Namninsaml​ing mot nya vapenutred​ningen

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Staten vill i ett förslag mer eller mindre kriminalisera en av våra största folkrörelser.
Det har gjorts en utredning av skärpta krav för vapeninnehav i tron om att det ska minska vapenvåldet i samhället. Det enda den här utredningen föreslår är begränsningar är alla hundratusentals skötsamma legala vapenägare vi har ute i landet.
Av alla vapen som används vid våldsdåd är det bara nån ynka procent som kommer stulna från legala ägare. ALLA andra (98%) kommer från utlandet.
Att en kriminell skulle gå med i en skytteklubb och få både sitt namn och det vapen han införskaffar efter lång tids medlemskap registrerat finns inte på kartan.
Det här förslaget kommer slå hårt mot både sportskyttar och ALLA jägare i det här landet.

Gå in och skriv upp dig på denna protestlista och sprid det vidare till alla skyttar/jägare du känner och även alla andra som förstår att det här kommer inte hjälpa ett dugg mot de kriminella i vårt samhälle.
Det här slår enbart mot alla skötsamma legala vapenägare i Sverige och det är helt horribelt om detta går igenom.
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7385

Läs mer om varför de tar död på en sport.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/02/01/varfor-ta-dod-pa-en-sport/
http://morgonsur.wordpress.com/2013/02/02/om-att-ta-dod-pa-en-sport/

De av er som är intresserade av att se och höra presskonfererensen när Dir. 2012:19 ”Skärpningar i vapenlagsitftningen” presenterades: http://www.youtube.com/watch?v=-a4LwUb-F28
För de av er som är intresserade av att läsa hela utredningen så finns den här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/81/68/67d00a82.pdf
De av er som är intresserade av hur det fungerar efter en SOU-utredning med remissinstanser etc: http://www.regeringen.se/sb/d/1522/a/13504
(Alla kan skicka in remissvar, inte bara de som blir inbjudna att göra det. Om många skriver bra och genomtänkta svar kanske de förstår att det här är en mindre genomtänkt utredning)
Och då får vi ju slänga in hur det går till om man själv känner sig manad att svara på remiss: http://www.aktuarieforeningen.se/wp-content/uploads/2011/12/Remissvar.pdf
De som vill läsa på om hur lagstiftningskedjan ser ut läser här: http://www.regeringen.se/sb/d/15630/a/189173

Glöm nu inte att detta är en SOU-utredning (Statens Offentliga Utredningar) d.v.s det första steget och att vägen till en faktiskt lagändring är ganska lång och skall passera genom diverse remissinstanser.
Så man kan faktiskt göra en hel del som enskild för att påverka, förutom att knyta näven i byxfickan.
T.ex folk som man kan maila konstruktiva åsikter, synpunkter, frågor kring vapenutredningen till:

Beatrice Ask:
http://www.regeringen.se/sb/d/7376

Ledamöter i Justiteutskottet:
http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-namnd/Justitieutskottet/Ledamoter/

Socialdemokraterna:
info@socialdemokraterna.se

Moderaterna:
info@moderat.se

Centerpartiet
info@centerpartiet.se

Folkpartiet:
info@folkpartiet.se

Sverigedemokraterna:
info@sverigedemokraterna.se

Kristdemokraterna
info@kristdemokraterna.se

Miljöpartiet:
info@mp.se

Vänsterpartiet:
vansterpartiet@riksdagen.se

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad är begränsningen som ska införas i korthet? Att man inte längre kommer få äga helautomatiska vapen? Känns ok, kan jag tycka.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jägare är ett folkslag som alltid blundat och hoppats.

Icke, ibland tittar vi faktiskt.

Men nu var det snart hundra år sedan idrotten la beslag på ordet sport, så jag antar att det inte avser jaktvapen.

Nog för att det skulle vara kul med t.ex vargjakt med helautomatiskt eller ar15 kloner.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är detta ett realt problem? Tror du får bättre respons om du kortfattat beskriver VAD och HUR detta PÅVERKAR vår tillvaro.
Gäller detta ett förbud mot helautomatiska vapen som Coola Ola skriver?

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Är detta ett realt problem? Tror du får bättre respons om du kortfattat beskriver VAD och HUR detta PÅVERKAR vår tillvaro.
Gäller detta ett förbud mot helautomatiska vapen som Coola Ola skriver?

om jag förstod det hela rätt så ja..+ att dom ville att halvautomatiska vapen endast skall ha ett magasin som kan innehålla 5 skott+1som redan sitter i pipan eller va fan man kallar det..

sen vet i fasen om jag fattade henne rätt men verkar som att dom vill att det ska vara mer "kontrollerat" med vilka som har och som får ta vapenlicens osv.

så jag missar faktiskt poängen med att det förslaget skulle innebära ett problem:confused:

EDIT/ dessutom så skulle dom höjja straffet för "grov vapenbrott" eller va hon nu kallade det ifrån 6månader till 4 år som det är nu(har ja för mig) till 6månader och upp till 6 år

Last edited:

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
om jag förstod det hela rätt så ja..+ att dom ville att halvautomatiska vapen endast skall ha ett magasin som kan innehålla 5 skott+1som redan sitter i pipan eller va fan man kallar det..

sen vet i fasen om jag fattade henne rätt men verkar som att dom vill att det ska vara mer "kontrollerat" med vilka som har och som får ta vapenlicens osv.

så jag missar faktiskt poängen med att det förslaget skulle innebära ett problem:confused:

Skulle detta innebära att alla skjutglada gubbar och tanter i hemvärnet blir av med sina automatvapen?
I ALL IN! Jag kan för allt i världen inte förstå vad man ska med dessa vapen till, mer än att det är roligt att skjuta på plåtburkar och potatisar. Skulle lagförslaget innebära att de som redan äger sina automatvapen blir tvungna att lämna ifrån sig dem?

