Jag har jobbat en del natt.
Förut jobbade jag 18-06 på en statoilstation i Luleå, man jobbade 3 nätter och var ledig 6 nätter. Motsvarade ungefär en heltidstjänst på dagen i lön efter OB.
Nu jobbar jag 21-07 på en likadan station i Mantorp, samma schema, jobba 3 och ledig 6.
Iofs så jobbar jag mycket extra på de dagar då jag är ledig, men jag måste rekommendera att man ställer om till någorlunda normal dygnsrytm efter man gått av sina pass. Annars riskerar man att missa så mycket socialt.
Hur kul på en skala är det att vara vaken kl 0500 en vardag när alla man känner ligger och sover, eller att man vaknar, äter frukost och kommer igång med dagen just när polarna tar natt och sover?
När jag jobbade 12h pass så vakade jag av sista natten. Klev upp runt 14, jobbade 18-06 och var vaken till 22 dagen efter. Var ruggigt trött på kvällen dagen efter (32 timmar vaken) men då hade man normal dygnsrytm direkt.
Nu har jag just börjat jobba natt igen men orkade inte vaka av, somnade vid 16 dagen efter. Nu sover jag mellan 08-12 efter sista natten istället och det funkar fint.
Natt är skönt att jobba ett tag, 1-3 år är lagom, men sen börjar du längta efter en normal dygnsrytm igen. Jag tycker numera det är skitskönt att börja 0545 eller 0700 och ha nästan hela dagen kvar när man går av sitt pass.