Nödlaga moppe

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Systersonen har problem med att avgaserna hamnar galet på hans moppe. Jag föreslog att han skulle montera en mässingsring eller kopparring i botten av hålet. Finns det mer kreativa lösningar som inte kostar massor?
1000001849.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För mig verkar det som Pinskuven som suttit i lilla hålet upp till vänster har ryckt gängorna och lossnat helt.
Går det få plats med en mutter bakom det lilla hålet ? Och dra dit avgasröret med en skruv ?
Och så är det dags börja använda 5-56, rostlösare et cetera innan man tar loss saker som sitter och momentnyckel när man spänner saker, systersonen kommer bara bli starkare och ännu lättare vrida sönder mer (som jag :rodnar ).

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
För mig verkar det som Pinskuven som suttit i lilla hålet upp till vänster har ryckt gängorna och lossnat helt.
Går det få plats med en mutter bakom det lilla hålet ? Och dra dit avgasröret med en skruv ?
Och så är det dags börja använda 5-56, rostlösare et cetera innan man tar loss saker som sitter och momentnyckel när man spänner saker, systersonen kommer bara bli starkare och ännu lättare vrida sönder mer (som jag :rodnar ).
Gänginsats - Biltema, funkar ok; Timesert - bäst (finns hos Würth)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Han köpte en ny cylinder så idag har jag försökt byta kolv och cylinder via sms.
Tyvärr är det svårt att hålla in ringarna den vägen.
Det är svårt via sms😉 Jag upplever det något lättare talades via telefon, inte då att tex i hålla ringar men att förklara med ord är lättare än skriven twx i ett mess.

Dock verkar dagens ungdomar i moppeåldern fullständigt livrädda att tala med någon, tycker även att dett avspeglas hos företag. Det ska chattas, mailas istället för att lösa frågor med ett snabbt telefonsamtal.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Nu sitter den ihop och vägrar starta. Några droppar bensin ovanpå kolven innan man sätter i stiftet gör att det tänder, men mer soppa verkar inte komma fram.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Tydligen startade moppen i våras och har mest stått sen dess.
Häromdagen gjorde den ungefär 40, men nu är något galet. Den går inte över 30. Eftersom nästa person i släkten ska ha den står den hos mig och väntar på felsökning.
Sista halvan av gaspådraget gör varken till eller från. Ska jag kasta den kinesiska förgasaren och köpa en annan som första åtgärd?
När jag höll på med mopeder sotade avgasröret igen och behövde göras rent. Det är inte gjort under de senaste åren. Behöver man inte det?
Det är bara den sista biten som ser öppningsbar ut. Är det engångsanvändning?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tydligen startade moppen i våras och har mest stått sen dess.
Häromdagen gjorde den ungefär 40, men nu är något galet. Den går inte över 30. Eftersom nästa person i släkten ska ha den står den hos mig och väntar på felsökning.
Sista halvan av gaspådraget gör varken till eller från. Ska jag kasta den kinesiska förgasaren och köpa en annan som första åtgärd?
När jag höll på med mopeder sotade avgasröret igen och behövde göras rent. Det är inte gjort under de senaste åren. Behöver man inte det?
Det är bara den sista biten som ser öppningsbar ut. Är det engångsanvändning?
Jag hade med mina begränsade kunskaper börjat med att ta en titt på tändstiftet.
Går den fett med för hårt stift så borde stiftet var svart. Ett "varmare" tändstift ?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hjälpte polaren med en Kina moppe de fått till skänks.
Den gjorde nog inte ens fyrtio, svårstartad, höll inte tomgång om den inte skruvades upp.
Efter många timmar upptäckte vi att lågfartsmunstycket var igenkleggat av resterna från gammal bensin.
På en gammal tvåtakt påverkar lågfarten hur den svarar vid gaspådrag och även hur den återgår till tomgång. Verkar vara samma på denna motor (GY6).
Kan vara något att kika på kanske?
Vacuum soppapumpen är stökig, kör med startgas i luftburken för att få upp lite varv så att den kanske suger soppa.
Bensinfilter?
Blev allting verkligen tätt efter cylinder bytet?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Den startar oerhört lätt och låter rent. Som sagt så gick den bra ett tag, men för några dagar sen vill den inte upp i fart. Förgasaren sitter lättåtkomligt så det är väl bara att skruva bort och lägga på köksbordet.

Den varvar upp fint till man når "halv kraft".

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Låter ju som att något är igensatt som hindrar bensinflödet...
Om det är en Kina moppe kan det ju vara svälld soppaslang också.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag trodde att jag hade skrivit att det är en Peugeot Speedfight 2, men det har jag tydligen missat.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Idag har jag skruvat bort förgasaren, konstaterat att den verkar ren inuti och monterat tillbaka. Efter det gick den i flera sekunder. Nu blir stiftet blött, men den startar inte.
Jag har också sett att splinesen till kicken är slitna så det rapplar över.

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Stökigt! Hur beter den sig om du rengör stiftet och matar den med startgas?
Låter som att något kanske inte hamnade rätt i förgasaren?
Lossade du munstyckena i förgasaren och kontrollerade att hålen var fria? Är ganska små hål, polarens var 0,2mm och vi fick använda kardeler från en elkabel för att rensa hålet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Problemet med kicken gör att jag inte kunnat fortsätta. Nån har demonterat startmotorn av okänd anledning.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag tror att stiftet hade tagit illa vid sig så jag bytte det och kickaxeln.
1000002620.jpg
Sen justerade jag förgasaren och tror att jag nått potentialen som finns. Jag förväntar mig inte mer än så här med 110 kg gubbe.
1000002627.jpg
Givetvis taget med telefonen. Det är första gången jag vågat ta en bild på mätare vid toppfart.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag kommer ihåg en tid när moppefrågor blev i princip bannade eller åtminstone grovt hånade…
(Sagt med ett stort mått av distans och förhoppningsvis uppfattas som någon form av humor)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka