Nödlaga moppe

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag kommer ihåg en tid när moppefrågor blev i princip bannade eller åtminstone grovt hånade…
(Sagt med ett stort mått av distans och förhoppningsvis uppfattas som någon form av humor)
Jag tror faktiskt att många här har "mognat" lite, ursäkta uttrycket, och faktiskt insett att moppe är både kul att köra och att skruva med.
Saknar min Compact som jag totalrenoverat, lackat ram, bytt motor till treväxlad fot och femhalva, 17 Bing och hela köret.
Allt nytt eller nylackat.

Första kvällen blev den stulen :mad:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag kommer ihåg en tid när moppefrågor blev i princip bannade eller åtminstone grovt hånade…
(Sagt med ett stort mått av distans och förhoppningsvis uppfattas som någon form av humor)
Jag är inte förvånad om mina grannar lägger ut filmer på hur fånigt det ser ut när den tjocka gubben plågar den stackars moppen med full gas från Hjälstaby till Hårby.
De satt nog och väntade på att hjulen skulle ställa sig på tvären av belastningen.

Jag pratade mopeder med mina kollegor idag, men när en av dem frågade varför man skulle ha olja i bensinen gav jag upp.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Jag tror faktiskt att många här har "mognat" lite, ursäkta uttrycket, och faktiskt insett att moppe är både kul att köra och att skruva med.
Tyvärr, rent objektivt har du fel. :) Det finns 2 absolut sanningar i livet. 1) Att köra moped är galet tråkigt. 2) Att rösta på miljöpartiet är självplågeri. :tungan

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Saknar min Compact som jag totalrenoverat, lackat ram, bytt motor till treväxlad fot och femhalva, 17 Bing och hela köret.

Och billiga reservdelar 🙂👍

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Luftburken på den här Peugeoten har haft alldeles för många ägare och vill inte stanna kvar. Nuvarande ägaren har ett koniskt filter med 38mm anslutning, men förgasaren är bara 28mm. Hur löser man det? Hade jag haft en slang med rätt diametrar och en cm lång hade det varit enkelt.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Luftburken på den här Peugeoten har haft alldeles för många ägare och vill inte stanna kvar. Nuvarande ägaren har ett koniskt filter med 38mm anslutning, men förgasaren är bara 28mm. Hur löser man det? Hade jag haft en slang med rätt diametrar och en cm lång hade det varit enkelt.
Ja vad har du i garaget som nödlösning?
Smal dubbelhäftande tape som är 5 mm tjock?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det går illa utan burk, min dotter hade en Speedfight och en ny luftburk kostar typ 200:-

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Som jag minns det var det bara ständigt återkommande "min moppe drar en hunnratjufemma i axxet" och "jag kraschade i t-shirt och shorts utan hjälm i 90 knyck rakt ut på en åker, reste mig och bara flabba"

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Som jag minns det var det bara ständigt återkommande "min moppe drar en hunnratjufemma i axxet" och "jag kraschade i t-shirt och shorts utan hjälm i 90 knyck rakt ut på en åker, reste mig och bara flabba"
Glöm inte att man kunde mappa om moppar med en Gameboy så att de gick över 100 knyck 😉

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Btw, angående trådens ämne, på gammaldags moppar så fanns det en luftningshål med tillhörande skruv på tanken.
Blev hålet igensatt av smuts eller skruven spändes för hårt, så blev det vakuum i tanken som höll emot bensinflödet och kvävde motorn.
Det märktes då mest vid gaspådrag, inte sakta mak eller tomgång.
Hur ser luftningen ut på moderna scooter moppar ut?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
På min Kina moppe så är det en luftslang som sitter i ovankant på tanken.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
15-åringen hade lagt "några varv eltejp" som adapter till luftburken.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...