Nån som vet var man begär utträde ur PKU-biobanken?,

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Olzki skrev:
Så skulle jag primärt resonera om jag ville ha möjligheten att komma undan med ett grovt brott som mord. Precis som att jag med samma resonemang ogillar fartkameror, jag kör ofta över hastighetsgränsen.

Det bör finnas en nedre gräns för vilka brott som motiverar en sökning i ett sådant register men ett dubblemord är ett ypperligt exempel på när ett register av denna typ kan visa sig mycket användbart.

/Olzki
jag fruktar inte vad registret kan användas för idag, utan för vad det kan missbrukas till i framtiden,och jag ogillar tanken att vara registrerad på det sättet.

jag tänker inte begå något grovt brott i framtiden :rolleyes: ,som det ser ut just nu så låter det ju smartare att vara kvar i registret om man skall begå ett brott, då just dom som har begärt utträde ur registret granskas extra mycket. :7peta
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Torpeder skrev:
Inga Stasifasoner skrev jag.
Jo :). Men du skrev ju också: "GPS i bilen? varför inte.", "sånt här chip: Varför inte?"

För mig är tvingande positioneringsangivelse i fordon samt inopererade identifieringschip ganska likt Stasifasoner (eller värre faktiskt, Stasi hade inte så avancerade grejor för att hålla koll på östtyskarna). Men jag antar att du skämtade lite, eller?

Ps. I mitt drömsamhälle finns inga banditer, desperados eller andra onda människor. Då behövs ingen övervakning. Inte ens lås på dörren behövs.
Det är samma sak med mitt drömsamhälle, det ovan samt massor med storbystade bikinitjejer som matar mig med choklad :D
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
sgtpepper, om övervakningen inte används i annat fall än brott, vad har du att vara rädd för då?
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
DwD skrev:
jag fruktar inte vad registret kan användas för idag, utan för vad det kan missbrukas till i framtiden,och jag ogillar tanken att vara registrerad på det sättet.

jag tänker inte begå något grovt brott i framtiden :rolleyes: ,som det ser ut just nu så låter det ju smartare att vara kvar i registret om man skall begå ett brott, då just dom som har begärt utträde ur registret granskas extra mycket. :7peta
Instämmer helt i det du säger, som exempel kan man se hur tyskarna tack vara holländarnas förtjusning vid folkbokföringsregister snabbt kunde få fatt på alla judar i det landet.
Efter 6 månaders ålder är det utagerat huruvida man lider av några av de ärftliga sjukdomarna eller ej och det vore rimligt att förstöra proverna.

Och till mb, jag är betydligt mer orolig för staten än för något företag, bara blicka åter historiskt så ser vi hur mycket elände som kommit ur företag kontra stater/regeringar.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
DwD skrev:
TACK!. skickar in i morgon!





Japp ALLA som är födda 1975 och frammåt registreras,


visst jag tycker att det görs med ett gott syfte när dom identifierar mördare,men det är forfarande ett grovt missbruk av registret,och en allvarlig kränkning.

Jag värderar min personliga integritet högt, men känner mig inte kränkt då det används för att identifiera mördare och andra mörkmän.
Kanske en kontroll av hur registret används vore bättre än att förspilla den möjlighet som ett intakt register faktiskt innebär.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
DwD skrev:
jag fruktar inte vad registret kan användas för idag, utan för vad det kan missbrukas till i framtiden,och jag ogillar tanken att vara registrerad på det sättet.

jag tänker inte begå något grovt brott i framtiden :rolleyes: ,som det ser ut just nu så låter det ju smartare att vara kvar i registret om man skall begå ett brott, då just dom som har begärt utträde ur registret granskas extra mycket. :7peta


Fördelarna som att personer som den nu eftersökta dubbelmördaren i Linköping kan lagföras uppväger enligt mig nackdelarna som "risken" att samhället i framtiden eventuellt skulle kunna använda ett register på något otillbörligt sätt.

/Olzki
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
CHROLO skrev:
Jag värderar min personliga integritet högt, men känner mig inte kränkt då det används för att identifiera mördare och andra mörkmän.
Kanske en kontroll av hur registret används vore bättre än att förspilla den möjlighet som ett intakt register faktiskt innebär.

finns det inte en risk för att en oskyldig blir dömd? pga av att dna prov räknas som tillräckligt bevis?

som sagt, jag är inte oroad för vad det används till just nu, iallafall vad jag fått höra om vad det används till just nu.

Det jag är orolig över är vad det kan användas till i framtiden,pga av den ökande "datorkraften" som sker så är det nog inte lång tid tills det finns i digitalform, och när det väl finns i digitalform så är det inte speciellt svårt för dom som vill att missbruka det.

att satsa pengar på ett stort dna register ser jag som ett steg i fel riktning,
bättre att satsa pengar så att vi inte får mördare etc än att försöka skapa ett kontroll samhälle.

jag kommer att gå ut, jag har inte gett mitt medgivande till att ligga med i ett DNA register. och jag är lite nyfiken på hur det framställs till föräldrar som låter sina barn existera i ett oerhört kränkande dna register.

/fy fan jag mår illa när jag tänker på det. :3freak
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Felix skrev:
Instämmer helt i det du säger, som exempel kan man se hur tyskarna tack vara holländarnas förtjusning vid folkbokföringsregister snabbt kunde få fatt på alla judar i det landet.
Efter 6 månaders ålder är det utagerat huruvida man lider av några av de ärftliga sjukdomarna eller ej och det vore rimligt att förstöra proverna.

Och till mb, jag är betydligt mer orolig för staten än för något företag, bara blicka åter historiskt så ser vi hur mycket elände som kommit ur företag kontra stater/regeringar.

om det är som du säger så tycker jag att det är konstigt att dom behåller proverna efter 6månader.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Felix skrev:
, jag är betydligt mer orolig för staten än för något företag, bara blicka åter historiskt så ser vi hur mycket elände som kommit ur företag kontra stater/regeringar.

Men då i en tid där det inte fanns denna kontroll som finns idag. Vi har bla ett sånt enormt mediaflöde att det inte går att mörka på alls samma sätt.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
DwD skrev:
finns det inte en risk för att en oskyldig blir dömd? pga av att dna prov räknas som tillräckligt bevis?

som sagt, jag är inte oroad för vad det används till just nu, iallafall vad jag fått höra om vad det används till just nu.

Det jag är orolig över är vad det kan användas till i framtiden,pga av den ökande "datorkraften" som sker så är det nog inte lång tid tills det finns i digitalform, och när det väl finns i digitalform så är det inte speciellt svårt för dom som vill att missbruka det.

att satsa pengar på ett stort dna register ser jag som ett steg i fel riktning,
bättre att satsa pengar så att vi inte får mördare etc än att försöka skapa ett kontroll samhälle.

jag kommer att gå ut, jag har inte gett mitt medgivande till att ligga med i ett DNA register. och jag är lite nyfiken på hur det framställs till föräldrar som låter sina barn existera i ett oerhört kränkande dna register.

/fy fan jag mår illa när jag tänker på det. :3freak

Hur ska man kunna bli dömd för något brott man INTE begått p.g.a.ett DNA register? Om mina ungar begår ett brott av den kalibern att DNA analys ska göras så får dom stå sitt kast. Skulle någon vara kränkt vid ett sådant brott så är det knappast gärningsmannen, oavsett vems barn det är.
Brottet är ju i så fall inte att de gått mot röd gubbe eller snattat på ICA.

Det jag skulle önska är en kontroll av när registret får användas. Diskussionen skulle helst gälla detta.
Jag är f.ö. så gammal och senil att jag inte finns i registret personligen.

Du finns med i så många register som du inte har en aning om. Detta oavsett om du är straffad eller inte. Det har du knappast heller givit ditt medgivande till.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
CHROLO skrev:
Hur ska man kunna bli dömd för något brott man INTE begått p.g.a.ett DNA register? Om mina ungar begår ett brott av den kalibern att DNA analys ska göras så får dom stå sitt kast. Skulle någon vara kränkt vid ett sådant brott så är det knappast gärningsmannen, oavsett vems barn det är.
Brottet är ju i så fall inte att de gått mot röd gubbe eller snattat på ICA.

Det jag skulle önska är en kontroll av när registret får användas. Diskussionen skulle helst gälla detta.
Jag är f.ö. så gammal och senil att jag inte finns i registret personligen.

Du finns med i så många register som du inte har en aning om. Detta oavsett om du är straffad eller inte. Det har du knappast heller givit ditt medgivande till.
läs scenariot tidigare som jag skrev om att åka dit för någonting man inte gjort.

så bara för att jag är med i en massa andra register så berättigar det att jag skall vara med i ett DNA register?.
just nu så kanske inte registret används för att man har snattat på ICA eller dylikt :hihi ,
men jag vet inte vad det kan användas till i framtiden, och det är det jag tycker känns obehagligt.
jag vill inte vara registrerad i ett dna register,jag vill vara en fri människa.

förstår inte du att det kan kännas kränkande att vara med i ett DNA register?
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
DwD skrev:
läs scenariot tidigare som jag skrev om att åka dit för någonting man inte gjort.

så bara för att jag är med i en massa andra register så berättigar det att jag skall vara med i ett DNA register?.
just nu så kanske inte registret används för att man har snattat på ICA eller dylikt :hihi ,
men jag vet inte vad det kan användas till i framtiden, och det är det jag tycker känns obehagligt.
jag vill inte vara registrerad i ett dna register,jag vill vara en fri människa.

förstår inte du att det kan kännas kränkande att vara med i ett DNA register?

Nej, jag förstår fortfarande inte varför det skulle kunna vara kränkande att vara med i ett DNA register.
Förklara istället för att upprepa detta som för dig är så uppenbart.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
CHROLO skrev:
Nej, jag förstår fortfarande inte varför det skulle kunna vara kränkande att vara med i ett DNA register.
Förklara istället för att upprepa detta som för dig är så uppenbart.

Håller med dig.

Det är inte ett dugg kränkande att vare sig bli filmad i en taxibil, eller att vara med i en biobank om man har rent mjöl i påsen.

Dom som opponerade sig mest mot lagen om att bli filmade i en taxibil var förmodligen dom som pysslade med nån slags förspel i bilen och "råkade" kliva av vid fel adress. :rolleyes:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Domifuling skrev:
sgtpepper, om övervakningen inte används i annat fall än brott, vad har du att vara rädd för då?
Det strider mot min liberala etiska grundsyn. Jag anser inte att staten skall ha rätt att utan medgivande föra olika vävnads/blodregister över ostraffade medborgare enbart i ett preventivt kontrollsyfte. Jag kan inte gå in djupare på det just nu då jag är rätt berusad :). Återkommer i morgon med mer argumentation eller något :D.

Som jag tidigare skriivit så är jag helt för ett bredare DNA-register med prover från dömda brottslingar. Är man dömd för ett brott så har man förverkat sin rätt att inte delta i ett DNA-register. Men är man en helt ostraffad hederlig individ så skall man inte tvingas in i ett allmänt DNA-register, det strider mot den personliga integriteten och hör inte hemma i en modern demokrati. Visst skulle det vara enklare att lösa vissa brott om ALLA medborgare fanns registrerade, men någonstans måste man väga den personliga integriteten mot de eventuella polisiära fördelarna.

Det är lätt att säga saker som "övervakningen inte används i annat fall än brott, vad har du att vara rädd för då" i massor av olika fall, om GPS-chipet som opereras in i din arm enbart används för att spåra dig när du är eftersökt för ett brott, vad har du då att oroa dig för? Om ditt fingeravtryck och hornhinna avläses när du går genom tunnelbanespärrarna för att detektera om du är eftersökt för brott, vad har du då att oroa dig för? Om hela ditt liv, dina rörelser och dina tankar och kontakter med andra människor kan spåras och avläsas för att avgöra om du gör något dumt eller är eftersökt av en mydnighet, vad har du då att oroa dig för? Storebror ser dig, hello 1984. Sådana tankar är grundstenen för en diktarorisk kontrollstat.

