Nödlarmning via satellit

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter läst i Kurt Olssons tråd om att ge sig ut med sin T700 med papperskarta utan att kunna kränga däck så kom ju förslaget på att kunna larma via satellit.

Jag bor i ett område som Telia och övriga operatörer glömde bort i sina uppdateringar av telenätet, eller för kunde man ringa hyfsat men inte ny och varje gång det blir en uppgradering så vet man att det är till det sämre.

Ni som har erfarenhet av dessa system kan kanske berätta mer. Själv har jag en Garmin Montana 700i med inReach funktionen men har inte aktiverat abonnemanget som krävs för funktionen. Garmins abonnemang kostar 200 kr i månaden och har en startavgift på 535 kr och pausar abonnemanget får man betalat 535 kr igen vid nästa uppstart. Nackdelen med att ha larmfunktioen i GPS:en är ju att blir du liggandes och inte kan nå hojen är den ganska värdelös.

Vad säger ni som testat dessa grejer och tjänster?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Har inte använt tjänsten, men de nyare iPhone-modellerna kan skicka nödmeddelanden via satellit. Vet inte hur pålitliga de är, men kan vara värt att kolla på.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte använt tjänsten, men de nyare iPhone-modellerna kan skicka nödmeddelanden via satellit. Vet inte hur pålitliga de är, men kan vara värt att kolla på.
Tror inte det funkar i Sverige ännu tyvärr.

IMG_9756.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Efter läst i Kurt Olssons tråd om att ge sig ut med sin T700 med papperskarta utan att kunna kränga däck så kom ju förslaget på att kunna larma via satellit.

Jag bor i ett område som Telia och övriga operatörer glömde bort i sina uppdateringar av telenätet, eller för kunde man ringa hyfsat men inte ny och varje gång det blir en uppgradering så vet man att det är till det sämre.

Ni som har erfarenhet av dessa system kan kanske berätta mer. Själv har jag en Garmin Montana 700i med inReach funktionen men har inte aktiverat abonnemanget som krävs för funktionen. Garmins abonnemang kostar 200 kr i månaden och har en startavgift på 535 kr och pausar abonnemanget får man betalat 535 kr igen vid nästa uppstart. Nackdelen med att ha larmfunktioen i GPS:en är ju att blir du liggandes och inte kan nå hojen är den ganska värdelös.

Vad säger ni som testat dessa grejer och tjänster?
Jag har bara testat detta en gång, och det var när jag var iväg på en resa till riktigt avlägsna platser.
Då hade jag en mindre Garmin hängande på jackan, eller ryggsäcken, för att alltid ha den gripbar.
Den fick vara igång hela tiden också, för att logga rutten, kul att se exakt var man hade kört, så jag använde den inte som primär navigator.
Funderade först på Garmins mini-variant, men för bara 2000kr mer så fick jag en "riktig" enhet med display, så jag tog den istället.
Behövde dock aldrig nyttja någon nödfunktion, men jag hade ett dyrare abonnemang för att få tillgång till "live tracking", så att dom därhemma kunde följa med på resan trots att det inte fanns möjlighet till mobilnät.
Håller med om att det är kostsamt, och speciellt "sniket" att ta betalt för att aktivera tjänsten om man gör uppehåll.
Hade känts bättre att kunna lösa det som typ ett kontankort, det känns lite saftigt att rulla på med 200kr/månad.
Men, å andra sidan lägger man 200kr/månad på mycket annat skit.
Däremot så fungerade tjänsten ypperligt, så "live-tracking" tjänsten var felfri under hela resan, och uppskattad.

Garmin_66.png

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en Spot som loggar på samma sätt som mobilen till Spotwalla. Dvs appen SWtracker simulerar en Spot…

Det finns absolut andra alternativ men denna erbjuder en rimlig (för att inte säga billig) kostnad och man kan välja månad för månad eller löpande.

Häng på bröstet eller montera med RAM-fäste.

Mvh

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När det gäller nödsändare så måste man kolla täckningskartorna.
Vissa satellitsystem fungerar inte i norra Sverige.
Det som skiljer är om de är geostationära över ekvatorn eller går i polär bana.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Jag har en Spot som loggar på samma sätt som mobilen till Spotwalla. Dvs appen SWtracker simulerar en Spot…

Det finns absolut andra alternativ men denna erbjuder en rimlig (för att inte säga billig) kostnad och man kan välja månad för månad eller löpande.

Häng på bröstet eller montera med RAM-fäste.

Mvh
Ser att det finns en ”Gen4” nu.
150 dollar, verkar ju rätt!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ser att det finns en ”Gen4” nu.
150 dollar, verkar ju rätt!

För mig är det en extra fördel att den plottar i samma system som mobilen.

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
När det gäller nödsändare så måste man kolla täckningskartorna.
Vissa satellitsystem fungerar inte i norra Sverige.
Det som skiljer är om de är geostationära över ekvatorn eller går i polär bana.
Garmin använder i alla fall Iridium, och det verkar vara bra täckning, inte bara här, utan globalt.
Att tänka på är att det är förbjudet med satellitkommunikationsutrustning (långt ord) i vissa länder.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Garmin använder i alla fall Iridium, och det verkar vara bra täckning, inte bara här, utan globalt.
Att tänka på är att det är förbjudet med satellitkommunikationsutrustning (långt ord) i vissa länder.
Garmin kör Iridium. Fördel, den tjatar fram meddelanden och du får kvittens på att du har skickat ett meddelande. Utöver det så har du tracking, SMS , väder osv. Men relativt dyrt. Går att hyra.
Vi kör Iridium i en del saker på jobbet, utan några pålagda funktioner som t ex Garmin, de funkar utmärkt.

SPOT. Fire and forget. Du vet inte om meddelandet gick iväg. Har zoner med dålig täckning.

PLB. Samma system som på fartyg och i flygplan. Funkar överallt men samma nackdelar som SPOT.

Helt rätt att t ex InReach är förbjudet på många ställen, Indien t ex.

Eftersom jag börjar bli lite äldre så kommer jag att ha en InReach med på fjällvandringar framöver. På hoj är jag aldrig så i omarken att jag inte kan använda 112.
Man kan ju ha automatlarmande appar eller lite på en smartklocka om man har, Min frågade om jag ville ringa 112 när jag drattade på ändan på en isfläck :)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Garmin kör Iridium. Fördel, den tjatar fram meddelanden och du får kvittens på att du har skickat ett meddelande. Utöver det så har du tracking, SMS , väder osv. Men relativt dyrt. Går att hyra.
Vi kör Iridium i en del saker på jobbet, utan några pålagda funktioner som t ex Garmin, de funkar utmärkt.

SPOT. Fire and forget. Du vet inte om meddelandet gick iväg. Har zoner med dålig täckning.

PLB. Samma system som på fartyg och i flygplan. Funkar överallt men samma nackdelar som SPOT.

Helt rätt att t ex InReach är förbjudet på många ställen, Indien t ex.

Eftersom jag börjar bli lite äldre så kommer jag att ha en InReach med på fjällvandringar framöver. På hoj är jag aldrig så i omarken att jag inte kan använda 112.
Man kan ju ha automatlarmande appar eller lite på en smartklocka om man har, Min frågade om jag ville ringa 112 när jag drattade på ändan på en isfläck :)
Ser också att SPOT använder Globalstar, som har sämre täckning, men det verkar bara gälla vissa av tjänsterna.
Men du måste ändå betala 35 dollar i en avgift varje år, och sedan 15 dollar per månad för de månader du vill nyttja den.
Så lite billigare än Garmins InReach, men med baksidan av en något sämre säkerhet kring hanteringen av meddelanden.
Jag har också bara bra erfarenheter från Iridium på jobbet, men har inte kört med Globalstar, så jag vet inte hur det skiljer sig i praktiken.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det låter alltså ut som att Garmin tjänsten är bra så det kanske vore läge att aktivera den då jag ändå har en Montana 700i som har denna funktion och inte behöverköpa hårdvaran.

Jag har ju lyckats krascha i obygden vilket resulterade i ett trasigt knä så att jag inte kunde komma upp på hojen. Hade turen att jag kunde ringa och få tag på en jaktkompis som kunde grusvägsystemen så han kunde komma till undsättning och hämta mig och hojen. Blev 178 dagars sjukskrivning för mig och ett kopplingsgrepp innan allt var klart.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ser också att SPOT använder Globalstar, som har sämre täckning, men det verkar bara gälla vissa av tjänsterna.
Men du måste ändå betala 35 dollar i en avgift varje år, och sedan 15 dollar per månad för de månader du vill nyttja den.
Så lite billigare än Garmins InReach, men med baksidan av en något sämre säkerhet kring hanteringen av meddelanden.
Jag har också bara bra erfarenheter från Iridium på jobbet, men har inte kört med Globalstar, så jag vet inte hur det skiljer sig i praktiken.

Många MC-åkare har kört Spot i många år och jag har aldrig hört att det skulle vara några problem med täckningen. 350 spänn och så 150 spänn i två månader är ju ändå rätt mycket billigare i min bok.

Mvh

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Frugan brukar ibland vara och vandra med sin kompis i fjällen och då vore det kanske läge att ha en sån här att dela på mellan oss, visst blir jag i sånt fall utan att kunna larma nån vecka per år då hon är iväg men det är ju ändå bättre än som nu bara förlita sig på telefon.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har kört Spot Gen 1 och Gen 2.

Som med all elektronik blir dom mindre, mer strömsnåla och duktigare för varje generation.

Samtliga modeller går att hitta begagnade, speciellt i samband med att nya modeller presenteras. Samtliga modeller utom möjligen Gen 1 kan dockas på hojen genom utrustning från Ram-mount och andra leverantörer.

Samtliga modeller har grimmor eller andra varianter som kan fästas på kroppen med kardborreband eller hakar.
Ryan i FortNine brukar synas med en Gen 3, placerad perfekt för att skapa ett onödigt nyckelbensbrott. Produktplacering gone wild...

maxresdefault (3).jpg

De tidiga Spottarna som jag har använt behöver fri sikt mot himlen för att framgångsrikt sända de vanliga tracking-handskakningarna.

Om ett sådant meddelande (varje kvart) inte går fram så sker det för att man befinner sig i en djup dalgång, mellan höga hus i en storstad eller i tät skog.

Larm-meddelanden sänds med högre uteffekt och skall klara tuffare förhållanden. Jag själv har aldrig larmat, men andra är nöjda med hjälpen dom fått.

Mina tidiga Spottar var kräsna på batteri. Kräsna på och begränsade av.
Gen 1 tar 2 x AA, Gen 2 behöver 3 x AAA - men det måste vara bästa sortens lithium High-output för att det skall funka. Det handlar INTE om livslängd, utan att batteriet momentant skall kunna leverera den strömstöt som krävs för att nå satelliten. Inte ens alla lithium AAA-klarade jobbet.

Från Gen 3 kan man även strömmata via USB.

Det sägs att det kan vara svårare för de tidiga Spottarna att nå satellit när man befinner sig ovanför / under respektive polcirkel. Detta skulle bero på att färre satelliter går i omlopp över dessa områden. På vanlig tracking som sänds med reducerad effekt för att spara batteri har jag inte märkt någon försämring vid resor uppe på nordkalotten. Troligen uppvägs avståndet till satellit av avsaknaden av större städer och höghus...

Förutom möjligheten att larma utanför GSM-täckning så ser jag ytterligare en fördel i att köra med Spot på styre eller kropp:

FindMeSpots svenska avtalspart heter JRCC!

JRCC

Sjö- och flygräddningsinsatserna leds och koordineras av räddningsledare och larmen inkommer via 112, telefon, VHF-radio eller via satellit. Räddningsledaren är ansvarig för att bedöma larmen och fatta beslut om att inleda räddningsinsats och med lagen som stöd har man tillgång till ett stort kluster av olika resurser. Man larmar ut de resurser som anses bäst lämpade både i förhållande till geografisk placering och typ av larm.

https://www.sjofartsverket.se/sv/sjo--och-flygraddning/sjo--och-flygraddningscentralen-jrcc/

Man slipper alltså att hamna i klorna på inkompetensen hos 112 när man larmar. ("Lugna ner dig! Det drar ingen ström när man ringer nödnumret!")

Det är JRCC som svarar för inkommet larm, och i det fall dom själva kallar ut lokala resurser via SOS Alarm så är det fortfarande JRCC som sköter kontakten med dem och ser till att det funkar. Inte du som ligger och blöder.

Mina slantar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Frugan brukar ibland vara och vandra med sin kompis i fjällen och då vore det kanske läge att ha en sån här att dela på mellan oss, visst blir jag i sånt fall utan att kunna larma nån vecka per år då hon är iväg men det är ju ändå bättre än som nu bara förlita sig på telefon.

Gen 4 har verkligen spot tat upp sig funktionsmässigt.
Det är bra med konkurrens, det driver utvecklingen framåt.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Har kört Spot Gen 1 och Gen 2.

Som med all elektronik blir dom mindre, mer strömsnåla och duktigare för varje generation.

Samtliga modeller går att hitta begagnade, speciellt i samband med att nya modeller presenteras. Samtliga modeller utom möjligen Gen 1 kan dockas på hojen genom utrustning från Ram-mount och andra leverantörer.

Samtliga modeller har grimmor eller andra varianter som kan fästas på kroppen med kardborreband eller hakar.
Ryan i FortNine brukar synas med en Gen 3, placerad perfekt för att skapa ett onödigt nyckelbensbrott. Produktplacering gone wild...

View attachment 511896

De tidiga Spottarna som jag har använt behöver fri sikt mot himlen för att framgångsrikt sända de vanliga tracking-handskakningarna.

Om ett sådant meddelande (varje kvart) inte går fram så sker det för att man befinner sig i en djup dalgång, mellan höga hus i en storstad eller i tät skog.

Larm-meddelanden sänds med högre uteffekt och skall klara tuffare förhållanden. Jag själv har aldrig larmat, men andra är nöjda med hjälpen dom fått.

Mina tidiga Spottar var kräsna på batteri. Kräsna på och begränsade av.
Gen 1 tar 2 x AA, Gen 2 behöver 3 x AAA - men det måste vara bästa sortens lithium High-output för att det skall funka. Det handlar INTE om livslängd, utan att batteriet momentant skall kunna leverera den strömstöt som krävs för att nå satelliten. Inte ens alla lithium AAA-klarade jobbet.

Från Gen 3 kan man även strömmata via USB.

Det sägs att det kan vara svårare för de tidiga Spottarna att nå satellit när man befinner sig ovanför / under respektive polcirkel. Detta skulle bero på att färre satelliter går i omlopp över dessa områden. På vanlig tracking som sänds med reducerad effekt för att spara batteri har jag inte märkt någon försämring vid resor uppe på nordkalotten. Troligen uppvägs avståndet till satellit av avsaknaden av större städer och höghus...

Förutom möjligheten att larma utanför GSM-täckning så ser jag ytterligare en fördel i att köra med Spot på styre eller kropp:

FindMeSpots svenska avtalspart heter JRCC!

Man slipper alltså att hamna i klorna på inkompetensen hos 112 när man larmar. ("Lugna ner dig! Det drar ingen ström när man ringer nödnumret!")

Det är JRCC som svarar för inkommet larm, och i det fall dom själva kallar ut lokala resurser via SOS Alarm så är det fortfarande JRCC som sköter kontakten med dem och ser till att det funkar. Inte du som ligger och blöder.

Mina slantar.
Då verkar Globalstar lite "kinkigare" än Iridium?
Hade inga problem med att signalen på live-tracking inte gick iväg.
Nu har jag inte använt systemet så mycket, så det kanske bara var några lyckliga veckor jag hade, men ändå.
Samt att Garmin enheten jag hade gick att ladda via USB, och den klarade lätt 5 dygn med live-tracking igång.
Men, tack för bra input, jag kommer närmare mitt egna val av utrustning! :tummenupp

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag var nere i Oskarshamn med båten för att fota båtracing. Apropå mobiltäckning.
Gott sjömanskap är att alltid ha papperssjökort så det köptes på Blocket.
Sjökortsprogram i min iphone3. 2013.
Sjökorten användes aldrig. Kompass hade jag ändå inte. Sjömansmässigt äh. Man ser ändå kärnkraftsverket när det börjar bli dags att svänga.

Föräldrarna till en av de tävlande pratade om mig.
-Björn F körde Jofan ner sjövägen.
-Va, då är han ju dum i huvudet.

Det tyckte jag var roligt, jag stod dessutom inom hörhåll. Vi är fortfarande vänner. 🙂

Jofa 485 HT med Honda 50 -98. Här i visserligen bara i Sandhamn.
IMG_0861.jpeg

En gång, aldrig mer? Nä jag åkte ner året efter också.
IMG_0237.png
Spåret sista hemresan. Längre från land, rakare spår, närmare, och mindre soppaåtgång. 77 liter, 3 dl kvar hemma vid bryggan. Skippade några mackar för att få en bra tid.
Passar på att slå ett slag för att inte kalla resor för äventyr. Detta var en båtresa.

Jag har också åkt Mysingen och kommit i tät dimma och fått sjökortsprogrammet utstört av marinen. Troligtvis. Åkt där många gånger före och efter. Åkte på känn på tomgång, dimman lättade och sjökortsprogrammet hoppade igång.

Jag har också varit ute med snurrebåten på sen höst och kört vilse utanför Mariefred när jag skulle tillbaka mot Birka/Björkfjärden. Trist när det började mörkna. Båtsportkortet saknade den röda punkten och texten ”Du är här”. Skit.

Åkt med mobilen på iPhone 3 och 6. Dom har en egenhet att lägga av när det blir för kallt. Även om man har 50% kvar. Att värma upp den nära kroppen hjälper inte. Endast att sätta i laddsladden.
Alla små motorer har inte eluttag.
IMG_0473.jpeg
Under öskaret sitter den automatiska länspumpen och motorcykelbatteriet. Vid mörkerkörning hade jag lanternor och ett batteri till. Då gick det bra att få igång mobilen.

En båttur med snurrebåten 12 december gick till norra Mysingen/Utö, sedan Sandhamn och Strömma kanal hem. Den snöade när jag kom ut från Kanalbaren. Blåste sidvind över baggensfjärden. Rorkulten i ena handen och Magliten i andra handen, armen uppe för att syra undan vassa snöflingor. Tog spjärn med fötterna mot durk/fribord. Ville inte bada ensam på fjärden i kolmörker.
95 distans eller 18 landmil. Skitkul.
Slusskortet i Hammarby gäller bara oktober ut men de öppnade för mig både ut och in. Bussigt. Jag har ändå aldrig haft något säsongskort för snurrebåten. In är fö alltid gratis.
Till Sigtuna har jag varit och tankat. Långt att gå med tomma tankar. Ännu längre med fulla.

IMG_0344.jpeg
Ibland får man skotta. Snö på gelcoat är halt som fan. Har inte dubbdäck. Kör med låg tyngdpunkt. Är badkruka. Inte så äventyrlig.
På förekommen anledning körde jag med dödmansgrepp när det var kallt i vattnet.

Är det ot? Alla älskar ot på sh.Det är sen gammalt. Det står någonstans här på sh att man ska skryta och ösa på om bombarrepor och sånt. Nu har jag inte bombat med mina båtar. Men med denna. 85 knop med denna motor, 95+ med den förra. Ändrat reglemente. Jag körde bara 77 knop. Det var inte min båt.

IMG_2711.jpegIMG_2698.jpeg

För övrigt var er kompis Rille, som myntade uttrycket ”Bomba Björken”, efter en båtträff/propellerprovarträff på en klubbholme utanför Strängnäs. Länge sedan han skrev något här. Gemensamma polare. Visst hade han aluminiumbåten med 350 i? Jag slänger till ”strokad” för att verka initierad.
Om jag pratar/skriver som en Volvoraggare så går Bat28an på bilden i Luleå nu. Ska lackas om eventuellt.
Ni vet ”Volvon rullar i Ö-vik, står på vinter ostar, 18-tummarna och extraljusen ingår ej”. Kul!

Fy fan vad jag och min mobil ska åka till Norrland sen. Kan bli i augusti. Har björnarna ungar då? Skit samma. Har kniv.

Eller ska man åka medan det finns snö kvar?

IMG_1248.jpeg

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...