Nattskift?

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Till er som jobbar natt. Hur funkar det? Vad är bra ? Vad är dåligt?

Har funderingar på att hoppa på nattskiftet som kommer se ut så här (se bilagan).
Jobbar 05-14, 5 dagar i veckan nu.
Och enligt mina beräkningar kommer det ge ungefär 3500 kr mer i lönekuvert.
Vilket är bra men är det värt det?

Bifogat

• natt1.jpg
    natt1.jpg
    68.3 KB · Visningar: 931

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Arawak skrev:
Till er som jobbar natt. Hur funkar det? Vad är bra ? Vad är dåligt?

Har funderingar på att hoppa på nattskiftet som kommer se ut så här (se bilagan).
Jobbar 05-14, 5 dagar i veckan nu.

Jag har jobbat natt.. trivdes bra med det eftersom jag fick mer fritid... Det absolut vikigaste som jag ser det är att behålla samma dygnsrytm ävem på helgerna..... Annars är det stor risk att man pajar magen m.m. eftersom man utsätter kroppen för "jetlag" varje gång man byter dygnsrytm... En annan fördel med att jobba natt är att man sover "efter" jobbet istället för innan... rätt skönt att vakna på "morgonen"(dagen) och kunna sova några timmar till om man känner för det.. Däremot är det segt att missa alla kvällsaktiviteter å filmkvällar å sånt med polarna..

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Vissa pallar det inte fysiskt, kroppen orkar inte helt enkelt.. Personligen så har jag inte haft ont av det, bara när man måste ändra dygnet fram och tillbaka, då blir det jobbigt..

En annan sak är också att det känns som om man ligger ett dygn "efter" samt att det sociala blir lidande en del...

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag jobbar 3-skift, natt, em, fm och det är lite jobbigt i längden. Klart bättre o jobba natt jämnt isf.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
An3Azz skrev:
Jag jobbar 3-skift, natt, em, fm och det är lite jobbigt i längden. Klart bättre o jobba natt jämnt isf.

Personligen förstår jag inte hur 3-skift kan vara tillåtet... Det sliter oerhört på kroppen att ställa om så ofta.

Ska du jobba natt ska du se till att ENDAST jobba natt och behålla dygnsrytmen veckans alla dygn i veckan. Jag jobbade med en kille som pajjade magen just genom att ställa om varje helg. Då extraknäckte han som dykinstruktör så då blev det många förmiddagar i böljan den blå.. Förmiddagar som han alla vardagar normalt sov...

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Jobbat 3-skift i 15 år nu, blir slut på det efter trettonhelgen.. Det är helt enkellt inte värt det längre, haft sömnproblem sista halvåret och att jobba varannan jävla helg gör det där med att skaffa sig "ett liv" knepigt..

Tillträder en annan tjänst snart, men lite mer grundlön, men jag avstår gärna ett par tusenlappar i månaden nu..

/B

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jobbar 4skift.

Tidigt 05:48 - 14:00
Sent 13:48 - 22:00
Natt 21:48 - 06:00

Ledig en vecka och 12h lördag och söndag en helg i månaden.

Är helt okej, jobbade treskift innan, var helt värdelöst. Själva nattskiftet är rätt okej, första natten är enligt mig värst. Dagen försvinner dock lite när du går och lägger dig när "alla andra" går upp. Även lite segt att åka till jobbet på kvällen. Men visst, det är rätt okej, men inget jag skulle göra hela livet.

/hd

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Tycker man sover dåligt när man jobbar natt. Fastän man sover iaf 8 timmar så är man ändå trött. Sen gillar jag inte att måsta fara och jobba på kvällen när egentligen vill ligga och kolla på film och slöa. Det funkar ett tag, men inget jag skulle vilja göra nån längre tid.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag har jobbat en del natt.

Förut jobbade jag 18-06 på en statoilstation i Luleå, man jobbade 3 nätter och var ledig 6 nätter. Motsvarade ungefär en heltidstjänst på dagen i lön efter OB.

Nu jobbar jag 21-07 på en likadan station i Mantorp, samma schema, jobba 3 och ledig 6.

Iofs så jobbar jag mycket extra på de dagar då jag är ledig, men jag måste rekommendera att man ställer om till någorlunda normal dygnsrytm efter man gått av sina pass. Annars riskerar man att missa så mycket socialt.
Hur kul på en skala är det att vara vaken kl 0500 en vardag när alla man känner ligger och sover, eller att man vaknar, äter frukost och kommer igång med dagen just när polarna tar natt och sover?

När jag jobbade 12h pass så vakade jag av sista natten. Klev upp runt 14, jobbade 18-06 och var vaken till 22 dagen efter. Var ruggigt trött på kvällen dagen efter (32 timmar vaken) men då hade man normal dygnsrytm direkt.

