Nackskydd i RR

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
För det första "demonstreras" det där på en gatmotorcykel, helt olika körställningar.

För det andra ser det väldigt tveksamt ut när de simulerar den vertikala rörelseförmågan. Skyddet skulle då gå upp melland bakhuvud och hjälm - där har i alla fall jag knappt plats för året.

...och för det tredje. En jacka typ Goretex brukar sitta aningen lösare än ett raceställ.

Sedan ser jag inget brådskande krav på nackskydd i roadracing. Visst, alla skydd är ju bra - men till skillnad från i t ex. bilsporten så utgör ju nackskador en väldigt liten del av kroppsskadorna...

Då måste det ju fungera bra för superbike och 600...

Att skyddet interagerar mot hjälmen är nog inte så dumt om man vill stabilisera nacken mot knäckning och böjning, om en goretexjacka sitter lösare är väl inte ett problem mot skyddet i sig? Sy stället så du får plats med skyddet under.

Men jag har svårt att se hur man ska kunna se framåt på en racehoj men det kanske går om man provar. Men tveksam.

Hur som helst, att det börjar utvecklas någonting är positivt, till slut blir det nog bra och alla chanser man kan ge sig själv att minimera allvarliga skador och invaliditet är bara av godo.

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
rs 250
tjena... jag kan ju alltid tipsa er om nackskydd et som används i karting miljøet, ett par hundra kronor =) gå in på vilken karting sida som helst så ser ni.. det hjälpte mig i karten så det tar jag nog med mig till 2 hjul i sommar, och att växla i en kart är som att vara med om en highsider ( jag vet ) och det gör man ca 45 gånger i löpet av lika många sekunder....

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Detta med nackskydd är högst aktuellt för mig eftersom jag ska skaffa mig det för crosskörning, skriv gärna era upplevelser med skyddet på RR bana.:tummenupp

Funderar på leatt adventure...

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tydligen minskade nyckelbensbrotten med 50% när man jämförde olyckor i speedway med och utan nackskydden. Ofta att hakan på hjälmen slog av nyckelbenet och den rörelsen stoppar ett "nackskydd" upp.

Om jag fattat rätt så funderar Danska DMU på att kanske införa krav i RR på sånna här skydd fr.o.m nästa år.

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Isf måste en hel del ha provat att köra med nackskydd, nån som vet vilken modell?

Tydligen minskade nyckelbensbrotten med 50% när man jämförde olyckor i RR med och utan nackskydden. Ofta att hakan på hjälmen slog av nyckelbenet och den rörelsen stoppar ett "nackskydd" upp.

Om jag fattat rätt så funderar Danska DMU på att kanske införa krav i RR på sånna här skydd fr.o.m nästa år.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Detta med nackskydd är högst aktuellt för mig eftersom jag ska skaffa mig det för crosskörning, skriv gärna era upplevelser med skyddet på RR bana.:tummenupp

Funderar på leatt adventure...
Adventure saknar höjdjusteringen som club och sport har vilket gör det lite mindre flexibelt ,men passar det dig och hjälmen du använder så spelar det ingen roll.

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
R1 -05 till salu
Sedan ser jag inget brådskande krav på nackskydd i roadracing. Visst, alla skydd är ju bra - men till skillnad från i t ex. bilsporten så utgör ju nackskador en väldigt liten del av kroppsskadorna...

Säg det i rätt i ögat till den som just brutit nacken.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det kan inte vara nån vanlig skada. Har aldrig träffat någon som råkat ut för det.
Brutna ryggar, ja några stycken. Brutna armar och ben, en del. Bruten höft, några enstaka. Brutna nyckelben, en massa. Bruten nacke, aldrig.

Något som på minsta sätt försvårar eller komplicerar körningen tillför en olycksrisk i sig. Dvs, märker man att man har ett nackskydd på sig pss att man tänker på det medan man kör; ja då skulle jag definitivt inte använda det.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Inom bilsporten så har Leatt-Brace ratats för att den hårda "haklappen" riskerar att lyfta halskotpelaren samt ge skador på struphuvudet.
Men detta är specifikt för användandet i fordon där du är fastspänd.

Leatt-Brace drog tillbaka sin ansökan om FIA godkännande innan det testats klart.
Det kan dock bero på andra orsaker än att skyddet var dåligt......

I karting diskuteras detta livligt just nu och jag vet inte vad CIK har för ståndpunkt men det används i flera länder i Europa.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
R1 -05 till salu
Ok, men jag har fortfarande inte träffat någon ...

Kanske för att de flesta har träfrack eller sitter i rullstol och inte träffar andra lika ofta som du och jag.

Man kan inte ta höjd för allting för då vågar man snart inte gå ut, trots att flest olyckor händer i hemmet ...

Det finns ju många risker här i livet och det är väl upp till var och en att bedöma vilka man tycker det är värt att ta. Det är knappast allt eller inget som gäller.

Det som man inte har egen erfarenhet av får man betrakta statistiskt tycker jag.

Så du menar att om det är x % chans att bryta nacken om sätter sig på hojen, så är det detta man skall ha som bedömningsgrund huruvida man skall köra eller inte?

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Säg det i rätt i ögat till den som just brutit nacken.

Vart vill du komma? Nackskador är alltid väldigt allvarliga, men de är inte särskilt vanliga i RR. Jag har aldrig sagt att det är något negativt i utvecklingen utav nacksskydd (tvärtom), men jag personligen tycker att det finns "viktigare" saker att lägga "energin" på.

