Nåt speciellt att tänka på vid förgasarrengöring

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så du har skaffat dig en till hoj? :) sweet!
Ska du återställa eller göra om hojen?
1983, besiktar du den i år är det sista gången någonsin om jag tolkat regeln rätt.

Jo den blev ett inpulsköp i August men den har stått hos svågern nästan 70 mil bort till i julas då den hämtades hem, tanken är att bygga nåt åt classic racer hållet med inspiration av Suzukis XR69 men det kommer ju bli nåt eget då ramen inte är så lika ramen på XR69:an. Blir ingen byggande denna vinter utan det får blir nästa vinter målet är att få den besiktningsbar denna vinter och göra sista besiktningen till våren sommaren.

O ringar och packningar, som skrivits om ovan.
Jag skulle själv på ren rutin byta ut alla små o-ringar av gummi runt olika munstycken osv.
På andra bilden ser flottörhuspackningarna gäggiga ut. Kan tom vara så att han i Karlstad, vad heter stället nu igen, har nya fräscha till just de förgasarna. Vet när jag pratade med honom sist att han hade några fräscha reservdelar till min gamla förgasare àla ´84. Går även att tillverka egna packningar såklart.


Som sagt hojen är nu ihopskruvad med endast rengjorda förgasare och peppar peppar så verkar den gå bra (i garaget) och håller tätt. Min tanke är att få hojen i skick för att besikta den i vår sommar och sen köra lite och se så den verkar vara någorlunda okej. Kommer nog att beställa delar till bromsarna från han i Kalstad, ringde honom igår och han verkade trevlig och kunnig. Blev tal bla tal om "anti dive" men han tycke att den fått oförtjänt dåligt rykte pga av bristande service och underhåll av gaffeln. Blir nog att beställa repsater om han har, men jag skulle ännu hellre hitta en beggad Mikuni RS brygga att stoppa dit.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Blev tal bla tal om "anti dive" men han tycke att den fått oförtjänt dåligt rykte pga av bristande service och underhåll av gaffeln.
Just det ja. Fick ett ryck häromsistens att pumpa rent i antidiven. Den går ju på bromsvätskan. Om jag fattar rätt. 4st nipplar blir det totalt därfram. Luftas i bestämd ordning enl manual. Det som kom ut ur antidivens nipplar var inge kul!:skrämd
Ungefär som jag fattat det, så vid hård inbromsning blir det högt bromsvätsketryck i antidiven, som går in i gaffeln och ökar trycket därinne, och på så vis hindrar "dykning".
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Just det ja. Fick ett ryck häromsistens att pumpa rent i antidiven. Den går ju på bromsvätskan. Om jag fattar rätt. 4st nipplar blir det totalt därfram. Luftas i bestämd ordning enl manual. Det som kom ut ur antidivens nipplar var inge kul!:skrämd
Ungefär som jag fattat det, så vid hård inbromsning blir det högt bromsvätsketryck i antidiven, som går in i gaffeln och ökar trycket därinne, och på så vis hindrar "dykning".

Han i Karlstad så att man ska pumpa rent anti diven med brakeclean. Om jag fattade det rätt så skulle bägge kretsarna rengöras, både kretsen för bromsolja och kretsen för gaffeloljan. Han sa också att det intd ginns delar till anti diven så han rekommenderade att bara skölja ur den inte ta isär nåt. Jag trodde att anti diven far dynamisk att dämpningen ökar mer och mer ju hårdare man bromsar men han sa att den är på och av att ventilen för gaffel oljan antingen är öppen eller stäng oavsett hur hårt man bromsar .
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top