Nu har jag just börjat jobba natt igen men orkade inte vaka av, somnade vid 16 dagen efter. Nu sover jag mellan 08-12 efter sista natten istället och det funkar fint.

Natt är skönt att jobba ett tag, 1-3 år är lagom, men sen börjar du längta efter en normal dygnsrytm igen. Jag tycker numera det är skitskönt att börja 0545 eller 0700 och ha nästan hela dagen kvar när man går av sitt pass.

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Jag är sugen på att testa.
Går det inte så är det bara att byta avdelning igen.
Men dock så blir det antagligen max 1 år jag kommer jobba så.

Tack för alla svar! :tummenupp

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Som sagt, det är lugnt ett tag, faktiskt riktigt skönt i början, ett år är bara lugnt.

Testa du.

Varsågod förresten.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

Jobbar 3 skift.
Klart att normalast är eftermiddagskift rent kroppsligt.
Skulle jag fått välja mellan natt och förmiddag så skulle jag valt natt skift.
Tänk på att försöka vila mycket och gärna få 8 sömntimmar efter nattpasset.
Matmässigt gör jag som alltid,äter när man är hungrig o det varierar från rejälla middor nattetid till ibland lättare måltider utan att haft något problem med det.
Lycka till!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Har jobbat 3-skift i ett år nu o känner inte av nånting när jag ändrar på dygnet. Mest tradit o förlora det sociala, men alla skift har sina fördelar.

Hade gärna jobbat ständigt natt - mår bäst av det.

//Nattvecka nu :rock

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
R1 racer skrev:
Jobbar 3 skift.
Klart att normalast är eftermiddagskift rent kroppsligt.
Skulle jag fått välja mellan natt och förmiddag så skulle jag valt natt skift.
Tänk på att försöka vila mycket och gärna få 8 sömntimmar efter nattpasset.
Matmässigt gör jag som alltid,äter när man är hungrig o det varierar från rejälla middor nattetid till ibland lättare måltider utan att haft något problem med det.
Lycka till!

Äta stora måltider kan man dygnet runt, de som säger att du bara ska ha i dig mackor på natten vet ingenting.
Ät som vanligt när som helst på dygnet.

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Gsxr 1000
Brukar jobba mycke natt. Tycker de är helt okej. Brukar sova fem timmar
ungefär. Då får man ändå mycke vaken tid att vara social med polarna.
Enda nackdelen är ju att man jobbar ute å nu på vintern är de inte kul
kan jag lova. Men sommaren är de kanon.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Har jobbat tre-skift ett par år och det funkade väl helt okej,det gäller bara att man kan ställa om sig vid varje vecka..

Du märker nog rätt snart om det känns bra eller inte..

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Har gått 6-skift nu i snart 9 år, tycker det funkar kanon (är dock jävligt morrontrött när det är Fm-skift). Visst kan man vara lite trött ibland, men det är även den vanlige 7-16 jobbaren.

Det enda jag kan rekommendera är att ha någorlunda regelbundna mattider och hyfsat sund kost. Känner du för att äta mat på nätterna så gör det om du trivs med det. Just detta med nattätandet verkar vara väldigt indviduellt. Lycka till!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Man är olika som människor. Själv har jag väldigt lätt för att vara uppe och koncentrerad och jobba på kvällstid. (då man i vanliga fall brukar sova). Det jag däremot har svårt för är att sova på dagtid och blir då svårt att sova ikapp dom timmarna man varit uppe.
Som tidigare nämt så är det jätteskönt att vakna helt seg och känna att man kan sova några timmar extra. Sen väljer ju vissa att sova på eftermiddagen istället och gå upp lagom till jobbet men det är ju då alla kompisarna är hemma från plugg/jobb.
Brukar jui nte vara helt dåligt betalt på nattskifft heller. :tummenupp men det är nog inget att rekommendera en längre tid.
Tycker du ska prova det ett tag. inte för kort tid för du kommer garanterat att klaga i början. Men du måste ju veta om du kan vänja dig och hur din kropp mår av det. Klart det strular till sig med måltider och allt. KAn vara skadligt för magen.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Arawak skrev:
Jag tycker att det låter som lite pröjs, när jag jobbade på fabrik innan högskolan så tjänade de som jobbade nattskift nästan 6000 kr mer än vi andra och det var 1996... 3500 kr i månaden, är det verkligen värt ett pajat socialt liv och sömnrubbningar?

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Har du barn och familj ?? Jobbar själv 3skift och anpassar mig efter mina arbetstider. När jag jobbar natt 22-06:06 så sover jag som jag normalt skulle göra om jag gick dagtid, dvs går o lägger mig runt en 10-11 och sover till en 18-19, blir inte så värst social den veckan, men är piggare än dom flesta på jobbet som har familj och barn och kanske går o lägger sig så fort dom kommer hem och sen är uppe runt en 12-13.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning