hört man ska skriva är att man har behov av att köra någon sjuk förälder eller släkting eller så till sjukhuset/vårdcentral!...

Har själv tappar körkortet för några år sedan! gick 163km/tim på 90väg i snitthastighet! 140km/tim på en 70-sträcka!
blev 6månader utan körkort för min del! fast jag hadde ju ingen prövotid kvar

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Lawner skrev:
2449186 Va fan hade du så brottom till om du har prövotid?

Tycker att det är ok att gasa ibland men 116 på 50 väg är väll rätt så överdrivet.

Absolut, jag håller med dig ... men har man väl fått lite brottom och en tung fot så tänker man sällan på hastighetsbegränsningar, speciellt inte när man aldrig tidigare under 20år på samma väg aldrig sett skymten av en polis.

jag hade brottom till en min cross som stod hemma på parkeringen och läckte olja, det skulle åtgärdas innan jag kunde åka iväg till banan och träna.. hade alltså lite tidsfrist och endast ett par kilometer hem så fick tung fot såklart, ivrig som man är. inte för att jag ursäktar mitt beteende eftersom jag inser själv att det var just onödigt fort. men nu handlade tråden itne om min förklaring eller ens vilja berätta förseelsen eftersom de flesta av er är sådanna riktiga moraltanter. Jag ville endast ha hjälp med brevet och inget annat.

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
SkaD skrev:
2447518 Vi pratar om en 2km lång raksträcka, bred och fin, på höger sida av vägen är det en enorm åker, på vänster sida av vägen ytterligare en enorm åker. Inte en människa i sikte. En väg som för bara ett år sedan var en 70-sträcka men som nu är sänkt till 50. Kom inte och påstå att du aldrig överskridit hastighetsbegränsningen med det dubbla nån gång.

Här har du ju formulerat ditt utlåtande, alldeles själv !!!!

Eller så skriver du att du var så jävla full att du inte visste vad du gjorde, och att det var en jättebra låt på radion...:dricka :hoppskrat

Nej tyvärr, men du har nog kört färdigt på ett tag, och räkna med att ta om det..

Lillen79

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
Suzuki GSF 600
SkaD skrev:
2446418 Nån som har skrivit ett yttrandrebrev (dum fråga, såklart ni har) ?
Nån som kan ge mig tips och råd? Finns det nått jag kan göra, spelar det någon roll?

Jag gjorde omkörning av en extremt långsam lastbil på en 50väg (med bil) varpå även bilen efter lastbilen körde långsamt så jag gjorde en flygande omkörning öven på den. I denna stund blev jag lasrad av polisman i diket mitt under pågående omkörning... det gick lite för fort för att kunna förklara sig men det var trotts allt under pågående omkörning av två bilar.
uppmätt hastighet 116km/h, tillåten 50km/h. Man vill ju trots allt köra om snabbt för jag anser att det är säkrare än att sega sig om som alla andra billister gör?

Har fått mitt yttrandebrev nu och funderar på vad jag ska skriva, är beroende av bilen dels till och från jobbet, samt skjutsa min mor dagligen, spelar det någon roll?
Jag har 3 månader kvar på min prövotid, finns det något som hellst jag kan göra för att slipa ta om både mckortet och bilkortet eller ens något av dem?

i formuläret jag fick kan jag välja att kryssa i t.ex

"jag motsätter mig körkortsingripande"
"jag medger varning men motsätter mig återkallelse"
"jag medger återkallelse"

och några blankrader efter det.
vad jag gör jag?
för min del kan jag ta böter och indraget kort ett par månader utan problem men det är just det där med att ta om båda korten jag vill slippa till varje pris eftersom det var ett levande helvete och vill verkligen itne göra om det, finns det något jag kan göra?

(har ca 5000mil i ryggraden och aldrig en enda förseelse, men tyvär är prövotiden som sagt kvar ett par månader)
mc kortet är drygt en vecka gammal, trist att det ska behöva lida pga bilkörning? :/
Tusen tack på förhand till er som läser och eventuellt kan hjälpa mig sklriva mitt yttrandebrev!

Tråkigt att behöva säga det, men du blir av med båda korten och får ta om dom igen ! Precis allt får du ta om halkbana och allt för bilen. det blir även dyrare för dej att skaffa nytt övningskörnings tillstånd :confused: :rolleyes:

Jag har gjort samma sak så jag vet :huvet

110 på 70 sträcka över Strängnes bron mot Enköping-.
vi var väl 10st som körde om kärringen som låg 50 på den tidigare 90sträckan, men jag var den enda som inte han om innan bron började. började min omkörning mitt på bron där man får köra om. och det vissade sej att dom stod i slutet på bron med laser :rolleyes: Hade en HEL månad kvar på min prövotid.
Det blev spärrtid på 1 månad tack vare brev från min då varande chef . men fick ta om kortet.

