Nån som kan mkt om tåg???

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
juha01 Hur har du lyckats få åka med föraren??? QUOTE skrev:
Ja, det är lite komiskt, satt i en av kupérna tillsammans med en lokförare som skulle ta över i Falköping, vi satt och pratade och jag berättade att jag pendlade varje dag och att jag gillar tåg. "du kan ju inte pendla varje dag utan att åka med i loket sa han" :tummenupp

Såg ett X-2000 lok köra förbi utan vagnar för en tid sedan, jösses ni skulle ha sett vilken syn. Det ser så avkapat ut.
 
Last edited:

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
rosa plastmissil
skitkul tråd!

kan tillägga lite om de nya snabbtågen som utvecklas i tyskland och japan. det handlar alltså om tåg som använder supraledande magneter för att lyfta tåget så att det svävar över spåret och på så sätt slipper friktionen mot banan. detta ger många fördelar bla bra bränsle ekonomi och att tåget blir nästan ljudlöst. framdrivningen sker också med magneter. vad jag vet så finns det bara ett sådant tåg i bruk i japan. hastighetsrekordet för ett sådant tåg ligger runt 500 km/h
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
IsaE skrev:
Det räknas med att varje lokförare kör på 1-2 personer som vill begå självmord (och ofta lyckas) under deras yrkesverksamma liv :(

Här uppe är det snarare 1-2 000 renar under sitt yrkesverksamma liv :lol

Undrar varför så många stockholmare vill ta livet av sig? :va Är ju ändå bara fyra-fem gånger mer folk i stockholmsregionen än i tex Norrbotten men antalet självmord är ju skyhögt större...
 

Coola Ola

Guest
mr sleepy skrev:
skitkul tråd!

kan tillägga lite om de nya snabbtågen som utvecklas i tyskland och japan. det handlar alltså om tåg som använder supraledande magneter för att lyfta tåget så att det svävar över spåret och på så sätt slipper friktionen mot banan. detta ger många fördelar bla bra bränsle ekonomi och att tåget blir nästan ljudlöst. framdrivningen sker också med magneter. vad jag vet så finns det bara ett sådant tåg i bruk i japan. hastighetsrekordet för ett sådant tåg ligger runt 500 km/h

För några år sen läste jag i Ny Teknik att magnettågsprojektet i Tyskland hade lagts ner förutom en utprovningssträcka på några mil men det kanske har påbörjats igen?. Det tåget var ju annars tänkt att gå i över 700 km/h reguljärt för att kunna konkurrera på allvar med inrikesflyget. Undrar hur det kännns att åka i 700 km/h i marknivå?!? :eek:
 

BACH

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
TDM 850
Har en polare som la sin cykelnyckel på spåret vid Fagersjö för att se vad som hände. Han fick bära/släpa cykeln hem till Hökarängen. :kocko
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vilken jävla klantnäbb!
Illa nog att det var en cykelnyckel men att det var en nyckel som han behövde. :kocko
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Är det bara jag som kört lok?
Har kört RC4 med godsvagnar samt ensamt T44 diesellok skappligt drag i den kan meddelas,,, :hihi

Var 14 bast då... :3freak

(farsan var lokförare o satt såklart bredvid,,, )
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
mr sleepy skrev:
skitkul tråd!

kan tillägga lite om de nya snabbtågen som utvecklas i tyskland och japan. det handlar alltså om tåg som använder supraledande magneter för att lyfta tåget så att det svävar över spåret och på så sätt slipper friktionen mot banan. detta ger många fördelar bla bra bränsle ekonomi och att tåget blir nästan ljudlöst. framdrivningen sker också med magneter. vad jag vet så finns det bara ett sådant tåg i bruk i japan. hastighetsrekordet för ett sådant tåg ligger runt 500 km/h

Det stod om ett snabbtåg i GT idag som hade testats i Japan och som drevs av magneter, attans jag "slängde" tidningen. Vart?, på tåget naturligtvis :banana
 

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
B
ODEN skrev:
Är det bara jag som kört lok?
Har kört RC4 med godsvagnar samt ensamt T44 diesellok skappligt drag i den kan meddelas,,, :hihi

Var 14 bast då... :3freak

(farsan var lokförare o satt såklart bredvid,,, )

Självklart har man spakat både T44 och RC4,5 och 6. Var väl i 10:års åldern senast man åkte med farsan så fort man fick möjlighet. Grymt kul tyckte man att det var :yoparty

Edit: Kom på att jag även har kört X9. :D
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top