Att hausa nackskydd för mycket kommer leda till att förbunden tvingar fram krav (se DK), vilket högst troligt kommer misslyckas.
Krav på nackskydd får inte komma innan utvecklingen har gått så pass långt att alla typer utav RR-förare kan köra med det obehindrat (den kommer nå dit).
T ex. den som demonstrerades tidigare i tråden (som jag kommenterade) tror jag kräver ett måttsytt skinnställ (eller väldigt löst), vilket långt ifrån alla kör med idag och jag tycker mig även se ett behov av specialhjälmar (jag får inte upp en "platta" som kan glida smärtfritt över huvudet). Bortsett från att utrustningen troligtvis skulle behöva specialanpassas så är det även mycket tveksamt om skyddet går att använda i våra sittställningar.

Vill man så kan man köra i samma nackskydd som bilsport använder, men jag tycker inte det är värt att offra så mycket för ett skydd. Som sagt, det är tråkigt med nackskador - men så sysslar vi de facto med en av världens farligaste sporter, risker finns. Risken för att råka ut för en (allvarlig) nackskada är relativt liten.

Tydligen minskade nyckelbensbrotten med 50% när man jämförde olyckor i speedway med och utan nackskydden. Ofta att hakan på hjälmen slog av nyckelbenet och den rörelsen stoppar ett "nackskydd" upp.

Tror inte den statistiken är överförbar till RR, vi har helt andra hjälmar.

Last edited:

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika

Titta på filmen (första sidan).

När huvudet böjs bakåt/uppåt som mest så går skyddet upp över halva bakhuvudet.

Jag vet inte, men det + att du vrider huvudet rakt åt höger/vänster tror inte jag skulle fungera utan en specialanpassad hjälm. Jag kan inte se hur jag skulle få plats med något där uppe i någon utav alla mina hjälmar, och jag vet hur irriterande det är när ryggskyddet råkat hamna en centimeter för långt upp (blir väldigt jobbigt/störrande att köra).

Filmen simulerar fortfarande gatkörning, inte för att den är något att lita på, men den är allt vi har att gå på i dagsläget.

Sittställning/huvudposition motsvarar ju ingenting utav hur det är på en racehoj/i en raceställning.

Tror att det där skulle passa många gånger bättre på t ex. en motard, där körställningen är väldigt mycket stelare.

Men du har fortfarande en nedre kant på hjälmen att slå av nyckelbenet med.

Visserligen, men jag anser att det är för mycket som skiljer mellan roadracing och speedway för att man, utan vidare, ska kunna överföra statistik emellan sporterna. Speedway har helt andra banor, krascher, skydd och hjälmar (även om våra hjälmar också skulle kunna slå av nyckelben).

Men vad vet jag? Nackskyddet kanske skulle skydda mot nyckelbensfrakturer - men i sådant fall beror det ju med största sannolikhet på att skyddet inte tillåter huvudet att röra sig så långt, vilket tar oss tillbaka till detta med att roadracing kräver ett väldigt "flexibelt" huvud & nackparti. Speedway är, precis som jag nämnde supermoto, en stelare körställning.

Afton.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Krav på nackskydd får inte komma innan utvecklingen har gått så pass långt att alla typer utav RR-förare kan köra med det obehindrat (den kommer nå dit).

Eller är det så att inga dyra utvecklingskostnader kommer att läggas ner i utveckling innan man vet att det ska komma ett krav. Tyvärr finns nog största motståndet hos RR själva precis som det var i bilsporten inför Hanskyddet.

Den som lever får se.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Titta på filmen (första sidan).

När huvudet böjs bakåt/uppåt som mest så går skyddet upp över halva bakhuvudet.

Jag vet inte, men det + att du vrider huvudet rakt åt höger/vänster tror inte jag skulle fungera utan en specialanpassad hjälm. Jag kan inte se hur jag skulle få plats med något där uppe i någon utav alla mina hjälmar, och jag vet hur irriterande det är när ryggskyddet råkat hamna en centimeter för långt upp (blir väldigt jobbigt/störrande att köra).

Filmen simulerar fortfarande gatkörning, inte för att den är något att lita på, men den är allt vi har att gå på i dagsläget.

Sittställning/huvudposition motsvarar ju ingenting utav hur det är på en racehoj/i en raceställning.

Tror att det där skulle passa många gånger bättre på t ex. en motard, där körställningen är väldigt mycket stelare.
Jag tänkte mest på Leatt Brace som det skrivits om tidigare i tråden.Den där Daineseprylen på filmen var ju en helt annan idé.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Jag tänkte mest på Leatt Brace som det skrivits om tidigare i tråden.Den där Daineseprylen på filmen var ju en helt annan idé.

Har sett en demonstration utav Leatt Brace (om det nu inte finns fler varianter) och jag kan inte riktigt se hur den skulle gå att använda.
Har inte provat den, så dömer självklart inte ut någonting - men gränsen för hur mycket nacken går att böja bakåt/huvudet uppåt är lite oroväckande...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Intressant tråd, jag bröt nacken på sista SO tävlingen i år och har fortfarande ont. Men jag räknar med att va hel och körklar till våren.

Tror det är svårt att bygga bra skydd som funkar för rr, men det skulle nog behövas. Jag har hört talas om ganska många som skadat nacken.

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
tjena... jag kan ju alltid tipsa er om nackskydd et som används i karting miljøet, ett par hundra kronor =) gå in på vilken karting sida som helst så ser ni.. det hjälpte mig i karten så det tar jag nog med mig till 2 hjul i sommar, och att växla i en kart är som att vara med om en highsider ( jag vet ) och det gör man ca 45 gånger i löpet av lika många sekunder....

Jag provade ett sådant skydd när jag körde hoj. När jag körde ut på rakan på anderstorp kände jag att med fartökningen drog o slet det ordentligt i skyddet ända till halva rakan då det åt helvete. Såg aldrig skyddet igen.

Inget bra..

Patrick

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM