Nån som vet var man begär utträde ur PKU-biobanken?,

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag tar mig friheten att citera Hans Ragneskog, universitetslektor i omvårdnad. Han hade vi på en föreläsning då denna fråga kom upp och han svarade via nätet:

"PKU-registret är en biobank med blodprov som sparats från alla barn födda 1975 och senare i Sverige. I dag finns uppemot tre miljoner svenskars DNA lagrat på detta sätt. Det ursprungliga syftet med provet var att upptäcka allvarliga medfödda sjukdomar och då i första hand sjukdomen som gav biobanken dess namn, PKU, som kan ge psykiska symptom om den inte behandlas. (Västerbottens-Kuriren 2004-06-17). Biobanker blir med tiden allt mer värdefulla också för forskning. Nästan alla svenska finns med i någon biobank. Tillgång till samlingar av prover gör det möjligt att studera och kanske förebygga både folksjukdomar och mer ovanliga sjukdomar. Heltäckande register över medborgarnas hälsa samt stora och gamla biobanker ger Sverige ett unikt utgångsläge för forskning. Med dagens kunskap kan vi inte alltid förutse vad bankerna kan användas till i framtiden. Men att de är en resurs och en gåva åt framtida generationer är klart. T ex kan serumprover från röda hund-tester på gravida komma att ha värde i övervakningen av smittsamma sjukdomar. Att biobankerna blir mer användbara med åren betyder inte att det är fritt fram för forskning. Först ska en nämnd för forskningsetik pröva om projektet är viktigt och kan genomföras utan att din integritet sätts på spel. Sedan ska nämnden bedöma om du har fått tillräcklig information, och om det behövs nytt samtycke. (Stockholms läns landstings hemsida http://www.sll.se/w_biobank/123591.cs 2004-10-25). Biobankslagen (SvD 2003-10-29) får användas endast för "analyser och andra undersökningar för att spåra och diagnostisera ämnesomsättningssjukdomar, "retrospektiv diagnostik av andra sju5 kapitlet 2 ¬ Vävnadsproverna i PKU-biobanken får användas endast för "analyser och andra undersökningar för att spåra och diagnostisera ämnesomsättningssjukdomar, "retrospektiv diagnostik av andra sjukdomar hos enskilda barn, "epidemiologiska undersökningar, "uppföljning, utvärdering och kvalitetssäkring av verksamheten, samt "klinisk forskning och utveckling, sjukdomar hos enskilda barn, "epidemiologiska undersökningar, "uppföljning, utvärdering och kvalitetssäkring av verksamheten, samt "klinisk forskning och utveckling. I en artikel i Dagens Medicin (2003-11-10) framkommer att socialstyrelsen, som granskat utlämnandet av informationen från Huddinge, anser att företrädarna för biobanken inte kan kritiseras för att ha lämna ut provet eftersom lagstiftningen på området är svår att tolka. Socialstyrelsen anser dock att det var en brist i handläggningen att sjukhuset inte begärde att tingsrätten skulle pröva utlämningen. Enligt en artikel i Göteborgs-Posten (2003-11-11) ansåg Huddinge sjukhus att Biolagsbanken visserligen inte gav dem rätt att lämna ut information om DNA-proverna men eftersom Rättegångsbalken är överordnad Biobankslagen ansåg Huddinge sjukhus att de var tvingade att lämna ut proverna. I en artikel i GP några dagar senare, utesluter inte Lars Engqvist en lagändring, om det skulle krävas för att se till att biobankerna bara används i forskningssyfte. I en artikel i (SvD 2004-09-05 menar två politiker (c) att det mest effektiva brottspreventiva åtgärderna i dag vore att överföra all information från PKU-registret, DNA m m, till DNA-registret på Statens kriminaltekniska laboratorium. Detta under förutsättning att polisen fick möjlighet att registrera alla DNA-spår i samma register. En kontroll i DNA-registret på SKL kommer att bli obarmhärtig - skyldig eller oskyldig. Ingen kommer undan. Författarna ifrågasätter varför vi ska avstå från DNA-registermöjligheterna som kan avslöja vår grova brottslighet. Enligt min egen bedömning så öppnar denna fråga nya infallsvinklingar. Frågan om viss lagstiftning är överordnad annan lagstiftning är intressant. Om man fortsätter detta resonemang kan det ju innebära information som lämnats i förtroende till en sjuksköterska eller en läkare kan lämnats ut om man kan stödja sig på en lag som är överordnad en annan lag. Det skulle kunna innebära att om polisen misstänker att en person begått ett allvarligt brott så skulle de ha rätt att ta del av alla journaluppgifter om den personen. Detta tillämpas i viss omfattning i USA. "


Där fick ni lite mera konspirationstankar...

