Tjena prulle!
Har en -06 SD. Tänkte ge dig min bild av hojen så får du avgöra själv vad som är nyttig info...
Hade senast innan SD'n tre olika 600
r, en radfyra, en tvin och en stånka. Alla roliga på sina egna sätt, det enda de hade gemensamt var egentligen att jag ledsnade på dem så snabbt. Radfyran gick bra, men lät för illa (dremel...). Stånkan gick också bra, men hade ingen elstart, charmigt... ett tag i alla fall. Tvinnen lät bra men var alldeles för trött.
Ville därför ha en hoj som jag inte skulle tröttna på så snabbt. Blev kär i SD'n och köpte den på stående fot utan provkörning ens. I januari... det var lång väntan på våren det året kan jag säga. Prestandamässigt är det ju 118 standarpållar på 187 kg hoj vilket ju inte matchar en R1 eller liknande rakt fram, men kroknar vägen lär du knappast bli långt efter. Vrider du på rullen åker framhjulet upp utan problem, om du har bra grepp vill säga. En krokig och glest trafikerad väg med bra (slät) asfalt kan jag inte tänka mig mycket mer skoj hoj än en SD, men det som man faktiskt tröttnar på (när man är gammal och tjock som jag...) är att responsen och styvt chassi som är så klockrent när man står på faktiskt är jobbigt överallt annars. Touring är inte att tänka på, 5 mil motorväg räcker bra för att vilja kliva av. Inne i stan är den hopplös, den är mest jobbig att smyga runt med. Hela hojen skriker KÖR MIG HÅRT DIN FJOLLA hela tiden och så länge du gör det blir du rikligt belönad. En summering är väl egentligen att den är dyr att serva, käkar däck, drar mycket soppa, inte jättebilligt i försäkring, stötig och plågsam i stan eller på motorväg, men alldeles alldeles underbar
Så fråga dig först och begrunda ordentligt vad du vill ha den till. Få hojar är bra på allt, en del är hyfsade på det mesta och SD'n duger egentligen bara till en sak om man inte är masochist - att köra så hårt det går, den är i min mening definitionen av en huliganhoj.
Därför ska jag sälja min i vår när isen lossnat, den bara står och kostar pengar och frugan vill ha en ny altan. Att jag tröttnade på 600
rna var nog egentligen inte deras fel, det var nog mera symptomatiskt för mig
Lycka till med ny hoj, PM:a om du vill ha reg nr för att kolla försäkring förresten, jag kör hel/hel Svedea för 4300. 35 och bor utanför Uppsala, bytte nyss från BoMC som ville ha 5900 hel/hel.