Så tyvär så kommer du garanterat inte undan hur du en gör :(

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hej

Tänker inte ha åsikter om din körning :)

1. Bestrid körkortsingripande

2. Ange skälet till din höga hastighet att du är ovan prestandan(finns ju inte så mycket annat att skylla på direkt..)

3. Åberopa att det även finns förmildrande omständigheter då det inte fanns risk för andra trafikanter då det var åkrar runt om och som jag uppfattat det inga korsande vägar eller!?

Dina chanser är inte direkt lysande men skriv korrekt och med ett "moget" språk som de förstår och var tydlig med att du är djupt ångerfull och har tagit STOR lärdom av denna händelse och kör numera med strypt MC:tummenupp

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
RacerRaffe skrev:
2450386 Hej

Tänker inte ha åsikter om din körning :)

1. Bestrid körkortsingripande

2. Ange skälet till din höga hastighet att du är ovan prestandan(finns ju inte så mycket annat att skylla på direkt..)

3. Åberopa att det även finns förmildrande omständigheter då det inte fanns risk för andra trafikanter då det var åkrar runt om och som jag uppfattat det inga korsande vägar eller!?

Dina chanser är inte direkt lysande men skriv korrekt och med ett "moget" språk som de förstår och var tydlig med att du är djupt ångerfull och har tagit STOR lärdom av denna händelse och kör numera med strypt MC:tummenupp

Tack, jag ska göra mitt bästa. Nej det fanns inga korsande vägar eller annat som i ren säkerhetssynpunkt kan användas emot mig. Vägen var tidigare en 70 sträcka och har även det som krävs för att de ska vara 70 även idag tycker jag. Jag har skrivit ett brev nu och använt mig allt som i ren säkerhetssynpunkt talade för att jag gjorde en ren och snygg omkörning.
Har även åberopat att jag behöver bil till och från jobbet och mister jobbet om jag inte kan ta mig dit efterson komunaltrafiken är klurig att stämma ihop med sträckan och mina arbetstider... kanske hjälper det nån månad iaf vad vet jag kan inte annat än att hoppas.

Hjälper det verkligen att snyfta med att man är ångerfull? Tar dom inte det tvärtom, som om jag verkligen erkänner och de har ytterligare mer bevis till varför jag inte ska ha något körkort?

Lillen79 skrev:
2450113 Tråkigt att behöva säga det, men du blir av med båda korten och får ta om dom igen ! Precis allt får du ta om halkbana och allt för bilen. det blir även dyrare för dej att skaffa nytt övningskörnings tillstånd :confused: :rolleyes:

Jag har gjort samma sak så jag vet :huvet

110 på 70 sträcka över Strängnes bron mot Enköping-.
vi var väl 10st som körde om kärringen som låg 50 på den tidigare 90sträckan, men jag var den enda som inte han om innan bron började. började min omkörning mitt på bron där man får köra om. och det vissade sej att dom stod i slutet på bron med laser :rolleyes: Hade en HEL månad kvar på min prövotid.
Det blev spärrtid på 1 månad tack vare brev från min då varande chef . men fick ta om kortet.

Så tyvär så kommer du garanterat inte undan hur du en gör :(

Antog nästan det men man får ju inte ge upp...
Prövotid är klurigt, men det är alltså så illa att man t.om måste göra om halka och teori?

Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
SkaD skrev:
2450421
Hjälper det verkligen att snyfta med att man är ångerfull? Tar dom inte det tvärtom, som om jag verkligen erkänner och de har ytterligare mer bevis till varför jag inte ska ha något körkort?

Tja.. med så nytaget KK så KAN de ju ha lite förståelse om du ursäktar ditt handlande och är ångerfull istället för att leta skäl för att du gjort rätt/mindre fel. Om du försöker ursäkta din fart med att det var ju så inte farligt så vill de nog låta dig lära "läxan" lite extra

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
vx skrev:
2449159 Aldrig på en 30 eller 50 sträcka,sen dubbla hastigheten på 70,90 och 110 har väl hänt nån gång, men sällan.

Så du tycker att det är helt ok att köra 140 på en 70 väg men skulle inte kunna drömma om att köra 100 på en 50 väg.
Är lite nyfiken på hur man kommer fram till en sådan sak?

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000
Vilken jävla moralpanik det vart i den här tråden då :brinnerup

Synd att du hade bil, annars är det ju bara att peta ner tre poletter och lämna eländet bakom sig.

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Hoj
Ducati
Vi har också en sådan 50-sträcka där jag bor. Min då 90-åriga farmor drog upp sin Saab V4 i 90 km/h, i tron att det var 90-väg.

Det är sånt som kan hända, när vägar har en omotiverad hastighetsbegränsning... tyvärr.

Hoppas det går bra.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende