Namngivning - erfarenheter?

Smagatusk

Guest
Du kan välja att se på det tvärtom, min ultraateistkompis har tvingat döttrarna döpa sig och konfirmera sig, för att de på så sätt skall kunna ifrågasätta, enligt honom. Hans tes är att man kan inte ifrågasätta det man inte vet.

Eller så är han bara toffel.

Jag förstår lite hur han tänker, men man vet ju inte mer bara för att man döper och konfirmerar sig? Men visst, det är alltid bra med erfarenheter från andra lägret om man ska debattera.
Jag fick till exempel aldrig yttra mig när det kom till spåkärringar och tarottanter bland mina kompisar. De spådde sig en gång i månaden typ och satt alltid och gaffla om det på våra fester. Till slut fick jag nog och tvingade till mig ett nummer till ett av deras medium. Nästa fest kastade jag mig huvudstupa in i en diskussion, efter det har det aldrig kommit på tal igen. Tråkigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag förstår lite hur han tänker, men man vet ju inte mer bara för att man döper och konfirmerar sig? Men visst, det är alltid bra med erfarenheter från andra lägret om man ska debattera.
Jag fick till exempel aldrig yttra mig när det kom till spåkärringar och tarottanter bland mina kompisar. De spådde sig en gång i månaden typ och satt alltid och gaffla om det på våra fester. Till slut fick jag nog och tvingade till mig ett nummer till ett av deras medium. Nästa fest kastade jag mig huvudstupa in i en diskussion, efter det har det aldrig kommit på tal igen. Tråkigt.
Konformationen lär man sig väl massor av, det är väl hela poängen?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Mänsklig tro vacklar ständigt och går upp och ner beroende på hur man känner vid varje given tidpunkt. Det är ungefär som en berg-och dalbana. När saker verkar positivt eller ser bra ut, är människans tro uppåt. När saker ser ut att gå dåligt och resultatet av ett ärende förefaller dyster, försvinner människans tro på ett ögonblick.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köp några dags-/vecko-tidningar och/eller prylar från den dagen och slå in i ett "tids-paket".
Att öppnas av grabben om 20 år typ.
Hade en kompis som gjorde det vid födseln av sitt barn (och varje födelsedag därefter).
Barnet har tre år kvar tills det kan öppna det första "tids-paketet". Sjukt nyfiken! :)
Ungarna körde något liknande i skolan.

Smagatusk

Guest

Jo, det gör man. Men jag menar att man måste inte konfirmera sig för att få tillgång till den informationen. Den hittar du överallt. Det är ju inte så att du får träffa Gud och ha ett one on one-samtal med honom.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Se till och få betalt!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mänsklig tro vacklar ständigt och går upp och ner beroende på hur man känner vid varje given tidpunkt. Det är ungefär som en berg-och dalbana. När saker verkar positivt eller ser bra ut, är människans tro uppåt. När saker ser ut att gå dåligt och resultatet av ett ärende förefaller dyster, försvinner människans tro på ett ögonblick.

Sicket ärkesvammel.

Du beskriver någon som även lika gärna kunde sitta på institution.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Snarare tvärtom, rika människor är mer ateistister, fattiga troende.
Friska människor trolösa, dödligt sjuka religiösa.
I ett flygplan med en drink i näven oreligiösa, fritt fall i ett flygplan rackarns religiösa :hihi

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag ser att jag inte är den enda som gör freudianska felstavningar. :rolleyes:

Konformationen du strävar efter är fullt begriplig, givet vad du skriver i en del andra trådar.:rolleyes:

Fast du menade väl konfirmation[bekräftelse] och inte likriktning eller?

Så det kan bli...:fakta

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
I ett flygplan med en drink i näven oreligiösa, fritt fall i ett flygplan rackarns religiösa :hihi

Det vet du inte förr du har frågat dem alla.

Men även ateister säger ibland: Oh, Gud!

Det är nu dags för den mest grundläggande frågan: Ger Bibeln en exakt definition av tro? Eftersom den säger att det finns en tro... ger den i själva verket en definition av denna tro? Finns det ett ställe där Bibeln säger: "Tro är ..." och en exakt definition? Om det är så, var är den, och vad säger det?

Hebreerbrevet 11 har ofta kallats kapitlet "tro". Den beskriver många av Guds största tjänare och hur deras tro gjort det möjligt för dem att utföra stora handlingar och mirakel, eller att uthärda svåra prövningar. Denna långa kapitel är mycket inspirerande, och alla som vill ha verklig tro bör regelbundet läsa den. Den innehåller ordet tro två dussin gånger. Vers 2 säger, "Men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man icke ser. På grund av den fingo ju de gamla sitt vittnesbörd."

Hur kunde de ha fått en "god nyhet" om de inte förstod tron? Guds definition i vers 1: ". Men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man icke ser." Märkte du att tron innebär "bevis" på saker du "inte sett"?

