Nackskydd i RR

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Håller på att uppdatera skyddsutrustningen och funderar på nackskydd. Är det några här som använder det?
Hittade en modell som har en "ställning" ned över axlarna med krage som går upp bakom huvudet. Vet att de e duktiga på skydd i cross men fungerar det i RR? Röra på huvudet, ligga på tanken i kika framåt osv, utan att det är i vägen?
Tips på modell?

PP
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har funderat på samma sak. Dock inte provat.

Mvh,
Ingvar
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Tror det blir svårt med ett leatt-brace eller hur de stavas då de förhindrar att man böjer huvudet för mycket bakåt. Sen ska det ju ner under skinnstället med, och min erfarenhet av ställningen är att den skulle bli rätt otymplig under. Mjuka "nackkuddar" inom mx kanske skulle funka bättre för RR om man modifierade dem så de passar för körställningen. :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dom där nackskydden är ju designade för crossåkare.
En crossåkare sitter upprätt på hojen och tittar oftast rakt fram eller nedåt, medans en RR förare ligger ihopkrupen ovanpå tanken och tittar frammåt (i realiteten uppåt då) vilket gör att nackskyddet är i vägen för RR föraren när han ska böja nacken bakåt och titta frammåt genom kåpglaset.

Hade en gång ett ryggskydd som gick upp lite för långt i nacken, och det var i vägen som satan bara det. Kan bara tänka mig hur mycket i vägen en stor kolfiberställning/manick skulle vara i vägen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har testat leattbrace ihop med skinnställ och det fungerar utmärkt. Kräver dock att man modifierar nackkudden så att man kan sticka ner den bakre stöttan där. Skyddet i sig är ju ställbart just för att man skall kunna finna en lämplig körställning där skyddet inte är i vägen.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Det råder ju viss förvirring om det är bra med detta skydd eller ej totalt sätt. Det finns för lite forskning på det. Kritikerna säger att skadorna kan bli minst lika stora med ett skydd som utan. Anledningen är att nacken vrids istället. Om detta är lika farligt som att huvudet kastas bakåt är det som dom lärde bråkar om. Fick reda på detta när dottern skulle ha ett sådant skydd nu när hon går upp en klass i mx. Jag säger varken bu eller bä, alla skydd brukar ju vara bra. Men det känns ju lite oroligt om skyddet kan frambringa en annan skada.
Till trådskaparen så tror jag att det blir väldigt stelt och svårt att röra huvudet när du ligger hopkrupen. Men jag har ju inte testat så då skall man stå i hörnet och vara tyst:)
 
Last edited:

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
BMW har tillsammans med ett annat företag tagit fram ett skydd för nacken just för rr åkning. Vi hade en kille på Gotlandring som körde och utvärderade det i sommras. Även Ruben Xaus har kört en del med det under träning. Tror prislappen ligger på Ca 4-6 tusen om jag inte minns fel... Jag kan försöka återkomma med mer om det efter jag har pratat med han som var med och utvärderade skyddet.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tog hem ett skydd gjort för crossåkare bara för att prova och det gick inte alls, som flera på tråden säger.
Låter ju bra om BMW mfl håller på att ta fram ett bra skydd, men med en prislapp över 4000 så blir det nog inte helt lättsålt på vanliga marknaden...

Är själv lång o smal och huvudet sitter inte på någon tjurnacke precis, och känner att det borde gå att göra någonting.
Jag letar vidare !
PP
 

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Tog hem ett skydd gjort för crossåkare bara för att prova och det gick inte alls, som flera på tråden säger.
Låter ju bra om BMW mfl håller på att ta fram ett bra skydd, men med en prislapp över 4000 så blir det nog inte helt lättsålt på vanliga marknaden...

--------------------------------------------------------
+4000:- Skulle jag betala på stört om det funkar, de tycker jag va billigt för ett liv eller slippa bli förlamad :)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Förstår inte riktigt hur det skulle funka? När jag kör som Macke säger behöver jag full rörlighet på alla håll i nacken, och eftersom nackskydd inom bil och motocross är till för att förhindra att man kan böja nacken för mycket i någon led har jag svårt att se att det skulle funka inom RR.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag investerade lite i Dainese ryggskyddsväst, "Wave 2 Neck"...
Det var lite ovant i början o tenderade att ta emot lite i hjämen, men det vande jag mig snabbt vid o nu vill jag inte köra utan. Varken på bana eller gatan.

Det är tre lameller som ligger emot o stöttar nacken. Efter ett tag så känns det som "någon" håller en hand över nacken. Väldigt skönt stöd.

Crosskydden borde i teorin fungera, fast omvänt m tunna sidan i nacken o den tjocka under hakan. BMW's nackskydd kan troligen/kanske inte användas i RR-sammanhang. I MotoGP så kör vissa m testställ (tror Dainese) som har airbag-krage. Ryker föraren av hojen får han en stödkrage som fixerar hals o huvud. Prislappen på detta skall vi nog inte fundera på idag, men det hade säkert räddat några liv om det kommit ut till alla, till en rimlig peng.
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det är ju det som är grejen med alla dom här skydden, dom ger inte full rörlighet och det är ju det som är skyddet för nacken. Men inom RR behövs full rörlighet och ett skydd som tillåter full rörlighet skyddar ju således inte nacken.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju det som är grejen med alla dom här skydden, dom ger inte full rörlighet och det är ju det som är skyddet för nacken. Men inom RR behövs full rörlighet och ett skydd som tillåter full rörlighet skyddar ju således inte nacken.

Helt rätt!
Frågan är bara om man verkligen behöver full rörlighet. Jag tycker det går utmärkt att köra med leatt-brace (BMW/KTM skyddet är leattbrace med anna lack) efter lite tillvänjning.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Helt rätt!
Frågan är bara om man verkligen behöver full rörlighet. Jag tycker det går utmärkt att köra med leatt-brace (BMW/KTM skyddet är leattbrace med anna lack) efter lite tillvänjning.

Jo om man är ca 190 cm lång och kör 125 räser, då behöver man full rörlighet för att komma ner bakom kåpan....
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är ju det som är grejen med alla dom här skydden, dom ger inte full rörlighet och det är ju det som är skyddet för nacken. Men inom RR behövs full rörlighet och ett skydd som tillåter full rörlighet skyddar ju således inte nacken.

Tror de som provat olika varianter och säger att de fungerar inte provat på en räjserhoj utan på någon standardhoj. Skiljer sig rejält i körställning mellan en räjser125 och en gat600...
Men visst vore det bra om det kom en fungerande lösning som känns värd att prova.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Tror de som provat olika varianter och säger att de fungerar inte provat på en räjserhoj utan på någon standardhoj. Skiljer sig rejält i körställning mellan en räjser125 och en gat600...
Men visst vore det bra om det kom en fungerande lösning som känns värd att prova.

Det är nog så. Men självklart vore det kanon om det fanns något som kunde funka.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du har rätt.

Tog hem ett skydd gjort för crossåkare bara för att prova och det gick inte alls, som flera på tråden säger.
Låter ju bra om BMW mfl håller på att ta fram ett bra skydd, men med en prislapp över 4000 så blir det nog inte helt lättsålt på vanliga marknaden...

--------------------------------------------------------
+4000:- Skulle jag betala på stört om det funkar, de tycker jag va billigt för ett liv eller slippa bli förlamad :)

Vilken modell använder du och var har du köpt den?

PP

Helt rätt!
Frågan är bara om man verkligen behöver full rörlighet. Jag tycker det går utmärkt att köra med leatt-brace (BMW/KTM skyddet är leattbrace med anna lack) efter lite tillvänjning.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Inressant detta.

dainese har ett system, löst eller inbyggt.
Dock tycks det vara till för skydd mod vind och trötthet.

"Dainese technology has developed the Neck Collection: articulated support for the neck that accompanies its every movement and provides support against the wind in order to provide safety and assurance without precedent in any riding position. The Collection is based on a system of jointed pads that reflect the shape of the cervical part of the spinal column and accompany the body during all its movements on the bike: in the maximum speed position, the Neck support contracts and follows the neck inward, whereas in more relaxed, touring position, the Neck support reaches its maximum extension in length in order to support the neck and increase riding comfort. There are two versions of the Neck support depending on the number of composite pads: The Neck 4 support offers four cervical neck support pads; the Neck 6 support features another two lateral pads that support also the shoulders, a part of the body that is particularly stressed during long journeys."

ProtectorNeck6-1875792(2).jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
fast fan vet, det borde ju skydda för slag mm också..

[YOUTUBE-ID]M18ef0p2WZ0[/YOUTUBE-ID]
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
fast fan vet, det borde ju skydda för slag mm också..

[YOUTUBE-ID]M18ef0p2WZ0[/YOUTUBE-ID]


För det första "demonstreras" det där på en gatmotorcykel, helt olika körställningar.

För det andra ser det väldigt tveksamt ut när de simulerar den vertikala rörelseförmågan. Skyddet skulle då gå upp melland bakhuvud och hjälm - där har i alla fall jag knappt plats för året.

...och för det tredje. En jacka typ Goretex brukar sitta aningen lösare än ett raceställ.


Sedan ser jag inget brådskande krav på nackskydd i roadracing. Visst, alla skydd är ju bra - men till skillnad från i t ex. bilsporten så utgör ju nackskador en väldigt liten del av kroppsskadorna...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top