Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1) Hur mycket en balk kan flexa utan att den brister borde vara starkt beroende på hur hög balken är. Tänk dig ett tunnt plattjärn.
Kan flexa ner mycket utan problem,
Jämfört med ett tjockare plattjärn kommer att få en bestående deformering om det trycks ner lika mycket som det tunna plattjärnet-
Jag gissar flex på 250 av egen längd gäller för en viss balkhöjd.
2) Det som bestämmer vad balken tål är spänningen i stålet N/mm2, Sigma. Sigma ser ut som ett o med en liten vinge åt höger. Med traktorn på balken. Och stålets Sträckgräns N/mm2.
Och det är de två översta siffrorna bredvid nedböjningsdiagrammet.
Jag räknade på balken HE160A, 4,5m lång 15000kN belastning på mitten. Och fick
sigma x.m 80.4 N/mm2
sigma x (x) 17.9 N/mm2
det viktiga värdet är sigma x.m 80.4 N/mm2 maximal böjspänning att jämföra med värdena i tabellen längre ner på sidan
för det sämsta stålet St37
lugn ruhend (stilla belastning) 110-165 N/mm2
för svängande dvs det rör sig ju sig när traktorn körs på så anges 50-75 (-180) så det känns lite knappt
men sträckgränsen anges till 235 N/mm2 för St37 så då är det ju marginal........med 80.4 N/mm2
Du kanske kan ta reda på sträckgränsen på stålet för dina balkar ?
Och så gäller det att köra upp traktorn långsamt på balkarna, ju högre fart, dessto större blir belastningen på balken..
Går det stötta balkarna någonstans nära balkmitten mot marken. Typ några slipers under balkarna ?
Slipers 1,5 meter från starten på uppförsbacken och balken blir bara 3 meter lång och max spänningen sjunker till 53,6 N/mm2.
Tack för svaret!
Det är säkert som du säger. Jag läste det på ett forum och antog att det rörde sig om någon slags tumregel, men det kan mycket väl vara som du säger att det inte direkt är en universell sådan. Kommer inte ihåg vilket format på balk som diskuterades så det kan ju vara något helt annat än de som jag har.
Balkarna har jag köpt på skroten så tyvärr vet jag ingenting om stålsorten, inga markeringar eller annat som identifierar materialet i balkarna så jag får väl utgå ifrån att det är sämsta möjliga ifall jag nu ska kunna lita på rampens förmåga... Men om jag förstår dig rätt så har jag ändå lite marginal ifall man utgår från att jag har lågkvalitativt stål i balkarna samt räknar med en viss rörelse i lastningsmanövern? Vad är den praktiska skillnaden mellan sträckgräns och maximal böjspänning i det här fallet? Jag har funderat på en stötta någonstans längs balken, kan mycket väl vara så att kan går den vägen också just för att vara lite extra safe. Men samtidigt hade det ju varit skönt ifall man kunde känna sig trygg med att det bara är att lägga ramperna på plats och köra upp skiten på flaket utan omsvep...
Jag räknar ju verkligen efter sämsta möjliga förutsättningar, dvs all vikt på mitten av ramperna. I själva verket kommer ju ett lastningsmoment se ganska annorlunda ut. Framhjulen går på först, när bakhjulen går på har framhjulen redan passerat mitten av rampen, när bakhjulen börjar närma sig går framhjulen upp på lastbilen och så vidare så jag kommer ju aldrig ha en punktlast på 1.5t på mitten av varje balk i praktiken. Men om ramperna håller för det, då håller de ju för precis allt jag kan komma att utsätta dem för.
Räknade du verkligen på 15000kN förresten? Det är väl typ skitmycket? 15kN är väl 1.5 ton (ungefär)?
Last edited: