Navstyrd supermono

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om det där är R1200S-hjulen som Josef hade till salu så gråter jag en smula:gråta
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Länge sen sist.
Jag lämnade bort framhjulet i början av sommaren för att jag skulle få hjälp att fräsa ur centrum.
Det gick sådär.

Jag beställde några plåtar från Proforger.se istället och tog tag i sticksågen.
Det är inte snyggt, det är inte jämnt. Det behöver fortfarande sättas upp i en fräs för att få det bra. Men nu är det åtminstone så pass så jag kan 3D printa navet och provpassa.

View attachment 503312
View attachment 503313
Får du det då 3d printat i stål?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
:banana:banana:banana En uppdatering! Roligt! Annat som hänt med bygget som du kan dela? #nyfikensomfan
Det har gått segt i sommar. Som vanligt en kombination av en massa dåliga ursäkter. Men jag jobbar på att bli en bättre människa. :)

Hypern är inkörd i alla fall. Jag väntar fortfarande på att nån ska lista ut hur dom mappar den så att man kan få en fingervisning om vad som går att plocka ur den. Jag hoppas att dom löser det innan vintern. Så ni får hjälpa till att hålla tummarna. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Får du det då 3d printat i stål?
Jag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.
Ah, logiskt. Inte så länge sen jag var i en diskussion om vilka legeringar man kan 3d printa i metall, och hur svetsbarheten är. Därför det var det första som kom upp i huvudet 😅
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nu var det så där längesen igen.

Så vi kör väl en re-cap på vad som inte hänt sen sist? :)
Jag har inte fått tag på nån som kunde hjälpa mig att fräsa ur hjulen. Så jag har ful-hackat mig igenom dom så att jag fick in mitt printade nav.
1733336046625.png

Konceptuellt så funkar det.
En stor bromsklots som jag haft har varit hur jag ska utforma länkaget för att veta hur kraft- och ratio ser ut.
Jag vet inte hur det behöver se ut för att det ska vara rätt, men utan att veta hur ett 120mm push-rod med en 80/80/45 triangel så kan jag ju inte sätta en startpunkt.

Jag hade en bra dialog med en kille under förra vintern som skulle hjälpa mig, men sen drog racingsäsongen igång så han glömde nog bort mig och jag vill inte tjata. Så det blev liggande.

I helgen som var så tog jag tag i det igen.
Det tog fre och lördag innan jag tog mig igenom hela mekanismen i excel så att jag kan ändra mina mått och få ut grafer på hur kurvorna ser ut och det ger mig svingvinkel.

Jag har kvar att bygga ihop det med min tidigare beräkning för anti/pro-squat för inbromsningarna. Kanske om 4-5 mån igen? :)

Oom jag tittar på MotoSpec så är kraft/mm slaglängd kurvan för en vanlig gaffel väldigt linjär. Inte helt otippat.
Så planen är att jag ska lösa ett länkage som är ganska nära linjärt och sen ett antal varianter för att gå mer och mer mot progressivt för att kunna testa och se hur det upplevs. När är progressivitet bra och när blir det för mycket?

1733336648550.png
Så det är nog så att den första varianten på svingen kommer ha ett antal fästpunkter för push-rod och så ska jag försöka ha så mycket av länkaget som möjligt utfört med plåtar så att jag bara kan beställa 2D utskurna delar och kastbyta på banan.
Det blir mycket billigare, och snabbare, än att beställa nya frästa delar varje gång man vill prova en ny inställning.

Inte så mycket byggt än, fysiskt. Men jag ska nog göra iordning lite nav delar snart och få det tillverkat så jag kan skruva ihop ett framhjul. "Snart" är ju relativt. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Idag är det navstyrningsfredag. :)
Jag försöker få det till en nationell helgdag, men dom verkar inte svara på just det 071-numret när jag ringer för att pitcha idén. Tråkmånsar.

Jag har i alla fall gjort om konstruktionen för framaxeln lite, igen.
Vet inte hur många olika varianter jag har gått igenom vid det här laget.
Iofs bra att man kan tänka igenom innan nåt är tillverkat och inse att man tänker fel.
1734087475077.png

Problemet är ju att navet/centrum måste kunna rotera när främre svingen går igenom fjädringsrörelsen. Samtidigt vill man hålla ner dimensionerna så att det inte blir ett nav som är lika stort som fälgen.

Så nu är det en genomgående axel med nållager på 3 ställen. Det är dom mörka områdena.
Jag ska räkna nedböjning på axeln sen och se om jag ska flytta lagren 1/4 längd inåt per sida.
SKF anger max last per nållager till 10,7kN. Något för lågt för mig egentligen. Men dom anger också ett max varvtal på 20.000rpm. Så jag har mailat deras tekniska support för att se vad max last är vid lite lugnare 100-200 rpm.

Nu tar vi lunch och så ska jag göra om hjulaxelns montering i svingen efteråt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top