Tro innebär en försäkran "om det man hoppas." Något man hoppas på, men ännu inte fått. Därför där tro är med, finns det en försäkran om att det kommer att tas emot!
Men hur kan bevis relateras till något som inte syns? Vill vi inte hellre ha bevis på ting som syns?

I en rättssal, är bevis vad som kan bevisas. Det handlar om fakta. Med andra ord, bevis innebär saker bara som kan ses eller demonstreras. Hur kan då tron vara ett bevis som är osynlig och som ingen har sett?

Tro innebär bevis på följande sätt. Sann tro på av Guds löfte, är faktiskt bevis. Det är tron som är bevisen. "Så skulle vi genom två oryggliga utsagor, i vilka Gud omöjligen kunde ljuga, undfå en kraftig uppmuntran, vi som hava sökt vår räddning i att hålla fast vid det hopp som ligger framför oss. (Heb. 06:18).

Ditt bevis på att han kommer att utföra det är din orubbliga tro du har inom dig. Förstår du det här? Kom ihåg, Hebreerbrevet 11: 1 sa, "tro är ... bevisen." Om du har sann kristen tro, behöver du inte söka efter bevis, du har redan det!

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Det är nu dags för den mest grundläggande frågan: Ger Bibeln en exakt definition av tro? Eftersom den säger att det finns en tro... ger den i själva verket en definition av denna tro? Finns det ett ställe där Bibeln säger: "Tro är ..." och en exakt definition? Om det är så, var är den, och vad säger det?

Hebreerbrevet 11 har ofta kallats kapitlet "tro". Den beskriver många av Guds största tjänare och hur deras tro gjort det möjligt för dem att utföra stora handlingar och mirakel, eller att uthärda svåra prövningar. Denna långa kapitel är mycket inspirerande, och alla som vill ha verklig tro bör regelbundet läsa den. Den innehåller ordet tro två dussin gånger. Vers 2 säger, "Men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man icke ser. På grund av den fingo ju de gamla sitt vittnesbörd."

Hur kunde de ha fått en "god nyhet" om de inte förstod tron? Guds definition i vers 1: ". Men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man icke ser." Märkte du att tron innebär "bevis" på saker du "inte sett"?

Tro innebär en försäkran "om det man hoppas." Något man hoppas på, men ännu inte fått. Därför där tro är med, finns det en försäkran om att det kommer att tas emot!
Men hur kan bevis relateras till något som inte syns? Vill vi inte hellre ha bevis på ting som syns?

I en rättssal, är bevis vad som kan bevisas. Det handlar om fakta. Med andra ord, bevis innebär saker bara som kan ses eller demonstreras. Hur kan då tron vara ett bevis som är osynlig och som ingen har sett?

Tro innebär bevis på följande sätt. Sann tro på av Guds löfte, är faktiskt bevis. Det är tron som är bevisen. "Så skulle vi genom två oryggliga utsagor, i vilka Gud omöjligen kunde ljuga, undfå en kraftig uppmuntran, vi som hava sökt vår räddning i att hålla fast vid det hopp som ligger framför oss. (Heb. 06:18).

Ditt bevis på att han kommer att utföra det är din orubbliga tro du har inom dig. Förstår du det här? Kom ihåg, Hebreerbrevet 11: 1 sa, "tro är ... bevisen." Om du har sann kristen tro, behöver du inte söka efter bevis, du har redan det!

Ateister brukar uttrycka sig med FAN, SATAN och HELVETE i tid och otid oxå.

Det är ord, kom över det, här slutade jag även läsa ditt inlägg och klistrar in delar ur sagan om ringen.

Sagan om ringen eller Härskarringen, i nyöversättning Ringarnas herre (originaltitel The Lord of the Rings), är en fantasyroman av J.R.R. Tolkien. Den utgavs på engelska för första gången 1954–1955 uppdelad i tre volymer med titlarna The Fellowship of the Ring, The Two Towers och The Return of the King. Tolkien hade redan 1937 i Bilbo, en hobbits äventyr, introducerat både härskarringen, och flera av huvudfigurerna i trilogin.

Handlingen kretsar kring kampen mellan gott och ont. I centrum står den magiska härskarringen, som en gång för länge sedan smiddes av mörkrets herre Sauron för att härska över de andra ringar som han hade skänkt till sina fiender. Men Sauron blev avslöjad och ett krig bröt ut mellan honom och de fria folken. Sedan Sauron besegrats dödades kung Isildur, ringens nye ägare, i ett bakhåll, och ringen försvann och var borta i tusentals år. Ringen ger stor makt, men är ond och utnyttjar sin ägares krafter för sitt eget mål – att återvända till Sauron. Till sist hittades ringen igen av Gollum men togs av hoben Bilbo, som i början av boken överlåter den till sin skyddsling Frodo. Boken handlar sedan om hur ringen förs tillbaka till Domedagsberget i Mordor – vulkanen där ringen en gång smiddes och den enda platsen där den kan förstöras – av ringens brödraskap bestående av hoberna Frodo, Sam, Merry och Pippin, trollkarlen Gandalf, människorna Aragorn och Boromir, alven Legolas och dvärgen Gimli.

Berättelsen utspelar sig år 3018–3019 i tredje åldern – sex tusen år efter händelserna i Silmarillion (1977) som berättar om världens skapelse och tidiga historia och 76 år efter Bilbo – En hobbits äventyr (1937) som berättar om hur Bilbo tar ringen från Gollum.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Hur ska du ha det, är tro bevis eller är tro och bevis skiljda från varandra?

Med din logik så går det sannolikt att bevisa att man skall vinna på lotto bara man tror tillräckligt mycket?
Hmm, skulle inte tro det? :rolleyes:
Bevis är endera just det eller inte och inte är det tro...vilket jag med flera fått lära oss att det gör man i kyrkan.

Suck...om det bara vore så lätt att tro tillräckligt mycket skulle....
Nåja, endera så:
  1. trollar du.
  2. har tagit något intressant kemiskt preparat.
  3. är du i akut behov av vård.
  4. genuint troende vilket emellanåt kan vara svårt att skilja från 3.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hur ska du ha det, är tro bevis eller är tro och bevis skiljda från varandra?

Med din logik så går det sannolikt att bevisa att man skall vinna på lotto bara man tror tillräckligt mycket?
Hmm, skulle inte tro det? :rolleyes:
Bevis är endera just det eller inte och inte är det tro...vilket jag med flera fått lära oss att det gör man i kyrkan.

Suck...om det bara vore så lätt att tro tillräckligt mycket skulle....
Nåja, endera så:
  1. trollar du.
  2. har tagit något intressant kemiskt preparat.
  3. är du i akut behov av vård.
  4. genuint troende vilket emellanåt kan vara svårt att skilja från 3.

Lotto..? det är din åsikt INTE min.
Har du fått lära dig att tro gör man i kyrkan..*? isf har du haft FALS TEACHER/S!! tro kan man göra oavsett var man befinner sig...

a) jag trollar inte...
b) har inte tagit något "intressant" kemisk preparat..
c) läser på innan jag talar och hänvisar till källan...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Lotto..? det är din åsikt INTE min.
Har du fått lära dig att tro gör man i kyrkan..*? isf har du haft FALS TEACHER/S!! tro kan man göra oavsett var man befinner sig...

a) jag trollar inte...
b) har inte tagit något "intressant" kemisk preparat..
c) läser på innan jag talar och hänvisar till källan...

Som sagt...till källan. Starten på ett klassiskt cirkelargument. Skriften är ju sanningen...och sanningen går ju inte att ifrågasätta, helst som den är av gud given?:rolleyes:

Fast det tycker ju förstås muslimerna om sin Koran och mormonerna om Mormons bok...
Rimligen kan inte alla tre vara sanna samtidigt eller hur? :fakta Men jag antar att du tycker att din bok är mer sann än de andra två. :confused:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Som sagt...till källan. Starten på ett klassiskt cirkelargument. Skriften är ju sanningen...och sanningen går ju inte att ifrågasätta, helst som den är av gud given?:rolleyes:

Fast det tycker ju förstås muslimerna om sin Koran och mormonerna om Mormons bok...
Rimligen kan inte alla tre vara sanna samtidigt eller hur? :fakta Men jag antar att du tycker att din bok är mer sann än de andra två. :confused:

Som sagt... jag läser på innan och hänvisar till källan... var och en får tro vad han/hon vill...

Vad du antar (tror) är upp till dig...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Köp några dags-/vecko-tidningar och/eller prylar från den dagen och slå in i ett "tids-paket".
Att öppnas av grabben om 20 år typ.
Hade en kompis som gjorde det vid födseln av sitt barn (och varje födelsedag därefter).
Barnet har tre år kvar tills det kan öppna det första "tids-paketet". Sjukt nyfiken! :)
Ungarna körde något liknande i skolan.
Vad mer för prylar än dagstidning?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja.

Typ Jehova är övre medelklass till 95%, eller ännu "bättre". Samma i USA, till viss del

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kastanjeträd är uteslutet, de blir alldeles för höga. Men mullbär lät riktigt intressant! Trädet ska helst inte bli högre än 4 meter och jag hittar lite olika uppgifter på nätet. Vad är dina erfarenheter? Vilken typ ger godast frukt?

Och ja, jag bor i Skåne.

Jag har själv bara ätit det svarta mullbäret Morus nigra. Det smakar himmelskt gott. En varning för att fruktsaften är ett helvete att få bort från kläderna bara.
Det står att de kan bli så stora som 10m men jag har själv aldrig sett ett så högt träd i Sverige.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring