Jag var nere i Oskarshamn med båten för att fota båtracing. Apropå mobiltäckning.
Gott sjömanskap är att alltid ha papperssjökort så det köptes på Blocket.
Sjökortsprogram i min iphone3. 2013.
Sjökorten användes aldrig. Kompass hade jag ändå inte. Sjömansmässigt äh. Man ser ändå kärnkraftsverket när det börjar bli dags att svänga.
Föräldrarna till en av de tävlande pratade om mig.
-Björn F körde Jofan ner sjövägen.
-Va, då är han ju dum i huvudet.
Det tyckte jag var roligt, jag stod dessutom inom hörhåll. Vi är fortfarande vänner.
Jofa 485 HT med Honda 50 -98. Här i visserligen bara i Sandhamn.
En gång, aldrig mer? Nä jag åkte ner året efter också.

Spåret sista hemresan. Längre från land, rakare spår, närmare, och mindre soppaåtgång. 77 liter, 3 dl kvar hemma vid bryggan. Skippade några mackar för att få en bra tid.
Passar på att slå ett slag för att
inte kalla resor för äventyr. Detta var en båtresa.
Jag har också åkt Mysingen och kommit i tät dimma och fått sjökortsprogrammet utstört av marinen. Troligtvis. Åkt där många gånger före och efter. Åkte på känn på tomgång, dimman lättade och sjökortsprogrammet hoppade igång.
Jag har också varit ute med snurrebåten på sen höst och kört vilse utanför Mariefred när jag skulle tillbaka mot Birka/Björkfjärden. Trist när det började mörkna. Båtsportkortet saknade den röda punkten och texten ”Du är här”. Skit.
Åkt med mobilen på iPhone 3 och 6. Dom har en egenhet att lägga av när det blir för kallt. Även om man har 50% kvar. Att värma upp den nära kroppen hjälper inte. Endast att sätta i laddsladden.
Alla små motorer har inte eluttag.

Under öskaret sitter den automatiska länspumpen och motorcykelbatteriet. Vid mörkerkörning hade jag lanternor och ett batteri till. Då gick det bra att få igång mobilen.
En båttur med snurrebåten 12 december gick till norra Mysingen/Utö, sedan Sandhamn och Strömma kanal hem. Den snöade när jag kom ut från Kanalbaren. Blåste sidvind över baggensfjärden. Rorkulten i ena handen och Magliten i andra handen, armen uppe för att syra undan vassa snöflingor. Tog spjärn med fötterna mot durk/fribord. Ville inte bada ensam på fjärden i kolmörker.
95 distans eller 18 landmil. Skitkul.
Slusskortet i Hammarby gäller bara oktober ut men de öppnade för mig både ut och in. Bussigt. Jag har ändå aldrig haft något säsongskort för snurrebåten. In är fö alltid gratis.
Till Sigtuna har jag varit och tankat. Långt att gå med tomma tankar. Ännu längre med fulla.

Ibland får man skotta. Snö på gelcoat är halt som fan. Har inte dubbdäck. Kör med låg tyngdpunkt. Är badkruka. Inte så äventyrlig.
På förekommen anledning körde jag med dödmansgrepp när det var kallt i vattnet.
Är det ot?
Alla älskar ot på sh.Det är sen gammalt. Det står någonstans här på sh att man ska skryta och ösa på om bombarrepor och sånt. Nu har jag inte bombat med mina båtar. Men med denna. 85 knop med denna motor, 95+ med den förra. Ändrat reglemente. Jag körde bara 77 knop. Det var inte min båt.

För övrigt var er kompis Rille, som myntade uttrycket ”Bomba Björken”, efter en båtträff/propellerprovarträff på en klubbholme utanför Strängnäs. Länge sedan han skrev något här. Gemensamma polare. Visst hade han aluminiumbåten med 350 i? Jag slänger till ”strokad” för att verka initierad.
Om jag pratar/skriver som en Volvoraggare så går Bat28an på bilden i Luleå nu. Ska lackas om eventuellt.
Ni vet ”Volvon rullar i Ö-vik, står på vinter ostar, 18-tummarna och extraljusen ingår ej”. Kul!
Fy fan vad jag och min mobil ska åka till Norrland sen. Kan bli i augusti. Har björnarna ungar då? Skit samma. Har kniv.
Eller ska man åka medan det finns snö kvar?