Min personliga gissning utan att var insatt i ämnet är att det i slutändan, om något händer, kommer sluta med att vi får lite mer koll, lite hårdare krav på ägarna och lite mindre vapen i omgivningarna.

Såg för ett tag sedan att det var avsevärt mycket färre människor som skadades av skjutvapen i Storbritannien än i Sverige. Det jag finner intressant med detta är att det bor lite drygt 53 miljoner människor på en ordentligt mycket mindre yta.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

EDIT/ dessutom så skulle dom höjja straffet för "grov vapenbrott" eller va hon nu kallade det ifrån 6månader till 4 år som det är nu(har ja för mig) till 6månader och upp till 6 år

Fast en betydande del är deras vilja att kontrollera klubbarna och föreningarna.

Sen att dom vill försvåra för ipsc-rifle, eller snarare göra det omöjligt är väl ett reellt problem, eller?

Fast som med all sport är det dom som utövar den som ser problemet, jag personligen skulle inte bry mig om t.ex golfbollar blev förbjudna. Dock skulle jag se det befängda i att myndigheten har en agenda att begränsa en gren som inte innebär något egentligt problem.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Skulle detta innebära att alla skjutglada gubbar och tanter i hemvärnet blir av med sina automatvapen?
I ALL IN! Jag kan för allt i världen inte förstå vad man ska med dessa vapen till, mer än att det är roligt att skjuta på plåtburkar och potatisar. Skulle lagförslaget innebära att de som redan äger sina automatvapen blir tvungna att lämna ifrån sig dem?

Min personliga gissning utan att var insatt i ämnet är att det i slutändan, om något händer, kommer sluta med att vi får lite mer koll, lite hårdare krav på ägarna och lite mindre vapen i omgivningarna.

Såg för ett tag sedan att det var avsevärt mycket färre människor som skadades av skjutvapen i Storbritannien än i Sverige. Det jag finner intressant med detta är att det bor lite drygt 53 miljoner människor på en ordentligt mycket mindre yta.

Att du blandar in statens vapen i frågan visar att du borde sätta dig in i hur det fungerar.

Att dessa redan gjorts oanvändbara är en annan sak.

Det där med uk låter som en fantasi, var har du hört det?

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber

yes.. man har tydligen försökt med tidigare försök att ta bort automat vapen men att anledningen till att man valt att ha kvar dom är för att militären sagt att sådana vapen behövs det kompetens på eller något babblade hon om.. men att nu så hade militären ingen användning för sådana vapen och behöver således heller ingen kompetens för att någon civil ska ha ett sådant vapen, typ.

angående om att dom tar bort vapnen för dom som sysslar med den sporten så sa hon något om att man har en sådan licens för sådant vapen i 5 år(rätta mig om ja har fel) och att man då skulle få ha kvar vapnen tills licensen tagit slut, så att dom som sysslar med den sporten ska ha tid på sig att förbereda sig och hitta en ny gren inom vapen sporten..

notera nu att ja är trött som fasen och endast skummat igenom klippet så ja kan ha fel..

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vadå?

Får jag inte skjuta gatulampan som stör mig när jag ska sova då de alltid lyser i ansiktet när man ligger i sängen?

Dock lite träligt när grannarna kommer ut och skriker. :crash

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Att du blandar in statens vapen i frågan visar att du borde sätta dig in i hur det fungerar.

Att dessa redan gjorts oanvändbara är en annan sak.

Det där med uk låter som en fantasi, var har du hört det?

Tycker det är en legitim fråga angående hemvärnets vapen.

Vilka är oanvändbara?

Dokumentär om skjutvapen, möjligen finns den på Netflix, ska se om jag kommer på titeln.
Vill minnas att statistiken sa att 48 (148?) personer dog av skjutvapen i Sverige/år medan det var färre i Storbritannien. Jag blev också förvånad över detta.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur många privatägda automatvapen finns det i Sverige?
Räcker inte 5+1 i halvautomaterna?

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Hur många privatägda automatvapen finns det i Sverige?
Räcker inte 5+1 i halvautomaterna?

Om du sedan läser hela förslaget så tillåts inga löstagbara magasin på halvautomaterna.
Oouups, det drabbar visst jägarna oxå...
Men givetvis inte mollskinnstomtarna med M/96.

Ja just det, man vill göra magasin licenspliktiga oxå.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad är bakgrunden till förslaget? Vilket problem är det man vill åtgärda/förebygga?

Problem? Finns inga, utan det är rent politiskt, man hoppas stoppa en ny brejvik antagligen.

De flesta ändringar de senaste decennierna har varit verkningslösa och endast drabbat lagliga ägare.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Känns som en följd av Utöya. Jag skriver gärna på namninsamlingen. Är både skytt och jägare. OBS, magasinsbegränsningen gäller främst gevär, inte pistoler.

Bea Ask har varit riktigt vettig vid liknande förslag tidigare. Nån ville förbjuda IPSC med motiveringen att 'förflyttning i samband med skytte ska förbjudas'. Då ställde hon motfrågan "Så då ska vi förbjuda en av våra stora nationalsporter skidskytte också?" och det förslaget kastades :D

Med Utöya som 'motivering' har vapenmotståndarna däremot rätt mycket vatten på sin kvarn, men faktum kvarstår att vill man skaffa en illegal AK47 från nåt östland och göra vansinnesdåd så går det, och det är som sagt redan olagligt.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...