Nån som kan köra bakhjul?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Någon här som är duktig på att köra bakhjul med sin offroad 125:a?

Någon som kan ge lite tips på hur man ska gå tillväga för att hojen inte ska dyka ner när man trycker i tvåan? :va

Vill lära mig detta nu!!!

Mvh erik....

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Du anlitar wheeliemaster martin för att ge lite experttipps, hosthost... Vi får öva nån dag! Kan jag med behöva.

Anledningen till att du inte kan växla är att du förmodligen har på tok fördålig höjd, den går ner när du drar in kopplingen typ eller?...Måste öva på det själv.

Mattsson88

Medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Sachs zz 125 -98 Till salu
Det här vill jag också lära mig skulle vara kul och kunna köra lite på slangen

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Japps.

NSR_Martin skrev:
Du anlitar wheeliemaster martin för att ge lite experttipps, hosthost... Vi får öva nån dag! Kan jag med behöva.

Anledningen till att du inte kan växla är att du förmodligen har på tok fördålig höjd, den går ner när du drar in kopplingen typ eller?...Måste öva på det själv.

Funderar på att bygga en weelie bar som tar stop precis vid 12 läget...suger ju pung att krascha baklänges...
Japp hårdträning nån dag.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
lär nog inte hjälpa mycket... som nybörjare brukar man ha bra fart bakåt när man inte är med på det o slår över... är det så på gränsen att en weeliebar skulle hjälpa så klarar du det även utan, om du bara släpper på gasen.

ett hett tips är att istället ha foten på bromsen, en lätt dutt på bromsen när du är för högt hör att framhjuler dyker fort!

bossjan skrev:
Funderar på att bygga en weelie bar som tar stop precis vid 12 läget...suger ju pung att krascha baklänges...
Japp hårdträning nån dag.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag kände lite på bakhjulet idag.

Kopplade upp på ettan, och visstfan sitter känslan kvar sen moppetiden :tomten

Det är bara att hitta balanspunkten och sen slänga i 2:a växeln och dra upp den till läget igen, inte för att jag klarar men :rolleyes:

Öva,öva,öva..
Wheeliebar är fusk!

:tungan

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
bossjan skrev:
Någon här som är duktig på att köra bakhjul med sin offroad 125:a?
Någon som kan ge lite tips på hur man ska gå tillväga för att hojen inte ska dyka ner när man trycker i tvåan? :va
Vill lära mig detta nu!!!
Mvh erik....

varför inte koppla upp den på tvåan direkt?

jag kan absolut inte göra på bakhjulet, men när man försöker så märks det ju att den varvar ur alldeles för snabbt på 1:an.
jag försökte oxå så där förut, men sen fick jag tips av rigge att jag skulle försöka få upp den på 2:an med koppling ist :)

joel_dt125

The king of Dt
Gick med
16 May 2005
Hoj
Dt125r
granath_ skrev:
varför inte koppla upp den på tvåan direkt?

jag kan absolut inte göra på bakhjulet, men när man försöker så märks det ju att den varvar ur alldeles för snabbt på 1:an.
jag försökte oxå så där förut, men sen fick jag tips av rigge att jag skulle försöka få upp den på 2:an med koppling ist :)

håller med han..

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Om den faller ner när du växlar till 2:an ligger du antingen alldeles för lågt, eller så är din hoj tokstrypt. :)

Min gamla KDX var inga problem att dra hela fyrans växel på bakan. :)

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
Dra upp den på 2an på så låga varv som möjligt (Använd kopplingen) och sen så håller du den uppe på bakhjulet och gasar så segt så som möjligt och sen växlar du till 3an (När du kör på bakhjulet) och gasar så segt som möjligt så du inte varvar ur den direkt och sen så släppter du ner den efter en förhoppningsvis lyckad wheelie :)

Kom ihåg att när du tränar att ha nån kompis med dig, riktiga skydd, Välj en bra plats tex ett grusgrop eller crossbana och sen sist men inte minst VA BEREDD PÅ BAKBROMSEN!

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Muuu...inte med min...

lindberg skrev:
Dra upp den på 2an på så låga varv som möjligt (Använd kopplingen) och sen så håller du den uppe på bakhjulet och gasar så segt så som möjligt och sen växlar du till 3an (När du kör på bakhjulet) och gasar så segt som möjligt så du inte varvar ur den direkt och sen så släppter du ner den efter en förhoppningsvis lyckad wheelie :)

Kom ihåg att när du tränar att ha nån kompis med dig, riktiga skydd, Välj en bra plats tex ett grusgrop eller crossbana och sen sist men inte minst VA BEREDD PÅ BAKBROMSEN!

Har ju deppipes på min med, här du så bra botten så du får upp han på 2:an?
Det går inte med min inte med koppling heller...
Kan du lägga i trean till o med?

Känns så osäkert med kopplingen, drar man förlänge och släpper för fort så skickar han ju framhjulet i vädret skitsnabbt och om man segar den kommer den inte upp redigt...

Får la öva...så rädd för att slå över bara... :gnissla

Mattsson88

Medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Sachs zz 125 -98 Till salu
bossjan skrev:
Har ju deppipes på min med, här du så bra botten så du får upp han på 2:an?
Det går inte med min inte med koppling heller...
Kan du lägga i trean till o med?

Känns så osäkert med kopplingen, drar man förlänge och släpper för fort så skickar han ju framhjulet i vädret skitsnabbt och om man segar den kommer den inte upp redigt...

Får la öva...så rädd för att slå över bara... :gnissla

Jo hålller med om att man är rädd för att den ska dra över det är ju de sista man vill. :)
Mne jag vill ju ändå ha upp den och lyckas hålla den uppe.
Killen som hade min innan kunde ju köra den hela vägen ut på trean, men själv får jag knappt upp den på tvåan

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Det är det som är det jobbiga med 125a när man försöker lära sig, att man måste ta upp den direkt, kör man en större hoj (660?) kan man peta till lite på kopplingen på väääldigt låga varv o sen gasa upp den sakta, mycket lättare... Den lyxen har man inte.

Måste lägga mig i hårdträning så man lär sig nångång.

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Training hard!!!

NSR_Martin skrev:
Det är det som är det jobbiga med 125a när man försöker lära sig, att man måste ta upp den direkt, kör man en större hoj (660?) kan man peta till lite på kopplingen på väääldigt låga varv o sen gasa upp den sakta, mycket lättare... Den lyxen har man inte.

Måste lägga mig i hårdträning så man lär sig nångång.

Hårdträning i helgen Martin?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Alltså ja har grymt svårt att köra på bakhjulet med min -91 nsr ostrypt :S Ja får upp den lite men han vill bara ner. Vill inte sätta mig längre bak för jag e rädd att ja ska slå över då. Går det lätt att få upp nsren? Bara kört på bakhjulet me enduro 250 förut :p Något tips?

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
NSR_Martin skrev:
när min rd inte var klotad kunde jag koppla upp den på 3an och köra en bra bit :) man låg i ungefär 70km/h och sen kopplade och röck upp han och sen var det bara ooch mjölka. om man varva ur han på slagnen på 3an så gick man ner i typ 90 km/h. riktigt kul :rolleyes:

tipps:
1. foten på bakbromsen och snudda till om det skulle gå över, även om det inte alltid är så lätt när set gärna blir strul i huvet när man ska koppla för att växla och samtidigt slira ut med kopplingen för att få i en ny växel och samtidigt tänka på och hålla kontroll på bromsen.

2. Öva slangning där det inte finns/kommer så mycket bilar och shitt för dom är hårda och vobbla in i. öva in din säkerhet på en avlägsen platts och sen när du är säker som fasiken och kan dra en riktigt lång coaster så är det bara att köra och visa polarna :banana

3. du kan även sätta ett extra ok för att utöka trick listan sedan om du vill sattsa vidare. så har du ett broms handtag på styret som du styr bak bromsen med. visst kostar lite pengar och bygga och köpa ok osv men det kostar och ligga på topp :hihi

4. pm'a om det är nått mer ni vill veta om slangning stoppie osv.

lycka till // Micke, from [TXS]

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...