Såsom det här sköts så finns det ju inget att oroa sig för om man är ens ordentligt kriminell, men ska du vansinneshuggaihjälenminister, ja då är det nog bäst att du går ur.
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Jag hörde också om konstapeln i norrland som ville ha uppgifter om vilka som begärt utträde ur registret. Om han fick det eller ej vet jag inte. Men kan inte tänka mig att de får lämna ut sådana uppgifter, lite moment 22 över det. -Gå ur ett register och hamna i ett annat...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Pyton skrev:
Jag hörde också om konstapeln i norrland som ville ha uppgifter om vilka som begärt utträde ur registret. Om han fick det eller ej vet jag inte. Men kan inte tänka mig att de får lämna ut sådana uppgifter, lite moment 22 över det. -Gå ur ett register och hamna i ett annat...

Jag tror de fick det faktiskt, det var på Efterlyst för någon månad sedan. Osäker dock.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
scenario, du är ute och festar i lokal x, du sitter och dricker sprit vid ett bord, du råkar skära dig på en glasbit eller vadsomhellst,senare på kvällen så blir en person nedhuggen vid samma bord, personen som blir nedhuggen dör,
det finns inga vittnen till mordet, och det enda dom har att gå på är två DNA prov varav den ena är den avlidne och det andra är ditt.
du gick hem tidigare än dom andra på festen så du har inget Alibi.
polisen anv pku banken,,,, och du sitter där du sitter utan Alibi och med ditt dna prov på platsen,, mao du åker dit oskyldigt.

det är det här jag inte tycker om,, visst hur stor är chansen för detta,, liten,, men den finns där, och jag tycker inte om storebror fasonerna med dna prov
jag tycker det är ENORMT kränkande att jag finns med i ett sådant register,
och ännnu mer kränkande är att om jag går ur så kanske jag hamnar i ett speciellt register för att jag inte vill vara registrerad :kocko

visst, det kanske idag är dyrt att få över alla prov så att dom finns i digital form,, men hallå kolla hur snabbt tekniken går frammåt, om 2år så kanske det är hälften så dyrt, om 4år 1/4 så dyrt osv....
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
DwD skrev:
scenario, du är ute och festar i lokal x, du sitter och dricker sprit vid ett bord, du råkar skära dig på en glasbit eller vadsomhellst,senare på kvällen så blir en person nedhuggen vid samma bord, personen som blir nedhuggen dör,
det finns inga vittnen till mordet, och det enda dom har att gå på är två DNA prov varav den ena är den avlidne och det andra är ditt.
du gick hem tidigare än dom andra på festen så du har inget Alibi.
polisen anv pku banken,,,, och du sitter där du sitter utan Alibi och med ditt dna prov på platsen,, mao du åker dit oskyldigt.

det är det här jag inte tycker om,, visst hur stor är chansen för detta,, liten,, men den finns där, och jag tycker inte om storebror fasonerna med dna prov
jag tycker det är ENORMT kränkande att jag finns med i ett sådant register,
och ännnu mer kränkande är att om jag går ur så kanske jag hamnar i ett speciellt register för att jag inte vill vara registrerad :kocko

visst, det kanske idag är dyrt att få över alla prov så att dom finns i digital form,, men hallå kolla hur snabbt tekniken går frammåt, om 2år så kanske det är hälften så dyrt, om 4år 1/4 så dyrt osv....


Men för fan, väg det mot fördelarna. Du får la ta att du åker dit oskyldigt om du kan sätta dit 200 andra mördare.
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
scenario, du är ute och festar i lokal x, du sitter och dricker sprit vid ett bord, du råkar skära dig på en glasbit eller vadsomhellst,senare på kvällen så blir en person nedhuggen vid samma bord, personen som blir nedhuggen dör,

Om jag inte minns fel så har något liknande hänt på gotland för några år sen.
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
UrbanTiger skrev:
Hellre en oskyldig mördare dömd än ingen mördare dömd :va
Okej, du ska inte supa så hårt att du lämnar ofrivilliga blodspår efter dig, saken är biff :tummenupp

"hellre fria än fälla vid osäkra fall" är väl ledorden inom rättsväsendet, borde väl apliceras här med... Sen finns det garanterat andra medel än enbart DNA för att fälla i de andra 200 fallen som det nämdes om ovan.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
UrbanTiger skrev:
Hellre en oskyldig mördare dömd än ingen mördare dömd :va
Okej, du ska inte supa så hårt att du lämnar ofrivilliga blodspår efter dig, saken är biff :tummenupp
nej, inte fälla oskyldiga människor, hellre låta mördaren gå fri.
om vi fäller oskyldiga människor så är vårat rättsväsende inte värt ett skvatt :mattias
 

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Ort
Vasastan 08
Hoj
ingen
DwD skrev:
scenario, du är ute och festar i lokal x, du sitter och dricker sprit vid ett bord, du råkar skära dig på en glasbit eller vadsomhellst,senare på kvällen så blir en person nedhuggen vid samma bord, personen som blir nedhuggen dör,
det finns inga vittnen till mordet, och det enda dom har att gå på är två DNA prov varav den ena är den avlidne och det andra är ditt.
du gick hem tidigare än dom andra på festen så du har inget Alibi.
polisen anv pku banken,,,, och du sitter där du sitter utan Alibi och med ditt dna prov på platsen,, mao du åker dit oskyldigt.

En övervakningskamera skulle behövas :tummenupp
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Torpeder skrev:
En övervakningskamera skulle behövas :tummenupp

ja.. det låter ju smart,, varför inte registrera fingeravtryck åxå?, samtidigt så kan vi ju registrera din politiska hållning etc, kanske en GPS mottagare i bilen så man ser när du åker för fort?
eller vänta hmm,, vi sätter upp en mikrofon i ditt hem åxå,
:3freak :3freak :3freak
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
DwD skrev:
ja.. det låter ju smart,, varför inte registrera fingeravtryck åxå?, samtidigt så kan vi ju registrera din politiska hållning etc, kanske en GPS mottagare i bilen så man ser när du åker för fort?
eller vänta hmm,, vi sätter upp en mikrofon i ditt hem åxå,
:3freak :3freak :3freak

glöm inte sånt här chip i handen med, dels för identifiering och position.
 

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Ort
Vasastan 08
Hoj
ingen
DwD skrev:
ja.. det låter ju smart,, varför inte registrera fingeravtryck åxå?, samtidigt så kan vi ju registrera din politiska hållning etc, kanske en GPS mottagare i bilen så man ser när du åker för fort?
eller vänta hmm,, vi sätter upp en mikrofon i ditt hem åxå,
:3freak :3freak :3freak

I ditt exempel skulle en övervakningskamera räcka gott.

Olika former av övervakning som endast används för att lösa brott/olyckor låter ganska bra tycker jag. Inga Stasifasoner alltså.

GPS i bilen? varför inte. Det skulle säkert underlätta att lösa trafikbrott. Jag kan dagligen köra hur fort jag vill. Men om det händer något får jag med stor sannolikhet stå till svars för det.

"sånt här chip": Varför inte? Tänk vad lätt det skulle vara att hitta alla som försvinner/smiter?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Torpeder skrev:
GPS i bilen? varför inte. Det skulle säkert underlätta att lösa trafikbrott. Jag kan dagligen köra hur fort jag vill. Men om det händer något får jag med stor sannolikhet stå till svars för det.

"sånt här chip": Varför inte? Tänk vad lätt det skulle vara att hitta alla som försvinner/smiter?
Jag skulle inte vilja leva i ditt drömsamhälle.

Staten ska övervaka de enskilda individerna så lite som möjligt, börjar man med en åtgärd så kommer snart en mängd andra och vips så har vi första klassens övervakningssamhälle.

DÄremot är jag för ett utvidgat DNA-register på dömda brottslingar. I dagens läge registreras enbart folk som dömts till minst 2 års fängelse, det borde utökas till att gälla alla som dömts i domstol för brott till fängelse.

Helt vanliga medborgare utan brottsligt förflutet skall dock inte övervakas eller tvingas med i register om de inte vill. Det borde vara grundstenen i ett demokratiskt samhälle.

Alf Svensson gick ju tidigare ut och ville samla alla svenskars DNA i ett register. Alla andra riksdagspartier var emot förslaget, vilket känns tryggt.
 

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Ort
Vasastan 08
Hoj
ingen
sgtpepper skrev:
Jag skulle inte vilja leva i ditt drömsamhälle.
Staten ska övervaka de enskilda individerna så lite som möjligt, börjar man med en åtgärd så kommer snart en mängd andra och vips så har vi första klassens övervakningssamhälle.
Inga Stasifasoner skrev jag.

sgtpepper skrev:
Helt vanliga medborgare utan brottsligt förflutet skall dock inte övervakas eller tvingas med i register om de inte vill. Det borde vara grundstenen i ett demokratiskt samhälle.

övervakning som endast används för att lösa brott/olyckor innebär att man bara övervakas vid behov.

Ps. I mitt drömsamhälle finns inga banditer, desperados eller andra onda människor. Då behövs ingen övervakning. Inte ens lås på dörren behövs.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Nu har jag lite mer info ang blodbanken jag tjatade om.

var tydligen ett cancer register som startades i början av 50 talet,
alla som dött av cancer hamnar där i.
varför vet jag inte, men det är väll antagligen för forskning :va
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
stony skrev:
varför vet jag inte, men det är väll antagligen för forskning :va

Stämmer bra. En hel del av den forskning som genomförs inom medicin/omvårdnad görs just på journaluppgifter. Dock måste även sådan forskning gå via en etisk nämnd för tillståndsgivning.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
DwD skrev:
TACK!. skickar in i morgon!





Japp ALLA som är födda 1975 och frammåt registreras,


visst jag tycker att det görs med ett gott syfte när dom identifierar mördare,men det är forfarande ett grovt missbruk av registret,och en allvarlig kränkning.

Så skulle jag primärt resonera om jag ville ha möjligheten att komma undan med ett grovt brott som mord. Precis som att jag med samma resonemang ogillar fartkameror, jag kör ofta över hastighetsgränsen.

Det bör finnas en nedre gräns för vilka brott som motiverar en sökning i ett sådant register men ett dubblemord är ett ypperligt exempel på när ett register av denna typ kan visa sig mycket användbart.

/Olzki
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top