Noc
Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Öööh. Visst finns det formler för nedböjning/deformation.
Du bör även ta i beaktande en uppsjö av materialspecifika konstanter (isotropi etc) för att inte tala om geometriska faktorer, töjning, krypning, utmattning etc.
I de flesta formelsamlingar hittar du formler för beräkning av (statisk) deformation för vanliga I-balkar. Så fort du vill räkna på annan geometri eller dynamisk last blir det knixigare.
Antar dock att du inte är ute efter att viktoptimera din konstruktion så mitt tips till dig är att skita i beräkningarna och överdimensionera istället
Det är ett par balkar som kommer sitta i taket, som dels stöttar en övre våning, dels kommer fungera som "traversbalkar". På den övre våningen så kommer det inte vara någon last att tala om, utan lite trädgårdsmöbler och annat bråte. Det kommer även att sitta mindre tvärgående reglar som förmodligen bär all last som kommer bli från övervåningen. MEN jag vill ha balken så pass dimensionerad att jag ska kunna fästa ett block i den och lyfta diverse saker.
Jag vill räkna hur pass grov balk jag behöver främst av två anledningar:
1. Jag är begränsad i höjdled, så en så liten balk som möjligt är önskvärt(givetvis grov nog, inkl säkerhetsmarginaler).
2. Kostnad. Kommer bli några meter balk totalt, och är inte intresserad att betala mer än jag behöver med dagens stålpriser...
Det var någon här på forumet som hjälpte mig för 100 år sen med hållfasthetsberäkningar gällande knäckning av en profil, men tråden verkar vara försvunnen?
Som jag fattar så finns värdet i tabellen, hur mycket knäckning i en balk tål innan deformation, men jag vet inte hur man räknar ut det för en viss längd och kraft bara...? Sen vilket av värdena det är skulle ju vara bra att veta..."Wy"?