Bladerider
Den evige formtoppen
jag tyckte det iofs var bra när femårs licenserna kom (ur en pistolskytts synvinkel) ... medförde lite krångel ,men fick säkerligen bort en hel del inaktiva skyttar
Som aktiv och aktivt tävlande så var det aldrig några problem att sätta sina serier och skjuta tillämpningen eller vafan den hette , men man märkte ganska ofta i nybörjarklungorna att dom gick sin tid , köpte sig en Glock(insert valfritt annat "ballt vapen") för att sedan "försvinna" , och dyka upp igen efter typ 4 år och tro att det var bara att få förnyad aktivitet , men kunde knappt pricka tavlan
Jag lade själv av pga att jag tilbringade mindre och mindre tid på banan , det började nästan bli pinsamt att tävla , sålde av det jag använde minst , tänkte behålla 22'an å luftisen "utifall att" suget kom tebax (eller tiden) ... men sen var det dax att förnya 22'a licensen (hadde "evighets" på 9an dock..men vaffan skulle jag med den till lixom) , satte mina serier å sånt men rannsakade mig själv när jag insåg att jag hadde kvar ca 4500 plugg av dom 5000 jag köpt ett par år tidigare (jo det blir billigare när man köper mängd) , jag klassade migsjälv som "inaktiv" och sålde rubbet ...
ångrar att jag inte behöll min trogna Steyr LP10 dock... underbart vapen , som jag även kunde ta med till landet och stå och plinka lite med
Ett ypperligt bra system, om man nu inte bor i västra Götaland.
Jag har inget direkt emot 5-årslicenser förutom att det skapar onödigt mycket pappersarbete för polisens tillståndsenhet som konstant har långa handläggningstider.
Det är bättre att slopa denna regel och istället överlåta ansvaret till föreningarna där de kan skicka in en lista varje år på de som är aktiva och vilka som inte längre tillhör en föreningen och därmed inte har något behov längre av en pang.
Då skulle man även komma åt de som har så kallade evighetslicenser, vilket är felaktigt att kalla dem. Även om en vapenlicens inte har någon tidsbegränsning så går den att återkalla.
Men sen så under korrekt förvaring av dina pangar Pisken så tror jag inte att det hade gjort samhället varken till eller från om de hade legat i ett godkänt vapenskåp och samlat damm.
Käpphästen är att komma åt de illegala vapnen som smugglas in.