Individen skall vara fri. Är man ostraffad skall man inte beläggas med onödigt mycket kontrollfunktioner, oavsett nyttan det eventuellt skulle kunna ge rättsväsendet och andra instutioner. Det är en av grundstenarna i min livsåskådning.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
sgtpepper skrev:
Det strider mot min liberala etiska grundsyn. Jag anser inte att staten skall ha rätt att utan medgivande föra olika vävnads/blodregister över ostraffade medborgare enbart i ett preventivt kontrollsyfte.
Är det inte just staten som ska göra det, om det nu ska förekomma? Jämför med island där ett privat storföretag ställt till väldiga kontroverser genom sättet som dess gendatabank skötts. Ser inte problemet med vårt system själv eftersom man kan gå ur ifall man vill (dock har man bara att förlora på det). På island är man tvungen att gå igenom kostsamma rättsliga processer för att ens ha en chans att gå ur registret (om inget har ändrats nu på sista tiden).
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ang. inlägget ovan: googlade lite och hittade den här artikeln.

http://www3.lu.se/info/lum/LUM_10_00/16_genhandel.html

...Bland det som Håkan Olsson vill slå vakt om är 15 miljoner vävnadsprov i de svenska biobankerna. Annorlunda är det på Island där det den genetiska informationen kommer att säljas till de multinationella läkemedelsföretagen. Det isländska företaget deCode Genetics bygger upp en databank med släkttavlor och prover med därtill hörande journaler över öns befolkning. Projektet har lett till en hetsig debatt och är nu också föremål för antropologernas intresse. Professor Gisli Pálsson från Islands universitet har intervjuat forskare och allmänhet om deras inställning.

85 procent av befolkningen har gett sitt godkännande till att vara med i databanken. Man kan fråga sig varför. Jag tror att många islänningar känner ett slags stolthet över att deras arvsmassa är så unik och intressant. Det kan förklara deCode Genetics popularitet.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
mb skrev:
Är det inte just staten som ska göra det, om det nu ska förekomma? Jämför med island där ett privat storföretag ställt till väldiga kontroverser genom sättet som dess gendatabank skötts. Ser inte problemet med vårt system själv eftersom man kan gå ur ifall man vill (dock har man bara att förlora på det). På island är man tvungen att gå igenom kostsamma rättsliga processer för att ens ha en chans att gå ur registret (om inget har ändrats nu på sista tiden).
Förtydligande: Jag anser inte att någon instans, statlig eller privat, skall ha rätt att kartlägga ostraffade medborgare med hjälp av bioregister utan deras medgivande. Jag kan ärligt talat inte förstå hur någon kan tycka att det är ok.

PKU-registret är i mina ögon ok, eftersom man frivilligt kan begära utträde. Jag är själv med där och har inga planer på att gå ur. Så länge jag har möjligheten att gå ur så är det godtagbart, förutsatt att syftet med registret inte primärt är att kartlägga och spåra individer, PKU-registret är primärt en databas för forskning.

Men att upprätta bioregister som kartlägger en hel befolkning utan möjlighet till utträde, oavsett om det är staten eller ett kommersiellt företag, det är så fel så bara tanken får mig att vilja bli survivalist, bosätta mig i en koja i skogen och gå ut i fria kriget.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
sgtpepper skrev:
Men att upprätta bioregister som kartlägger en hel befolkning utan möjlighet till utträde, oavsett om det är staten eller ett kommersiellt företag, det är så fel så bara tanken får mig att vilja bli survivalist, bosätta mig i en koja i skogen och gå ut i fria kriget.
Ok, jag håller med dig :tummenupp

Kände mig bara tvungen att sätta emot när du blandade in liberaletik :tomten :1pajas
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu ska pku-registret troligen öppnas tillfälligt. Vad tycker ni om det?
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
I det syftet det ev. öppnas nu tycker jag tyder på att Sverige fortfarande har en viss kreativitet kvar för att lösa situationer på bästa sätt :)
Vore trångsynt att inte ta en chans att kunna identifiera omkomna personer från en katastrof när man har ett utmärkt verktyg.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top