Namninsaml​ing mot nya vapenutred​ningen

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
jag tyckte det iofs var bra när femårs licenserna kom (ur en pistolskytts synvinkel) ... medförde lite krångel ,men fick säkerligen bort en hel del inaktiva skyttar
Som aktiv och aktivt tävlande så var det aldrig några problem att sätta sina serier och skjuta tillämpningen eller vafan den hette , men man märkte ganska ofta i nybörjarklungorna att dom gick sin tid , köpte sig en Glock(insert valfritt annat "ballt vapen") för att sedan "försvinna" , och dyka upp igen efter typ 4 år och tro att det var bara att få förnyad aktivitet , men kunde knappt pricka tavlan :rofl

Jag lade själv av pga att jag tilbringade mindre och mindre tid på banan , det började nästan bli pinsamt att tävla , sålde av det jag använde minst , tänkte behålla 22'an å luftisen "utifall att" suget kom tebax (eller tiden) ... men sen var det dax att förnya 22'a licensen (hadde "evighets" på 9an dock..men vaffan skulle jag med den till lixom) , satte mina serier å sånt men rannsakade mig själv när jag insåg att jag hadde kvar ca 4500 plugg av dom 5000 jag köpt ett par år tidigare (jo det blir billigare när man köper mängd) , jag klassade migsjälv som "inaktiv" och sålde rubbet ...

ångrar att jag inte behöll min trogna Steyr LP10 dock... underbart vapen , som jag även kunde ta med till landet och stå och plinka lite med :tummenupp

Ett ypperligt bra system, om man nu inte bor i västra Götaland.

Jag har inget direkt emot 5-årslicenser förutom att det skapar onödigt mycket pappersarbete för polisens tillståndsenhet som konstant har långa handläggningstider.
Det är bättre att slopa denna regel och istället överlåta ansvaret till föreningarna där de kan skicka in en lista varje år på de som är aktiva och vilka som inte längre tillhör en föreningen och därmed inte har något behov längre av en pang.
Då skulle man även komma åt de som har så kallade evighetslicenser, vilket är felaktigt att kalla dem. Även om en vapenlicens inte har någon tidsbegränsning så går den att återkalla.

Men sen så under korrekt förvaring av dina pangar Pisken så tror jag inte att det hade gjort samhället varken till eller från om de hade legat i ett godkänt vapenskåp och samlat damm.
Käpphästen är att komma åt de illegala vapnen som smugglas in.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Vill man minska mord/skjutgalningar/Breivik etc. så kommer en lagstiftan som försvårar för civila att äga vapen inte ge någon som helst verkan.

Vapen dödar inte i sig. Människor gör. Brottslingar som behöver vapen kommer alltid att ha det. Att tro något annat är bara trams.

Bättre är det att ställa sig frågan vad målet är. Är det att helt avväpna den civila befolkningen? Är det så klokt när vi har ett försvar som inte har ambitionen att kunna försvara folket. Polisen lika så.

Nej jag blir mer mörkrädd när man ser vad det är för personer som styr landet. Ännu mer mörkrädd att det finns personer som hejjar på.

En del av förslagen verkar bra som strängare straff. Att helt förbjuda hel- och halvautomatiska vapen låter kanske onödigt men om det behövs mer skärpta krav vet jag inte. Tror de kommer fram till rätt beslut, det finns förmodligen jägare och insikt bland våra politiker.

Du tycker vi ska beväpna folket för att vi inte har ett tillräckligt försvar?
Nej, målet är inte att helt avväpna folket men vapen i samhället är inte bra fast jag är inte för ett förbud.
Ju fler vapen desto sämre: Om "alla" bar på vapen som i USA vet man att det krävs skarpladdat för att begå brott, och att det är mycket stor risk att någon skjuts/dödas vid en konfrontation. Det gäller att skjuta först!

Vapen dödar inte, människor gör. Nu har du inte kommit på denna korkade kommentar själv som tur är men det är riktigt låg IQ bakom den.
Alla människor kan sättas i en situation där de ifall de hade ett vapen på sig eller i närheten skulle använda det.

Last edited:

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
förbjuda full auto för privat bruk kan jag acceptera. rör nog inte mer än 10 pers i swe.
däremot ska de ge fan i halv auto, att göra sig ett magasin som skulle kunna innehålla mer skott är till den graden lätt. att den kommer inte stoppa många. reglera hellre upp hur licens ansökningarna går till. där finns de iaf en möjlighet att förhindra att legala vapen som säljs av seriösa personer blir illegala. men den stora boven är ju vapnen från öst. är i mot allt vad mer reglering för seriösa vapen ägare. gör de svårt för de kriminella ist. sen kan man ju se till att dessa tomtar som lämnar fram förslag skaffar sig kompetens, känns lustigt när hon inte vet vad hon snackar om. tvivlar starkt på att hon har några vapen/intresse av de själv. alla som äger vapen och har ett intresse av dom kan utan problem komma på massor med riktiga förslag som faktiskt skulle vara 10 gånger så effektivt. nej alla politiker sluta bygga luftslott när de gäller vapen. börja med något skytte och få en insyn hur de går till i verkligheten ist för att gissa. världens mest säkra lås hjälper inte så mkt om man låter nyckeln sitta i

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
intressant diskussion det måste varit med att det ska vara just 5 skott och inte 6 som man brukar ha på fälskyttetävlingar tex.. skapar bara en massa problem.
Sen är det ju inte något riktigt problem med dom lagliga halvautomatiska vapnen som finns i legal ägo nu ändå och inte med dom helauto heller.
Hemvärnet har inte vapen hemma i praktiken, och det var inget problem innan heller.
För dom flesta kanske inte detta beslutet påverkar men det skulle inte ett förbud mot större motorcyklar än 150cc heller göra men meningslösa förbud gillar jag inte så jag är är all in!
Hade varit bättre att stänga gränsen igen och införa bättre tullkontroller mot smuggling.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år