Namninsamling mot bensinhöjning

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Victor skrev:
Allt är som vanligt med namninsammligar på nätet, de betyder ingenting.
Vart ska den där listan på namn skickas, till vem och varför?
Ska den skickas till Statsministern som genast tar sig en funderare över hur hög bensinskatt vi har? Tjena mittbena.
I Norge kostar en liter 95oktanig soppa 11.65 sek.

Till: mikael.odenberg@riksdagen.se

Den avslutas den 30:e juni och då skickas den. Jag tror väl inte heller att den hjälper men om jag skriver på så har jag åtminstone sällat mig till den skara som visar mitt missnöje och inte bara sitter på :arsele och gnäller... som vissa andra!
Vad soppan kostar i Norge skiter jag i och för övrigt så är ju den norska kronan starkare än den svenska så i realiteten är bensinen billigare för norrmännen.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Bingo skrev:
Du menar att Anna föredrar att betala en hundring extra i inkomsstskatt om hon kan spara en hundring i skatt på bensinen :confused:
Jag menar att Anna efter den sista höjningen har kommit till brytpunkten där hennes ekonomi inte längre klarar av att köra bil till jobbet, och ungarna till dansen och fotbollsträningen. Hon blir nu tvungen att sälja bilen och flytta in till sta'n.
Men som sagt, det skiter väl en rikspolitiker i, det drabbar ju inte honom/henne. Eller vid närmare eftertanke är det nog så att de inte har den blekaste aning om Annas levnadsförhållanden. De lever i en helt annan värld än Anna, precis som kapitalets missbrukare.

Hur var det med att vi solidariskt bör skatta efter vår förmåga?
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
newstead skrev:
Till: mikael.odenberg@riksdagen.se

Den avslutas den 30:e juni och då skickas den. Jag tror väl inte heller att den hjälper men om jag skriver på så har jag åtminstone sällat mig till den skara som visar mitt missnöje och inte bara sitter på :arsele och gnäller... som vissa andra!
Vad soppan kostar i Norge skiter jag i och för övrigt så är ju den norska kronan starkare än den svenska så i realiteten är bensinen billigare för norrmännen.

Jag gnäller inte om du syftar på mig.
Jag skiter ihur mycket bensin kostar för det finns så mycket annat som kostar multum. Tex så röker jag för nästan en tusing i månaden, ska jag då gnälla på att soppan kommer kosta en hundring till?
Jag tycker bara det är lite lustigt hur folk skriver namn på listor och tror att det kommer förändra nått.
Who the fuck is Mikael Odenberg? Är det han som bestämer momsen på bensin eller?
 

sandstream

Guest
FZ1 skrev:
Hur var med att vi solidariskt bör skatta efter vår förmåga?
Och det gör vi inte idag?
Jag betalar betydligt mer i skatt än vad medelinkomsttagaren gör.
Tycker jag borde få rabatt på bensinen istället :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FZ1 skrev:
Jag menar att Anna efter den sista höjningen har kommit till brytpunkten där hennes ekonomi inte längre klarar av att köra bil till jobbet, och ungarna till dansen och fotbollsträningen. Hon blir nu tvungen att sälja bilen och flytta in till sta'n.
Men som sagt, det skiter väl en rikspolitiker i, det drabbar ju inte honom/henne. Eller vid närmare eftertanke är det nog så att de inte har den blekaste aning om Annas levnadsförhållanden. De lever i en helt annan värld än Anna, precis som kapitalets missbrukare.

Hur var med att vi solidariskt bör skatta efter vår förmåga?
Ursäkta, men vad i hela friden är det du surrar om?
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
gthyni skrev:
Lägg skattepengarna på att:
- Se till att vi får fram alternativa bränsle och motorer NU
- Ge bättre avdragsmöjligheter till de som inte har alternativ till bilkörning.

Detta är just vad bufferten på skatten skall användas till. (Eftersom ca 25% av bensinskatten inte behövs för diverse underhåll osv. ur skattesynpunkt).

Tyvärr så används inte denna buffert på detta sätt. Då hade man iaf haft ett bra argument till de höga skatterna.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
TLRR skrev:
Det allternativet är bra,men om vi alla går över till H2 i sinom tid och spyr ut vattenånga får vi ju ingen sommar med sol utan bara moln o regn.


Och man kan fråga sig vari skillnaden mot nuvarande svenska somrar ligger? :3freak
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Victor skrev:
Jag gnäller inte om du syftar på mig.
Jag skiter ihur mycket bensin kostar för det finns så mycket annat som kostar multum. Tex så röker jag för nästan en tusing i månaden, ska jag då gnälla på att soppan kommer kosta en hundring till?
Jag tycker bara det är lite lustigt hur folk skriver namn på listor och tror att det kommer förändra nått.
Who the fuck is Mikael Odenberg? Är det han som bestämer momsen på bensin eller?

