Namninsamling mot bensinhöjning

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Honda
Paulo Silva, politiskt sakkunnig, (mp):
Vi tror inte att det hjälper att sänka bensinskatten. Vi måste avveckla bensinen. Det är vår målsättning. :kocko :kulspruta :6surkart :pangihuve

Vi som har mc,bilar och som inte ha råd med att köpa nå nya high tech mc,bilar för flera hundratusen. Ska vi gå eller? Näe ge fan i vi privatpersoner och kolla iställe på transportsidan . Det där man ska försöka utveckla nåt nytt,för de är dem som har råd.

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
tror inte det funkar med namninsammling kan vi inte göra som i frankrike?
Bönderna blockade ju vägar och massa sån.. :D
då lär det nog hända nått :tummenupp

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Tok!g skrev:
Vi som har mc,bilar och som inte ha råd med att köpa nå nya high tech mc,bilar för flera hundratusen. Ska vi gå eller? Näe ge fan i vi privatpersoner och kolla iställe på transportsidan . Det där man ska försöka utveckla nåt nytt,för de är dem som har råd.

E85 kan du med lite modifieringar få att funka i ditt nuvarande bensinfordon, 7.83/Liter

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ska börja tanka e85 i bilen nu när det börjar bli varmt (30%)... Borde ni andra också göra, finns inte så många tankställen som tillvarahåller etanol, men här i stockholm finns det faktiskt några ställen...

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Coola Ola skrev:
e85? biogas? bränsleceller?
Menade inte att tekniken saknas, bara att det inte finns så många vettiga alternativ tillgängliga idag.
Etanolbilar är väl det som kommer närmast, jag funderar lite på SAAB:s variant av 9-5:an.

/A

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Tyro skrev:
Dom motiverar skatterna med att man ska tvinga fram andra drivmedel. Men det är ju inte vi som kan driva fram den utvecklingen. Bensin kommer nog att användas även om priset höjs, och oljebolagen vill ju sälja så mycket olja dom kan. För att tvinga fram ett nytt bränsle borde man alltå lägga kostnaden på oljebolagen, inte oss konsumenter.

Jag är inte så insatt, så rätta mig om jag har fel.

just my 5 öring...

Och oljebolagens kostnader betalas av....... (trumvirvel!)?

Bensinen är för billig.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Alla fordonsrelaterade debatter är lite konstiga ur politiskt perspektiv. De krafter som i övriga frågor är för (säger sig vara i alla fall) integration och rättvis fördelnings politik, är i den här frågan tvärt emot. Man applåderar höjda priser och skatter som drabbar "vanligt" folk utanför storstadsregionerna extremt hårt. För staten (politiker som sitter på feta arvoden utan ansvar), mig som egenföretegare med tjänstebil eller någon direktör med 65 miljoner i extra bonus drabbar det inte nämnvärt, däremot slår sådana här kostnadsökningar väldigt orättvist mot t.ex. Anna, ensamstående med tre barn på landsbyggden som måste använda bilen 4mil till och från jobbet varje dag för att arbeta deltid i hemtjänsten...

Till er som är politiskt korrekta och vurmar för höjda fordonsskatter och avgifter, det finns ett land även utanför tunnelbanans ändstation, kom ut ur storstadsdjungeln och lär er känna hela Sverige.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
FZ1 skrev:
Alla fordonsrelaterade debatter är lite konstiga ur politiskt perspektiv. De krafter som i övriga frågor är för (säger sig vara i alla fall) integration och rättvis fördelnings politik, är i den här frågan tvärt emot. Man applåderar höjda priser och skatter som drabbar "vanligt" folk utanför storstadsregionerna extremt hårt. För staten (politiker som sitter på feta arvoden utan ansvar), mig som egenföretegare med tjänstebil eller någon direktör med 65 miljoner i extra bonus drabbar det inte nämnvärt, däremot slår sådana här kostnadsökningar väldigt orättvist mot t.ex. Anna, ensamstående med tre barn på landsbyggden som måste använda bilen 4mil till och från jobbet varje dag för att arbeta deltid i hemtjänsten...

Till er som är politiskt korrekta och vurmar för höjda fordonsskatter och avgifter, det finns ett land även utanför tunnelbanans ändstation, kom ut ur storstadsdjungeln och lär er känna hela Sverige.

:tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Går inte de flesta stadsbussar på rapsolja? Stämmer det?

Coola Ola

Guest
Rundningsmärke skrev:
Menade inte att tekniken saknas, bara att det inte finns så många vettiga alternativ tillgängliga idag.
Etanolbilar är väl det som kommer närmast, jag funderar lite på SAAB:s variant av 9-5:an.

/A

Största anledningen till att det inte finns så många vettiga alternativ är ju att det inte finns någon tillräckligt stor drivkraft (läs ekonomisk) att skaffa nåt annat än bensinbil i dagsläget. Desto fler kommer eftersöka alternativa drivmedel ju dyrare bensinen blir.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FZ1 skrev:

Du menar att Anna föredrar att betala en hundring extra i inkomsstskatt om hon kan spara en hundring i skatt på bensinen :confused:

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Jag skulle gladeligen börja köra på t.ex. E85, rapsolja eller vad som helst, men det finns inte att få tag på där jag bor. Närmaste är Lycksele, ca 12 mil bort... Det gäller garanterat även mina föräldrar som pendlar sammanlagt 8 mil enkel väg varje dag, men det alternativet finns ju som sagt inte.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
gthyni skrev:
För att vara politiskt inkorrekt här:
Låter det vettigt att stimulera användningen av fossila bränslen
gm skattesänkningar när vi vet att de tar slut om 30 år?

skitsnack

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tänkte bara påminna om att namninsamlingen inte hade med bensinskatten i allmänhet att göra utan om att det är moms på skatten...

Jag citerar från http://www.namninsamling.com/site/get.asp?bensinmoms

"Jag protesterar nu mot den för staten mycket lukrativa bensinmarknaden! Det är inte rimligt att moms skall betalas på både bensin och skatt. Moms är en mervärdesskatt för varor och tjänster och skall inte vara en mjölk-ko för staten!

Konsekvensen blir att om moms skall tas ut på bensinskatt så måste bensinskatten vara antingen en tjänst eller en vara. Idag finns mig veterligen ingen butik som säljer tjänsten skatt och heller inte varan skatt."

Det låter väl inte så konstigt?? :huvet

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Coola Ola skrev:
Största anledningen till att det inte finns så många vettiga alternativ är ju att det inte finns någon tillräckligt stor drivkraft (läs ekonomisk) att skaffa nåt annat än bensinbil i dagsläget. Desto fler kommer eftersöka alternativa drivmedel ju dyrare bensinen blir.

Oljebolagen ser nog (med ekonomiska medel) till att biltillverkarna inte utvecklar alternativ förrän den dagen det krävs. Dom får ju inte lika mycket att göra utan bensin/disel i bilarna...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
erik skrev:
Oljebolagen ser nog (med ekonomiska medel) till att biltillverkarna inte utvecklar alternativ förrän den dagen det krävs. Dom får ju inte lika mycket att göra utan bensin/disel i bilarna...

Dom får väl göra som alla andra företag.. utveckla sitt utbud till efterfrågan. Se på Nokia, dom började ju med gummistövlar... :tummenupp

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Allt är som vanligt med namninsammligar på nätet, de betyder ingenting.
Vart ska den där listan på namn skickas, till vem och varför?
Ska den skickas till Statsministern som genast tar sig en funderare över hur hög bensinskatt vi har? Tjena mittbena.
I Norge kostar en liter 95oktanig soppa 11.65 sek.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln