Ricken
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 19 Apr 2004
- Ort
- Hemma
- Hoj
- RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Herren verkar i mysteriska vägar brukar det ju heta och på nåt j-vla vis så har jag fått för mig att jag ska bygga en navstyrd hoj.
Det hela drog igång för över ett år sen när jag var hos Acke på ISR och pratade. Han berättade lite om navstyrningens under och hur stabilt deras bygge var trots ett väldigt litet försprång/trail. Ett antal timmar senare i excel så började jag förstå varför Acke är så förtjust i just navstyrningen och lite mer om varför det är en överlägsen konstruktion. På papperet i alla fall.
Så hur gör man för att lära sig hur en grej fungerar? Jag har ju ingen navstyrning hemma att skruva sönder, så då får jag väl helt enkelt bygga en för att försöka förstå fördelarna och nackdelarna. Hur svårt kan det vara?
Jag har suttit och ritat och räknat på det från och till i över ett år. Under 2023 så utannonserade jag att hojen ska provköras under 2024 för att sen köras i supermono-klassen hela säsongen 2025. Och tydligen så är det 2024 nu! Som tur är så är det 8-10 månader kvar innan den första deadlinen är körd.
Ursprungsplanen var att använda en 690 motor, men så kom ju Ducati ut med superquadro-motorn som dom placerade i ett Hypermotard-chassie. Man är väl inte sämre än att man kan ändra den plan som ligger. Så en Hyper beställdes och står i nu garaget.
(Nån som vill leka hitta hojarna och se om ni kan plocka ut 4 hojar utöver Hypern på bilden?)
Jag har också tur nog att känna en kille som är designer som hjälper till med projektet.
Den här skissen gjorde han ifjol, innan jag bestämde mig för att byta motor.
Nästa steg nu är att plocka ner Hypern så att jag får motorn lös och kan 3D scanna den. Planen är att ta fre-sön och få det gjort och få ihop den igen så att jag kan köra in motorn och provköra Hypern lite innan den riktiga slakten drar igång.
Så vad vill ni se här?
Har ni frågor?
Hejarrop?
Nån som vill skicka nakenbild.. nä just, lite fel forum för det kanske.
Jag är öppen för förslag. Vad vill ni att jag delar med mig av?
Det hela drog igång för över ett år sen när jag var hos Acke på ISR och pratade. Han berättade lite om navstyrningens under och hur stabilt deras bygge var trots ett väldigt litet försprång/trail. Ett antal timmar senare i excel så började jag förstå varför Acke är så förtjust i just navstyrningen och lite mer om varför det är en överlägsen konstruktion. På papperet i alla fall.
Så hur gör man för att lära sig hur en grej fungerar? Jag har ju ingen navstyrning hemma att skruva sönder, så då får jag väl helt enkelt bygga en för att försöka förstå fördelarna och nackdelarna. Hur svårt kan det vara?
Jag har suttit och ritat och räknat på det från och till i över ett år. Under 2023 så utannonserade jag att hojen ska provköras under 2024 för att sen köras i supermono-klassen hela säsongen 2025. Och tydligen så är det 2024 nu! Som tur är så är det 8-10 månader kvar innan den första deadlinen är körd.
Ursprungsplanen var att använda en 690 motor, men så kom ju Ducati ut med superquadro-motorn som dom placerade i ett Hypermotard-chassie. Man är väl inte sämre än att man kan ändra den plan som ligger. Så en Hyper beställdes och står i nu garaget.
(Nån som vill leka hitta hojarna och se om ni kan plocka ut 4 hojar utöver Hypern på bilden?)
Jag har också tur nog att känna en kille som är designer som hjälper till med projektet.
Den här skissen gjorde han ifjol, innan jag bestämde mig för att byta motor.
Nästa steg nu är att plocka ner Hypern så att jag får motorn lös och kan 3D scanna den. Planen är att ta fre-sön och få det gjort och få ihop den igen så att jag kan köra in motorn och provköra Hypern lite innan den riktiga slakten drar igång.
Så vad vill ni se här?
Har ni frågor?
Hejarrop?
Nån som vill skicka nakenbild.. nä just, lite fel forum för det kanske.
Jag är öppen för förslag. Vad vill ni att jag delar med mig av?