Om du nu skiter i hur mycket bensinen kostar så vad fan skriver du i den här tråden för då?? Och om du nu röker så jävligt så sluta med det då! Alla rökare har valet att sluta, även om det är svårt, men det är inte alla som har möjlighet att sluta använda fordon som drivs av bensin.

Du har fortfarande inte fattat eller? Det är INTE momsen på bensinen det handlar om, det är momsen på skatten!! :huvet :huvet :huvet

Och vem Mikael Odenberg är vet jag inte mer än att han är en del av den folkvalda regeringen till vilka folket bör visa sitt missnöje när de är missnöjda. Om du inte är missnöjd så behöver du inte skriva på den där förbannade listan. Så enkelt är det med det! Jackass!! :arsele
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Såg på Jay Leno igår o han va lack för att soppan kosta 80cent over there. 5,60 skr och han gnäller..
 

Jake the snake

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Eslöv
Hoj
z1000
gthyni skrev:
För att vara politiskt inkorrekt här:
Låter det vettigt att stimulera användningen av fossila bränslen
gm skattesänkningar när vi vet att de tar slut om 30 år?

Lägg skattepengarna på att:
- Se till att vi får fram alternativa bränsle och motorer NU
- Ge bättre avdragsmöjligheter till de som inte har alternativ till bilkörning.

Problemet är att även om det kommer att komma alternativa bränsle kommer inte staten att sänka skatten. staten vill ha sina skattepengar även om vi hade lyckats köra mc driven av vatten. Då hade skatten på hojen blivit 15000:- istället så var de fixat. Det går aldrig att göra något åt när man har en fittregering hur fankan man rösta på mp v c s och nu snart de äckliga femenista!!!!
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Så länge det finns olja..så kommer det inte slå igenom med altenativa bränslen. oljebolagen "äger" bilmarnaden.( bara ren info för vissa blinda "mäniskor"(miljöpartister) ).
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
sandstream skrev:
Och det gör vi inte idag?
Jag betalar betydligt mer i skatt än vad medelinkomsttagaren gör.
Tycker jag borde få rabatt på bensinen istället :)
Du pratar inkomstskatt nu?
När det gäller straffskatten på bränslet så blir det väldigt stor skillnad i procent av lönen om man tjänar 100' eller 600', givet man kör lika långt per år.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
mjukis skrev:
Såg på Jay Leno igår o han va lack för att soppan kosta 80cent over there. 5,60 skr och han gnäller..

Jag har funderat på ungefär samma sak. I USA tycker de nu att priset är enormt högt. U$2,30/gallon ligger genomsnittspriset på idag enligt GasPriceWatch.

M a o blir det 16,1 sek (kurs på 7 spänn) för 1 gallon [US, liquid] = 3.7854118 liter (OnlineConversion). M a o 16,1SEK/3,8 liter = 4,23SEK/liter!

I övrigt så borde en moderator dela upp den här tråden. Mestadels handlar det om det höga priset på bensin och inte om momsen på skatten.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Gren skrev:
I övrigt så borde en moderator dela upp den här tråden. Mestadels handlar det om det höga priset på bensin och inte om momsen på skatten.

Åtminstone nån som har fattat vad namninsamlingen går ut på... :tummenupp
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
newstead skrev:
Åtminstone nån som har fattat vad namninsamlingen går ut på... :tummenupp


Det rör sig om en tråd där folk fortfarande tror att Sverige betalar mest för sin bensin i hela världen (eller EU iaf...), och att detta beror på en kommunistisk regim...

Att då röra till det med moms kan nog bli lite mycket...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fan va smart att maila in en protestlista! :kocko
Nån kanske skulle orkar skriva ut den och gå dit med den, samt ta med sig TV4 och SVT att dokumentera det. Annars trycker han ju garanterat bara på delete.

Edit:
Victor skrev:
Who the fuck is Mikael Odenberg? Är det han som bestämer momsen på bensin eller?
:rofl
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
t-rex skrev:
Det rör sig om en tråd där folk fortfarande tror att Sverige betalar mest för sin bensin i hela världen (eller EU iaf...), och att detta beror på en kommunistisk regim...

Att då röra till det med moms kan nog bli lite mycket...

Fel! Det rör sig om att skriva på en namnlista i protest mot att det är moms på skatten, ingenting annat. Om man läser innan man uttalar sig så slipper det bli så förbannat invecklat som det har blivit i den här tråden. Det är nog inte många som överhuvudtaget har klickat på den länken som finns i första inlägget ens... :fatta!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ja herre-min-ge,
Mikael Odenberg är moderat riksdagsman...

Klart det blir invecklad i tråden eftersom folk envisas med att dra
in och diskutera fakta :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top