Får du det då 3d printat i stål?Länge sen sist.
Jag lämnade bort framhjulet i början av sommaren för att jag skulle få hjälp att fräsa ur centrum.
Det gick sådär.
Jag beställde några plåtar från Proforger.se istället och tog tag i sticksågen.
Det är inte snyggt, det är inte jämnt. Det behöver fortfarande sättas upp i en fräs för att få det bra. Men nu är det åtminstone så pass så jag kan 3D printa navet och provpassa.
View attachment 503312
View attachment 503313
Det har gått segt i sommar. Som vanligt en kombination av en massa dåliga ursäkter. Men jag jobbar på att bli en bättre människa.En uppdatering! Roligt! Annat som hänt med bygget som du kan dela? #nyfikensomfan
Jag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.Får du det då 3d printat i stål?
Ah, logiskt. Inte så länge sen jag var i en diskussion om vilka legeringar man kan 3d printa i metall, och hur svetsbarheten är. Därför det var det första som kom upp i huvudetJag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.
Ifjol skulle den köras.Jag är imponerad av hur duktig och proffsigt det ser ut. Kul att följa
Har du någon tanke/plan när den ska bli såpass färdig att kan ta en premiär tur?
Omkretsen på ett 17" hjul med däck 120/70 är ca 1,9 meter, 200 rpm = 3,33 rps, dvs hastigheten blir 1,9 *3,33 =~6,3 m/s = ~23 km/hIdag är det navstyrningsfredag.
......
...axel med nållager på 3 ställen. Det är dom mörka områdena.
.....Men dom anger också ett max varvtal på 20.000rpm. Så jag har mailat deras tekniska support för att se vad max last är vid lite lugnare 100-200 rpm.
Nu tar vi lunch och så ska jag göra om hjulaxelns montering i svingen efteråt.
Nållagret tar bara rörelser när svingen fjädrar, det sitter andra "hjullager" i navet.Omkretsen på ett 17" hjul med däck 120/70 är ca 1,9 meter, 200 rpm = 3,33 rps, dvs hastigheten blir 1,9 *3,33 =~6,3 m/s = ~23 km/h
(nu har jag inte läst hela tråden men det ska väl inte bli en moped ?)
rimligare är väl varvtal i området 1000 - 2000 rpm ( ~115 - 230 km/h)
Eller ?
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |